Tina Beattie ”Gifta präster fel lösning”

Tina Beattie  skriver att hon är ambivalent angående gifta präster och att folk tror att bara för att hon förespråkar  kvinnliga präster även förespråkar gifta präster.  ”I am orthodox when it comes to the doctrinal and sacramental mysteries of our faith.”

”There is already a de facto married Catholic priesthood made up of former Anglican priests who have joined the mainstream Church or the Ordinariate. Particularly in Africa, many Catholic priests have “wives” and children, even if these are not publicly acknowledged by the Church.”

”Rather, we must ask how our faith allows eternity to shimmer within the contingencies and complexities of history, and for that we must nurture the sacramental imagination.”

http://www.thetablet.co.uk/blogs/1/577/-married-priests-would-be-the-wrong-solution

// Irène

PS  Jag måste erkänna – och av kommentarerna att döma är jag inte ensam – att denna gång  ha svårt att förstå Tina Beatties argumentation.

”Att det redan finns gifta  fd anglikanska präster inom katolska kyrkan och att katolska präster särskilt i Afrika har ”fruar” och barn ……..?

”Hur vår tro tillåter evigheten att skimra ”…….

Min fråga till Tina Beattie  angående celibat och  ”skimmer”………skulle det vara mindre ”skimmer” över en katolsk präst som obligatoriskt tvingas  till frivilligt  celibat snarare än ofrivilligt …….

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

13 svar på Tina Beattie ”Gifta präster fel lösning”

  1. Gert Gelotte skriver:

    Irène,

    det är nog många katoliker som tycker som Tina Beattie. Själv tycker jag hon har en mycket romantisk syn på prästämbetet. Men om ”trons skimmer” vilar på tvång … ? När vi låter andra bära bördan av vår tros skimmer … Jag menar att tvång aldrig bör tillgripas utom som nödvändighet. Och celibatet är inte nödvändigt. Däremot kan det vara ett starkt vittnesbörd – så mycket starkare om det är frivilligt.

    Gert

  2. Agneta Sofiadotter skriver:

    Celibattvång är att stimulera fromleri.

  3. Gert Gelotte skriver:

    Agneta,

    fromleri tycker jag är fel som generellt omdöme. Sådant finns överallt. Problemet, menar jag, är snarare att celibatet fungerar som inträdesbiljett till den högsta kasten i kyrkan. Och kastväsende ( i praktiken inte i teorin) tycker jag är ett missbruk av evangeliet.

    Gert

  4. Agneta Sofiadotter skriver:

    Gert,

    Förvisso…men från buddistmunkar i Fredrika som kvinnor sitter på knä för…får inte ta i hand…o lagar all mat till ….och katolska prelater som anser att de lever i celibat för himmelrikets skull…så är det ett stimulerande av fromleri.

    Men även som du säger ”som inträdesbiljett till den högsta kasten”. Jesus levde inte bland präster och han bildade inte sin lära för präster. Han ansåg dem som fromlare. De som stod honom modigt bi i slutet var inte de blivande prästerna förutom möjligen Johannes. Det var kvinnorna o en jude: Josef. De blivande prästerna beräknade sina möjligheter….

    Jag har kommit till den övertygelsen att jag ifrågasätter prästkallelsen o det är undermeningen med ditt svar till mig. Kanske du inte är menade det men det är vad som blir. Strävan efter den högsta kasten är ett omkullkastande av kallelsen till att följa Jesu lära som präst. Tjäna som präst. Sedan kan du lägga till att många präster är homosexuella o inget fel med det men att bli präst kan då vara som att vara i det muslimska paradiset med sina jungfrur. Gå inte i taket käre Gert…naturligtvis drar jag inte homosexuella över en kam men vore jag lesbisk på 1400talet så skulle jag gärna gå i kloster!! Om inte annat för att få vara fri o inte brännas på bål av präster.

    Naturligtvis finns det goda o bra präster. Antje verkar vara en o jag träffade en i Sv. Kyrkan i Lund häromsistens. Det är gott att möta även om jag är mycket less o trött på all typ av religiös högdragenhet o ser det som okunskap om G-d. Det verkar nästan som att så fort någon ingår i ett religiöst organiserat sammanhang så kommer en högdragenhet per post med en märklig g-dsbild som avsändare.

    Agneta

  5. Irène Nordgren skriver:

    Gert och Agneta

    Gillar edra kommentarer om ”kastväsende” och ”beräknande blivande präster” för att inte tala om beräknanade blivande påve som inte syntes röken av vid korset……

    Inom katolska kyrkan är TIMING det som ger bäst utdelning ……dvs det gäller att kunna BERÄKNA när det är ofarligt och mest gynnsamt för egen räkning att komma ut ur garderoben med sina åsikter……

    Katolska kyrkan har absolut ett hierarkiskt kastsystem med påve-biskopar – präster-lekmän och där reformkatoliker åtminstone i Stockholms katolska Stift tillhör de kastlösa då de dristat sig till att föreslå slakt av HELIGA KOR.

    // Irène

  6. Agneta Sofiadotter skriver:

    Irene,

    Kul skrivet av dig. Smilgropar uppåt.

  7. Ulla Gudmundson skriver:

    Hej,
    jag frågade Tina B om hennes blogginlägg som jag också tyckte var märkligt. Som jag förstår det menar hon att man inte kan hantera celibatkravsfrågan för manliga präster förrän man löst frågan om kvinnlig prästvigning. Först med både kvinnlig och manlig gestaltning framför altaret har man en grund för att avgöra om celibatet är en förutsättning för prästämbetet eller ej (”the mystery of faith”).
    TB kan ju i hög grad tala för sig själv och det lät som om hon tänkt återkomma till frågan.
    Själv har jag alltid varit övertygad om att katolska kyrkan generellt skulle acceptera gifta manliga präster långt långt tidigare än kvinnliga präster. Det förra ligger i en manlig hierarkis intresse, det senare kan ju ses som konkurrens.
    Ett krasst argument mot gifta präster är ju att det skulle bli så dyrt för katolska kyrkan att betala löner som man kan försörja en familj på. Men då förutsätter man ju att prästen skulle ha en gammaldags hemmafru. Man kan förstås lägga in i kalkylen att hon också blir en billig arbetskraft för kyrkan…..
    Själv brukar jag hävda att katolska kyrkan parallellt med upphävande av celibatkravet bör aktivt engagera sig för jämställdhet på arbetsmarknaden, så att prästfruarna kan försörja sig själva….:)
    Trevlig kvinnodag på er, allesammans!
    Ulla

  8. Ulla Gudmundson skriver:

    PS apropå heliga kor: hörde just att den indiska delstaten Maharashtra just har infört en lag om absolut förbud att slakta och äta nötkött. Den som slaktar och/eller säljer kan få fem års fängelse./U

  9. Irène Nordgren skriver:

    Bästaste Ulla !

    Tack för info ang Tina B förklaring som dock förblir märklig i mina öron.

    Personligen tror jag att det ligger mer ekonomiska än teologiska orsker bakom ett celibattvång.

    En annan reflexion ………en offentlig hemlighet är att en stor procent katolska präster är homosexuella…….Ska bli spännande att höra hur katolska kyrkan har tänkt sig hantera ”the mystery of faith” ur denna aspekt om celibatet görs frivilligt …….!

    I klartext ……att låta katolska präster gifta sig räcker inte för att lösa celibatfrågan…..såvida vi inte kräver att det åtminstone förblir en grupp präster på vilka ”trons skimmer” kvarstår…….

    Eller som vi reformkatoliker brukar säga. Till Vat III hoppas vi att biskoparna ska kunna ta med sig sina fruar och till Vat IV sina män och fruar….

    Shalom

    // Irène

    PS ”Den som slaktar och/eller säljer kan få fem års fängelse”

    Förstår vinken ……..!

    En sak till

    Lycka till imorgon i Vatikanen ! Håller både tummar och tår !

    http://www.katolskvision.se/blog/?p=15705

  10. Ulla Gudmundson skriver:

    Hej Irene,
    ja jag tycker också att man som feminist måste tänka på de kvinnor som framlever sina dagar som ovärdiga ”hushållerskor” åt katolska präster. Om celibattvånget lyftes skulle det bli en sanningens minut.
    Tänker på Gerda Karlfeldt, som Erik Axel K gifte sig med mycket sent i relationen, efter påtryckningar av Nathan Söderblom. Hon var ju av enkelt ursprung och deltog vad jag förstår aldrig i umgängeslivet med Zorns, Carl o Karin Larsson m fl. Ett av hennes barn lär ha frågat på hennes ålders höst: ”men hur stod mor ut?”. Och hon svarade: ”Jag dyrkade Karlfeldt. Han var Gud för mig. Och jag var så tacksam att han gifte sig med mig.”
    När guiden på Karlfeldtsgården citerat detta gick ett sus genom gruppen. Av undertryckt raseri tror jag./Ulla

  11. Agneta Sofiadotter skriver:

    Ulla o Irene

    ”Prästfru” är ett begrepp, en titel i det närmaste, på senare år finns ett löjets skimmer över det.

    Har ni någonsin hört ”advokatfrun” ”skomakarfrun” ”Generalsfrun” ”läkarfrun” ”gruvarbetarfrun” etc?

    O omvänt om det blir kvinnlig präst så tror ni hon skulle komma med sin ”prästman”, en man via titelns betydelse hjälpte till i prästgården e i kyrkan ….

    Agneta

  12. Ulla Gudmundson skriver:

    Agneta o Irene,
    ja det här m titlar på kvinnor utifrån vad mannen sysslar med….
    För femtio år sen eller så sa vi ju faktiskt ”generalskan”, ”biskopinnan”, ”överstinnan”, ”doktorinnan”. Fast det verkar bara ha gällt högstatusyrken (skomakarinnor har jag aldrig hört talas om). Lustigt att ”prästinna” betyder kvinnlig präst!

    Språkbruket i Italien är ju fortfarande mer tudelat maskulint-feminint. När det gäller kvinnliga ambassadörer vacklar det. Jag har konsekvent försökt köra med ”ambasciatore” och inte ”ambasciatrice”, vilket också kan översättas ”ambassadris” vilket är ambassadörens fru.

    Tycker fortfarande orden ”professoressa” och ”studentessa” låter lite kul. De betyder INTE professorns resp studentens fru utan kvinnlig professor resp student.

    Har sett att Antje Jackelén refererar t sin man Heinz som ”Sveriges förste biskopsman”.

    En passande konversation så här på tröskeln t kvinnodagen!
    Hälsningar fr ett soligt Rom,
    Ulla

  13. Gert Gelotte skriver:

    Vänner,

    är celibatet en förutsättning för prästämbetet? Märklig fråga, tycker jag. Präster behövs av praktiska skäl. De är inte en förutsättning för Guds närvaro i världen. Martha Heizer drog den korrekta slutsatsen av detta. Alltså spelar det ingen roll om prästerna är celibatära eller inte.

    Gert

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *