Helmut Schüller ”Den romerska centralismen fungerar inte längre”

Helmut Schüller i intervju i der Standard  inför öppnandet av biskopssynoden.

”Den romerska centralismen fungerar inte längre”

”Helmut Schüller ser tiden mogen för reformer. Tills nu har ämnen som äktenskap, familj och sex varit tabu att diskutera med hänvisning till  oföränderlig lära. En öppenhet vore ett  mål i sig för denna synod.  Ett jättesteg framåt i sig är också  att kardinaler talar offentligt om skilda och omgifta . Det har aldrig skett tidigare. Så fort diskussionen öppnats upp uppstår i sig en egen  dynamik  som inte längre låter sig ensidigt  kontrolleras.”  (egen övers och sammanfattning)

http://derstandard.at/2000006394485/Helmut-Schueller-Der-roemische-Zentralismus-funktioniert-nicht-mehr

// Irène

PS Även den bokstavstroende kardinal Burke har givit en intervju.  Burke  har  det inte lätt.   Trots att han alltid är noga med sin utstyrsel………Vett och etikett går före allt.

”Kardinal Kasper och hans supporters tycks tala med stöd av påven” säger intervjuaren, varpå  Burke svarar.

”Ja men påven har inte uttalat sig själv ännu. Jag förväntar mig ett uttalande av honom som inte kan vara något annat än fortsättning på den undervisning som kyrkan givit under hela sin historia. En undervisning som som inte förändrats därför att den inte kan förändras.” (min övers)

http://benoit-et-moi.fr/2014-II/actualites/le-cardinal-burke-interviewe-par-a-gnocchi.html

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 svar på Helmut Schüller ”Den romerska centralismen fungerar inte längre”

  1. Gert Gelotte skriver:

    Irène,

    nej den romerska centralismen fungerar inte längre. Med reformer på temat ”barnhärtighet” kan Rom möjligen vinna lite tid, men verkligheten förändras så mycket fortare. Och den som kommer försent bestraffas av historien.
    Låt mig ta ett aktuellt exempel. Det tycks som om en möjlig reform av äktenskapsteologin är att det blir enklare att få ett äktenskap ogiltigförklarat.
    Som vi alla vet är ett katolskt äktenskap giltigt och oupplösligt om det ingås under tre förutsättningar. Parterna måste känna till vad äktenskapet innebär (att det är oupplösligt), de måste vara kapabla att fatta ett sådant beslut och de får inte stå under tvång.
    Det är enkla och tydliga regler. Kan man i efterhand bevisa att ett av villkoren inte var uppfyllt är äktenskapet ogiltigt, det har aldrig ingåtts.
    Hur tillämpas då detta? Jo, mycket olika. Det finns stift där man måste bevisa att ett eller flera villkor inte uppfyllts och det finns stift där man mer eller mindre tar parternas ord för gott.
    Det som kanske kan ske nu är att parternas påståenden om ouppfyllda villkor mer systematiskt tas för gott.
    Å ena sidan är detta kanske barmhärtigt. Vet en 20-åring vad hen gör inför ett äktenskap som kanske skall vara i 60 år? Kanske inte.
    Å andra sidan systematiseras hyckleri. Om äktenskapet skall anses oupplösligt, så kan man rimligen inte spekulera i vad som händer i en för alla okänd framtid.
    Vad som diskuteras i Rom nu är om en ohållbar äktenskaps teologi skall kunna räddas genom mer ömsesidigt hyckleri. Man kan jämföra med ett populärt skämt från DDR:
    ”Om ni (regimen) låtsas att vi (folket) arbetar så skall vi låtsas att era pengar är någonting värda.”
    Alltså: Om ni (kyrkans ledning) låtsas att vi talar sanning så skall vi (kyrkfolket) låtsas att äktenskapet är oupplösligt.
    Nå. Det jag har skrivit här kommer att provocera många. Säkerligen kommer några att hänvisa till Jesu ord om äktenskapet i evangelierna. Skall vi inte hålla oss till dessa?
    Låt oss anta att Jesus verkligen har sagt de ord som evangelisten lägger i hans mun. Det är rimligt att vi gör det eftersom det inte var något omgivningen ville höra. Men även då sa han det han sa i en bestämd tid under speciella omständigheter som vi vet väldigt lite om.
    Då var skilsmässa en social och ekonomisk katastrof för kvinnan, men inte för mannen. Idag är relationen mellan makarna vid en skilsmässa åtskilligt jämlikare, Framför allt blir ingen av makarna utstötta ur samhällsgemenskapen. Ekonomiskt finns fortfarande problem. Men det går att skiljas på någorlunda rättvisa villkor.
    När kartan inte längre stämmer med terrängen är det klokt att revidera kartan.

    Gert

  2. Irène Nordgren skriver:

    Gert

    ”Å andra sidan systematiseras hyckleri. ”

    Exakt !

    Katoliker ska tvingas till att FÖRNEKA sitt första äktenskap för att hierarkin ska slippa erkänna att äktenskap kan haverera trots de bästa intentioner. ”Katolsk skilsmässa” kommer att bli ett begrepp hur hierarkin än kommer att spjärna mot. Att lugna katoliker med barn – som vill få sitt äktenskap annullerat – att deras barn inte kommer att betraktas som ”illegitima” är tragikomiskt.

    Och att utse en annulleringskommission bestående av 11 celibatära MÄN är likaså tragikomiskt.

    http://www.katolskvision.se/blog/?p=14381

    // Irène

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *