Kyrkans behov av okunnighet och fattigdom

Vänner,

jag lyfter upp två inlägg ur en debatt som står för sig själv. Det faktum att kyrkan krisar i den utvecklade världen men växer i tredje världen.

Gert

  1. Gert Gelotte 23 Sep 2012 at 14:52 #

    Anneli,

    det kanske mest utmärkande för katolska kyrkan i Västerlandet är att hon i stort har förlorat sin relevans för samhället. En del konservativa katoliker tycks njuta av detta och framhåller i stället hur kyrkan växer i tredje världen.
    Men jag menar att det är ett allvarligt problem när kyrkan förlorar sin relevans i utvecklade, jämställda demokratier men växer i länder med auktoritärt styre, låg utbildningsnivå och utbredd fattigdom.
    Det innebär ju att den konservativa kyrkan är i stort behov av lågutbildade, fattiga människor som villigt underordnar sig auktoritära styrelseformer. Eller?

    Gert

  2. Anneli Magnusson 23 Sep 2012 at 16:37 #

    Gert,
    Japp och risken är, så vitt jag kan se, överhängande att Katolska kyrkan på alla sätt försöker se till att människor, i synnerhet kvinnor, fortsätter att vara lågutbildade och fattiga.
    Vi ska nog se motviljan till preventivmedel i det sammanhanget också. Det finns knappast någonting som förbättrar utbildningsnivån och ekonomin hos människor så mycket som lägre födelsetal.

    Jag tänkte på det du skrev om att vanligheten var utmärkande för den historiske Jesus. Bernard Starr skriver om det på Huffington post i ett inlägg om papyrusfragmentet som det skrivits om i stort sett överallt utom här. Han håller det inte för osannolikt att Jesus och lärjungarna var gifta just för att det var det vanliga i det judiska samhället. Allt annat borde ha väckt uppmärksamhet.

    Det är ju när de tidiga kristna slutar vara en judisk sekt och i stället närmar sig det romerska samhället som celibatet blir viktigt. I det sammanhanget förutsattes präster och prästinnor leva i sexuell avhållsamhet för att vara mer öppna för kontakten med gudar/gudinnor. Dessa däremot var ju med vissa undantag allt annat än kyska…
    http://www.huffingtonpost.com/bernard-starr/jesus-married-not-surprising-for-a-dedicated-jew_b_1899034.html?utm_hp_ref=religion
    Anneli

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

24 svar på Kyrkans behov av okunnighet och fattigdom

  1. Irène Nordgren skriver:

    Gert , Anneli

    Även om det skulle stämma som många yrkesteologer säger att allt talar mot att Jesus var gift så är det ingen som vet vad som hänt om inte Jesus dött en för tidig död. Just utifrån att celibat var en främmande företeelse inom judendom (bortsett från Quamran) finns inget som talar mot att han inte skulle ha gift sig om han inte avrättats. Och varför inte I SÅ FALL med Maria Magdalena ?

    Jag tror att det var på Jesu tid som det fortfarande är idag i grupper/ organisationer av olika slag. Ledaren är den som bestämmer klimatet inom gruppen och anger hållningen till kontroversiella frågor. När en ledare försvinner /avgår så innebär det att ”nästa klimat” bestäms av nästa ledare. Hur snabbt ”klimatförändringar” sker beror på hur stora skillnaderna är mellan olika ledare.

    När det gäller synen på kvinnor talar allt i evangelierna för att Jesus från Nazareth hade en för sin samtid unik syn på kvinnor. Även utifrån dagens kriterier kan Jesus betraktas som sin samtids feminist. Hans ledarskap innebar att kvinnor kände sig delaktiga i Jesusrörelsen på samma sätt som männen. Dvs männen runt Jesus INFLUERADES av ledaren Jesu attityd gentemot kvinnor. Men när ledaren var död började saker och ting smygande återgå till hur det var innan Jesus framträdde bland folket. Dvs grabbgänget började ta över när Jesus var död men hela tillbakagången tog dock kanske några århundraden.

    Karin L King har skrivit en bok om det sk Maria Magdalenas ”evangelium” där det framkommer konflikter och rivalitet mellan Petrus och Maria Magdalena.
    Det framkommer också enligt vad King skriver att genom att Maria Magdalena ges ett starkt stöd så markerar detta att det är ”ANDLIG MOGNAD snarare än en manlig kropp som ska vara avgörande för ett ledarskap. ”

    Vill vi att katolska kyrkan ska präglas av Jesu syn på män och kvinnor så krävs en radikal omstrukturering inom vår kyrka.

    Om detta verkar det välutbildade Gudsfolket i västvärlden överens. Det dåligt utbildade Gudsfolket har tyvärr ännu inte fått chansen att själv bilda sig en egen uppfattning utifrån tillgängliga fakta utifrån bristande läskunnighet, bristande utbildning och fattigdom som förutom brist på mat och vatten mm också yttrar sig i bristande tillgång till teknik typ datorer och internet.

    Det man har tillgång till är predikande präster och biskopar som hur lätt som helst får stå totalt OEMOTSAGDA när de sprider tex Vatikanens vanföreställningar om sex-och samlevnad.

    Bedrövligt att människors tillkortakommanden används som slagträ i debatten om katolska kyrkans framgångar i världen.

    // Irène

  2. Samuel Johansson skriver:

    Gert, Anneli, Irène.

    Vill först deklarera att jag helt undertecknar huvudtanken i Irènes inlägg som jag sammanfattar med:

    ”Vill vi att katolska kyrkan ska präglas av Jesu syn på män och kvinnor så krävs en radikal omstrukturering inom vår kyrka.”

    Nu till Annelis argumentation.

    Okunnighet är en gammal fiende som måste bekämpas med upplysning. Då duger det inte att i debatten komma med grundlösa spekulationer som dessa tre:

    1. ”Det finns knappast någonting som förbättrar utbildningsnivån och ekonomin hos människor så mycket som lägre födelsetal.”

    – Orsakssambandet är det rakt motsatta.

    2. ”vanligheten var utmärkande för den historiske Jesus”

    – Ingenting talar för att Jesus var vanlig. Människorna flockades kring honom och mindes honom pga hans exceptionalitet. Som unikum gav han upphov till en egen litterär genre, evangelierna. Vilken annan samtida profet har lämnat sådant avtryck?

    – I frågan om Jesu civilstånd slår Bernard Starr huvudet på spiken: ”The huge information gap [of the 18 silent years] has invited spin and speculation about his life and marital status.” Spekulationen om Jesus som gift saknar all substans.

    – De gnostiska evangelierna (utom möjligen Thomasevangeliet) saknar trovärdig information om den historiske Jesus pga sin sena dateringar, sina förfalskade författarnamn och en gnostisk världsbild som är främmande för både judendom och kristendom.

    3. ”Det är ju när de tidiga kristna slutar vara en judisk sekt och i stället närmar sig det romerska samhället som celibatet blir viktigt.”

    – Det är tvärtom. Jesus talar om att göra sig könlös för himmelrikets skull syftande på sig själv, medan Paulus, som bröt med judendomen och förde evangeliet till hedningarna, skriver: ”folk som förbjuder äktenskap” är ”hycklande lögnare med bortbränt samvete”. 1Tim 4.

    Samuel.

  3. Gert Gelotte skriver:

    Samuel,

    när jag skrev att Jesus var vanlig så menade jag främst att hans öde inte var unikt. Många tusen människor har slutat sina liv som korsfästa. Det var en vanlig avrättningsmetod under antiken.
    Men även i övrigt förefaller det som om han blivit mer ovanlig än han var. Det fanns fler som under samma period gjorde anspråk på messiasvärdigheten. Skriftlärda var inte heller ovanlig. Även män som radikalt valde att leva utanför normaliteten fanns det flera av – Johannes, gruppen i Qumran exempelvis.
    Att beskriva Jesus som påtagligt vanlig tycker jag inte är att nedvärdera honom. Gud valde att bli människa.

    Gert.

  4. Marcus sr skriver:

    Några iaktageleser:

    För det första Jesu sällskap var inte en grabb-jeng. Man for inte glömma dom fyra kvinnor som följde med och tjänade dom ( laga mat ,fixade bostad, skaffade ekonomiska medel ). Kvinnorna var som gruppies för dagens rock-band .

    Jesu livsstil tyder på att han var inte gift.

    Kringresande predikant, som hade syner och hörselhallucinationer , som hade lämnat sin familj och bodde hos andra verkande lite väl sjuk( med världslika kriterier) redan då .Om han hade varit gift och lämnat sitt gifta familj för sitt uppdrag skulle det varit tillräckligt anmärkningsvärt för att nämnas i texterna ?

    När hans ursprungsfamilj besöker honom , avvisar han dom för sina lärjungar. Psykologiskt sätt levde han som i en stenpubertal fotbolls eller jägare- grupp innan man stadgar sig och skaffar familj.
    Han var klart en avvikare som talade som en skitsofren kunde göra idag( identifikationen med Gud måste ha varit väldigt misstänksamt) .

    marcus

  5. Anneli Magnusson skriver:

    Gert,
    Nej, det är ju det ”vanliga” som gör Jesus unik i jämförelse med samtidens gudar/gudinnor. Bernard Starr lyfter ju fram möjligheten att Jesus levt ett vanligt liv även när det gäller äktenskap och familj i sin artikel.
    Du har givetvis rätt i att bestraffningen och korsfästelsen också var en vanlig bestraffning. De första kristna använde följdaktligen heller inte korset som symbol.
    Man borde ägna än mer tid åt att studera vanligheten hos Jesus och hur bilden av honom förändras när kristendomen lämnar det judiska sammanhanget för romarriket.

    Samuel,
    Jag har statistik över hur lägre födelsetal påverkar ekonomi och utbildning på en av datorerna hemma, låt oss hoppas att det är på den som fungerar…
    Men det är en rätt allmän uppfattning känner du till undersökningar som visar på motsatsen får du gärna länka till dem. Det kan inte vara så att jag ska styrka mina påståenden men inte du.

    Vad det gäller Bernard Starr kan du inte bara avfärda uppgifterna med att så var det inte. De gnostiska texterna är skrivna senare skriver du, men det är ju evangelierna och Paulus brev också. Vad alla dessa källor visar är egentligen hur de tidiga kristna såg på Jesus. Inte hur det var, de är inga biografier.
    Det visar också vilka grupper som vann och vilka som förlorade striden om tolkningen.
    Anneli

  6. Anneli Magnusson skriver:

    Diskussionen om att kyrkan har behov av fattiga och outbildade människor för att kunna fortsätta som tidigare får vi inte tappa bort.

    Finns det någon form av rapporter eller statistik över vilken typ av bistånd Katolska kyrkan ger? Det är ju allmänt känt att man på alla sätt motarbetar möjligheten för människor i fattiga länder att få tillgång till preventivmedel.
    Men man kan också tänka sig att man är negativ till teoretisk utbildning, i synnerhet för flickor, i fattiga länder.
    Är det någon som vet hur det är med den saken?
    undrar,
    Anneli

  7. Samuel Johansson skriver:

    Gert, Anneli.

    Det må ha funnits många profeter, även messiaspretendenter i Jesu samtid, ett fåtal är kända, ingen är dock känd med de många anspråk Jesus gjorde till sina, framförallt inte det att genom sin död ha försonat världen med Gud, och så etablerat himmelriket i människors hjärtan. Så vitt känt är Jesus ensam om att ha avstått från politiska ambitioner – ”mitt rike är inte av denna världen”.

    Nya Testamentet, Anneli, är skrivet medan ögonvittnen ännu levde. Det är inte fallet med gnostikerna. Primära källor, författare som nedtecknar och redigerar prima voce, måste ges företräde framför sekundära, tertiära etc.

    Vill gärna säga att jag är öppen för nytolkning och fördjupad förståelse av Jesusberättelsen, men då måste det ske med väl underbyggda argument, inte med spekulativa teser och teologier.

    Vad gäller demografisk transition ser det ut så här enligt Wiki:

    Transitionen innehåller fyra stadier, eller möjligen fem.
    Steg ett illustrerar ett förindustriellt samhälle, och döds- och födelsenivåer är höga och i relativ balans.
    Steg två illustrerar ett u-land, där dödsnivåer minskar snabbt tack vare förbättringar i tillgång till mat och hygien, vilket ökar livslängden och minskar risken för sjukdom. Dessa förändringar inträffar ofta då jordbrukstekniker förbättras, befolkningen får tillgång till elektronik, samt basal utbildning och sjukvård. Om inte födelsenivåer samtidigt börjar sjunka kan området i fråga drabbas av en demografisk fälla, eller obalans, där det drabbas av en hög befolkningsökning.
    I steg tre sjunker födelsetalen tack vare tillgång till preventivmedel, löneökningar, urbanisering, minskning av egenjordbruk, högre utbildningsnivå hos kvinnor, mindre barnarbete samt ökad tillgång till utbildning. Befolkningsökningen börjar då plana ut.

    Samuel.

  8. Irène Nordgren skriver:

    Samtal mellan lekmän om vars och ens bild av den historiske Jesus blir alltid personligt och varierar från person till person.

    Vi har alla läst evangelierna och vi har alla tagit till oss delar som vi finner mer BETYDELSEBÄRANDE än andra.

    Vi har alla läst böcker om Jesus och vi har alla lyssnat på olika predikanter som predikat om Jesus.

    Vi anser oss alla som Jesus troende och som Jesu lärjungar.

    Både märkligt men samtidigt kanske inte så märkligt att Jesusrörelsen tar sig så olika uttryck 2000 år senare. Jag vet inte.

    Jesusrörelsen som blev Ecclesia som var och en av oss för en kort stund på jorden har valt att tillhöra.

    Jag råkar vara född / döpt in i den katolska kyrkofamiljen men ju äldre och mer livserfarenhet jag får ju mer upplever jag hur lite ledningscentralen för katolska kyrkan överensstämmer med den bild jag skapat mig av Jesus och den rörelse / VÄGEN han startade för 2000 år sedan.

    För mig är bilden av den historiske Jesus en man som var OVANLIGT andligt mogen i / för sin samtid.

    Denna andliga mognad tycks redan ha tagit sig synliga uttryck när han var barn.

    Men tyvärr återfinner jag inte tillräcklig andlig mognad hos de män som idag uppger sig vara efterföljare till Jesu apostlar och som förskansat sig i det som blivit Vatikanen.

    Har Jesus instiftat Vatikanen? undrade jag för mig själv för 6 år sedan ……..

    Du är Petrus
    och på denna klippa ska jag bygga min stat,
    Vatikanen.
    För att så ska ske måste du ta av dig dina fiskarkläder
    och lägga dina nät åt sidan.
    Du måste lämna Genesarets sjö
    och bege dig till Rom
    för att där se på kejsaren
    och lära dig styra ett rike.
    Se på kejsarens palats.
    Se på hans kult.
    Som ett tecken på dina efterträdares kejserliga värdighet
    ska också de ta hans titel Pontifex Maximus.
    De ska lära sig makt och kontroll.
    Som hjälp därtill kommer de
    i sinom tid att få en Inkvisition,
    också kallad Troskongregation
    och som kommer att fruktas av de många.
    Styr ditt rike enväldigt
    och låt där kvinnor alltid hålla sig i bakgrunden.
    Kom det ihåg som ett av mina viktigaste bud.
    Älskar du mig och vill bli mig trogen
    håller du detta intill tidens slut

    // Irène

  9. Marcus sr skriver:

    Irene.

    Biskopen av Rom är nog både andligt och mänskligt mogen man. Men även en klok man kan vara fången av den kulturen han lever i och den agendan han mobiliserar att försvara den kulturen.
    Psykologiskt det är frågan om identiteesförsvar som är förankrad i en kultur som han är inte i stånd att omvärdera och det är synd.
    Förnyelsen måste komma från gräsrötterna och den processen har redan börjat. Du som följer utvecklingen i USA har säkert lagt märke till hur stor lekmana inflytande är i lokalförsamlingar och att inte tala om nunornas ”revolt”.
    Det är högutbildade kvinnor som håller på att ta över läroämbetet där och det är framtiden.

    Markku Hirn

  10. Gert Gelotte skriver:

    Vänner,

    för att återgå till ämnet så gör katolska kyrkan betydande insatser mot fattigdom och okunnighet i tredje världen. Ser vi till situationen i västvärlden så torde kyrkan därmed underminera sin framtid i tredje världen.
    Det är paradoxen och kanske är det på grund av den som Vatikanen tagit kontrollen över Caritas.

    Samuel,

    du skriver: ”Det må ha funnits många profeter, även messiaspretendenter i Jesu samtid, ett fåtal är kända, ingen är dock känd med de många anspråk Jesus gjorde till sina, framförallt inte det att genom sin död ha försonat världen med Gud, och så etablerat himmelriket i människors hjärtan. Så vitt känt är Jesus ensam om att ha avstått från politiska ambitioner – ”mitt rike är inte av denna världen”.”

    Att Jesus ”genom sin död försonat världen med Gud och så etablerat himmelriket i människors hjärtan” är ett teologiskt påstående. Det kan inte användas för att beskriva den historiske Jesus.
    Och vad gäller att avstå från politiska ambitioner så gjorde även Buddha det.

    Gert

  11. Anneli Magnusson skriver:

    Gert,
    Så det är snarare hur biståndet utvecklas den närmaste framtiden som är intressant menar du?
    Anneli

  12. Anneli Magnusson skriver:

    Samuel och alla,
    Jag länkar till en text från UNFPA som på wikipedia översätts till FN:s befolkningsfond, där det klart och tydligt framgår att lägre födelsetal är ett effektivt vapen mot fattigdomen. Dessutom skriver man att det är ett underskattad sätt att förbättra villkoren.
    Vilket säkert till stor del beror på att Vatikanen och en del muslimska länder gjort gemensam sak i att försöka motverka försöken att ge även tredje världens människor tillgång till preventivmedel.
    http://www.unfpa.org/rh/planning/mediakit/docs/new_docs/sheet4-english.pdf
    Anneli

  13. Krister Janzon skriver:

    Ändock torde det vara som ”man vetat länge” och Samuel nämnt i en kommentar
    att orsakssambandet är att mer utbildning och höjd levnadsstandard medför lägre
    födelsetal. Men det är ju ett roligt kuriosa att Sverige har högre födelsetal än Italien.
    Krister

  14. Samuel Johansson skriver:

    Anneli, Krister.

    ”Ändock torde det vara som ”man vetat länge” och Samuel nämnt i en kommentar
    att orsakssambandet är att mer utbildning och höjd levnadsstandard medför lägre
    födelsetal.”

    Oss historiker emellan – 😉 – om man ser till just historien så är det de industriella och intellektuella revolutionerna som lett till lägre födelsetal i så gott som alla länder. Detta är ett gammalt etablerat faktum.

    Om det fanns ett enkelt samband mellan födelsetal och välstånd/välfärd borde Kinas ettbarnspolitik lett till särskilt hög standard på Kinas landsbygd. Så är det inte.

    Därmed inte sagt att familjeplaneringsprogram inte har någon effekt alls. Det har de.

    Så vi har båda rätt. I viss mån.

    Samuel.

  15. Krister Janzon skriver:

    Att Sverige och de nordiska länderna har högre födelsetal än Italien beror
    väl på de bättre sociala välfärdssystemen här i Norden, som underlättar att kvinnor
    (och män) vill ha flera barn.
    Krister

  16. Samuel Johansson skriver:

    Gert.

    ”Att Jesus ”genom sin död försonat världen med Gud och så etablerat himmelriket i människors hjärtan” är ett teologiskt påstående. Det kan inte användas för att beskriva den historiske Jesus.
    Och vad gäller att avstå från politiska ambitioner så gjorde även Buddha det.”

    Jag har den största respekt för Siddharta; han drevs av ett ethos som han i hög grad delar med Jesus. Tack vare framsynta personligheter som biskop Desmond Tutu och nuvarande Dalai Lama kan kristendom och buddhism sägas stå varandra nära i frågan om försoning, icke-våld och universella rättigheter. I fråga om medkänslans överhöghet talar vi samma språk.

    Vad gäller den historiske Jesus gäller en nytolkning av det gammaltestamentliga språket. Utifrån Jesaja, Psaltaren och hela GT börjar och slutar Jesus sin gärning genom att framhålla att Messias måste lida korsdöden för att kunna sona världens synd, försona människan med Gud och så ge henne evigt liv.

    I Nasarets synagoga stiger Jesus fram som Guds smorde, dvs Messias: ”Han reste sig för att läsa, och man gav honom profeten Jesajas bok. När han öppnade den fann han det ställe där det står skrivet: Herrens ande är över mig, ty han har smort mig till att … förkunna ett nådens år från Herren.” Jes.61/Luk 4.

    Hur Jesus tolkade Jesajas ord om ett nådens år, en ny era av gudomlig välvilja, framgår dels av hans tre förutsägelser om sin död och uppståndelse, dels av hans utläggning på vägen till Emmaus: ”med början hos Mose och alla profeterna förklarade han för dem vad som står om honom överallt i skrifterna.” Luk 24.

    Den tydligaste profetian om vad som hände Jesus – och bestämde hans självbild – finns i Jesaja 53:

    Han var föraktad, utan värde i våra ögon.
    4Men det var våra sjukdomar han bar,
    våra plågor han led,
    när vi trodde att han blev straffad,
    slagen av Gud, förnedrad.
    5Han blev pinad för våra brott,
    sargad för våra synder,
    han tuktades för att vi skulle helas,
    hans sår gav oss bot.
    6Vi gick alla vilse som får,
    var och en tog sin egen väg,
    men Herren lät vår skuld drabba honom.
    7Han fann sig i lidandet,
    han öppnade inte sin mun.
    Han var som lammet som leds till slakt
    eller tackan som är tyst när hon klipps,
    han öppnade inte sin mun.
    8Han blev fängslad och dömd och fördes bort,
    men vem ägnade hans öde en tanke?
    Han blev utestängd från de levandes land,
    straffad för sitt folks brott.
    9Han fick sin grav bland de gudlösa,
    fick vila bland ogärningsmän,
    fastän han aldrig hade gjort något orätt,
    aldrig tagit en lögn i sin mun.
    10Men Herren tog sig an den han sargat,
    botade den som gjort sig till ett skuldoffer.
    Han skall få ättlingar och ett långt liv,
    och Herrens vilja skall förverkligas genom honom.
    11När hans elände är över skall han se ljuset
    och bli mättad av insikt.
    Min tjänare, den rättfärdige,
    ger rättfärdighet åt många
    och bär deras skuld.
    12Jag skall ge honom hans andel bland de stora,
    låta honom dela byte med de mäktiga,
    för att han var beredd att dö
    och blev räknad som syndare,
    när han bar de mångas skuld
    och bad för syndarna.

    Jesus levde och gav sitt liv i ett profetiskt medvetande om sin historiska, messianska mission.

    Samuel.

  17. Anneli Magnusson skriver:

    Samuel och Krister,
    Sverige har betydligt bättre villkor för familjer än många andra länder, i synnerhet när det gäller möjligheten att kombinera familj och arbete. Då väljer kvinnor att föda fler barn så enkelt är det.

    När det gäller Kinas 1-barnspolitik så är den grym, men tänk efter hur situationen för människorna där skulle sett ut utan den.
    Anneli

  18. Anneli Magnusson skriver:

    Samuel,
    Angående ditt svar till Gert så vill jag upprepa den kommentar jag gav till Bengt. Jag föredrar personligt formulerade åsikter eftersom det som jag ser det verkligen visar att man bearbetat en fråga. Jag använde i svaret till Bengt metaforen porträtt, tio olika porträtt ger en mer heltäckande bild av en person än ett orgiginal och nio kopior.
    Anneli

  19. Gert Gelotte skriver:

    Anneli,
    ”Så det är snarare hur biståndet utvecklas den närmaste framtiden som är intressant menar du?”

    Nej, däremot hur kyrkans syn på demokrati och kön utvecklas. Caritas bidrar till att frigöra människor. Kyrkans kris i västvärlden beror på kyrkans oförmåga att umgås med frigjorda människor. Enket uttryckt.

    Gert

  20. Gert Gelotte skriver:

    Samuel,

    vi talar olika språk. På mitt språk är Jesaia en profet som lever hundratals år före Jesus. Han hade inte en aning om att det långt senare skulle finnas en byggnadsarbetare i Nasaret som kom att kallas Messias.
    Jesus var ”sann människa”. Vi vet egentligen inte hur han själv ställde sig till Jesaia. Vad vi vet är hur evangelieförfattarna tolkade Jesu liv i förhållande till tradera citat och till ”profetior” som när de skrevs gällde helt andra personer och förhållanden.
    Men kanske skall vi låta tvisten bero? Ditt språk är vackert. Jag tycker om det. Men det är inte mitt.

    Gert

  21. Irène Nordgren skriver:

    Gert

    ”Kyrkans kris i västvärlden beror på kyrkans oförmåga att umgås med frigjorda människor”

    Ja – jag skulle också formulera det som så att hierarkin har en oförmåga att erkänna ATT och HUR TRO gestaltas – måste vara en akt av FRIVILLIGHET.

    I ett samhälle där katolska kyrkan på olika sätt har INFLYTANDE (bla på civil lagstiftning) blir TROSFRÅGOR lätt ÖVERLEVNADSFRÅGOR psykiskt såväl som fysiskt.

    Maktfullkomliga ledare ser bara till ANTALET ”troende” oavsett bakomliggande orsaker.

    // Irène

  22. Irène Nordgren skriver:

    PS Exempel I patriarkala katolska strukturer i tredje världen är en hustru oftast ekonomiskt helt beroende av sin man som helt i enlighet med Vatikanens påbud är jättetacksam att slippa använda kondom med resultat att hustrun mot sin vilja blir gravid en gång om året.

    Det är sådana samhällen Vatikanen skryter med att ha framgång i.

    // Irène

  23. Irène Nordgren skriver:

    Gert

    Det celibatära vatikanska machomän inte verkar ha hajat är skillnaden för en man och kvinna vid ofrivillig graviditet.

    En man kan aldrig FYSISKT bli gravid mot sin vilja dvs han behöver aldrig riskera sitt fysiska liv vid en ofrivillig graviditet men kvinnor i tredje världen tvingas riskera sina liv pga Vatikanska MÄNS vanföreställningar.

    // Irène

  24. Samuel Johansson skriver:

    Anneli.

    ”Jag föredrar personligt formulerade åsikter eftersom det som jag ser det verkligen visar att man bearbetat en fråga.”

    Visst kan åsikter vara intressanta, men som dikten ofta överträffas av verkligheten, så är verkligheten långt intressantare än åsikter om den. Och långt mer relevant för våra liv. Det hindrar inte att personliga återgivningar är att föredra framför opersonliga…

    Sakliga argument är dock aldrig fel.

    Samuel.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *