Vad har hänt med Annika Borg ?

I veckans nr av Kyrkans Tidning  skriver Annika Borg och ytterligare 6 personer ett öppet brev till svenska kyrkans biskopar  under rubrik ”Biskopar: Hur vill ni ha det? ”

http://www.kyrkanstidning.se/debatt/biskopar-hur-vill-ni-ha-det

Vad har hänt med Annika Borg frågade jag mig själv.

Som katolik minns jag den oerhört pinsamma incidenten 2010 när  biskop Anders dåvarande pressekreterare Maria Hasselgren  ondgjorde sig över en krönika Annika Borg skrivit i Kyrkans Tidning angående  sexskandalerna inom katolska kyrkan.   Vad händer ?  Jo Maria Hasselgren  vänder sig skriftligt till biskop Eva Brunne  och ber henne att ingripa.

Red Barbro Matzols  redogör själv för incidenten  i Kyrkans Tidning

Jag saxar ur Kyrkans Tidning 5/5 2010

”Samma dag skriver hon (dvs Maria Hasselgren) till Eva Brunne, biskop i Stockholms stift ”eftersom jag finner det högst olämpligt att en präst i Svenska kyrkan angriper katolska kyrkan på det sätt som Annika Borg gör i sin krönika i dagens Kyrkans Tidning. Det är skrämmande att hon kan skriva på ett så onyanserat sätt, utan minsta antydning om att detta också förekommer i hennes eget samfund”, står det bland annat i brevet.
Hon skriver även att hon vill göra Brunne upppmärksam på att en officiell företrädare för Sven­ska kyrkan ”tillåts att återkomman­de agera på detta oekumeniska och förfärligt pinsamma sätt”.
Hasselgren uppger också i brevet till biskop Brunne att hon skrivit till Borg om detta, en brevkontakt som enligt Borg överhuvudtaget inte förekommit.
Biskop Eva Brunne svarar Hasselgren en vecka senare, den 22 april. Då har hon läst såväl brev som Borgs krönika och konstaterar att Annika Borg skrivit en krönika där hon analyserar fakta och historia. ”Det är hon fri att göra som präst och jag har ingen avsikt att lägga munkavle på henne”, skriver Brunne.”

”Krönikören och prästen Anni­ka Borg menar att brevet från Maria Hasselgren till biskop Eva Brunne är ett försök till censur.
– Maria Hasselgren skriver ett mejl, oklart på vems uppdrag, till min biskop Eva Brunne för att tala om för henne vad jag får skriva, vad jag inte får skriva och hur jag får skriva det, säger Annika Borg.”

http://www.kyrkanstidning.se/nyhet/ville-tysta-kyrkans-tidnings-kronikor

Vad hade Annika Borg tyckt om biskop Eva Brunne  fallit till föga för katolska biskopsämbetet och  tagit henne i örat ? Ur katolska biskopsämbetets synvinkel anförde nämligen Annika Borg helt fel ton om   katolska kyrkan.

”Samtalsklimatet”  blev helt fel enligt  katolska biskopsämbetet.

Döm om min förvåning när jag 3 år senare  i Kyrkans Tidning läser att samma Annika Borg  nu  själv vänder sig  inte bara till biskop Eva Brunne utan till hela biskopskollegiet  med  underförstådd uppmaning  att ingripa i  mediedebatten  och  be  biskop Brunne  och övriga biskopar att ge direktiv om ”vad  som får och inte får skrivas och hur  saker ska skrivas.”

// Irène

PS Jag noterar också att i DAGEN skriver min trosfrände Marcus Birro  igår 11 april en  artikel ”Kyrkans stöd till Seglora smedja ett problem”  där han  gör sig till språkrör  för ”flera upprörda, sorgsna och uppgivna mejl från människor som känner sig väldigt förolämpade av Dagens Seglora”

http://www.dagen.se/opinion/debatt/kyrkans-seglorastod-ett-problem/

Undrar om Marcus Birro är medveten om hur det firas i antisemitiska kretsar ?  Jag hann i alla fall  i kommentatorsfältet  till Birros artikel läsa en  mycket antisemitisk  kommentar från den antisemitiska hyllningskören  innan DAGEN  modererade bort den.    Men kören finns därute  och fröjdar sig omåttligt  över Marcus Birro  liksom  rösterna från bloggosfärens mest mörkblå  domäner.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

15 svar på Vad har hänt med Annika Borg ?

  1. Gert Gelotte skriver:

    Irène,

    med särskilt förvåning läser jag följande i Borgs med fleras debattartikel:

    ”I det debattläge som nu råder kommer Kristus ständigt i skymundan. Vi kan möta utsagor som att ”Jesus var inte kristen”. Det är förvisso korrekt historiskt sett, Jesus var jude. Men i tron och för troende är Jesus just Kristus, den sanning vi vill tjäna. Att föra ut budskapet om att Jesus inte var kristen – och därmed till synes fjärma Jesus från kristendomen – tror vi förvirrar. Det gagnar inte heller Svenska kyrkans framtid.”

    Om ”den sanning vi vill tjäna” bygger på att det som är ”korrekt historiskt sett” förtigs för att inte förvirra är det då sanningen vi tjänar?

    Gert

  2. Anneli Magnusson skriver:

    Är inte debattinlägget ytterligare ett uttryck för behovet av enkla svar? Det är jobbigt att tänka på sådant som att Jesus och hans lärjungar var judar, att de första församlingarna var judiska, att kyrkan sedan blev influerad av romarriket osv? För att inte tala om att stort sett inget är unikt kristet?!
    Det är jobbigt att förstå och acceptera och alla vill inte göra det utan väljer helt sonika att bortse från det som inte passar in i deras version av kristendomen. Jag uppfattar det som att det är vad undertecknarna vill och att tysta dem som tycker annorlunda.

    Frågan är hur man hanterar det här behovet av trygghet kontra komplexiteten och motsägelsefullheten hos kristendomen?
    Hur skapar man en större öppenhet för att det finns andra uppfattningar och tolkningar än den egna och att de kan ha ett lika stort värde?

    Jag är glad att jag inte är biskop i Svenska kyrkan 🙂
    Anneli

  3. Krister Janzon skriver:

    Gert,

    Tyvärr förstår jag inte riktigt vad du menar. Mer än att vi inte skall förtiga något som är korrekt historikst sett. Däri instämmer jag gärna.
    Däremot är det rimligen inte alltid relevant – dvs för frågan framåt – att alltid dra upp hela historien. I frågan ””Vad har hänt med Annika Borg” så tycker jag det är föga framgånsrikt att idag dra upp vad som då hände mellan Annika, Eva och Maria. Att minst två präster nu vänder sig till sina biskopar är inte symmetriskt med att då en annan kyrkas pressanvarig olyckligtvis försöker intervenera hos biskop Eva.

    Jag vill inte på vår blogg uttala mig mellan ”Annika Borg och Seglora smeja”, det får bli någon annan stans. Men jag håller nästan totalt med Markus Birro i vad han skriver i sitt brev i Dagen.

    Krister

  4. Krister Janzon skriver:

    Anneli,

    Brevet i KT är inte lätt att förstå, jag anar bakgrunder som jag inte tror har att göra med
    om man tycker olika om vad som är kristen tro. Utan snarare om hur partipolitiskt som kristen tro
    skall bjuda en att arbeta. Därav de olika beteendena hos Frimodig kyrka, resp de klassisk partipolistika hos S och C. Många präster i SvK har reagerat mot att deras kyrkomöte så starkt
    har lierarat för palestinierna och mot staten Israel. Man vill inte som präst så att säga bli ”kollektivansluten” till S via sin kyrkas kyrkomöte. SvK har säkert barnsjukdomar i detta,
    vilka ju RKK har varit tvungen att erkänna och hantera tidigare, även här i Sverige.

    Krister

  5. Gert Gelotte skriver:

    Krister,

    vad jag menar är att om vår tro inte tål den historiske Jesus så är det något allvarligt fel med vår tro.
    En tro som bygger på endast valda delar av historien är ett självbedrägeri.

    Gert

  6. Krister Janzon skriver:

    Gert,

    Alltså var det inte mer än så; då bör det rimligen vara så att du menar att en eller flera av brevskrivarna inte verkar hålla med om detta i det du citerar av deras brev?

    Krister

  7. Irène Nordgren skriver:

    Mattias Irving har på Dagens Seglora kommenterat Marcus Birros DAGEN artikel

    http://dagensseglora.se/2013/04/12/absurd-rundgang-nar-dagen-tar-ton/

    Jag skäms för min naive trosbroder Marcus Birro som inte verkar förstå vilken fest-och jubelkväll han utlöst i höger-och antisemitkretsar.

    Jag hann läsa den bortmodererade oförblommerat antisemitiska kommentaren i anslutning till Birros artikel.

    Även om kommentaren tagits bort från ytan så kvarstår den kusliga känslan att skribenten och hans likasinnade finns där strax under ytan och inväntar nästa tillfälle att sticka upp sitt fula tryne när deras omedvetne välgörare Marcus Birro högtidligt och fint tar till orda.

    // Irène

  8. agneta sofiadotter skriver:

    Att Jesus var jude är sanningen. Då kommer frågan: var han jude under historiens gång, jude i de kristnas historia ? När slutade Jesus vara jude för att bli kristen? Ge mig tidpunkt o fakta o inga teologiska tolkningar typ ”Kyrkan som Kristi brud”!

    Om man för ett ögonblick vågar tänka den tanken — andligen — så ställs många saker på sin spets. Rullgardinen kan gå upp! Ljus bli till!

    Israel o Palestinakonflikten är en politisk o moralisk fråga, tycker jag.

    Det hebreiska folket översätter Mose g-ds namn med ett aktivt verb ”jag är i blivande” och den kristna översättningen är en passiv ”jag är den jag är”. Det är ett universum emellan dessa översättningar. De kristna kan konstatera o dogmatisera emedan judar omöjliggör ett konstaterande. Har man via denna översättningsmodell lockats att konstatera Jesus som kyrklig kristendom? Vågar vi ifrågasätta o om vi vågar vad kan det bereda väg för?

    Vem i hela världen vet om den judiske religionsgrundaren Jesus med kyrkohistorien som facit o i vetskapen om massmorden på hans folk …skulle vilja kalla sig kristen?

    Är G-d katolik, frågade jag mig i St Thomas församlingsblad när det begav sig för många år sedan… idag kan jag fråga ut i rymden: är juden Jesus katolik? Är juden Jesus lutheran?
    Är juden Jesus pingstvän?

    Rädsla utholkar G-d.

    // Agneta

  9. Gert Gelotte skriver:

    Krister,

    ja.

    Gert

  10. Gert Gelotte skriver:

    Vänner,

    jag har väldigt svårt att ta Marcus Birro på allvar efter formuleringar som den här:

    ”Jag är dessutom något så fördärvligt som vit, medel­ålders, kristen och heterosexuell. Framför allt är jag man. Allt detta kombinerat diskvalificerar mig från i stort sett alla diskussioner som vänstern, både inom och utanför kristenheten, startat eller gjort till sina.”

    Det är ju självömkande trams.

    Gert

  11. Krister Janzon skriver:

    Gert,

    Jag har inga problem med att ta på allvar och reflektera över vad Marcus Birro säger i
    sin långa Dagen-artikel. Hans ironi är snarast retoriskt skicklig, inte särskilt arrogant.
    Att läsa det som självömkande trams lyckas jag inte med. Men vi får ha olika smak.

    Krister

  12. Anneli Magnusson skriver:

    Nej inte går det att ta Marcus Birro på allvar. Inte när han först beklagar sig över att själv ha blivit illa behandlad för att sedan omedelbart börja baktala dem som driver Seglora smedjan.
    Anneli

  13. Irène Nordgren skriver:

    Anneli

    Jag har förstått Marcus Birro som så att det här med den Gyllene regeln är en klädsam regel att hålla fram för ANDRA vilket dock inte med automatik måste betyda att man godkänner den för eget bruk.

    Att vara slav under ett konsekvent tänkande – som jag märker att du och jag har en benägenhet för – gör livet svårare för oss än för dem – typ Marcus Birro – som befriat sig från detta ok.

    // Irène

  14. Anneli Magnusson skriver:

    Iréne,
    Ja livet vore lättare om man inte vore fullt så medveten om vikten av att försöka vara konsekvent 🙂
    Anneli

  15. Krister Janzon skriver:

    Jag förstår inte ett smack av dessa påståenden/antydningar att Borg och Birro inte skulle vara
    konsekventa i sitt tänkande eller handlande!

    Om inläggets rubrik ”Vad har hänt med Annika Borg?”:
    På vad sätt är den frågan av vikt för Katolsk Vision?
    Irène ställer frågan, men besvarar den inte själv.

    Krister

    PS Skulle Saulus varit ”konsekvent” så skulle inte Paulus blivit till.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *