Föga nytt från Rom

Vänner,

som väntat innehåller påvens skrivelse om familjen inga förändringar i sak, men många kärleksfulla ord och uppmaningar till biskoparna att ta mänskliga hänsyn och inte använda moralbud och kyrkolag som tillhyggen.

Vad jag kan förstå av de referat som publicerats bibehålls det formella förbudet för skilda och omgifta att gå till kommunion. Samtidigt uppmanas biskoparna att förvalta förbudet med större hänsyn till omständigheterna. Katoliker i detta predikament bör således även i fortsättningen välja stift med omsorg, alternativt välja livet och låta prelaterna orera bäst de gitter. Vad jag således saknar hos Franciskus är grundläggande respekt för vuxna människors integritet, rätt att fatta egna samvetsbeslut och rätt att bli respekterade för detta.

I övrigt upprepar påven Franciskus sina företrädares nej till aborter, nej till preventivmedel och nej till homosexuellas äktenskap.

Sammantaget är detta ett väntat resultat av familjesynoden. Några blir säkert glada över att påven använder ett hyfsat språk och vill väl. Men i sak skjuter han svåra beslut framför sig vilket riskerar att försvåra redan svåra problem och fördjupa redan djupa klyftor mellan påstådd tro och levd praktik i kyrkan.

http://ncronline.org/news/vatican/francis-exhortation-radical-shift-see-grace-imperfection-without-fearing-moral

http://ncronline.org/blogs/faith-and-justice/amoris-laetitia-start-chapter-4

Gert Gelotte

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

4 svar på Föga nytt från Rom

  1. Irène Nordgren skriver:

    Gert

    Jag noterar

    ”The role of conscience is paramount in moral decision making.”

    http://americamagazine.org/issue/top-ten-takeaways-amoris-laetitia

    Lite ironiskt samtidigt som det offentliggörs att Franciskus nobbat en homosexuell man att bli ambassadör bla för att denne följt sitt samvete och engagerat sig i sitt lands (Frankrikes) lagstiftning för samkönade äktenskap.

    http://religion.orf.at/stories/2767106/

    Eftersom Franciskus repeterar KKK ”……and ‘every sign of unjust discrimination’ is to be carefully avoided ” så repeterar jag min fråga Vad är rättvis diskriminering ?

    Bortom alla fraser om KÄRLEK

    https://www.youtube.com/watch?v=EKiqthx0GKw

    efterlyser jag en fördjupad diskussion om relationen mellan samvetets överhöghet och katolska kyrkans läroämbete …….

    // Irène

  2. Gert Gelotte skriver:

    Irène,

    formuleringen ”The role of conscience is paramount in moral decision making.” är vilseledande så länge den inte läses i förening med ”det finstilta”.
    När Franciskus talar om samvetet så är det underförstått att den som åberopar samvetet först har tagit del av och på djupet begrundat kyrkans uppfattning i frågan. Den som gör detta på allvar antas komma till samma ståndpunkt som kyrkans läroämbete. Den som anländer till en annan ståndpunkt kan således anklagas för att inte ha tänkt igenom frågan tillräckligt mycket.

    Detta speglar kyrkans uppdelning i präster/föräldrar och lekmän/barn. Det som saknas hos Franciskus är en grundläggande medvetenhet om och respekt för att han talar till andra vuxna människor. Det fungerar i auktoritära samhällen med låg utbildningsnivå – där kyrkan har framgång, men inte i demokratiska samhällen med hög utbildningsnivå – där kyrkan befinner sig i en allt djupare kris.

    Gert

  3. Irène Nordgren skriver:

    Gert

    ”Den som anländer till en annan ståndpunkt kan således anklagas för att inte ha tänkt igenom frågan tillräckligt mycket.”

    Exakt !

    Eller som jag tillåts säga i nyutkomna boken ”Frihet till samvete” av Susanne Wigorts Yngvesson där Katolsk Vision omnämns

    http://timbro.se/timbro-forlag/bocker/frihet-till-samvete

    ”samvetets överhöghet gäller så länge det går hand i hand med Läroämbetet.”

    ”Det som saknas hos Franciskus är en grundläggande medvetenhet om och respekt för att han talar till andra vuxna människor. Det fungerar i auktoritära samhällen med låg utbildningsnivå ………..”

    Avgörande viktigt påpekande. Katolska kyrkan spänner över så många olika kulturer, så många olikartade psyko-ekonomiska -sociala förhållanden så det blir ohållbart att tro att alla katoliker kan dras över en och samma kam dvs i tid och rum förväntas ha samma inställning till kvinnor, sex och samlevnad……..

    Men även välutbildade katoliker -män och kvinnor – kan fås till att bli vatikanska papegojor. Typ det äkta paret Pina De Simone and Francesco Miano – båda professorer som deltog i presskonferensen. Så pinsamt att höra hur en kvinnlig professor lånar sig till att ställa upp för att totalt kritiklöst hylla Franciskusdokumentet !

    // Irène

  4. Irène Nordgren skriver:

    POST-SYNODAL APOSTOLIC EXHORTATION AMORIS LÆTITIA OF THE HOLY FATHER
    FRANCIS TO BISHOPS, PRIESTS AND DEACONS CONSECRATED PERSONS CHRISTIAN MARRIED
    COUPLES AND ALL THE LAY FAITHFUL ON LOVE IN THE FAMILY

    http://w2.vatican.va/content/dam/francesco/pdf/apost_exhortations/documents/papa-francesco_esortazione-ap_20160319_amoris-laetitia_en.pdf

    // Irène

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *