Debatt i Dagen om ämbetsfrågan

”Katolska kyrkan har rätt inställning” 

 Insändardebatt i Dagen

 1/10 skriver Birgitta Gustafsdotter

 ”Nu har det gått 30 år till och frågan om kvinnliga präster har inte tystnat. För mig är det självklart att debatten fortsätter, eftersom en kvinna aldrig har fått en kallelse till präst av Jesus Kristus själv, däremot till lärjungaskap.Sedan 1994 är jag katolik. Jag vill citera katolska kyrkans katekes: ”Endast en döpt man tar emot den heliga vigningen på ett giltigt sätt. Herren Jesus utsåg män för att bilda de tolv apostlarnas kollegium. Kyrkan anser sig bunden av Herrens eget val. Därför är vigning av kvinnor inte möjlig”.I all ”modern” strävan efter ekumenik, tror jag att ämbetsfrågan har en nyckelposition.”

Läs hela inlägget

http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=158305

************************************************************** 

Idag 8/10  svarar Gert Gelotte

”Jesus valde bara män – men också bara judar”

 Varpå Birgitta Gustafsdotter svarar

”Gert Gelotte är katolik som jag, men han tillhör Katolsk Vision, som kritiserar påven, kyrkans lära och vår egen biskop. Det han skriver är bevis nog. ”

 Läs debatten

http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=158577

 // Irène

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

10 svar på Debatt i Dagen om ämbetsfrågan

  1. Varför svarar inte Birgitta G på vanlig hederlig logiskt resonemang?
    Tolv judar är tolv judar och då bör präster vara av judisk börd o tolv till antalet, skriver Gert.

    Utan istället tar hon upp frågan om Gerts varande som katolik, hans konversions giltighet.
    Hur kan Dagen tillåta att en Birgitta G överhuvudtaget får skriva om hon möter frågor på ett sådant sätt?
    Det är ju lågt…

    Agneta

  2. Irène Nordgren skriver:

    År 1994 kom påven Johannes Paulus ll dokument ”Ordinatio Sacerdotalis- On reserving priestly ordination to men alone.”

    Påven ville därmed lägga locket på för fortsatt debatt. ”Roma locuta est ” Saken är avgjord ”Causa finita est”

    Sedan dess har dock mycket på denna front hänt ute i den katolska vida världen. Det nämnda dokumentet har TROTS FÖRBUD diskuterats ur alla vinklar och vrår av mycket kunniga såväl manliga men särskilt även kvinnliga teologer som nu alltmer träder fram i rampljuset och framför bibeltolkningar där det inte föreligger några ”teologiska hinder” för kvinnor som präster även inom katolska kyrkan.

    Tyvärr har inte Birgitta Gustafsdotter hängt med i svängarna.
    Den internationella debatten i ämnet tystas metodiskt ned i svensk katolsk press.

    Därför beklämmande med DAGENS debattinlägg av Birgitta Gutafsdotter.

    // Irène

  3. Irène Nordgren skriver:

    När det gäller ämbetsfrågan och debattklimatet inom katolska kyrkan i Sverige gäller regeln

    ”Väck inte den björn som sover”

    För den katolik som eventuellt ändå börjar komma fram ur idet efter en 2000-årig vintersömn är nedanstående länk en bra början att läsa.

    http://www.womenpriests.org/index.asp

    // Irène

  4. Irène Nordgren skriver:

    ”I all “modern” strävan efter ekumenik, tror jag att ämbetsfrågan har en nyckelposition.”

    Denna poäng i Birgitta Gustafsdotters inlägg är intressant så tillvida att OFFICIELLT är kvinnoprästfrågan en ICKE-FRÅGA inom katolska kyrkan enligt ”beslut” 1994 som nämnts ovan.

    Hur en ICKE-FRÅGA (som alltså inte ens öppet får diskuteras) SAMTIDIGT kan utses att ha en ”nyckelposition” i ekumeniska sammanhang låter såväl motsägelsefullt som självsvåldigt att säga, för att komma från någon som vill förbjuda andra katoliker all form av kritisk hållning mot påven och läroämbetet.

    // Irène

  5. Gert Gelotte skriver:

    Vänner!

    Av Birgitta Gustafsdotters senaste inlägg i Dagen (http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=158577) mot vigning av kvinnor kan man få intrycket att katekesen är för katoliken vad koranen är för muslimen. Ingenting kunde vara mer felaktigt.

    Katoliker tror på Gud och vem Gud är vet vi när vi möter Jesus i evangeliet. Detta är trons fundament. Katekeser har det funnits många. Ingen har varit felfri.

    Katoliker har i alla tider kritiserat både påvar och biskopar. Och kyrkans lära står ingalunda höjd över invändningar. Ännu på 1860-talet försvarade katolska kyrkans läroämbete slaveriet. Religionsfrihet accepterades inte förrän under andra Vatikankonciliet, vid mitten av 1960-talet. Dödsstraffet godtas ännu i första upplagan av nu gällande katekes. Den kom ut i början av1990-talet. Ingenting hindrar att samma läroämbete idag har fel i sin uppfattning om vad kvinnor inte kan och inte får.

    Gert Gelotte

  6. anders skriver:

    Vem är fundamentalist? Trots att alla argument presenterats, om och om igen, så fortsätter ni med samma mantra. Det verkar ju som ni kört fast helt.

    Försök komma loss och ägna er åt andra saker istället, än bedriva skyttekrig mot trons förespråkare och budbärare.

  7. Irène Nordgren skriver:

    Anders

    ”Försök komma loss och ägna er åt andra saker istället, än bedriva skyttekrig mot trons förespråkare och budbärare.”

    Märkligt blogginlägg eftersom det är frivilligt att läsa bloggar.

    Det vittnar om att dina egna sakargument verkar tryta och du kan då inte avhålla dig från pajkastning.

    Katolsk Vision fortsätter oförtrutet enligt principen Droppen urholkar stenen.

    Vem är det som försöker sätta munkavle på vem om jag får fråga apropå inlägg från dig på annan plats?

    // Irène

  8. Irène Nordgren skriver:

    Anders

    ” bedriva skyttekrig mot trons förespråkare och budbärare.”

    Jag förstår att du gillar ”förespråkare och budbärare ” som LYDIGT och BLINT reciterar KKK / Katolska kyrkans koran…… nej jag menar katekes.

    Allt blir ju såååååå mycket enklare då. För somliga ja för andra inte.

    Jag pratar för de senare och får då stå ut med att av dig betraktas som
    persona non prata.

    // Irène

  9. anders skriver:

    ”Katolsk Vision fortsätter oförtrutet enligt principen Droppen urholkar stenen.”

    Så: Katolsk vision vill alltså undergräva klippan, varpå Kristus byggde sin kyrka. Urholka den – tills den rasar?

    Du sade det själv. Självmål!

    Tack för mig.

  10. Irène Nordgren skriver:

    Anders

    Dina svindlande associationsbanor är otroliga som får det bevingade uttrycket (Gutta cavat lapidem) från Ovidius – som levde största delen av sitt liv FÖRE Jesu födelse – att kopplas till klippan / kyrkan.

    Stenen för mig symboliserar ingrodda / förstenade fördomar / rigida uppfattningar som strider mot vett och sans.

    // Irène

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *