”Genusteori och människosyn i den katolska kyrkan”

Bengt

Utifrån att du anför Gösta Hallonstens artikel ”Genusteori och människosyn i den katolska kyrkan” i Signum från 2009 som riktlinje i ämnet

http://www.signum.se/archive/read.php?id=4081

Om jag som katolsk kvinna år 2012 läser Hallonstens text och  till KV bloggs läsare skulle vilja komprimera Hallonstens  vackra teologiska  broderier  till EN enda saklig mening så lyder den brutala sanningen så här

Under 1950 år fram till andra Vatikankonciliet  har kyrkan  prioriterat män på kvinnors bekostnad  och ansett att jämställdhet mellan könen inte gäller FÖRE  döden utan  först  EFTER döden men   inte ens idag 2012 ”erkänner katolska kyrkan helt och fullt mäns och kvinnors jämställdhet i samhälle, kultur och kyrka”  då katolska kyrkan fortfarande hävdar att ”det finns teologiska hinder att ordinera kvinnor till prästämbetet. ”

// Irène

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

12 svar på ”Genusteori och människosyn i den katolska kyrkan”

  1. Gert Gelotte skriver:

    Iréne och Bengt,

    ursäkta att jag lägger mig i ert samtal. Men Hallonstens artikel är för intressant för att jag skall kunna hålla fingrarna från tangentbordet.

    Min första reaktion är en djup suck av trötthet. En sådan intellektuell möda för att försvara fortsatt underordning och diskriminering av kvinnor i Kyrkan! För det är ju inte en bagatell att kvinnor inte får bli präster. Konsekvensen blir att kvinnor bara har något att säga till om i kyrkan om män tillåter det.

    Min andra reaktion är att resonemanget om komplementaritet mellan könen också kan användas som ett argument för jämställdhet.

    Män och kvinnor är olika. Biologiskt är det uppenbart. I övrigt torde det vara omöjligt att fastställa vad som möjligen avgörs genetiskt och vad som är en social konstruktion. Men om vi med kön menar kvinnors respektive mäns roller i ett specifikt samhälle, så menar jag att det är uppenbart att kön är en social konstruktion.

    Men det är också uppenbart att ingen mänsklig verksamhet är komplett om inte båda könen har del i den. Varför skulle det inte gälla prästämbetet?
    Det finns ingen objektivt konstaterbar anledning för män att vägra prästviga kvinnor – bara teorier byggda på teorier.

    Det Hallonsten kallar den nya katolska feminismen bygger på följande citat: ”Men var finner man då upprinnelsen till talet om en ny katolsk feminism? I sin encyklika Evangelium vitae skriver påven Johannes Paulus II: ”När det gäller att förändra kulturen för att främja livet har kvinnorna en central plats i ord och handling. Det är deras uppgift att främja en ’ny feminism’ som avvisar frestelsen att efterlikna modeller av ’manlig dominans’, för att i stället erkänna och bekräfta kvinnans sanna begåvning (the true genius of women).

    En man med makt tilldelar kvinnorna en speciell uppgift som skall erkänna och bekräfta deras ”sanna begåvning”. Vad är det annat än patriarkalt översitteri?

    Män och kvinnor är individer. De biologiska könsskillnader som finns kan inte motivera konstruktionen av ytterligare könsskillnader som underordnar den ena halvan av mänskligheten den andra.

    Gert

  2. Irène Nordgren skriver:

    Gert

    ”Men Hallonstens artikel är för intressant för att jag skall kunna hålla fingrarna från tangentbordet.”

    Det gläder mig. Jättebra !

    ”En sådan intellektuell möda för att försvara fortsatt underordning och diskriminering av kvinnor i Kyrkan! ”

    Pricken över iet !

    // Irène

  3. Bengt Malmgren skriver:

    Som sagt. Frågan om kvinnligt prästämbete är den stora frågan där det föreligger en öppen läromässig konflikt inom kyrkan. Jag hoppar inte in i någondera lägret och pläderar för ena eller andra sidan.

  4. Irène Nordgren skriver:

    Bengt

    ”Jag hoppar inte in i någondera lägret och pläderar för ena eller andra sidan.”

    Du tycker jag är för ”ensidigt negativ ”

    Och jag anser att det är mer med sanningen överensstämmande att du hela tiden gömmer dig bakom olika auktoriteters uttalanden för att inte kunna bindas till den ”ena eller andra sidan” ty din ambition är att vara GÅNGBAR på BÅDE ”den ena och den andra sidan.”

    // Irène

  5. Bengt Malmgren skriver:

    Irène!
    Vi är inte tvingade som enskilda personer att ta ställning i alla frågor som diskuteras i kyrkan.

  6. Marcus sr skriver:

    Man gör frågan om kvinnliga präster till en teologisk fråga , men jag misstänker att läroargumentet är bara ett svep skäl . Troligen det är viljan som fattas.

    Skulle man verkligen vilja genomföra en sådan reform skulle man lätt finna teologiska argument för det . så som man alltid har gjort.

    Jag undrar och frågar, varför vill man inte ha kvinnliga präster?

    Marcus

  7. Irène Nordgren skriver:

    Bengt

    Att inte ta ställning är ett ställningstagande i sig.

    Jag har tagit tydlig ställning i KV Manifestfrågor och i konsekvensens namn argumenterar jag alltid konsekvent åt ett och samma håll.

    Att du kallar ett konsekvent ställningstagande som ”ensidigt och negativt” känns lite jobbigt.

    // Irène

  8. Anneli Magnusson skriver:

    Den här vanan att linda in osympatiska budskap som finns i Katolska kyrkan är intressant tycker jag. Det visar på en insikt om att det man tänker framföra faktiskt inte håller för att presenteras rätt upp och ner.
    När det gäller genusfrågor uppfattar jag budskapet från det manliga ledarskapet som, vi vill behålla makten, men det kan vi inte säga rakt ut. I stället försöker man få det till att bara män kan vara präster och att det skulle vara beslutat av Gud och inget kyrkan kan ändra på.

    Är det inte på tiden att vi alla inser att religioner är skapade av troende utifrån deras förståelse av Gud. Alla regler och dylikt är i bästa fall Guds vilja tolkade av människor men oftare regler skapade av människor.
    Självklart måste människor kunna ändra det människor bestämt! Varför är det så svårt att förstå för en del?
    Anneli

  9. Bengt Malmgren skriver:

    Irène!

    Ditt ställningstagande och konsekventa argumenterande utifrån det respekterar jag.

    Det jag är kritisk mot är att du genomgående har en enligt min mening alltför negativ tolkning av biskoparns utsagor.

  10. Irène Nordgren skriver:

    Bengt

    ”Det jag är kritisk mot är att du genomgående har en enligt min mening alltför negativ tolkning av biskoparns utsagor.”

    Det kanske beror på att jag är kvinna och biskopar är män. Dvs ”biskoparnas utsagor” stämmer inte överens med mina livserfarenheter.

    Jag upplever att biskopar är i ständig färd med att försöka förändra terrängen istället för kartan.

    Till ett sådant beteende går det inte att vara NOG negativ.

    // Irène

  11. Bengt Malmgren skriver:

    Glömde kommentera detta.

    Irène skriver: ”Att inte ta ställning är ett ställningstagande i sig.”

    – Det är det förvisso.

  12. driven too fast skriver:

    I’m gone to say to my little brother, that he should also visit this webpage on regular basis
    to obtain updated from hottest information.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *