Att besudla G-ds nattvard.

Under Kulturnatten i Lund satt en mycket ledsen katolik framför mig i baren på ateljeföreningen Tatis där jag för kvällen var bartender för konstnärsmedlemmar. Ju mer han drack ju oftare tjatade denne katolska broder samma sak som ju fallet så ofta är med missbrukare. Gråtmilt och ytterst sorgligt. Till en början blev jag generad men ju längre kvällen blev desto mer led jag av det han berättade. Hans ”klassresa” har vänt nedåt …från hög akademisk tjänst till att förlora allt. Familj, tjänst och tillhörighet i en katolsk församling. Allt kantat av smärta och förvirring och panik. Missbruk. Vad var det då han sa om och om igen?
Jo efter 10 års frånvaro i mässan och församlingslivet hade han återvänt en gång för att närvara vid sin vän Per Beskows begravning och han hade som fortfarande katolik gått fram och tagit emot G-ds nattvard och vänt åter till sin plats. En liten, ja en mkt kort stund senare blir han uppsökt av en i församlingen känd katolik…denne säger då följande: ”vi tycker inte det är lämpligt att du tar emot nattvarden, tycker inte du själv det?”
Det är denna replik som återberättas på Tatis och Kulturnatten om och om igen. Allt högre och allt ivrigare för en samling konstnärer och intellektuella som inget har att göra med katolsk tro.
Vem har besudlat G-ds nattvard?
Till vem  vände sig Jesus/Joshua…jo till de människor som oftast förlorat allt. Till denne man och till de romer som du Gert berättar om här nedan.
Med vilken rätt har en katolsk människa rätt att döma denne katolske broder?
Agneta
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

6 svar på Att besudla G-ds nattvard.

  1. Gert Gelotte skriver:

    Agneta,

    en förfärlig historia. Dessa självutnämnda och beskäftiga Guds små vaktmästare är ett gissel. Jag vet inte om du och kh i Lund är på talefot, men om, så tycker jag du skall säga ifrån.

    Gert

  2. Irène Nordgren skriver:

    Agneta

    Surfar man runt på katolska sociala media (typ Bengts Blogg) så upptäcker man till sin förvåning att det inte sällan är samma katoliker som förtrycker, mobbar, exkluderar och diskriminerar inomkatolskt som mest ömmar om katoliker om förtrycket, mobbningen, exkluderandet och diskrimineringen kommer utifrån !

    // Irène

  3. Agneta Sofiadotter skriver:

    Irene

    Ja, vad är det för något? Har du några teorier?

    Agneta

  4. Irène Nordgren skriver:

    Agneta

    Inom varje religion lurar möjlighet till rigid / fundamentalistisk tolkning dvs krav på absolut tolkningsföreträde -och hand i hand med tolknigsföreträde går idén om den egna exklusiviteten som per definition utesluter inklusivitet och inte tolererar ifrågasättande från omgivningen som då beskrivs som fientligt sinnad.

    Jag slår vad om att om du skulle konfrontera ”trospolisen” dvs den fundamentalistiska katolik som satte sig till doms över en trosfrände som gick till kommunion i katolska församlingen i Lund så skulle du bli definierad som fientligt sinnad. Det är dig det är fel på -skulle det heta- som pläderar för inklusivitet vilket utmanar ”trospolisens” hela identitet som just går ut på att tillhöra de exklusivas skara – som bygger på att det finns folk som som INTE tillhör denna skara dvs står utanför. Om ingen står utanför försvinner ju hela ideologin med möjligheten att vara exklusiv.

    // Irène

  5. Agneta Sofiadotter skriver:

    Irene och Gert

    Ett utmärkt tydligt svar!

    Visst blir jag eller vem som helst en fiende om man påpekar att det förekommer en okristlig handling inom kyrkan. Att söka upp prästerskapet för att påvisa detta kan skapa en större utsatthet för den som påvisar det om handlingen är uttalat eller outtalat sanktionerat uppifrån. Det är det rådande klimatet inom församlingen som ger förutsättningar för om det kan påtalas eller ej. Kyrkoherdar har en enorm positiv möjlighet att ryta ifrån och ta itu med exkluderande och mobbningstendenser inom församlingen. Det är hans plikt enligt mig. Så gjorde Jesus/Joshua.

    För att inte smita ifrån mitt personliga ansvar när jag hörde detta och därmed begå den synd vi kallar underlåtenhets synd berättade jag om det här. Vi läses av cirka 1000 svenskar per dag och därmed får det större genomslagskraft än om jag ska chansa och hoppas på att en kyrkoherde eller en präst inte håller tyst om det resp. inte formligt ber mig bli fromlig och bara be för den utsatte.

    Att begå denna avskyvärda handling kräver sin man och sin kontext. Hur mycket snyggare hade det inte varit om den utsatte fått möjlighet att slå mobbaren på käften utanför kyrkan (eller vice versa) än denna förnedring av nattvard i själva kyrkorummet.

    Handlingen ger antydan om en kyrklig variant av stalinism. Låt oss hoppas att inte församlingen bejakar detta.

    Mobbaren är en person som drivs av luciferiska krafter och till en sådan ska man om man är helt korrekt och generös (för att andra ska få en möjlighet att inse faktum) bara säga: ”tvi Satan”. Orka man inte vara generös så bemöter man mobbaren som varande en löjlig luftande som lyft sig ur ett radioaktivt vattendrag någonstans i NordKorea.

    En fjant med andra ord.

    Agneta

  6. Gert Gelotte skriver:

    Agneta:

    ”Orka man inte vara generös så bemöter man mobbaren som varande en löjlig luftande som lyft sig ur ett radioaktivt vattendrag någonstans i NordKorea.”

    Som förolämpning var detta något av det mest kreativt eleganta jag läst på länge 🙂

    Gert

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *