Thomas Idergard SJ och ”Det bildande samtalet”

Hej Thomas Idergard

Under rubrik ”Det bildande samtalet” firade SIGNUM sitt 100- årsjubileum 7 mars. http://signum.se/signum-firade-100-ar/   

Många prominenta gäster var inbjudna och du var dagens moderator. Bla ledde du ett panelsamtal ”Vetenskap och bildning” med professor i filosofi vid Södertörns Högskola Jonna Bornemark utifrån hennes hyllade bok ”Det omätbaras renässans.”https://www.sh.se/kontakt/forskare/jonna-bornemark

Jag undrar vad Jonna Bornemark skulle säga om hon fick höra hur du reagerade när sr Madeleine Fredell OP i radioprogrammet ”Människor och Tro” 19 dec förra året visar sin bildning genom att redogöra och ge exempel på bilder och tankegångar som florerade i medeltidens mystika värld där Gud kunde beskrivas utifrån starkt sexuella och erotiska undertoner. https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1411045?programid=416

Din egen bildning verkar i alla fall inte sträcka sig så långt att du känner till vad Jonna Bornemark skriver i sin bok ”Kroppslighetens mystik – en filosofisk läsning av Mechtild av Magdeburg” (2015).

Jonna Bornemark skriver där om beginer, om medeltiden och om Gudsrelation. Jag citerar : ”Kroppen, sinnlighet och det erotiska kunde därmed användas som ingångar till en gudsrelation. Jesus kropp sågs också som något kvinnligt eftersom den blödde näring. Blod och bröstmjölk uppfattades under medeltiden intimt sammanlänkade och fostret antogs livnära sig på moderns mensblod som ju inte längre rinner ut under graviditeten.” 

”Hans (Jesus) blödande kropp med dess stigmata var liksom kvinnornas blödande kroppar

 livgivande.” (sid 56) ”Jesus talas det många gånger om i feminina termer som någon 

som till exempel ammar de troende, där finns också i sällsynta fall, som hos Catharina av Siena,

 lesbiska bilder där såret alluderar på vaginan med dess mensblod som Catharina lapar i sig. ” 

(sid 153) 

Låt mig citera din reaktion på sociala media på syster Madeleines inlägg i nämnda radioprogram. Du anser att hon gör sig skyldig till 

”pornografiering” av vår Frälsare och hans Moder, där det Mest Heliga vi känner dras i den queerideologiska smuts som inspirerats av ”denna världens härskare”. Avgudadyrkan sker just med bilder, vilket man inte behöver vara teolog för att förstå utan räcker med att man läser Bibeln. Teolog är man om man har en doktorsgrad i teologi (liksom ”filosof” om man har en doktorsgrad i filosof, ”sociolog” med doktorsgrad i sociologi osv). Ingen av dem som sprider heresier och blasfemi i det här programmet har ngn sådan. Och ingen får det heller bara för att en förvirrad fanclub skulle önska det och tror det i sin egen låtsasvärld. ”

Detta bör inte ostraffat gå förbi anser du och skriver :

”Bortsett från att beklaga de grova heresierna och blasfemin, som de båda öppet med uppenbar glädje verkar det som, medverkar i/ sprider utifrån en ideologi som inte har så mkt med kristen tro att göra, bör två saker påpekas: 1) Vi behöver förbön för deras omvändelse till Kristus och därmed kopplad offentlig ånger som botgöring. Liksom för de själar som kan förvirras av den hedendom som de förkunnar. 2) Ingen av dem är teolog som det felaktigt påpekas i programinformationen (dvs ”lögnens herre” har fullt präglat hela detta programpaket).

Jag undrar vad Jonna Bornemark – som ju faktiskt har en doktorsgrad i filosofi – skulle säga om din bildningsnivå när du år 2020 förespråkar ”offentlig ånger och botgöring” för syster Madeleine som straff för ”pornografiering av vår Frälsare och hans Moder”  utifrån att syster Madeleine sakligt beskriver samma medeltida fenomen som en  filosofiprofessor gör ? 

Med vänlig hälsning

Irène Nordgren

PS

Del 1
https://www.youtube.com/watch?v=OyGq2zINlpw

Del 2 
https://www.youtube.com/watch?v=dhVUBPZ5dZc


Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

3 svar på Thomas Idergard SJ och ”Det bildande samtalet”

  1. Charlotte Åkerlind skriver:

    Utmärkt skrivet. Jag hoppas detta om något kan leda till att Thomas Idergard äntligen inser sitt förtal av syster Madeleine Fredell och därtill av hjärtat ber henne om förlåtelse (naturligtvis bl a på de länkar han tidigare använt sig av).

    Thomas Idergard Du har gjort en människa orätt och mycket illa – det är dags att visa att Du är vuxen och kristen!

    Pax!
    Charlotte Åkerlind

  2. Madeleine Fredell skriver:

    Någon ursäkt har fortfarande inte kommit från Thomas Idergard. Och lär förmodligen inte göra heller. Jag kan leva med att Thomas Idergard inte betraktar mig som teolog. Men han har inte mycket på fötterna. Självklart kan jag skriva ett CV men eftersom det bara tycks vara en akademisk doktorsexamen som gäller i TI:s värld så lär vi tala förbi varandra. Och om det är TI som sätter ribban för vad man får säga och skriva som katolik så har vi knappast något med varandra att göra. Den katolska värld jag befinner mig i har mer öppenhet och spänst än den räddhågsenhet och trångsynthet som TI gör sig till språkrör för. TI kan börja med att reflektera över vad ordet ”katolsk” betyder … allmännelig, det som tillhör alla …

    Pax!
    Sr Madeleine Fredell OP

  3. Irène Nordgren skriver:

    Kära sr Madeleine

    Jag vill som ”född” katolik uttrycka min stora tacksamhet över att du finns i Stockholms katolska Stift!
    För mig är du i Stockholms katolska Stift den bästa representanten för den UNIVERSELLA katolska kyrkans mångfald inom vilken det ständigt förekommer en ÖVERSYN dvs en ständigt pågående FÖRÄNDRINGSPROCESS av tingens katolska ordning eller som det brukar sägas på latin ”Ecclesia semper reformanda est.”

    Du är den katolska TEOLOG inom Stockholms katolska Stift som är mest uppdaterad i hur denna förändringsprocess av olika delar av katolsk LÄRA fn bearbetas ute i den universella katolska världen. Bäst illustreras detta i Tyska biskopskonferensens SYNODALA VÄG som talar om 4 temata /delar MAKT SEXUALMORAL PRÄSTERS LEVNADSFORM KVINNORS STÄLLNING.
    Inte undra på att Stockholms katolska Stift och svenska katolska media har valt diskretion när det gäller information om Tyska biskopskonferensens nye ordförande Georg Bätzing vars KATOLSKA VISIONER liknar de visioner som KV drivit drygt ett decennium och som biskop Anders på Stiftets hemsida uttalade ”inte har befogenhet att kallas katolska”.
    ”Katolsk Observatör” som promotar och till svenska översätter Franciskus starkaste motståndare som Burke, Müller och Athanasius Schneider och ”Katolsk Horisont” som direkt lobbat MOT Franciskus Världsfamiljmöte på Irland 2018 och mot Amazonassynoden – får hållas utan åtgärder eller reprimand av biskop Anders. Biskop Anders vill inte utöva censur säger han utan att tilläga att det finns undantag…….

    Viktig påminnelse är att Stockholms katolska stift med sina ca 120.000 medlemmar utgör bara en ytterst liten del av av den universella katolska kyrkans 1,3 miljarder medlemmar. Det kan man inte tro om man enbart håller sig till svenska katolska nyheter.

    Tur att du finns i vårt Stift och ger röst åt den universella katolska kyrkans mångfald och pågående förändringsarbete!
    Tur att du finns och ständigt ger katoliker i Stockholms katolska Stift möjlighet till katolsk vidareutbildning och därmed förutsättning att växa i TRON.

    Tack för att du finns här hos oss !

    Shalom

    // Irène

    PS Det skulle för mig och många katoliker betyda mycket för katolsk trovärdighet om Thomas Idergard SJ offentligt bad dig om ursäkt! Jag är som ”född” katolik uppfostrad med att om man förstår att man sårat / skadat en medmänniska – OAVSETT om detta inte var avsikten – så måste man gottgöra, be om ursäkt och förlåtelse. Så har jag fått lära mig sedan katolsk folkskola som jag började i vid 6,5 års ålder !

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *