Lika samvetsgranna katoliker resonerar olika

Lika samvetsgranna katoliker resonerar olika.   Nu är det som det ska vara !  Jag menar det katolska debattklimatet.    Den ena åsikten  bryts  mot den andra i det offentliga rummet och katolska ämbetsbärare och debattörer  deltar  utifrån olika yrkes-och åsiktspositioner.

Jättespännande !

Fallet Ellinor Grimmark ett  illustrativt exempel.

Jag är övertygad om att bla de 4 nedanstående katolikerna  som yttrat sig i media i fallet Ellinor Grimmark alla är  LIKA  samvetsgranna katoliker  som  ändå resonerar  OLIKA och  kommer till  MOTSATTA  slutsatser.

Bengt Malmgren -katolik och psykiatriker – tar till orda i senaste Läkartidningen under rubrik

”Stötande att inte ta barnmorskans motiv på allvar” och presenterar sitt inlägg på Bengts Blogg

”I sista numret av Läkartidningen har jag ett debattinlägg om samvetsfriheten och barnmorskan Ellinor Grimmark. Jag är kritisk till att man endast gör det till en fråga om arbetets organisation (”omöjligt att vara barnmorska utan att medverka vid aborter”) och hänvisar samvete och etik till den privata sfären helt enkelt för att de etiska frågorna blir för störande i den praktiska vardagen.

http://bengtmalmgren.wordpress.com/2014/03/27/garna-samvetsfrihet-och-moralisk-overtygelse-bara-det-halls-privat/

Philip Geister – jesuitpater, teol. dr i tros- och livs­åskådningsvetenskap, rektor för Newmaninstitutet i Uppsala-  skriver i senaste Signum under rubrik  ”Samvetets pris”

”Även om hennes motivation att vilja arbeta som barnmorska förmodligen varit att främja hälsa och liv, så var hon ändå medveten om att den nu gällande lagstiftningen också ålägger henne att medverka vid abort. Att hon vägrar att göra just detta gör henne som arbetstagare vid en liten klinik mindre användbar och man kan förstå att arbetsgivaren därför föredrar att anställa en annan arbetssökande. Som Gert Gelotte träffande påpekade i en ledarartikel: ”högtidligare och principiellare än så är det faktiskt inte” (Göteborgs-Posten, 10 februari 2014).”

”Att vara trogen sitt samvete hjälper sällan på arbetsmarknaden. Det kan man beklaga, men det ligger i det radikala och existentiellt oundvikliga som ett samvetsbeslut innebär. Det har Ellinor Grimmark fått erfara, och hennes ställningstagande förtjänar respekt.”

http://signum.se/samvetets-pris/

Anders Arborelius biskop i Stockholms katolska Stift  yttrade sig redan  2011 kring samvetsfrihet inom vården.

DAGEN skrev  under rubrik  ”Arborelius rasar mot nekad samvetsfrihet”

”Att Sveriges riksdag röstade mot samvetsfrihet för vårdpersonal har upprört stora delar av kristenheten.  Nu går även katolske biskopen Anders Arborelius ut med sitt missnöje och kallar det ”en stor sorg”.

– Beslutet försämrar Sveriges rykte som ett demokratiskt samhälle som vill värna om sina minoriteters rättigheter, säger biskopen.”

http://www.dagen.se/nyheter/arborelius-rasar-mot-nekad-samvetsfrihet/

I samband med fallet Ellinor Grimmark har biskop Anders undertecknat ”Manifest för samvetsfrihet” på vars hemsida det går att läsa bla

”Några av de kyrkoledare som redan skrivit på uppropet är biskop Anders Arborelius (Katolska kyrkan), ärkebiskop Benjamin Atas (Syrisk-ortodoxa kyrkan), ärkebiskop Abdulahad Shabo (Syrisk Ortodoxa kyrkan i ärkestiftet, Sverige och Skandinavien), mfl

http://www.samvetsfrihet.se/viewNavMenu.do?menuID=1

Gert Gelotte katolik och ledarskribent på GP skriver under rubrik  ”Ingen tvingas utföra aborter”

”Enligt Europakonventionens artikel 9 har var och en ”rätt till tankefrihet, samvetsfrihet och religionsfrihet”. Men dessa rättigheter är inte oinskränkta. Enligt artikel 9 får religionsfriheten begränsas ”till skydd för andra personers fri- och rättigheter”. Redan här faller Ellinor Grimmarks principiella resonemang. Hennes krav på samvetsfrihet inkräktar på samvetsfriheten för de kvinnor som enligt Hälso- och sjukvårdslagen har rätt till legal abort.”

http://www.gp.se/nyheter/ledare/ledarkronika/1.2274527-gert-gelotte-ingen-tvingas-utfora-aborter

// Irène

PS   Vad kan vi katoliker lära av detta ?  Bla  att  katolskt skolade LIKA  samvetsgranna samveten  hos såväl ämbetsvigda företrädare som hos katolska lekmän kan komma till OLIKA  uttryck  och därför kan göra  olika bedömningar.

Jag noterar  att Bengt tyvärr undviker att länka såväl till Signum och Philip Geister som till GP och Gert Gelotte.

Detta  speglar tyvärr inte ett  genuint sanningssökande oss katoliker emellan………..

I sakfrågan skulle jag vilja kommentera när Bengt skriver

”Men vi har brist på barnmorskor i Sverige och det skulle självklart gå alldeles utmärkt att organisera arbetet så att även barnmorskor som inte medverkar vid abort rationellt kan användas i verksamheten om bara viljan fanns.”

En arbetsgivare är ju FRI att ändå anställa Ellinor Grimmark även om inte samvetsklausul är lagstadgad.  ”Lagen”  om tillgång och efterfrågan styr även anställning av barnmorskor.  Ju färre barnmorskor att välja mellan ju större chanser att en arbetsgivare   ”tvingas ” att anställa Ellinor Grimmark.  Ju större utbud barnmorskor som inte ställer villkor ju mindre chans för Ellinor Grimmark att stå sig i konkurrensen.

När det gäller biskop Anders tänker jag så här.

Lackmustestet att katolska biskopar inte använder samvetsfrihet hos vårdpersonal  bara som ett slagträ i abortdebatten utan visar hur ärliga  katolska biskopar är i sin argumentering när det gäller själva SAMVETSFRIHETEN, abort och vårdpersonal visar sig när  katolska biskopar ska ta ställning  i fall  som rör den motsatta problematiken till  Ellinor Grimmark.

Jag tänker på fallet sr Margaret Mc Bride. Det internationellt uppseendeväckande fallet med sjuksköterskan och ordenssystern  som 2009 följde sitt samvete när hon som medlem i etiska sjukhuskommittén på katolska St. Joseph’s Hospital and Medical Center i Phoenix tog beslut om en abort för att rädda en gravid och svårt sjuk kvinnas  liv. När detta kom till biskop Thomas Olmstedts kännedom avskedades sr Mc Bride och biskopen var  mycket hjälpsam i att informera  Sr McBride att hon exkommunicerat sig  sig själv latae sententiae.

I detta fall hjälpte omgivningens och medias protester mot katolsk hierarkis orättfärdiga fördömande och sr Mc Bride återinsattes i sin tjänst och exkommuniceringen hävdes.

Men principfrågan kvarstår och min fråga  till biskop Anders är om han tycker att hans biskopskollega Thomas Olmstedt  handlade RÄTT eller FEL ? Det kostar ju inget att bara tycka till.

Eller om vi tar samvetsfrihet i allmänhet och kopplingen till  diskriminering på arbetsmarknaden ……..nu  menar jag inte inom SVENSK SJUKVÅRD   utan jag tänker på arbetsmarknaden och BEFORDRINGSGÅNGEN inom katolska kyrkan …….närmare bestämt på katolska präster vars SAMVETEN inte är kompatibla med LÄROÄMBETET  i dess syn på  att enbart män kan få ämbetsvigning inom katolska kyrkan.

Dessa präster är uteslutna från att någonsin kunna befordras / utnämnas till  biskopar  inom sin kyrka.

Jag är jättenyfiken på hur biskop Anders resonerar när det gäller samvetsfrihet för sådana präster ?

Förordar biskop Anders en samvetsklausul som OMÖJLIGGÖR att katolska präster – som gjort sig kända att vara FÖR  kvinnliga ämbetsbärare  –  RATAS vid biskopsutnämningar ?

http://www.dagen.se/opinion/debatt/samvetsfrihet-for-alla/

http://www.dagen.se/opinion/asikt/olika-pristabeller-pa-samvetsfrihet/

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

10 svar på Lika samvetsgranna katoliker resonerar olika

  1. Krister Janzon skriver:

    Mycket spännande att du samlat in så många oliktyckande, men samvetsgranna katolska röster! I många olika frågor, inte bara om sjukvården.
    Min uppfattning är att samvetsfriheten borde regleras i svensk lag, till skillnad från vad
    Sverige ville för några år sedan, då man gick till EU för att få bort klausulen om samvetsfrihet.
    Och kom hem med snopet besked; EU valde att stärka skyddet för samvetsfriheten.

    I fallet Ellinor Grimmark har jag annan uppfattning än Gert Gelotte och Philip Geister, jag tycker som Bengt Malmgren.

    En interju i tidningen Världen idag ger en juridisk uppfattning av Reinhold Fahlbeck som är katolik. Läs hela intervjun HÄR, jag citerar nu en del:

    Reinhold Fahlbeck menar dock att det är fullt möjligt att stödja den enskildes rätt till en reglerad samvetsfrihet, samtidigt som man vidhåller den svenska abortlagen giltighet.
    – För egen del anser jag att samhället ska tillhandahålla aborter. Aborter har alltid förekommit och kommer alltid förekomma; drivs de ut på gatan och görs under farliga förhållanden, äventyras kvinnans hälsa.
    Han noterar att den resolution från Europarårdet som stödjer samvetsfrihet inom vården, även säger att kvinnors rätt till vård i enlighet med nationell lag ska respekteras fullt ut.
    – Där gör man inget försök att vare sig brännmärka eller ta bort aborträtten. Men det är ju ändå så att de enskilda individernas samvete är själva grundvalen i ett samhälle. Om människor inte har ett samvete och kan leva efter det, så undergrävs samhällsmoralen.

    Krister

  2. Gert gelotte skriver:

    Krister,
    Ingen tvingar Ellinor Grimmark att medverka vid aborter. Hennes samvetsfrihet respekteras. Hon har på eget initiativ sökt ett arbete hon delvis vägrar att utföra. Att hon inte fick arbetet är inte diskriminering.
    Gert

  3. Krister Janzon skriver:

    Gert,

    Det är två frågor, som vi samtalat om tidigare.
    Den första om det är diskriminering att EG inte får det arbete som barnmorska som hon eventuellt hade blivit lovat (dessutom avstängdes hon från studieplatsen och den studielön som hon hade som vidareutbildande sjuksköterska). Jag har inte läst om DO har gett sitt svar på EG`s anmälan om diskriminering.

    Den andra, nu mer principiellt aktuella, är huruvida EG och andra barnmorskor har rätten att av samvetsfrihetsskäl vägra medverka vid arbetsuppgifter om aborter. Den rätten har t ex norska läkare. Det är den frågan Fahlbecks yttrande till EU berör. Jag vet inte var yttrandet ligger offentligt publicerat.

    Krister

  4. Irene Nordgren skriver:

    Gert

    Krister Janzon är en vindflöjel som ändrar åsikt som det faller sig. Skriver olika uppfattningar på olika bloggar. Hipp som Happ. Inget att ta på allvar. Först höll han Bengt i handen så ändrade han sig och ville hålla dig i handen och så läste han Fahlbeck och nu är det honom han håller i ena handen och Bengt i andra när han myndigt redogör för fallet Grimmark.

    Konservativa lobbygrupper oerhört starka inom EU. Ellinor Grimmarks fall därför gefundenes Fressen inom EU

    // Irène

  5. Krister Janzon skriver:

    Irene Nordgren,

    Vidrigt förtal och beljugande från dig. Du borde mer än skämmas! Att du bara har mage!

    Jag ville aldrig hålla Gert i handen, utan gav honom rätt på flera punkter i hans utmärkta
    artikel från GP. Jag minns tillfället mer än väl.

    Du borde fråga dig än lite mer, vad du håller på med.
    Jag börjar snart undra var ditt fall skulle vara gefundenes Fressen,
    så som du sätter dig till doms över mig och andra.

    Du som har startat detta inlägg borde ta ditt ansvar och radera dessa två senaste kommentarer av dig och mig! Eller – än hellre – be om ursäkt.

    Krister

  6. Irene Nordgren skriver:

    Que ?

  7. Krister Janzon skriver:

    Vad är detta för trams från din sida?
    Vad menar du, förstår du inte vad jag skrivit?

    Om ej, så ber jag Gert använda sin respekterade ställning och goda rykte.

  8. Irene Nordgren skriver:

    Gert

    Jag tycker det är lite intressant det här med argumentet Sverige / EU och fallet Ellinor Grimmark.

    Underförstått hur viktigt det är att i just detta fall Sverige inte skiljer ut sig från övriga EU.

    Underförstått när det passar den kristna högern i Sverige då är det viktigt att Sverige är mainstream men i bland är det tvärtom – då är det hur viktigt som helst att VÅGA avvika från mainstream…….

    Och som sagt jag noterar att biskop Anders alltid OFENTLIGT ligger lågt när det gäller synen på INOMKATOLSK samvetsfrihet samtidigt som biskop Anders alltid går i bräschen för samvetsfrihet i det civila samhället när det kommer till frågan om vårdpersonal och abort och Rädda Äktenskapet – underförstått rädda äktenskapet från de homosexuella.

    // Irène

  9. Anneli Magnusson skriver:

    Iréne,
    ”Iblandattityden” som du beskriver skulle jag säga hör till det som mest utmärker kyrkans ledning.
    När det passar ska samvetsfriheten värnas, som när det gäller vårdpersonal som vägrar medverka vid aborter. Men för t.ex. Margaret McBride gällde samvetsfriheten inte.

    Kyrkans ledare värnar det ofödda barnets rätt, om inte fadern råkar vara katolsk präst då kan kvinnan förväntas göra abort och hålla tyst om det.
    Samma kyrkliga ledare som säger sig bejaka familjen, säljer barn till fattiga familjer och ensamstående kvinnor osv.

    Den typen av godtycklighet där den egna tolkningen står över lagarna kan förstås vara direkt farlig. I synnerhet i kombination med kraven på att omgivningen ska anpassa sig efter ens egen åsikt.
    Anneli

  10. Irene Nordgren skriver:

    Anneli

    ””Iblandattityden” som du beskriver skulle jag säga hör till det som mest utmärker kyrkans ledning.”

    Hole in one !

    // Irène

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *