Published by Irène Nordgren on 20 feb 2021

Sr Madeleine Fredell OP predikar

Första söndagen i fastan 21 febr 2021 1 Mos 9:8 -15

I kapellet hos dominikansystrarna på Västmannagatan i Stockholm

https://m.youtube.com/watch?v=IIIbC-nOht0

Published by Irène Nordgren on 13 feb 2021

”Den heliga Anden – hon kommer att lyssna”

Med dessa ord avslutades idag 13 febr Voices of Faith Zoom möte med 228 deltagare när Sr Philippa Rath OSB berättade om sin nya bok ”Weil Gott es so will”.

Chantal Götz (Voices of Faith) och Maria Mesrian (Maria. 2) talar med sr Philippa Rath och 3 av de medverkande kvinnorna i boken Maria Bienentreu, Barbara Feichtinger und Sr Katharina Rohrmann OSB.

Sr Philippa Rath berättar hur det hela började i samband med en fikapaus under den Synodala Vägen – där sr Philippa Rath OSB är deltagare – då hon kom att diskutera ämnet kvinnor med två biskopar. ”Det är väl inga kvinnor som vill bli präster ” sa den ene biskopen. Sr Philippa höll på att få kaffet i vrångstrupen, men visade inte sin upprördhet …….Det blev istället startpunkten till att hon skaffade vittnesmål från ett par kvinnor och så var lavinen igång…..och Sr Philippa samlade ihop 150 vittnesmål och gav ut sin bok ”Weil Gott es so will.”

I april 2019 gjorde Voices of Faith en bra intervju med sr Philippa Rath https://voicesoffaith.org/conversations-1/2019/4/23/a-conversation-with-benedictine-sister-philippa-rath-osb-about-crisis-in-the-church-and-the-opportunities-this-might-bring-for-women?fbclid=IwAR1bRPceSJCDUfP1k5VImUYfQZHrdU2wUaa1ck0m0QPVXiqc1yxjEgrJqV0

// Irène

PS Som åhörare från katolska kyrkan i Sverige kändes som att sitta i MEDELTIDEN och få äran att göra en tidsresa till dagens katolska kyrka i Tyskland. Svindlande och oförglömlig upplevelse – men sorglig återresa ……

Published by Irène Nordgren on 31 jan 2021

Sr Philippa Rath OSB – efterföljare till Hildegard av Bingen

Sr Philippa Rath OSB i klostret Abtei St. Hildegard / Benedictine Abbey of St. Hildegard i Rüdesheim i Tyskland har ”samlat vittnesbörd från 150 kvinnor som känner sig kallade till diakon eller präst” i en bok som heter ”Weil Gott es so will” (Därför att Gud vill ha det så) och som kommer ut imorgon 1 febr 2021 på Herders förlag. Boken presenteras av förlaget så här :

”Vilket slöseri med begåvningar och andliga nådegåvor  Möjligheten att deras röster genom den Synodala Vägen äntligen kommer att höras har  nyligen lett till denna uttrycksfulla samling av autentiska vittnesbörd. 150 kvinnor från alla tyskspråkiga områden tecknar i sina personliga berättelser den omskakande bilden av ett enormt slöseri med andliga nådegåvor, som sedan årtionden har ägt rum inom katolska kyrkan och fortfarande äger rum. De yrkeserfarenheter som här skildras vittnar om slöseri. Kända och okända kvinnor vittnar om stort lidande men även om en tilltagande oförståelse för den gällande kyrkorätten som utesluter kvinnor från alla ämbetsvigningar.  Mängden av de skildrade erfarenheterna är en allvarlig , omisskännlig och såväl teologisk som pastoralt välgrundad vädjan om nytänkande inom kyrkan och till en förändring av dess ämbetsförståelse.  Bara på så vis kan klerikalism och maktmissbruk övervinnas och kvinnors autentiska kallelser äntligen erkännas och bära frukt. ” (min övers)

Intervju i katolisch.de

Benediktinsyster Philippa Rath pläderar för kvinnliga präster

”En klerikal manskyrka är en ”amputerad” kyrka”

https://www.katholisch.de/artikel/28539-philippa-rath-klerikale-maennerkirche-ist-amputierte-kirche?fbclid=IwAR2K_k7SRggaM9f41FbPPiQYUWBRwIfuYyZU41wyW9Ch8JjiTicaldaKUMo

Voices of Faith

”En konversation med syster Philippa Rath OSB om krisen i kyrkan och de möjligheter det skulle kunna medföra för kvinnor ”

https://voicesoffaith.org/conversations-1/2019/4/23/a-conversation-with-benedictine-sister-philippa-rath-osb-about-crisis-in-the-church-and-the-opportunities-this-might-bring-for-women

Domradio.de

Syster Philippa Rath OSB på Synodala Vägen talar över temat RÄDSLA

https://www.domradio.de/video/synodaler-weg-sr-philippa-rath

Här i detta benediktinkloster har sr Philippa Rath OSB varit ordenssyster i 30 år.

Eibingen Abbey (GermanAbtei St. Hildegard, full name: Benedictine Abbey of St. Hildegard) is a community of Benedictine nuns in Eibingen near Rüdesheim in Hesse, Germany. Founded by Hildegard of Bingen in 1165, it was dissolved in 1804, but restored, with new buildings, in 1904. The nuns produce wine and crafts. They can be heard singing their regular services, which have been at times recorded. The church is also used as a concert venue. The abbey is a Rhine Gorge World Heritage Site.

https://en.wikipedia.org/wiki/Eibingen_Abbey

Sr Philippa Rath är också med i kampanjen Overcoming Silence

”The Overcoming Silence campaign calls for positive reform of the male church hierarchy to bring women into decision-making roles – at local parish level right through to the Roman Curia – at a time when the Vatican is under fire for its failure to tackle the scourge of child sex abuse.”

https://overcomingsilence.com

I Voices of Faith adventskalender 2020 satt sr Philippa Rath OSB i lucka nr 5 Hallå kära följeslagare 
Det finns platser att längta till som tex ön Reichenau, där jag ibland befinner mig.  En ö som låter en ana hur Gud ursprungligen tänkt sig skapelsen.  Men det finns också tider att längta till och dit hör adventstiden Vilken längtan, förhoppning och förväntning har jag inför denna advent 2020. Jag längtar med så många kvinnor efter jämställdhet inom kyrkan, längtar efter att kunna ta del av alla Kyrkans ämbeten och ansvar. Jag hoppas med så många människor att kyrkan äntligen är beredd till förändring och förnyelse. Och jag förväntar mig att denna förnyelse och denna förändring sker i konkreta steg. Men inte imorgon eller övermorgon – utan idag. Här och nu ! Då kan det bli advent – Guds ankomst i världen, inte som man utan som människa – som vi ber på julen Homo factus est.
 God Jul önskar er syster Philippa”  (min övers)

https://www.facebook.com/watch/?v=1280714832314936

// Irène

PS 13 februari kan man lyssna när sr Philippa Rath talar om sin nys bok

Här kan man anmäla sig

https://www.eventbrite.it/e/because-god-so-wills-it-sister-philippa-rath-osb-discusses-her-new-book-tickets-138533402135?fbclid=IwAR2lqrG_4f6vAE8ONuiTWxSLJvyl-Kq976SgHv5iinFJNEYNFE6JVQbbcsE

Published by Irène Nordgren on 24 jan 2021

Sr Madeleine Fredell OP predikar söndag 24 jan 2021

Mark 1:14 – 20

14När Johannes hade blivit fängslad kom Jesus till Galileen och förkunnade Guds budskap 15och sade: ”Tiden är inne, Guds rike är nära. Omvänd er och tro på budskapet.”

16När han gick utmed Galileiska sjön fick han se Simon och hans bror Andreas stå vid sjön och kasta ut sina kastnät, för de var fiskare. 17Jesus sade till dem: ”Kom och följ mig. Jag skall göra er till människofiskare”, 18och de lämnade genast sina nät och följde honom. 19Lite längre fram fick han se Jakob, Sebedaios son, och hans bror Johannes, som höll på att göra i ordning näten i sin båt. 20Han kallade på dem, och de lämnade sin far Sebedaios och hans folk i båten och följde efter honom.

Sr Madeleine predikar

Kallelsen att bli dominikan kom bokstavligen som en blixt från klar himmel. I ett pyttelitet kapell i en lägenhet i ett utsatt förortsområde till Grenoble. Vi satt och bad över profeten Jeremias kallelse och skulle strax äta med kommunister på en marxistisk restaurang. Där och då!

Vi har alla en kallelse i livet och det finns lika många kallelser som det finns människor. Men är det så här brutalt det går till? Hur blev du kallad till det du är och lever idag? Det fanns säkert föregångare och förebilder som drev dig åt ett visst håll. Kanske blev du kär och ville leva ditt liv med en utvald person och ni gav varandra en kallelse att leva tillsammans. Jo, vi håller med om att kallelsen ofta kommer utifrån även om vi själva låter den mogna inombords. Och ibland får vi väldigt lite tid till mognad!

Vi är så vana att höra om när Jesus kallar sina lärjungar att vi inte lägger märke till berättelsens omstörtande karaktär. Det brukar ju vara så att det är lärjungarna som söker upp en mästare och ber om att få bli del av mästarens grupp eller skola. Här är det mästaren som söker upp de tilltänkta lärjungarna. Så här långt kan vi hänga med. Vi är vana vid att Jesus gör märkliga saker. Och gudomliga kallelser är omstörtande – och samhällsfarliga! Och ofta farliga för en själv också. Kallelsen innebär att vittna för något och att vara vittne är detsamma som att vara martyr. Är vi trogna vår kallelse kommer vi att få lida, för när vi växer och mognar i något så gör det ont.

När bibeln vill uttrycka radikaliteten med en kallelse sker den omedelbart, utan betänketid och den bryter alltid upp ett socialt sammanhang. Mest känd är kanske hur Elia kastar sin mantel över Elisha medan han är ute och plöjer med tolv par oxar framför sig. Vi vet inte om han faktiskt fick ta farväl av sina föräldrar … (1 Kung 19:19–21). Och vad de tyckte om saken är det nog bäst att vi inte vet alls … 

Faktiskt är det likadant i vår text. Kallelsen som Jesus riktar till de två brödraparen är nästan som en befallning. Alla fyra lämnar omedelbart näten på marken och struntar i sina familjer, i de inhyrda arbetarna, i det försörjningsansvar de har! Nu ska de bli människofiskare och utbildningen får de av mästaren, Jesus.

Vi vet att Simon Petrus var gift. Hans hustru hade inget ord med i laget. Hon fick bara finna sig i saken. Och svärmodern var sjuk. Och vad tyckte fadern Sebedaios om att förlora sina två söner som förmodligen var arbetsledare i hans lilla fiskeföretag? Kanske var de också gifta och hade barn? Vi måste komma ihåg att samhället var byggt på familjeklanen och överlevnaden vilade på den ekonomiska verksamhet som alla i klanen arbetade i och för. Jesus bryter faktiskt sönder de socio-ekonomiska förutsättningarna för familjerna till de två brödraparen som han rycker till sig. Jodå, vi återfinner lärjungarna i sina fiskerier då och då, men de har inte längre kvar något ansvar.

Vi har också gjort uppbrott och följt en kallelse i våra liv. Det finns anledning att ibland stanna upp och se vilka konsekvenserna blir för dem vi brutit upp ifrån. Ingen kallelse är entydig, den innehåller alltid mörka sidor också. Tursamt nog vet vi inte hur kallelsen kommer att utvecklas. Det visste inte Simon och Andreas, Jakob och Johannes heller. Inte heller Jesus själv. Om de vetat, hade de säkert gömt sig i sina hus när Jesus närmade sig stranden.

Alla livskallelser har konsekvenser. Obehagliga, svåra och smärtsamma konsekvenser. Barmhärtigt nog känner vi inte till dem när vi liksom i ett lyckorus vill dela glädjen med andra som människofiskare. Tiden är alltid inne för metanoia, för att gå utöver vårt förnuft, som ordet omvändelse betyder på grekiska, och som Jesus uppmanar oss till. Och omvändelsens konsekvenser får vi tursamt nog aldrig reda på i förväg!

Sr Madeleine Fredell OP

Published by Irène Nordgren on 02 jan 2021

Människor och Tro – Inkulturation och kroppslighetens mystik

Människor och Tro idag 2 jan kl 1700 Repris från 2019 ”Tänk om Gud är kvinna ?”

”Dagens Människor och tro handlar idag om Gud som kvinna. Hur skulle det påverka oss existentiellt, i vardagen och framför allt vårt samhälle. Inom den katolska feministteologin börjar man åter diskutera Guds feminina aspekter och till med påven Franciskus har benämnt Gud som modern. En pågående debatt rasar inom Vatikanen som delar hela den katolska världen sen några avbildningar av Pachamama, en urbefolknings gudinna från Sydamerika, hedrades och likställdes med Jungfru Maria. Moder Jord är också en mycket gammal symbol som nu fått en ny renässans, speciellt i mer sekulära samhällen.”

”Människor och tro får vi höra dominikansystern och teologen Madeleine Fredell och teologen Irene Nordgren analysera de senaste rönen inom feministteologin.”

https://sverigesradio.se/avsnitt/1631260?fbclid=IwAR2WSnG5IO42VP_DRdJUZVOnBntYRa4ilPKjtLExzIQBO8Ybp7SCceqAyXk

// Irène

PS Om inkulturation https://sv.qaz.wiki/wiki/Inculturation

Ett exempel på inkulturation är ”Vår Fru av Guadelupe”.

Vatican News berättar bakgrunden https://www.vaticannews.va/en/saints/12/12/b–mary-virgin-of–guadalupe.html

Av någon anledning ”glömmer” Vatican News dock att nämna gudinnan TONANTZIN i sammanhanget. Innan de kristna spanska conquistadorerna för ca 500 år sedan erövrade Mexico vördades på kullen Tepeyac gudinnan Tonantzin och där en kyrka senare byggdes åt ”Vår Fru av Guadelupe” som blev världens största pilgrimsort.

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är tonantzin.jpg  http://www.katolskvision.se/blog/?p=27590

Sr Madeleine berättar om medeltidens och kroppslighetens mystik, sensualitet och födande Marior.

http://www.katolskvision.se/blog/?p=27857

Sr Madeleine i Föreläsningsserien ”Födda att representera Gud, på spaning efter en teologisk människosyn i vår tid” 31 jan 2020

Del 1 https://www.youtube.com/watch?v=OyGq2zINlpw&fbclid=IwAR2LW14uQgkp1IR5n4dGZi3JhtIAgGTwQmmQJ_9nPgivi0ScIj58hohw0Hk

Del 2 https://www.youtube.com/watch?v=dhVUBPZ5dZc

Published by Irène Nordgren on 29 dec 2020

Låt också biskop Georg Bätzing tala i Stockholms Katolska Stift !

Biskop Georg Bätzing ordförande i Tyska Biskopskonferensen
Kardinal Anders Arborelius biskop Stockholms katolska Stift
Hjälpbiskop Athanasius Schneider i Astana Kazakstan

Sr Madeleine Fredell OP skriver i en kommentar :

”Stort, stort tack, Irène, för att du håller oss reformvilliga katoliker uppdaterade om vad som händer utanför Stockholms katolska stift! Jag skulle verkligen vilja träffa biskop Bätzing under förutsättning att han talar engelska eller franska … Och varför får vi svenska katoliker aldrig veta vad som händer i katolska kyrkan i Tyskland? ”

Ja ”varför får vi svenska katoliker aldrig veta vad som händer i katolska kyrkan i Tyskland?”     

En berättigad fråga som  läsare av KV blogg och läsare av VÄKS Fb sida kan ställa …men det är ju en försvinnande liten del i Stockholms katolska Stift. 

Svenska katoliker som inte läser internationell press – utan enbart håller sig uppdaterade via Signum och Katolskt Magasin får all sin information filtrerad genom ett effektivt BULLERBYFILTER i vilket reformförespråkande nyheter från utlandet har filtreras bort. TYSTNADSKULTUREN inom Stockholms Katolska Stift är påtaglig jämfört med andra länder i Europa !

Det är inte ofta som utländska biskopar inbjuds att tala inom Stockholms katolska Stift. Nu i pandemitider har detta dock – via nätet – nyligen skett. Med biskop Anders välsignelse inbjöds hjälpbiskop Athanasius Schneider från Kazakstan av Sankta Elisabets folkhögskola – i samarbete med Kristus Konungens Kyrka i Göteborg – att tala under ”Kulturdagarna 19-21 nov.”

Hjälpbiskop Athanasius Schneider och biskop Georg Bätzing kan sägas representera 2 diametralt olika biskopliga hållningar inom dagens katolska kyrka. För Athanasius Schneider är kvinnliga ämbetsbärare och homosexuella par en styggelse. Detta samtidigt som Georg Bätzing pläderar för att formuleringarna krig homosexuella i Katolska Kyrkans Katekes bör förändras och att argumenten mot kvinnliga ämbetsbärare blir allt mindre trovärdiga.

Varför inte därför nu också skapa ett tillfälle då biskop Bätzing – med biskop Anders välsignelse – ges tillfälle att via internet tala till svenska katoliker utifrån samma tema ”Var inte rädda! ” som biskop Anders och hjälpbiskop Athanasius talade om i Göteborg!

// Irène

Published by Irène Nordgren on 28 dec 2020

Kvinnliga ämbetsbärare? Frågan kvarstår

28 / 12 2020 Enligt ordföranden i Tyska Biskopskonferensen Georg Bätzing blir det allt svårare att förklara förbudet inom katolska kyrkan mot kvinnliga diakoner och prästvigning av kvinnor. Argumenten mot att det sakramentala ämbetet endast skulle vara förbehållet män blir allt mindre övertygande. Inom teologin finns argument som talar för att det sakramentala ämbetet skulle kunna öppnas för kvinnor. Första steget skulle vara diakonvigning.  Frågan om prästämbetet kvarstår trots att den alltsedan Johannes Paulus II sägs unisont besvarats. Georg Bätzing pläderar också för en förändring i katekesen när det gäller par som inte kan gifta sig kyrkligt.  

https://www.katholisch.de/artikel/28148-baetzing-argumente-gegen-priesterinnen-ueberzeugen-immer-weniger

// Irène

PS Hur många sakrament finns inom katolska kyrkan ?

SVAR : 7 för män och 6 för kvinnor !

Published by Irène Nordgren on 20 dec 2020

I vilken riktning önskar biskop Anders att Stiftet ska gå ? Med eller mot Franciskus?

Att ämnet Athanasisus Schneider är känsligt visar Mario Ognissanti – fd rektor på Sankta Elisabets Folkhögskola – i sin replik på DAGEN – ”Grundlösa anklagelser om främlingsfientlighet”där han tar skydd bakom biskop Anders Arborelius och hävdar att denne gettt Ognissanti ”sin välsignelse och efteråt inbjöd biskop Schneider att göra ett längre besök i Sverige.”

www.dagen.se/debatt/2020/12/10/grundlosa-anklagelser-om-framlingsfientlighet/

Mario Ognissantos replik väckte undran men DAGEN ville inte gå med på att vi formulerade denna undran i vår slutreplik utan ändrade – med vårt medgivande- vår slutmening. DAGEN hade ringt upp Biskopsämbetet som – enligt DAGEN – meddelat att inbjudan ska ha rört sig om ”en artighetsgest i samband med ett besök av biskop Anders i Kazakstan.”

Slutreplik i DAGEN 19 DEC https://www.dagen.se/debatt/2020/12/19/val-kant-att-biskopens-asikter-ar-problematiska/

// Irène

PS Att Athanasisus Schneider räknas som en av Franciskus främste motståndare är nog alla överens om. Däremot råder olika uppfattningar om detta är positivt eller negativt ? Katoliker som är FÖR ekumenik och religionsdialog – i Andra Vatikankonciliets anda – och välkomnar Franciskus pastorala syn på frånskilda och omgifta och på homosexuella – oroar sig över och ser negativt på traditionalisternas motståndsrörelse som bla under Athanasius Schneiders ”ledarskap” växer sig allt starkare inom katolska kyrkan.

För traditionalister är dock Athanasius Schneiders ”antipåvliga” teologi Gefundenes Fressen – dvs mycket positivt.

Icke-döpta dvs judar och muslimer har Athanasius Schneider inget till övers för.

Marcel Lebvfre 1905-1991 https://sv.wikipedia.org/wiki/Marcel_Lefebvre

Schneider hyllar bla den exkommunicerade rörelsen SSPX och dess grundare ärkebiskop Marcel Lefebvre som inte accepterade Andra Vatikankonciliets dokument och som öppeti nedanstående youtube klipp – hetsar mot muslimer, något som Lefbvre dömdes för i domstol.

https://www.youtube.com/watch?v=_cWyHyP1oQY

Schneider har tagit avstånd från Johannes Paulus II Assisi möte 1986 och likaså Franciskus möte i Abu Dhabi 2019 med storimamen Ahmed el -Tayeb och undertecknandet av den gemensamma deklarationen ”Mänskligt broderskap” ett dokument som ”uppmanar till dialog mellan kulturerna, till konkret solidaritet mellan alla människor, till försvar av mänskliga rättigheter, och det fördömer hat, blodsutgjutelse såväl som våld och uttryckligen terrorism i religionens namn. I stället betonas religionernas roll som fredsskapande kraft i världen.” 

http://signum.se/franciskus-historiska-besok-i-abu-dhabi/

https://fsspx.news/en/news-events/news/vatican-ii-abu-dhabi-debate-between-bishop-schneider-and-archbishop-viganò-59487

Schneider har inte heller något till övers för homosexuella. Schneider vädjar tex till Franciskus att ta tillbaka sitt yttrande om partnerskap ”i annat fall riskerar Franciskus sin själs frälsning.” https://edwardpentin.co.uk/bishop-schneider-to-pope-francis-for-sake-of-your-soul-retract-approval-of-same-sex-civil-unions/

Det är mot denna bakgrund frågor uppstår vilka signaler Stiftet önskar sända ut genom att inbjuda Athanasius Schneider ?

I vilken riktning önskar biskop Anders att Stiftet ska gå ? MED påve Franciskus eller MOT ?

Inbjudan av Athanasius Schneider till Stockholms katolska Stift är illavarslande !

// Irène

Published by Gert Gelotte on 18 dec 2020

Katoliker i Sverige

så heter ett samtalsforum på Facebook där jag för ett ögonblick sedan kunde ta del av följande inlägg signerat Gunnar Eriksson:

” jag har inte, Gud vare tack, stött på någon heretiker i stiftets pastoralråd. Gert Gelotte satt väl där en gång men hans heretiska hippiegeneration har nog ingen så utrerat heretisk representant i rådet numera. Tvärt om så verkar ortodoxa katoliker dominera rådet, det finns t.o.m. några traditionalister där vilket sammanlagt bådar gott för de råd som vår gode och fromme biskop Anders kardinal Arborelius får av det allmänna prästadömet!”

Tyvärr är inlägget inte ägnat att förvånas över. Gunnar Eriksson brukar hålla detta tonläge och han är bara en av flera katolska näthatare som kapat ”Katoliker i Sverige.”

Förvånad blir jag däremot när jag noterar att Gunnar Eriksson berättar om sig själv att han ”leder vuxenkatekesstudierna i S:t Andreas församling (där vi i dagarna tagit upp en konvertit, med 2 till i antågande), sitter i församlingens pastoral- och ekonomiråd samt i stiftets pastoralråd.”

S:t Andreas församling är, om jag rätt underrättad, den nordostskånska katolska församlingen med tyngdpunkt i Kristianstad och Hässleholm. Kanske råder där svår brist på omdömesgilla personer, jag vet inte. Men att bristen i stiftet skulle vara så svår att Gunnar Eriksson kan platsa i stiftets högsta lekmannaorgan samtidigt som han sprider hat och förtal på Facebook, jag är ingalunda ensam måltavla, är en gåta. Eller kanske inte.

Stockholms katolska stift är i dag mycket annorlunda än när jag var med om att bilda Pastoralrådet, skrev dess första stadgar och under många år var dess vice ordförande.

Då var katolska kyrkan i Sverige på god väg att bli en uppskattad och respekterade del av det svenska samhället. Utan att på något sätt ge upp sin identitet.

I dag saknar katolska kyrkan i Sverige relevans. Den har blivit en förening för inbördes beundran bland mycket konservativa kristna och sjunker allt djupare in i steril dogmatism. Gunnar Eriksson är i dag mainstream, inte till sitt språkbruk men till åsikterna och ideologin bakom åsikterna. Och han är tyvärr mainstream ända upp bland präster, kyrkoherdar och ordensfolk.

Det är häpnadsväckande att iaktta det mänskliga, teologiska och intellektuella förfallet i Stockholms katolska stift.

Gert Gelotte

Published by Irène Nordgren on 08 dec 2020

Jo biskop Anders jag är rädd!

8 Nov 2020

Biskop Anders

Du deltog i kulturdagarna som Sankta Elisabets Folkhögskola anordnade i samarbete med Kristus Konungens kyrka i Göteborg 19-21 nov.

Du firade mässan i Kristus Konungens kyrka varifrån Du också predikade under rubrik ”Nolite timere! Var inte rädda ! ”

Men jag är rädd!

Livrädd för den biskop – Athanasius Schneider – som också var inbjuden att tala utifrån samma tema som Du.

Därav nedanstående artikel i dagens DAGEN

”Ofattbart att folkhögskola bjöd in främlingsfientlig biskop”

https://www.dagen.se/debatt/2020/12/09/anmarkningsvart-av-katolsk-folkhogskola-att-bjuda-in-framlingsfientlig-biskop/

Det lär finnas ca 5000 katolska biskopar i världen. Det är inte var dag en av dessa inbjuds att tala i katolska sammanhang i Sverige. När nu så sker är det ofattbart att valet faller på hjälpbiskop Athanasius Schneider från Astana i Kazakhstan som helt oförblommerat gjort sig (ö)känd för sin främlingsfientlighet och sitt motstånd och bekämpande av allt det som Franciskus vill stå för vad gäller positiva relationer till andra religioner och andra kyrkor och samfund. Vad gäller en pastoral hållning till frånskilda / omgifta och homosexuella.

Du predikar bla om ”det glada budskapet”, om ”enhetens gåva” och om att ”evangelisera”. Just därför så skrämmande och ofattbart att just Athanasius Schneider släpps fram i det Stift som Du är överhuvud för. Genom sin främlingsfientlighet blir Athanasius Schneider ett språkrör för ett ”sorgligt budskap” vars förkunnelse bidrar till att splittra katolska kyrkan!

Med vänliga hälsningar

Irène Nordgren

PS

Athanasius Schneider har allierat sig med vår tids motpåve Carló Maria Vigano som begärt Franciskus avgång. https://fsspx.news/en/news-events/news/letter-support-bishop-schneider-and-bishop-viganò-debate-vatican-ii-60008

Islam är en ”falsk religion”. Athanasius Schneider raljerar över Nostra Aetatae och Lumen Gentium och över ”falsk ekumenik.”

https://vimeo.com/325395102

Athanasius Schneiders ersättningsteologi kan knappast uttryckas tydligare än så här :

”The Jewish rejected this Divine covenant, since Jesus told them: ”Whoever hates me also hates my Father” (Jn 15,23). These words of Jesus are still valid for today’s Jews: ”Heaven and earth will pass away, but my words will not pass away” (Mk 13,31). And Jesus said that if you do not accept me, you cannot go to the Father.[23] When today’s Jews reject Christ, they reject the Father and his covenant, too. Because there is ultimately one covenant only, not two covenants: the Old went over to the New Covenant.”

rorate-caeli.blogspot.com/2016/04/exclusive-interview-with-bishop.html

Next »