”Att göra Kristus och hans budskap levande för så många människor som möjligt i Sverige”

Rubriken syftar på ett uttalande i en italiensk intervju med biskop Anders som Signum översatt och publicerat inför hans utnämning till kardinal idag 28 juni.

Vad betyder rubriken i relation till följande 4 citat av den blivande kardinalen?

1. ”Abort är ett rött skynke i Sverige, men man vet att den katolska Kyrkan är emot och har på något sätt tagit det till sig, vi är ju ändå ett ganska främmande element i Sverige. Men att en vanlig svensk barnmorska vågar säga nej går utöver vad man kan fatta och begripa.”

2. ”Det är sant att Sverige behöver evangeliseras och där måste alla kyrkor och samfund försöka samverka, så att vi i viktiga frågor kan tala med en röst och inte upplevs som hopplöst splittrade och upptagna av interna konflikter.”

3. ”Vår stora uppgift som katoliker är att bygga upp en enhet i tron, hoppet och kärleken mellan vitt skilda grupper av människor. ”

4. ”Naturligtvis har de katolska och ortodoxa kyrkorna en speciell betydelse för att vi delar en gemensamt arv och en tradition som går tillbaka till ursprunget av kristendomen, men vi måste göra allt vad vi kan för att få med Svenska kyrkan och frikyrkorna i en gemensam uppgift att göra Kristus och hans budskap levande för så många människor som möjligt i Sverige.”

http://signum.se/direkt-fran-rom-intervju-med-biskop-anders-tisdag-formiddag/

Mina reflexioner kring citaten

1. Att ”abortfrågan” står överst på intervjuarens intresselista är värt att notera i samband med dagens utnämning…..

”Katolska kyrkan är mot aborter” låter hur tjusigt som helst.

När ska någon intervjuare våga fråga den blivande kardinalen om detta uttalande är synonymt med att den blivande kardinalen vill att Sverige kriminaliserar abort som tex är fallet i flera sk katolska länder.

Och om inte vilken abortlagstiftning vill svenske kardinalen plädera för?

Hur ställer sig den blivande kardinalen till ”att en vanlig svensk barnmorska vågar säga nej till att” i sin yrkesutövning befatta sig med abortförebyggande verksamhet som preventivmedel ?

2. Vilka frågor syftar kardinalen på som ”viktiga” och som kristna kyrkor i Sverige inte redan ”talar med en röst” som tex flykting -och miljöfrågor ?

Eller syftar kardinalen på viktiga frågor som mäns -och kvinnors jämställdhet och lika rättigheter och hetero-och homosexuellas jämställdhet och lika rättigheter ? I dessa frågor kommer nämligen katolska kyrkan -om vi håller oss till den – att upplevas ”hopplöst splittrad och upptagen av interna konflikter” trots att Stockholms Katolska Biskopsämbete gör allt för att i Sverige mörka att det i den världsvida katolska kyrkan finns mängder av inomkatolska organisationer som inte håller med den officiella synen i dessa frågor utan önskar reformer.

Exempel

http://www.catholicsforchoice.org/about-us/

http://www.we-are-church.org/413/

http://www.womensordination.org/

I dessa ”viktiga frågor” har Katolsk Vision varit en spjutspets i att plädera för katolska reformer i Sverige men av blivande kardinalen fått höra att vi ”inte har bemyndigande att kalla oss katolsk”.

3. ”att bygga upp en enhet i tron, hoppet och kärleken mellan vitt skilda grupper av människor. ”

Jättebra !

Men det verkar som om vi katoliker kanske inte tänker på samma sak ? Inte lever i samma världar ?

Om ”tron, hoppet och kärleken” tolkas i det sätt som Jesus levde på så betyder det i MIN tolkningsvärld primärt rättvisa, alla människors lika värde och att ta vara på sina minsta bröder.

Trots att det också i vårt land finns mängder med orättvisor så framstår ändå det sekulariserade Sverige som det land i världen som lyckats bäst med att skapa lagar som möjliggör jämställdhet (rättvisa) mellan män och kvinnor och mellan hetero-och homosexuella och mellan icke funktionshindrade och funktionshindrade. Som skapat lagar som skydd mot våld mot kvinnor och barn.

Det pinsamma är att det sekulariserade Sverige på dessa punkter lever mer i Jesu anda än sk katolska länder !

Jag är oerhört intresserad av vilket katolskt land den nye kardinalen vill framhålla som ett land att efterlikna.

4. Romersk-katolska kyrkan och ortodoxa kyrkor står varandra extra nära i just frågor som rör kvinnors OMÖJLIGHET att kunna bli präster samt homosexuellas OMÖJLIGHET att få sin relation sanktionerad och välsignad av sin kyrka. Att förenas i att fortsätta att plädera för dessa PRIMÄRA OMÖJLIGHETER – dvs detta ”gemensamma arv och tradition” – är vad som i våra dagar till och med överskyler skillnaden i romersk-katolsk och ortodox syn på PÅVEÄMBETET.

Och det vill inte säga lite.

Det vill säga att det tycks vara romersk-katolska kyrkans och de ortodoxa kyrkornas främsta mål med kristet liv på jorden ty inga andra frågor har förmått dessa 2 kristna kyrkor att senaste årtusendet överskyla synen på påveämbetet……

// Irène

PS Jag skriver detta blogginlägg för att inspirera svenska yrkesjournalister som ställer sig i kö för att intervjua Nordens första katolska kardinal att inte bara stå tysta inför kardinalens KATOLSKA VISIONER för Sveriges vidkommande utan följa upp kardinalens svar med följdfrågor !

– Vad betyder sekulariserat land ?

– Vad betyder evangelisera ?

– Vad betyder att vara mot aborter ?

– Vad betyder lagstiftningsmässigt att leva i Tro, Hopp och Kärlek i praktiken för Sveriges vidkommande ?

– Vilket land i världen anser kardinalen på bästa sätt har levandegjort Kristus budskap för så många människor som möjligt ?

– Vilken Katolska Visioner har kardinalen ?

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 svar på ”Att göra Kristus och hans budskap levande för så många människor som möjligt i Sverige”

  1. Irène Nordgren skriver:

    Eftersom sekulariserade svenska yrkesjournalister inte är så hemma inom katolsk teologi så vill jag gärna bidra med tips på ytterligare följdfrågor som kan ställas till den nye kardinalen vid kommande intervjutillfällen tex när frågan om Samvets-och åsiktsfrihet kommer upp tex i frågan om den svenska barnmorskan Ellinor Grimmarks samvetsfrihet att slippa utföra aborter inom ramen för sin tjänsteutövning inom svensk sjukvård.

    Katolska Läroämbetet förkunnar Samvetets Överhöghet och den nye kardinalen har tex varit ytterligt mån om att OFFENTLIGT värna om att Ellinor Grimmarks samvetsfrihet ska respekteras (utan sanktioner).

    En journalist bör informera sig om vad den nye kardinalen anser hur det förhåller sig INOMKATOLSKT med samvetets överhöghet.

    Det är nämligen stor skillnad vad som pläderas för UTOMKATOLSKT och INOMKATOLSKT.

    Inte lätt för svenska journalister att veta att inomkatolskt gäller att Läroämbetets värderingar har ÖVERHÖGHET över samvetets överhöghet hos den enskilde katoliken.

    Eller låt mig förtydliga. En katolsk företrädares samvete har naturligtvis alltid överhöghet.

    MEN

    Denna samvetets överhöghet har inomkatolskt alltid sitt pris dvs en katolsk företrädare måste vara beredd att ta konsekvensen av sitt samvetes överhöghet.

    Risk / hot finns för exkommunicering eller uppsägning från sina arbetsuppgifter……

    Detta anses inomkatolskt helt naturligt !

    Kolla gärna med den nye kardinalen när tillfälle gives !

    // Irène

  2. Kristina skriver:

    Dessutom inte en så vanlig svensk barnmorska, med tanke på att hon är sponsrad av diverse konservativa kristna organisationer.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *