Samtal pågår – om kvinnligt diakonat

”Lynne Mapes-Riordan, of Evanston, wants the chance to enter the Catholic Church’s deacon formation program. The church currently doesn’t allow female deacons, and Mapes-Riordan would be one of the first ordained since the 12th century. Standing with Mapes-Riordan at St. Nicholas Church in Evanston is the Rev. Casmir Damor.”

I Evanston utanför Chicago vill Lynne Mapes-Riordan – jurist och  gift 2-barnsmamma  – börja på katolska kyrkans diakonutbildning och ”kanske bli katolska kyrkans första kvinnliga diakon efter 900 år.”

”After meeting last winter with members of the parish, including Mapes-Riordan, Chicago’s Cardinal Francis George reportedly promised to raise the question in Rome during his visit earlier this year.

Scholars say female deacons wouldn’t be a novel idea but the restoration of a tradition abandoned centuries ago.”

”At a time when critics have accused Catholic Church leaders of declaring a war on women by restricting insurance coverage for contraceptives, rebuking American nuns and maintaining an all-male priesthood, a renewed discussion about ordaining women as deacons indicates high-profile church leaders such as George want to give women more opportunities for leadership.”

”As she waits for permission to discern what she perceives as a call to the diaconate, she is working on a master’s in liturgy at Catholic Theological Union.

George declined to answer specific questions from the Tribune, reiterating through his spokeswoman that the matter of female deacons is still an ”open theological question” for the church. During his meeting with parishioners, George expressed reservations, suggesting some theological questions had to be resolved first. But he also promised to include it in his report to the pope and to raise it with key leaders during his February meeting in Rome with the church’s leadership.”

Läs hela artikeln här

http://www.chicagotribune.com/news/local/ct-met-women-deacons-20120821,0,5502778.story?page=1// Irène

// Irène

PS  Det finns verkligen stor spännvidd mellan olika uppfattningar bland katolska präster, kyrkoherdar, biskopar och kardinaler på frågan om flickors och kvinnors roll inom vår kyrka.

Läs även

http://www.nickchurch.org/women-diaconate/

http://www.nickchurch.org/documents/PositionPapertoCardinalGeorge.pdf

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

16 svar på Samtal pågår – om kvinnligt diakonat

  1. Gert Gelotte skriver:

    Irène,

    å ena sidan är det ju smått humoristiskt att kyrkans ledning denna gång motsätter sig en återgång till en äldre tradition.
    Å andra sidan tror jag inte vi skall vänta oss något. Motståndet mot kvinliga diakoner bottnar i rädsla för att det innebär ett steg närmare kvinliga präster – vilket det naturligtvis är.

    Gert

  2. Anneli Magnusson skriver:

    Gert och Iréne,
    …Och räddslan för kvinnliga präster handlar, tror jag, om männens räddsla att förlora makten.
    Frågan är vad som händer om man ändrar fokus till hur man ska öka kvinnors inflytande i kyrkan? Om man alltså försöker förändra det som den kyrkliga hierarkin egentligen försvarar med allt tal om att Jesus bara valde män osv.
    Det skulle kunna vara ett sätt att blottlägga grundproblemet och utifrån det gå vidare.

    Sedan är jag en stor vän av att göra snarare än att prata, så att kvinnor helt enkelt prästvigs och börjar utbilda sig till diakoner är nog den effektivste vägen att ändra situationen.

  3. Krister Janzon skriver:

    Jag är klart vän av ett införande av ett permnent kvinnligt diakonat inom RKK,
    precis som vi haft för män i många decennier. Som jag fattat situationen är frågan öppen att behandla
    av de lokala biskopskonferenserna. Vilka tyvärr synes ha förlorat i betydelse sedan den ljusare situationen efter Andra Vatikankonciliet. Vad tycker den Nordiska biskopskonferensen, vet någon om de tagit upp frågan?
    Nu mycket spännande vad kardinal Francis George kan få fram för beslut i Rom! Eller åtminstone påverka till.

  4. Gert Gelotte skriver:

    Anneli,

    det handlar om rädsla att förlora makten men ännu mer, tror jag, om rädslan för identitetsförlust. Det är något speciellt med herrklubbar.

    Gert

  5. Irène Nordgren skriver:

    Krister

    Blev mycket förvånad när jag upptäckte att kardinalen som verkar så framåt i diakonfrågan är så bakåt när det gäller homosexuella och preventivmedel.

    Kardinalen jämfört gay parad med Ku Klux klan

    http://articles.chicagotribune.com/2012-01-07/news/ct-met-cardinal-george-apology-20120107_1_gay-pride-parade-gay-rights-lesbian-and-transgender

    Negativ till Obamacare och preventivmedel

    http://abclocal.go.com/wls/story?section=news/local&id=8538957

    // Irène

    PS Kardinal Francis George visar sig kämpa mot cancer.

    http://articles.chicagotribune.com/2012-08-17/news/chi-cardinal-francis-george-fighting-cancer-again-20120817_1_bladder-cancer-cancer-cells-prostate-cancer

  6. Krister Janzon skriver:

    Irène,

    Det var tråkiga besked om kardinalens åsikter, och hälsa.
    Det gick väl inte att utläsa ur den artikel av Manya A. Brachear, Chicago Tribune reporter
    August 21, 2012, som både du och jag fått genom IMWAC’s engelska grupp?

    Bra att du spårat detta via de andra källorna!

    Krister

  7. Irène Nordgren skriver:

    Anneli och Gert

    Det räcker med att Vatikanens kretsloppstänkande om det urfåniga beslutet att det krävs ämbetsvigning för läroämbetet ändras.

    Gissa det skulle bli fart och våras för kvinnliga diakoner och präster.

    Det är det som läroämbetsMÄNNEN fruktar och därför håller de på sig och snacker snömos som förklaring.

    // Irène

  8. Krister Janzon skriver:

    Gert,

    Jag tror inte att män (i klubbar) generellt sett har större problem med sin identitet än
    kvinnor i motsvarande situationer. Det gäller också ”rädslan för att förlora sin identitet”.

    Krister

  9. Anneli Magnusson skriver:

    Gert,
    Jo, jag kan tänka mig att det är något speciellt med herrklubbar. Men vilken identitet är det som är viktigare än att få behålla makten? Att vara en exklusiv enkönad grupp?
    undrar,
    Anneli

  10. Gert Gelotte skriver:

    Anneli,

    det viktiga, tror jag, är rädslan inför prästklubben blir helt annorlunda med kvinnor.

    Krister,

    det avgörande är inte, tror jag, om rädslan att förlora sin identitet är större eller mindre utan att den finns.

    Gert

  11. Krister Janzon skriver:

    Gert,

    Visst. Och den finns hos alla, om ock i varierande grad.
    Och rädslan för att möta det/den Annorlunda.
    I stället för att våga vara nyfiken; vilket kan odlas och förädlas.

    Krister

  12. Gert Gelotte skriver:

    Krister,

    absolut!

    Gert

  13. Inez skriver:

    Irène och alla intresserade,

    Olika kyrkor kan lära av varandra, exempelvis kan katolska kyrkan studera den ortodoxa kyrkans argument för kvinnors tjänst som diakoner.

    Första gången en kvinnlig diakon omnämns sägs vara när Paulus lovordar Foibe, hans församlingstjänare. (Rom 16:1-2) I den tidiga kyrkan tjänstgjorde kvinnor som diakoner och deras vigning hade samma sakramentala kvalitet som vigningen till biskop, präst eller manlig diakon. Den ortodoxa kyrkan har alltid haft kvinnliga diakoner och de var verksamma ända tills tillbakagången påbörjades på medeltiden. Under de århundraden då kvinnliga diakoner inte verkade i samhället övervintrade de i klostren, ibland grundade av dem själva, tills tjänsten återupplivades i modern tid. Rhodes, Greece 1988 Inter-Orthodox Theological Consultation deklarerade:

    “The apostolic order of deaconess should be revived. It was never altogether abandoned in the Orthodox Church though it has tended to fall into disuse. There is ample evidence from apostolic times, from the patristic, canonical and liturgical tradition, well into the Byzantine period (and even in our own day) that this order was held in high honor. The revival of this ancient order should be envisaged on the basis of the ancient prototype testified to in many sources.”

    För den som vill få mer kunskap om historiken rekommenderas artikeln: “Toward a Complete Expression of the Diaconate: Discerning the Ministry Women Deacons” av Kyriaki Karidoyanes FitzGerald.

    http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=%22Kyriaki+Karidoyanes+FitzGerald%22Toward+a+Complete+Expression+of+the+Diaconate:&source=web&cd=1&ved=0CCUQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.orthodoxwomen.org%2Ffiles%2FSCOBA_Women_Deacons.pdf&ei=2z5mT-oXzM3hBIvT_fgH&usg=AFQjCNGUGm6RXqx3JcDMnR2XIqxB6RZodA&cad=rja

    Inez

  14. Irène Nordgren skriver:

    Tack Inez

    Ska läsa texten och återkommer.

    Jag kan också bidra med detta jag skrev för snart 3 år sedan

    ”Smygöppning för kvinnliga diakoner i nytt Motu proprio ?”

    Små förändringar i kanoniska lagen med kanske stora konsekvenser ?

    I de nya formuleringarna i kanoniska lagen betonas att endast präster och biskopar verkar ”in persona Christi”. Dvs endast präster och biskopar verkar fortsättningsvis i Gudsmannen Jesu ställe.

    När det gäller diakoner betonas andra aspekter. Tex att tjäna Gudsfolket men tydligen bara utifrån sin egen person. Det lämnar ju fältet fritt………..

    http://www.katolskvision.se/blog/?p=472

    // Irène

  15. Irène Nordgren skriver:

    På nedanstående länk hänvisas vidare till 250 sidor om kvinnligt diakonat.

    http://www.womenpriests.org/words/wpsearch.asp?zoom_sort=0&zoom_query=DEACON&zoom_per_page=10&zoom_and=0

    Här ett axplock

    ”An estimated 50,000 women deacons ministered in parishes throughout the eastern part of the Catholic Church during the first millennium. We know more than a hundred of them by name.

    Women deacons were essential, as ancient sources tell us, because only they could enter the women’s quarters. Only women could effectively prepare women catechumens for their joining the Church. Only women deacons could anoint and immerse the women at baptism, for which catechumens had to strip totally.

    Church councils endorsed the diaconate of women. In spite of an appalling ignorance about this in the Church, the ministry of women deacons during the first thousand years is an undeniable fact. ”

    http://www.womenpriests.org/deacons/default.asp

    http://www.womenpriests.org/traditio/deac_ord.asp

    http://www.womenpriests.org/called/collins3.asp

    http://www.womenpriests.org/deacons/list_italy.asp

    http://www.womenpriests.org/deacons/deac_ovr.asp

    // Irène

  16. Irène Nordgren skriver:

    Inez

    Du skriver

    ”Olika kyrkor kan lära av varandra, exempelvis kan katolska kyrkan studera den ortodoxa kyrkans argument för kvinnors tjänst som diakoner.”

    Jag tror inte att problemet är att katolska kyrkan varken saknar kunskap eller ”argument för kvinnors tjänst som diakoner.”

    Det absolut enda katolska kyrkans hiererki saknar är GOD VILJA. Och som vi alla vet då hjälper varken kunskap eller argument.

    Lyssna här på kardinal Arinze när han ger sina argument för att det var ett felaktigt beslut att tillåta ”altar -girls.”

    Jag tror han är mycket representativ för MOTSTÅNDET mot flickor som ministranter och underförstått kvinnliga diakoner, för att inte tala om kvinnliga präster.

    Det är ju som ministrant inspirationen till att bli präst kan komma. ”Och varför då frustrera flickor ?” ”What next ” frågar Arinze.

    http://www.youtube.com/watch?v=KWByiwHE4MY

    // Irène

    PS Jag tolkar det sista Arinze säger att om han vore eller blev påve då skulle han omedelbart häva beslutet om att flickor tillåts vara ministranter…….

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *