Från katolsk till global vision med Hans Küng

Varje gång ett nytt krig blossar upp i världen är det viktigt att påminna om vad Hans Küng brukar säga

“There will be no peace among the nations without peace among the religions. There will be no peace among the religions without dialogue among the religions.”

Katolska kyrkans i mitt tycke idag mest framstående teolog och tillika präst är Hans Küng, en gång kollega till kardinal Ratzinger – vår nuvarande påve – och initiativtagare till stiftelsen Global Etik, som tar fasta på hur vi människor måste lära oss hur den gyllene regeln ska kunna fås att omfatta alla människor från alla världens alla religioner. Och även de som står utanför dessa.

”Declaration towards a Global Ethic ”

http://www.weltethos.org/pdf_decl/Decl_english.pdf

“No new global order without a new global ethic!

A fundamental demand: Every human being must be treated humanely

Commitment to a culture of non-violence and respect for life

Commitment to a culture of solidarity and a just economic order

Commitment to a culture of tolerance and a life of truthfulness

Commitment to a culture of equal rights and partnership between men and women

A Transformation of Consciousness”

1979 fråntogs Hans Küng sin befogenhet att undervisa som katolsk teolog pga sin bok Infallible? An Inquiry (1971). Hans Küng forsatte dock sin undervisning på Universitetet i Tübingen som professor i ekumenisk teologi fram till sin pensionering 1996.

Hans Küng hade det stora modet att satsa hela sin status som katolsk teolog genom att sätta ett frågetecken efter Ofelbar?

2002 beskriver Hans Küng i The Catholic Church: A Short History “In 1979 I then had personal experience of the Inquisition under another pope. My permission to teach was withdrawn by the church, but nevertheless I retained my chair and my institute (which was separated from the Catholic faculty). For two further decades I remained unswervingly faithful to my church in critical loyalty, and to the present day I have remained professor of ecumenical theology and a Catholic priest in good standing. I affirm the papacy for the Catholic Church, but at the same time indefatigably call for a radical reform of it in accordance with the criterion of the gospel.”

2005 skrev Hans Küng en kritisk artikel om arvet efter Johannes Paulus II ”The failures of Pope Wojtyla

“This Papacy has repeatedly declared its fidelity to Vatican II, in order to then betray it for reasons of political expediency. Council terms such as modernization, dialogue, and ecumenicalism’ have been replaced by emphasis on restoration, mastery, and obedience. The criteria for the nomination of Bishops is not at all in the spirit of the Gospel… Pastoral politics has allowed the moral and intellectual level of the episcopate to slip to dangerous levels. A mediocre, rigid, and more conservative episcopate will be the lasting legacy of this papacy.

Hans Küng har också sagt om kvinnliga präster

“If you cannot see that divinity includes male and female characteristics and at the same time transcends them, you have bad consequences. Rome bases the exclusion of women priests on the idea that God is the father and Jesus is his son, there were only male disciples, etc. They are defending a patriarchal church with a patriarchal God. We must fight the patriarchal misunderstanding of God.”

2005 bjöd påven sin forne kollega på middag.

Synd att det bara tycks ha blivit en engångsföreteelse. Påven har mycket att lära av Hans Küng. Hans Küng har tyvärr inget att lära av påven.

Världen har mer att lära av Hans Küng än av påven Benediktus XVI

// Irène

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

1 svar på Från katolsk till global vision med Hans Küng

  1. Irène Nordgren skriver:

    Abrahams barn har fastnat i en för hela världen livsfarlig maktkamp.

    Det världen idag åter bevittnar är ett familjedrama och en familjekonflikt med världsvida och livsfarliga konsekvenser.

    Läs nedanstående artikel om Hans Küng, skriven av en muslim Salim Mansur – Center för Islamic Pluralism

    för exakt 1 år sedan

    http://www.islamicpluralism.org/articles/2007a/071229kung.htm

    ”Hence, another reading of Kung’s peace theorem would be there can be no peace unless this broken triangle of the Abrahamic faith-traditions gets repaired.

    Kung’s devotion in getting this triangle repaired – of bringing Jews, Christians and Muslims together on the common ground of being faithful to the God of Abraham – is humbling for those who believe, irrespective of what any faith-doctrine might teach in exclusivist language, that Abraham’s God is lovingly and mercifully embracing of all His children. ”

    ”No adherent of any of these three faith-traditions can plead innocence in God’s court of wrongfully spilling blood of others.”

    // Irène

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *