Att få, att våga och att vilja tänka utanför den katolska boxen

Agneta

Jag skulle vilja lyfta fram en fråga du ställer

”Kanske reformrörelserna skulle våga i sinom tid parallellt med det kyrkopolitiska även lyfta fram reformativ interreligiös teologi. ”

Förstår jag dig rätt att du talar om  ”religiös pluralism ”?

Gert

Du skriver

”……..trogen katolik? Det finns många katoliker som tänker nytt och tänker annorlunda. Så har det alltid varit. Den som tänkte friast en gång var Thomas ab Aquino. Fast nu älskar de mest konservativa att använda Thomas tankar som ett raster genom vilket allt måste tänkas. Så går det ofta. Det som är radikalt i dag blir de reaktionäras tillflykt i morgon.”

Mer än katolsk reformverksamhet är jag intresserad av ”religiös pluralism”  och därför just de  katolska teologer  som – liksom en gång Thomas av Aquino-  vågar och vill tänka FRITT utanför den katolska boxen dvs ”tänka nytt och annorlunda.”

Men hur har det gått  för dagens katolska teologer  som ”tänker nytt och tänker annorlunda” under kardinal Ratzinger som prefekt för Troskongregationen och som påve B16 ?

Jag tänker på den belgiske jesuiten Jacques Dupuis

som inspirerad av ett liv i Indien och omgiven av hinduer var modig nog att ställa den katolskt icke rumsrena frågan

”Måste Guds uppenbarelse nödvändigtvis för alla människor gå via personen Jesus Kristus ?”

Ratzingers  katolska ”boxtänkande”   har präglat katolska kyrkan under ca 30 års tid och via hans handplockade  prefekt för Troskongregationen kardinal Müller  lever ”boxtänkandet” kvar ännu en tid….

Jacques Dupuis hade det inte lätt.  Hans bok med den för Ratzinger provocerande titeln  ”Toward a Christian Theology of Religious Pluralism” medförde en Notification.

http://www.vatican.va/roman_curia/congregations/cfaith/documents/rc_con_cfaith_doc_20010124_dupuis_en.html

http://en.wikipedia.org/wiki/Jacques_Dupuis_%28Jesuit%29

Läs särskilt under rubrik Christology

Jag tänker också på den indiske jesuiten Anthony de Mello som vågade ”tänka nytt och annorlunda”  och vad det medförde för hans liv.

http://en.wikipedia.org/wiki/Anthony_de_Mello

Eller för att ta ett mer näraliggande fall den indiske  jesuiten Michael Amaladoss  som också ”tänker nytt och annorlunda”  och som skrivit ”The Asian Jesus”  och som därför hotats av kardinal Müller.

http://www.religionnews.com/2014/05/12/vatican-threatens-jesuit-theologian-india-censure/



”The Asian Jesus sets out to ’inspire us and energize us’ through the use of images Jesus in Asia, in order that they may ’act on our imagination and provoke our commitment and conviction to walk with Jesus’ (p. 165). Exploring rich and diverse images of the Asian Jesus, Amaladoss achieves his goal, provoking stimulating contextual insights that serve to enrich Christian theological discourse.”

http://muse.jhu.edu/login?auth=0&type=summary&url=/journals/studies_in_world_christianity/v014/14.2.bird.html

I somras var jag på Java i  Indonesien där jag bla i Yogyakarta  gjorde studiebesök hos organisationen Interfidei  som arbetar för interreligiösa möten och samtal mellan framför allt muslimer och kristna

”To encourage and develop a pluralistic religious thinking through dialogue
To stimulate a dynamic network of dialogue and interreligious cooperation
To encourage religious transformation as a solution to humanitarian issues faced by the society”

http://pluralism.org/profiles/view/74167

Inget är så befrämjande för att tänka utanför den katolska boxen som interreligiösa möten.

// Irène

PS  Apropå Thomas av Aquino som tänkte ”FRITT,  NYTT och ANNORLUNDA”

Aquino brukar sägas ha ”kristnat Aristoteles ”  dvs gjort den hedniske antike  filosofen rumsren och  införlivat grekisk filosofi i kristet tänkande.

Aquino -sin samtids störste fritänkare –  lanserade även Aristoteles (384-322 f Kr )  konceptionsteori och  kvinnosyn.

”Vad gäller den individuella naturen är kvinnan dålig och ofullgången ty den aktiva kraften i den manliga säden strävar efter skapandet av en perfekt likhet i det maskulina könet, medan skapandet av kvinnan kommer ur en defekt i den aktiva kraften eller från någon materiell indisposition. Eller från någon yttre påverkan, som den sydliga vinden, när den är
fuktig”. (Thomas av Aquino 1225-1274)

Aquinos FÖRKRISTNA ANTIKA syn på kvinnan som en ”defekt man”  är fortfarande i praktiken införlivat i katolskt klerikalt tänkande.
Prästen representerar  Jesus Kristus -den fulländade MANNEN och följaktligen kan en kvinna dvs en ”defekt man”  aldrig  representera Jesus Kristus.

På katolska prästseminarier slukas än idag Thomas av Aquino med hull och hår…….
Inte konstigt att det ser ut som det gör på kvinnofronten i vår kyrka …..
********************************************************************************************”’
Om religiös pluralism – Diana Eck


Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 svar på Att få, att våga och att vilja tänka utanför den katolska boxen

  1. Agneta Sofiadotter skriver:

    Irene

    Jag tror på en enda g-domliga makt vars ansikte kan skifta till och i olika former. Jag tror inte att denne allsmäktige o frie G-d utväljer folk eller sätter en religion före en annan. Varför skulle G-d det ….när all religion är till för vördnad inför G-d? Svaret blir att religiös pluralism utgår från en o samma G-domliga makt. Utvalt folk o utvald son är en kyrkopolitiska efterkonstruktion med betoning på politisk.

    Agneta

  2. Irène Nordgren skriver:

    Agneta

    ”Jag tror på en enda g-domliga makt vars ansikte kan skifta till och i olika former.”

    Vilken fin ny TROSBEKÄNNELSE formulering !

    Den bekänner jag gärna och skulle önska att fler gjorde.

    Ibland är jag sååååååå trött på att lägga tid och kraft på katolsk reformverksamhet i den svensk katolska ankdammen där tex en fråga om vem som mest rår om den första kristna ärkebiskopen Stefan i Uppsala kan samla 11 av Stockholms Stifts mest välrenommerade namn till att gemensamt uttrycka sin katolska INDIGNATION……..Så FUTTIGT !

    Skulle istället vilja lägga tid och kraft på att engagera mig i interreligiös verksamhet.

    Gläder mig mycket åt ett kommande GUDS HUS i Nacka

    http://dagensseglora.se/2014/10/01/ny-stiftelse-samlar-in-pengar-till-guds-hus/

    // Irène

    PS Och frågan om vem som äger ärkebiskop Stefan är inte avslutad. Nu har Martin Lembke lagt på nytt bränsle i debatten. Något som mycket uppskattas på Signum som skriver ”Martin Lembke, filosofie doktor i religionsfilosofi vid Lunds universitet, har en läsvärd debattartikel i Kyrkans tidning med rubriken ”Svenska kyrkans nya identitetsproblem”.

    http://signum.se/trilemma-med-svenska-kyrkans-historieskrivning/

    Finns inga större problem att ta itu med än

    ”Trilemma med Svenska kyrkans historieskrivning” ?

    http://www.kyrkanstidning.se/debatt/svenska-kyrkans-nya-identitetsproblem

    En sån TRÖTTSAM text ! Inte undra på att det inte precis köas utanför kristna kyrkor i vårt land !

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *