”På bokomslaget utlovas ”en överblick över forskningsresultaten från internationellt ledande forskare inom området, och den innehåller också reflektioner över konsekvenserna för en teologisk tolkning av Jesus från Nazaret.” Men när Ulf Jonsson själv i samband med releasen 29 augusti marknadsför sin bok som ”den mest uppdaterade på svenska” drar jag som Jesusintresserad katolsk kvinna öronen åt mig.
Det går helt enkelt inte att år 2024 påstå sig vara uppdaterad i forskningen kring ” den teologiska reflektionen över Guds uppenbarelse i Jesus från Nazaret” och samtidigt illustrera en påtaglig beröringsskräck för feministteologi i sin bokexposé över det nya forskningsläget inte en enda gång nämna eller ge exempel på ”feministteologi” och dess beskrivning av bland annat ”könsmaktsstruktur”.
”Jag noterar att Ulf Jonsson i sin litteraturlista nämner 123 olika boktitlar, varav 121 skrivits av män och två böcker av två olika kvinnor nämns i förbigående eller refereras till i två stycken fotnoter. Jag noterar att Ulf Jonsson i sin inledning tackar ”dem som kommit med värdefulla kommentarer och idéer till detta band under skrivprocessens gång”, det vill säga sex män. Att en kvinna skulle kunnat komma med värdefulla kommentarer och idéer verkar inte finnas på Ulf Jonssons karta.”
Ulf Jonsson ägnar i sin bok bla flera sidor åt den intressanta och lärorika historien hur ”monoteismen växte fram som resultatet av en lång historisk utveckling i Israel” och om treenighetslärans uppkomst. Utifrån att Ulf Jonsson gillar att referera till ”välrenommerade” teologer vill jag gärna inför nästa bok tipsa om Tomas Römer – välrenommerad professor i Gamla Testamentet vid universitetet i Lausanne – som bland mycket annat 2003 skrivit en intressant artikel som detaljerat beskriver konsekvensen av monoteismens införande i Israel under rubrik ”L’éviction du féminin dans la construction du monothéisme ” (Med konstruktionen av monoteismen fördrevs det feminina)
Tomas Römer beskriver och ger exempel på hur det feminina trots detta på olika sätt tar sig in i de monoteistiska religionerna – om hur gudinnan Asheras titel ”himladrottning” övertas av jungfru Maria och hur Guds närvaro manifesteras i Shekinah. Etudes Théologiques &Religieuses 2003/2
Att vara kardinal innebär att man är med och väljer en ny påve, men också att man kan bli vald till påve. Det har fått den franska tidningen Le Figaro att spekulera i att Anders Arborelius kan vara en framtida kandidat. Tidningen beskriver Anders som ”först och främst en bönens man, men också en uppmärksammad teolog, engagerad i ekumeniken”. Det uppges att han besitter ”en tydlig karisma, vilket är något oumbärligt för en påve.
Anders är inte förtjust över tidningens teorier.
– Det är brist på hänsyn att spekulera så länge påven lever. Han har också sagt att han inte ska avgå i förtid.
Men skulle du säga ja om du tillfrågades?
–Jo, man förväntas ju att säga ja, men jag tror att det mer är en fiktiv fråga.
Vill tillbaka till karmelitklostret i Tågarp
Vid 75 år pensioneras han som biskop, men eftersom det inte finns någon efterträdare på gång, så fortsätter Anders ett tag till. Sedan hoppas han dra sig tillbaka till karmelitklostret i Tågarp igen.
Varför behövs kyrkan idag, tycker du?
– För mig är Gud någon som kan förklara livets djupaste mysterium och ge oss oändlig kärlek.
– Men jag tycker också att alla viktiga frågor har med kyrkan att göra, samhälle, miljö, familjeliv… Kristendomen kan inspirera människor att engagera sig för allas bästa.
Anders Arborelius menar också att kyrkan kan fungera som en sorts ”integrationsverkstäder”, särskilt för andra generationens invandrare.
– Länge har man sagt att religionen är ett hinder för integration. Men nu förstår man att religion och etik ofta är väldigt sammankopplade, och förlorar man sin religion, förlorar man också sin etiska kompass.
Är du rädd för att dö?
– Inte just nu, sedan vet man aldrig när det kommer till kritan. Men som kristen är du hela tiden medveten om att detta är en tillfällig vistelse.”
James Martin sammanfattar vad Pride i HBTQI sammanhang innebär
Att stödja HBTQI personers
– fundamentala mänskliga rättigheter
– rätt att leva i säkerhet
– rätt att behandlas som jämställda
– rätt att helt och fullt vara välkomna i samhället
PS Nu börjar Pride veckan i Stockholm. Nätverket HBTQI i katolska kyrkan deltar.
// Irène
PS Den som vill förkovra sig i vad bibeln förtäljer om homosexualitet rekommenderas å det varmaste Thomas Kazens bok ”Smuts, Skam, Status. Perspektiv på samkönad sexualitet i Bibeln och antiken”
”Västerlandet har en historia av förtryck och förtal av homosexuella som bygger på en blandning av religiösa och kulturella föreställningar. Men de bibliska texter som fördömer samkönade sexuella handlingar är få och knappast begripliga utan grundläggande kunskap om antika samhällsmönster och föreställningar.
I Smuts, skam, status. Perspektiv på samkönad sexualitet i Bibeln och antiken granskas ett urval texter från Främre Orienten, Grekland och Rom utifrån tre tolkningsparadigm: renhetorenhet, makt och underordning, samt heder och skam. Thomas Kazen, professor i bibelvetenskap vid Teologiska högskolan Stockholm, visar hur en bakomliggande hierarkisk och hedersrelaterad grundsyn kan göra texterna mer begripliga. Han reflekterar också över de stora skillnader och likheter mellan antika och moderna värderingar, som kan anas här.”
PS Bekymmersamt, sorgligt och pinsamt, att som katolik i Stockholms katolska Stift ta del av en av dess officiella representanter – diakon Göran Fäldts – reflexioner kring homosexualitet .
Lyssna på ett gripande tal – ”Våld mot kvinnor i kyrka och samhälle” – av Virginia Saldanha på Catholic Women’s Council (CWC) 29 juni.
Virginia Saldanha inleder med att citera lord Actons berömda yttrande ”Makt korrumperar och absolut makt korrumperar absolut””I katolska kyrkan har hierarkin absolut makt…….”
Hör hur våld av Kristi representanter mot kvinnor mörkas….
”Så länge inte katolska kyrkan separerar den lagstiftande, den verkställande och dömande makten så kommer inte kvinnor att få rättvisa eller mänskliga rättigheter inom katolska kyrkan. ”
// Irène
PS CWC ”Founded in 2019, the Catholic Women’s Council (CWC) is a global network working to advance the dignity and equality of womenin the Roman Catholic Church.”
Virginia Saldanha är bla teolog och journalist i Mumbai.
”Virginia is the former Executive Secretary of the Office of Laity & Family of the Asian Catholic Bishops’ Forum knowns as FABC. A theologian and journalist based in Mumbai, she also headed the Indian bishops’ Commission for Women. The founder member and secretary of the Indian Women’s Theologians Forum, Saldanha, is an activist working for justice for women in Church and Society. She contributes columns to UCA News.”
Så pinsamt att Katolska kyrkan inte tagit till sig Montesquieus maktdelningslära från 1748 !
”Under rubrik Katolska kyrkan tar strid i abortfrågan (Kyrkans Tidning nr 22)framkommer att katoliker – genom Justitia et Pax och dess ordförande p Thomas Idergard SJ – uppmanas att i EU valet rösta blankt då inget parti tagit avstånd från EU resolutionen att grundlagssäkra aborträtt inom EU. Frågan bland katoliker uppstod huruvida också biskopsämbetet stod bakom skrivelsen. Svaret är JA då nu biskop Anders Arborelius i en skrivelse dagen efter EU -valet ger sitt stöd åt det rätta i att blankrösta i enlighet med vad Justitia et Pax rekommenderat.”
Ett annat tips från Justitia et Pax är att det är ”möjligt att personrösta på en sådan kandidat efter att man som troende har försäkrat sig om att kandidaten i debatt och votering i parlamentet kommer att stå för denna linje, trots partiets politik och trots partigruppens möjliga disciplineringsåtgärder.”
Jag är som Leonardo – en viktig och angelägen generationsroman av Thomas Szendrö skildrar två berättelser om att komma ut, i två olika tidsperioder och länder – Ungern 1956 och Sverige idag.
// Irène
PS Synen på homosexualitet i Sverige där 1944 sexuella relationer mellan samtyckande vuxna individer av samma kön avkriminaliseras. Sjukdomsdiagnosen kvarstår dockfram till 1979 då Socialstyrelsen avskaffar homosexualitet som sjukdomsdiagnos
”Med stöd av Skriften som framställer homosexuella handlingar som i högsta grad klandervärda[23] har traditionen alltid förklarat att ”homosexuella handlingar i sig själv är felaktiga”.[24] De strider mot den naturliga lagen. De stänger av den sexuella akten från att ge liv. De har inte sitt ursprung i en känslomässig komplementaritet. De kan aldrig i något fall godkännas. [2333]”
Alltsedan Franciskus som nybliven påve 2013 uttalade de berömda orden ”vem är jag att döma ” har diskussionen i synen på utlevd homosexualitet gått varm mellan progressiva och konservativa falanger inom katolska kyrkan.
Påve Franciskus har dock också tyvärr många fiender inom katolska kyrkan varav den främste är (självutnämnde motpåven) ärkebiskop Vigano som 5 juni i Life Site uttalar sig ”Bergoglio’s goal is to normalize sodomy and all sexual perversion (both among the laity and among the clergy), destroy the priesthood itself, and promote the synodal transition from the Mass to celebrations without a priest”
Den som lidelsefullt har älskat Kristus dold i de krafter som får Jorden att tillväxa, honom kommer jorden att som en mor lyfta i sina väldiga armar, och hon kommer att låta honom skåda Guds ansikte.Den som lidelsefullt har älskat Kristus dold i de krafter som får Jorden att dö hän, honom kommer Jorden när hon ger upp att som en mor sluta i sina armar och med henne kommer han att vakna upp i Gud. (Övers Birgitta Trotzig)
Ur Mässa över världen
Offringen
Då jag ännu en gång Herre fast denna gång inte i skogarna i Aisne utan på Asiens stäpper står utan bröd eller vin eller altare vill jag stiga bortom dessa symboler upp till Varats Rena Majestät och jag din präst gör hela jorden till mitt altare på vilket jag åt dig nu offrar världens alla mödor och lidanden
Borta vid horisonten har solen lyst upp orientens yttersta rand och åter en gång under detta eldhav vaknar jordens yta till liv skälver och börjar så åter sitt förfärande födsloarbete
Jag lägger på min paten o min Gud skörden som förväntas från detta förnyade arbete
Jag häller i min kalk saven idag pressad från jordens alla frukter
Min kalk och min paten är själens djup vidöppna mot alla de krafter som om ett ögonblick från jordens alla hörn kommer att uppstiga och i Anden stråla samman(Min övers)
PS SvD 21 jan 2008 Torgny Nordin om Teilhard de Chardin ”………men så uppfattade han också evolutionen som inget mindre än Guds utvecklande och slutgiltiga möte med sig själv.”