I Polen – dubbelmoralens förlovade land – vill biskop Michalik ”förbättra” abortlagstiftningen

Polska biskopskonferensens ordförande  Josef Michalik  vill ”förbättra ” abortlagstiftningen i Polen.

(I Polen är idag abort  förbjuden –  utom vid våldtäkt, incest,  svåra missbildningar eller om graviditeten är livshotande för kvinnan. )

”Biskopen förstår inte att lagen kan tillåta abort  vid tex våldtäkt .”   Härvidlag anser biskopen att lagen måste ”förbättras .”

http://www.kath.net/detail.php?id=32045

”Runt etthundrafemtiotusen illegala aborter utförs i Polen varje år, vilket ger abortörerna skattefria inkomster på nittiofem miljoner dollar. Det framgår av en studie som redovisas i den brittiska tidskriften Reproductive Health Matters.”

”En kirurgisk abort kostar mer än en normal månadsinkomst, och det är alltså mest välbeställda kvinnor som kan kosta på sig ingreppet i Polen eller utomlands.”

”Läkarna, som tjänar på privata aborter, ser ingen anledning att förändra den nuvarande situationen. (Warsaw Business Journal 19 maj 11)”

http://bulletinen.org/wordpress/2011/05/19/150-000-illegala-aborter-om-aret-i-polen/

// Irène

PS  Undrar  vad Bengt Malmgren tycker  om eventuella  ”förbättringar ”  av  Polens  abortlagstiftning.

http://www.katolskvision.se/blog/?p=1193

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

9 svar på I Polen – dubbelmoralens förlovade land – vill biskop Michalik ”förbättra” abortlagstiftningen

  1. Anneli Magnusson skriver:

    Irène,
    Vad Bengt Malmgren kan tänkas tycka vet jag förstås inte. Men i senaste Signum finns en förbryllande artikel med temat ”Sverige, Europa och samvetsfriheten” av Kerstin Hedberg Nyqvist som anknyter till det du skriver. Frågan är om inte situationen i resten av Europa kan riskera att bli som i Polen om resolutionen om samvetsfriheten slår igenom?

    Hedberg Nyqvists artikel gör mig konfunderad därför att hon refererar debatten om samvetsfriheten och tar upp en rad argument för och emot, men slutför inga resonemang utan centrala frågor blir hängande i luften.
    Ett upplägg som hade kunnat fungera om slutsatsen varit att det här är ett svårt och komplext ämne som inte har någon lätt och självklar lösning.

    Hedberg Nyqvist väljer i stället att efter att ha visat på hur komplicerad frågan om samvetsfrihet är hävda att ”Den mänskliga rättigheten till samvetsfrihet måste också respekteras och skyddas i Sverige för att vårt land ska framstå som ett demokratiskt samhälle.”
    Som läsare befinner jag mig i den märkliga situationen att jag undrar om jag inte förstår innehållet i skribentens text bättre än hon själv gör.
    /Anneli

  2. Irene Nordgren skriver:

    Anneli

    ”Men i senaste Signum finns en förbryllande artikel med temat ”Sverige, Europa och samvetsfriheten” av Kerstin Hedberg Nyqvist

    Kerstin Hedberg Nyqvists virriga framställning av åsikter och värderingar kan endast stå sig i sammanhang där hon hundraprocentigt garanteras att slippa bli ifrågasatt. Som tex i Signum.

    Hon ges också möjlighet att sprida reklam för ”Uppropet för äktenskap, människovärde, samvets- och religionsfrihet” som nu via nätet mobiliserar alla konservativa krafter som står till buds i Sverige.

    http://www.samvetsfrihet.se/

    Naturligtvis är biskop Anders med. Han som inte säger flasklock när samvetsfriheten kränks inför öppen ridå INOM hans egen kyrka. Nej då skulle han ju kunna riskera sitt eget skinn.

    Att skriva under ett Upprop UTANFÖR sin egen kyrka om samvetsfrihet är garanterat helt RISKFRITT.

    // Irène

  3. Anneli Magnusson skriver:

    Irène,
    Säg inte det, Signum har tagit in repliker förr och välskrivna sådana också!

    Vad jag saknar i debatten om samvetsfriheten är en konsekvensanalys och det har jag skrivit tidigare. Jag tror att samvetsfrihet för katolska ledare är lika med att inte behöva utföra aborter och viss mån dödshjälp, man tänker inte på att den får större genomslag än så.

    Om vi tillämpar samvetsfrihet t.ex. på Igelösa blir svårigheterna kanske tydligare för t.ex. biskop Anders. Verksamheten är så vitt jag förstår fullt laglig, om än med vissa etiska frågetecken.
    Som det är nu söker sig ingen som ogillar djurförsök till Igelösa, eftersom vederbörande då skulle tvingas utföra arbetsuppgifter som går emot hans/hennes samvete.

    Införs möjligheten att vägra utföra arbetsuppgifter som strider mot ens samvete, är det rent teoretiskt möjligt att personer söker arbete på Igelösa och sedan vägrar göra sitt jobb med hänvisning till sitt samvete. Vilka konsekvenser skulle det få för verksamheten där? För att inte tala om ifall chefen bestämmer sig för att inriktningen går emot hans/hennes samvete? Då får man förmodligen lägga ner Igelösa helt.
    Det skulle vara intressant att veta hur biskop Anders ställer sig till samvetsfriheten när det gäller inomkyrkliga exempel.
    /Anneli

  4. Irene Nordgren skriver:

    Anneli

    ”Säg inte det, Signum har tagit in repliker förr och välskrivna sådana också! ”

    Du har rätt såtillvida att det rör sig om 1 replik ca varannat år.

    ”Det skulle vara intressant att veta hur biskop Anders ställer sig till samvetsfriheten när det gäller inomkyrkliga exempel.”

    Fallet med syster Margaret Mc Bride som exkommunicerade sig själv med hjälp av biskop
    Thomas Olmstedt i Phoenix tex.

    http://www.katolskvision.se/blog/?p=2518

    Inte en kotte i Stiftet reagerade utom några röster på KV blogg.

    Kerstin Hedberg Nyqvist sa inte PIP i Signum.

    Jag fick tvinga ut Bengt Malmgren på hans blogg, men då erkände han att det var fel.

    Och biskop Anders ? Inte ett PIP från honom heller. Han har ju alltid ett för honom vattentätt försvar att ta till om det blir för läskigt för honom.

    Som biskop kan han inte gå in i andra stifts INRE ANGELÄGENHETER.
    Hur gärna han än skulle vilja ………..

    Biskop Anders kan stå på barrikaderna LÄS lugnt sitta på ÅSKÅDARPLATS här i det demokratiska Sverige -tryggt omgiven av Ulf Ekman, Sten Gunnar Hedin och co – och SAMTIDIGT på avstånd beskåda alla kränkningar av katolska företrädares och lekmäns samvetsfrihet som sker ute i världen INOM hans egen kyrka.

    Hur praktiskt som helst.

    // Irène

  5. Anneli Magnusson skriver:

    Irène,
    Ett problem är ju, som du skriver, att samvetsfriheten hyllas när det passar katolska ledare, när det inte passar struntar de i den, eller rent av bestraffar personer som följer sitt samvete.

    Det är ingen idé att bli upprörd över att t.ex. Hedberg Nyqvist eller biskop Anders inte protesterar i fall som syster Margaret Mc Bride. De följer helt enkelt principen jag just beskrivit.

    Jag tror att det kan gå att få dem ur sina låsta tankebanor, genom att ta exempel som inte rör abort. Igelösa är dessutom i högsta grad biskop Anders ansvar.
    Om inte annat får det andra läsare att tänka efter.
    /Anneli

  6. Krister Janzon skriver:

    Anneli,

    Du skriver:”Jag tror att det kan gå att få dem ur sina låsta tankebanor, genom att ta exempel som inte rör abort. Igelösa är dessutom i högsta grad biskop Anders ansvar.
    Om inte annat får det andra läsare att tänka efter.”

    Det är i allra högsta grad rätt och tillbörligt att vi alla fås ur våra låsta tankebanor genom att begrunda olika exempel.
    Men hur jag än tänker efter utifrån olika kriterier och värden så kan jag inte anse att biskop Anders skulle ha ansvar för den mycket kritikvärda verksamheten i Igellösa. Inte mer än alla ansvarskännande människor, snarare mindre. Det är främst ledningen för verksamheten – och i olika grad dess medarbetare – som har ansvaret. Biskop Anders är inte chef eller tillsyningsmyndighet för Igellösas ledning eller verksamhet. De medverkande franciskanerna och deras ordensledning torde kunna ställas till ansvar för sin medverkan, vari den nu består.

    Krister

  7. Anneli Magnusson skriver:

    Krister,
    Nu ska jag i ärlighetens namn säga att det finns de som har betydligt bättre koll på hur Igelösa drivs än vad jag har.

    Det är också möjligt att jag var lite otydlig. Igelösa ligger i biskop Anders stift och även om det inte drivs av stiftet kan han förstås uttala sig om det. Tänk på alla gånger han kritiserat Katolsk Vision, även om det glädjande nog var ett tag sedan senast.
    Biskop Anders kan också, vilket du säkert känner till, kalla till sig ordenspräster/bröder för samtal.
    /Anneli

  8. Krister Janzon skriver:

    Anneli,

    Ja, det är rätt. Och jag vill gärna tro att han bett om ett samtal med de aktuella franciskanernas ledning i Sverige för att byta synpunkter. Eller att någon visar biskopen på denna goda och rimliga möjlighet, om nu ingen på BÄ läser denna blogg.
    För övrigt, biskopen har inte bara kritiserat Katolsk Vision, som du säkert hört. Flera träffar med enskilda personer från KV, liksom vissa samarbeten.

    Krister

  9. Pingback: Katolsk Vision » Dubbelmoralens väktare i Ryssland och Polen har förenats

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *