Godtyckligheten fortsätter i godan ro

Italian Cardinal Lorenzo Baldisseri, general secretary of the Synod of Bishops

Idag torsdag 26 juni offentliggjordes på Vatikanens hemsida

http://www.vatican.va/roman_curia/synod/documents/rc_synod_doc_20140626_instrumentum-laboris-familia_en.html#Conclusion

arbetsdokumentet Instrumentum laboris dvs sammanställningen av den världsomfattande inomkatolska enkätundersökning som inför den kommande familjesynoden ville kartlägga den nu rådande synen på äktenskap, familjebildning och sexualitet inom katolska kyrkan.

Publiceringen av dokumentet  åtföljdes av en presskonferens som leddes av Vatikanens pressansvarige Federico Lombardi.  De som deltog i panelen var  kardinal Lorenzo Baldisseri -generalsekreteraren för världsbiskopssynoden- kardinal Peter Erdö från Budapest, kardinal Andre Vingt-Trois från Paris och ärkebiskop Bruno Forte. Även ett äkta par  satt i panelen.

Den som kan italienska kunde följa presskonferensen här

http://www.youtube.com/watch?v=cJbY2W_DRdg

En första kommentar finns på bla på NCR

http://ncronline.org/news/vatican/vatican-document-synod-family-balances-mercy-and-cultural-blame

// Irène

PS Det finns naturligtvis massor att kommentera vilket också  kommer att ske.   En första blick på vad som uttrycks om  artificiella preventivmedel och samkönade relationer säger mig att det även fortsättningsvis kommer att råda ORÄTTVISA  och GODTYCKLIGHET mellan katoliker beroende på i vilken världsdel, eller vilket land eller vilken stad eller vilken församling en katolik är bosatt och till syvende och sist till vilken katolsk präst en katolik vänder sig för att få vägledning .

Dokumentet formulerar sig på ett sådant oklart alt mångtydigt sätt att stockkonservativa präster i kombination med fattiga analfabeter i tredje världen i godan ro kan fortsätta att diskriminera kvinnor och män och homo-och heterosexuella samtidigt som välutbildade homosexuella katoliker i västvärldens demokratier – som har valmöjlighet att välja ”RÄTT” präst – kan få sanktionerat att leva i samkönat partnerskap och heterosexuella katoliker kan med åberopande av samvetsfrihet utan vidare få sanktionerat att använda artificiella preventivmedel.

Ang samkönade relationer

”The episcopal conferences amply demonstrate that they are trying to find a balance between the Church’s teaching on the family and a respectful, non-judgmental attitude towards people living in such unions.”

Godtyckligheten fortsätter  i godan ro inom katolska kyrkan …….


Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

11 svar på Godtyckligheten fortsätter i godan ro

  1. Samuel Johansson skriver:

    Irène.

    Tack för tipset om NCR-artikeln där jag hämtar detta hopp om förändring:

    While the document does not outline coming changes to the church’s practices on the matter, it does obliquely refer to such changes, saying, ”The Church needs to equip herself with pastoral means which provide the possibility of her more widely exercising mercy, clemency and indulgence towards new unions.”

    Med de orden knackar Läroämbetet det första försiktiga mejselhugget i den doktrinära monolit som heter katolsk antropologi/ kroppsteologi vars namn borde garantera en genuin förståelse av mänskligt samliv, men som sedan gnosticismens härjningar i den tidiga Kyrkan kännetecknats av en antihumanistisk tolkning av syndafallet. Ingenstans i Bibeln fördöms kärlekens yttringar, däremot sveket, lögnen och våldets.

    Den katolska sexualsynen har i praktiken gjorts överordnad evangeliet när skilda och omgifta nekas kommunion. Detta måste anses tillhöra de värsta av villfarelser eftersom evangeliet är Kyrkans existensberättigande och Jesus uttryckligen förlåter och upprättar människor oavsett deras livshistoria; se exv kvinnan som tagits på bar gärning, likaså kvinnan som haft sammanlagt sex män. Såväl Jesus som Paulus ser sexualiteten som en gåva och ett ansvar i linje med den mosaiska kroppsteologin: allt Gud har skapat är gott när det tas emot med tacksamhet.

    Med Bergoglio i Rom kan Kyrkan äntligen ta sina första steg mot en genuint kristen kärleksteologi.

    Samuel.

  2. Irene Nordgren skriver:

    Samuel

    ”Ingenstans i Bibeln fördöms kärlekens yttringar, däremot sveket, lögnen och våldets.”

    Bibeln är en bok i vars innehåll såväl reformkatoliker som ultrakonservativa katoliker kan hitta stöd för sina uppfattningar.

    Fråga 100 st katoliker på lite olika håll i världen vad som menas med ”genuint kristen kärleksteologi” och du kommer att få diametralt olika svar.

    För mig som privilegierad katolsk kvinna som haft möjlighet att både få utbilda mig och få barn – så många som jag ville – och som haft förmån att få leva i ett demokratiskt sekulärt land där det råder religionsfrihet och där katolsk hierarkis PATRIARKALA vanföreställningar om mänsklig sexualitet inte präglar samhället känns det som en plikt att peka på hur katolsk lära kan få vitt skilda konsekvenser beroende på hur det omgivande samhället ser ut.

    Känns tragiskt varje gång jag som katolsk kvinna måste bekänna att jag känner tacksamhet över att inte behövt leva i ett sk katolskt land där sexualmoral alltid står så högt i kurs så den blir DUBBELMORAL.

    Jag nöjer mig inte med tjusiga ENCYKLIKOR med en mängd tjusiga PORTALFORMULERINGAR om KÄRLEK utan efterlyser en omarbetning av katolsk CANON och en omarbetning av en mängd olika formuleringar i Katolsk Katekes som på så vis fråntar fundamentalistiska bokstavstroende katolska präster med ofta UNDERMÅLIG utbildning möjlighet att PASTORALT fortsätta diskriminera mellan olika grupper av katoliker.

    Jag hoppas på den kommande familjesynoden…….. på TRYCKET från Helmut Schüller och Kyrkoherdeinitiativet och från reformsinnade katolska lekmän från bla Wir sind Kirche som inte ger sig…….

    // Irène

  3. Samuel Johansson skriver:

    Irène.

    ”Jag nöjer mig inte med tjusiga ENCYKLIKOR med en mängd tjusiga PORTALFORMULERINGAR om KÄRLEK utan efterlyser en omarbetning av katolsk CANON och en omarbetning av en mängd olika formuleringar i Katolsk Katekes…”

    – Instämmer helhjärtat.

    ”Fråga 100 st katoliker på lite olika håll i världen vad som menas med ”genuint kristen kärleksteologi” och du kommer att få diametralt olika svar.”

    Om villkoret för Kyrkans enhet är att alla anammar en livsåskådning byggd på en modern västerländsk icke-katolsk erfarenhet kommer vi aldrig att lyckas. Den offentliga brottningen med Bibeln och den apostoliska traditionen inför ett nytt koncilium utgör vårt enda hopp om en universellt giltig teologi i de fundamentala frågorna. Som den om äktenskapet och kroppen.

    Den bibliska sexualsynen skiljer sig radikalt från den katolska puritanismen, vilket Höga visan demonstrerar allra tydligast, men också NT bejakar sexualiteten som en Guds gåva: ”Allt som Gud har skapat är bra och ingenting behöver vrakas, om det tas emot med tacksägelse; det blir rent genom Guds ord och genom bön.” … ”Vad Gud gjor­de till rent skall in­te du göra till orent.” Ingen i NT dömer ut Höga visans ohöljt kroppsliga kärleksskildring.

    Vi tror inte som gnostikerna på en demiurgens onda skapelse med den goda själen fångad i den onda kroppen. Sådant fördöms otvetydigt: ”… demoners läror, spridda av hycklande lögnare med bortbränt samvete, folk som förbjuder äktenskap och kräver att man avstår från föda som Gud har skapat till att ätas under tacksägelse av dem som tror och som känner sanningen.” Detta skrevs så gott som samtidigt med gnosticismens uppkomst.

    Kärleken är inte bara en portalparagraf, den är definitionen på vem Gud är. Så ock människan.

    Samuel.

  4. Gert Gelotte skriver:

    Vänner,

    jag tror man bör vara försiktig med att dra allt för långtgående slutsatser av denna sammanfattning av hur biskoparna uppfattar kyrkans problem.
    Men om jag ändå gör det, så tycker jag det är tydligt hur kyrkans problem identifieras som brist på kunskap hos kyrkfolket. En slutsats blir då att bara läroämbetet talar l å n g s a m m a r e och TYDLIGARE, så blir allt så mycket bättre.
    Om detta även blir synodens slutsats så kommer, tror jag, problemen och alieneringen snarare att tillta.
    Därtill är det naturligtvis ett problem när dokumentet avslutas med en hänvisning till den heliga familjen:
    ”The love of God shines in a particular way in the Holy Family of Nazareth, the sure point of reference and comfort for every family. The Holy Family, the beacon of true love, is to be contemplated in every family situation so as to draw light, strength and consolation.”
    Vi vet mycket lite om Jesu familj. Så lite att det är omöjligt att dra detaljerade slutsatser om hur hans familjeliv såg ut. Resultatet blir att den som åberopar den heliga familjen som ideal snarare projicerar sina egna förväntningar och förhoppningar och på så vis skapar den heliga familjen av Jesu tämligen okända familj.

    Gert

  5. Anneli Magnusson skriver:

    Gert,
    Om vi håller oss till vad som berättas i NT så växte Jesus upp med mor, bonuspappa och ett okänt antal halvsyskon. Lyfter synoden fram det som idealfamiljen kan det sannerligen bli förändringar i Katolska kyrkans syn på familjen efter synoden.
    Annel

  6. Irene Nordgren skriver:

    Samuel

    Jag vet inte vad du räknar som ”livsåskådning byggd på en modern västerländsk icke-katolsk erfarenhet……..”

    Katolska män och kvinnor och katolska homo-och heterosexuella katoliker ska ha identiska rättigheter och skyldigheter OAVSETT var de lever och bor ………hur detta kategoriseras eller benämns har ingen betydelse.

    // Irène

  7. Irene Nordgren skriver:

    Gert

    ”En slutsats blir då att bara läroämbetet talar l å n g s a m m a r e och TYDLIGARE, så blir allt så mycket bättre.”

    Jag välkomnar TYDLIGHET. Hierarkin har målat in sig i ett hörn och försöker genom OTYDLIGHET komma loss från sitt TRÄNGDA läge……..

    OTYDLIGHET utgör den DIMRIDÅ som hierarkin gjort sig beroende av för att slippa bestämma sig för antingen eller……för att slippa ta ställning…..

    Arbetsdokumentet visar att hierarkin hajat att det inte längre går att blunda för barnen som de facto finns i samkönade relationer.

    Ju mer hierarkin talar sig varm för FAMILJENS betydelse underförstått för barn till heterosexuella föräldrar ju okristligare kommer hierarkin att alltmer framstå som fråntar katolska barn till homosexuella katolska föräldrar samma möjlighet….

    Ju mer hierarkin ömmar för FAMILJEBILDNING dvs äktenskaplig trohet för heterosexuella katoliker – istället för bara samboskap – som förutsättning för större HÅLLBARHET till barnens fromma ju vanskligare kommer det att bli att hävda att det får RÄCKA med samboskap (partnerskap) för homosexuella föräldrar…..

    Antingen eller ……. !

    Detsamma gäller preventivmedel…….Katekesens TYDLIGA budskap att ”varje äktenskaplig akt per se måste vara öppen för att ge livet vidare” är ju bara så PINSAMT……..
    Att tydligt och klart förorda valfrihet av artificiella preventivmedel kräver en KOVÄNDNING i synen på ”äktenskapliga akter”…….. I väntan på den modige påve som vågar detta så får vi hålla tillgodo med DIMRIDÅER bestående av kvasiteologiska utläggningar producerade i celibatära mäns hjärnkontor…..

    // Irène

  8. Irene Nordgren skriver:

    Anneli

    Vad beträffar synen på vem vi ska betrakta som familjemedlem verkar Jesus ha varit sällsamt gränslös alternativt öppen ……

    Jag läser i Matteus

    Jesu familj
    46 Medan Jesus ännu talade till folket, stod hans mor och hans bröder utanför och ville tala med honom. 47 Någon sade då till honom: ”Din mor och dina bröder står här utanför och vill tala med dig.” 48 Han svarade: ”Vem är min mor och vilka är mina bröder?” 49 Och han räckte ut handen mot sina lärjungar och sade: ”Här är min mor och mina bröder. 50 Var och en som gör min himmelske Faders vilja är min bror och min syster och min mor.”

    // Irène

  9. Samuel Johansson skriver:

    Irène.

    ”Jag vet inte vad du räknar som ”livsåskådning byggd på en modern västerländsk icke-katolsk erfarenhet……..”

    Vad jag menar är att vi sannolikt aldrig kommer att få se Kyrkan tillfredsställa alla de krav som en sekulariserad, vetenskapligt upplyst västerlänning kan tänkas ställa på henne. RKK är ingen politiskt korrekt folkkyrka med RFSUs policy statement som urkund, som ju dömer ut det de kallar ”kärleksideologin”. Den ideologin enligt Bibeln och traditionen kommer alltid att utgöra den etiska grundvalen för vår kristna tro.

    Utmaningen för oss är att bygga in vetenskapens landvinningar i Kyrkans ideologiska evolution. Det är exv sexologin, ett lesbiskt par i Taizé och Mark Levengoods leverne som övertygat mig om att den homosexuella identiteten är ett biologiskt och psykologiskt givet faktum, inte en moralisk perversion i stil med pedofili och annan promiskuitet som jag trodde tidigare.

    Men därifrån till att få se Kyrkan jämställa samkönade äktenskap med heteros är steget långt. Jag kommer inte att döma ut Kyrkan för att hon inte tar steget i ett enda kliv. Det första vi kan få se med nuvarande påven är antagligen en öppning för att skilda och omgifta får ta nattvarden under vissa villkor så som den tidiga Kyrkan gjorde och de ortodoxa ännu gör. Redan denna revision av ”äktenskapets oupplöslighet” måste anses vara ett ansenligt framsteg bort från annulleringsindustrin.

    Om Jesus kunde godkänna skilsmässa och omgifte – efter otrohet – så kan även Kyrkan. Mt 19:9.

    Samuel.

  10. Irene Nordgren skriver:

    Samuel

    ”tillfredsställa alla de krav som en sekulariserad, vetenskapligt upplyst västerlänning ….”

    Jag talar om TROENDE katolska kvinnor och TROENDE katolska homosexuella par.

    Lika skamligt som KYRKAN (katolska och protestantiska) betett sig mot OGIFTA mödrar och deras sk ”oäkta” barn lika skamligt SÄRBEHANDLANDE beter sig katolska kyrkan idag mot barn i samkönade relationer.

    Jag är mer OTÅLIG än du ……..och vill även så förbli…..

    Tålmodighet är inte en eftersträvansvärd dygd i alla lägen …….

    // Irène

  11. Samuel Johansson skriver:

    I. Där fick du mig att dra mungiporna uppåt;-) S.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *