Philip Geister SJ och Sensus fidei

Vänner,

Irène Nordgren har i ett tidigare inlägg på denna blogg förtjänstfullt diskuterat en artikel i novembernumret av tidskriften Signum, ”Trons instinkt” av Philip Geister SJ. Att jag tar upp artikeln igen beror på att den väcker så många allvarliga frågor.

Geister skriver om ett dokument från den internationella påvliga teologkommissionen ”Sensus fidei in the Life of the Church”. I Geisters artikel är det lite svårt att veta vad som är referat och därmed teologkommissionens åsikt och vad som är Geisters bedömning och därför hans egen åsikt. Men låt mig göra ett försök.

Sensus fidei, trons instinkt, är inte ett lättförklarat och lättbegripligt begrepp. Jag personligen skulle beskriva det som summan av de många små beslut på det personliga planet i kyrkan som resulterar i stora förändringar i den samlade kyrkans självförståelse eller trosuttryck. Ett exempel som alla känner till är Läroämbetets totala misslyckande med att vinna lojalitet med förbudet mot preventivmedel. Kyrkan i betydelsen den överväldigande majoriteten av dess medlemmar tror inte på förbudet,  lever inte efter det och plågas inte av dåligt samvete för denna saks skull.

Men som alltid kan man definiera samma företeelse på olika sätt och jag har inga invändningar mot Geisters betydligt vackrare definition:

”Att ha en sesus fidelium är inte en inkomst- eller statusfråga utan är Guds gåva till dem som älskar honom. De som älskar Gud förstår sig på Gud.”

Philip Geisters definition blir dock ytterst problematisk om man läser den i skenet av vad han skriver längre fram i sin artikel:

”Hur är det då med den offentliga opinionen? Är den uttryck för sensus fidei? Svaret är nej. Att det är så har inget att göra med katolska kyrkans odelade uppskattning för demokrati, massmedier och just den offentliga opinionen som dessa institutioner främjar. Men sensus fidei är ändå något annat. På samma sätt som Edward Blom är en pålitligare tolk i fråga om vad som kan räknas som god mat än hundra hungriga tonåringar är det också i tron oftast snarare en minoritet i kyrkfolket som har begåvats med sensus fidei och inte nödvändigtvis det största antalet kyrkbesökare. Ger sensus fidelium då uttryck åt katolsk elitism? Ja, om man så vill.

Har lutheraner förresten samma instinkt som katoliker? Nej, det har de inte, eftersom en instinkt är specifik inom en kyrka (ungefär som hos djuren inom en art). Däremot kan en katolik lära sig mycket av sina ekumeniska kristna vänner eftersom ”somliga aspekter av det kristna mysteriet tidvis har mera effektivt betonats i andra samfund” (§ 86).

Det tycks som om Geister anser att det bara är en minoritet i kyrkfolket som älskar Gud och som därför fått en sensus fidelium som gåva av Gud. Eftersom Geister anser att han vet detta får man förmoda att han även anser sig tillhöra denna minoritet.

Detta förhållande väcker två frågor – minst.

1. Hur vet Philip Geister att han tillhör den minoritet i kyrkfolket som älskar Gud och därför har fått en sensus fidelium i gåva av vår Herre?

2. Hur skall vi andra arma stackare känna igen detta utvalda släkte varav Philip Geister är en del? Kan det möjligen vara så att det främsta kriteriet är att de delar Geisters åsikter?

Det andra stycket i ovanstående citat är egentligen ännu mera problematiskt. Enligt Geister är det inte bara så att det endast är en minoritet som innehar en sensus fidelium. Denna minoritet består dessutom uteslutande av katoliker.

Därmed förstår jag inte Geisters definition av Kyrkan. Jag trodde att det var en allmän uppfattning, även bland katoliker, att Kyrkan är större än katolska kyrkan, att den nämligen består av alla döpta. Men Geister kanske anser att katolska kyrkan är Kyrkan. Vilket i så fall leder till ytterligare problem. Från möjigheten att inneha en sensus fidelium utesluts då sådana livsviktiga kristna personligheter som Dietrich Bonhoeffer (lutheran) och Desmond Tutu (anglikan).

Därtill åker väl också Svenska kyrkans Nathan Söderblom ut med slasken. Ändå förstod han ekumenikens betydelse långt innan vår egen katolska kyrkas makthavare slutat upp med att försöka förbjuda den.

Nå, kanske missförstår jag Philip Geister. Kanske menar han något helt annat än det jag läser. Men det han skriver har han faktiskt skrivit, vilket summerar till en sällsynt olycklig artikel.

Gert Gelotte

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

5 svar på Philip Geister SJ och Sensus fidei

  1. Irène Nordgren skriver:

    Gert

    Philip Geister verkar tro att Gud är katolik……..för att vara en välutbildad jesuit och tillika rektor för en högskoleutbildning med studenter från olika samfund och kyrkor ………PINSAMT !

    Jag känner ”INSTINKTIVT” att han inte ens får medhåll i detta av katolska kyrkans påve……

    Förra året förkunnade nämligen Franciskus

    ”“I believe in God, not in a Catholic God. There is no Catholic God, there is God and I believe in Jesus Christ, his incarnation,” the pope said in the interview with the Italian newspaper La Repubblica….”

    http://www.ibtimes.com/pope-francis-i-believe-god-not-catholic-god-1415620

    // Irène

  2. Agneta Sofiadotter skriver:

    Då utesluts många svenska katolikers fäder o mödrar eftersom katolska konvertiter inte så sällan är prästbarn. Då utesluts även Martin Luther King…inte att förglömma.

    G-d som katolik eller Allah Akbar….vad är skillnaden?

    Varför denna högfärd? Och hör inte denna högfärd samman med den manifestation som katolska professorer för inte så länge sedan offentliggjorde via artikel o namnunderskrifter mot lutherska kyrkans s.k. historieförfalskning…att lutheraner utnyttjar det katolska. Är inte det i grunden samma syn dvs att G-d är katolik?

    Agneta

  3. Sr Madeleine Fredell OP skriver:

    Kära Vänner,
    Jag har inte för vana att skriva på bloggar men den här gången anser jag saken så pass allvarlig och samtidigt har jag inte tid att just nu skriva en längre artikel som svar på Philip Geisters uttalande om ”Trons instinkt”. Jag väljer därför att göra vissa påpekande utifrån Gert Gelottes förtjänstfulla kommentar här på Katolsk Vision.

    1. Det är tveksamt om själva begreppet sensus fidei eller sensus fidelium ska återges med ”trons instinkt” på svenska. I den svenska översättningen av Lumen Gentium (Andra Vatikankonciliets dogmatiska konstitution om kyrkan) återges det med ”det kristna folkets trosmedvetande” alternativt ”övernaturliga trosmedvetande” eller ”allmänna samstämmighet”. Att jämföra tro med instinkt reducerar detta att tro, fides qua, till något oerhört begränsat.

    2. I Lumen Gentium § 12 läser vi ”De troende är som helhet smorda av den Helige och kan inte fara vilse i tron.” Detta åsyftar alla troende och betyder i klartext att det är den Heliga Anden som leder trosmedvetandet. Och ingen av oss kan sätta oss över Anden. Den kan vi bara ödmjukt lyssna till hos alla troende. Om jag förstår Philip Geister rätt så menar han att det bara är en liten elit i katolska kyrkan som är smorda av Anden?? Kyrkans självförståelse går långt utöver en akademisk teologisk elit, tack och lov, och även långt utöver även de som innehar kyrkliga ämbeten. Vi är alla döpta till Kristus, och vi är alla kallade att representera Kristus i och genom våra liv.

    3. Vidare § 12 i Lumen Gentium: ”Denna egenskap (att vi är smorda av den Helige och inte kan fara vilse i tron) kommer till synes i hela folkets övernaturliga trosmedvetande, när de ’alltifrån biskoparna ned till den siste av lekmännen’ visar sin allmänna samstämmighet i tros- och moralfrågor.” Om de troende ger uttryck för en samstämmighet så kan vi alla vara säkra på att vi är ledda av Anden. Den lilla eliten har inget här att göra och är definitivt inte bevis på att Anden är med dem! Tvärtom, enligt texten.

    4. Nu måste vi förvisso läsa vidare i § 12, för det finns en ledning för Guds folk som har ett tolkningsföreträde. ”Guds folk står under ledning av det heliga ämbetet som det troget följer och tar inte längre emot det som människoord utan i sanning som Guds ord.” På sätt och vis verkar denna mening motsäga det som vi tidigare läst i § 12. Men här måste vi gå till ett annat dokument, Dei Verbum § 10, för att förstå hur ämbetsinnehavarna i sanning kan utlägga Guds ord. Deras tolkningsföreträde är nämligen villkorat på tre sätt. De ska ”samvetsgrant avlyssna, i renhet bevara och i trohet utlägga detta ord”.

    5. Det handlar alltså om att ämbetsbärarna (biskoparna och påven i det här fallet) samvetsgrant ska avlyssna Guds ord. Var och hur? Jo, lyssna på de troendes röst (se ovan) för det är hela Guds folk som är lett av den Helige. Det innebär alla kristtroende, inte specifikt bara romerska katoliker. (Läs ekumenikdekretet Unitatis Redintegratio och då särskilt det som sägs om alla döpta). Vi är alla Kristi kropp och alla lemmarna är lika mycket värda (läs Paulus!). Symbolen för hur biskopen ska lyssna på Guds folk finns i mässan där biskopen aldrig själv ska läsa evangeliet utan tydligt visa att han lyssnar till det.

    6. Men att avlyssna Guds ord handlar också om att tolka hur det tas emot och efterlevs av alla troende här och nu. Biskopen ska vara där människor lever och verkar, exempelvis besöka deras arbetsplatser och andra platser där Gud uppenbarar sig i vardagen (läs Marie-Dominique Chenu). Vi har ett strålande exempel i processen kring Familjesynoden. Den föregicks av en enkät som alla medlemmar i stiften världen över kunde svara på. Den biskop som sedan deltog i själva synoden skulle därefter framföra hur vanligt folk tolkade den kristna tron i just familjefrågor (fides quae). Påven och de samlade biskoparna LYSSNADE sedan på varandra och först därefter TALADE och UTLADE påven Guds ord.

    7. Nu ska processen för familjefrågor gå vidare i stiften. Alla ska framföra sina synpunkter en gång till och ytterligare en gång ska biskoparna lyssna till varandra, det vill säga till vad alla troende har sagt i deras respektive stift och först därefter kommer påven att TOLKA vad som är sensus fidelium i familjefrågor i kyrkan idag.

    8. Philip Geister: Här är även 100 hungriga tonåringar lika viktiga och jämbördiga sanningssägare som den lilla elit som jag måste utgå ifrån att du själv anser dig tillhöra. Tack och lov att Påven Franciskus vill lyssna på oss andra också!

    9. Philip Geister, du företräder ett institut som är uppkallat efter John Henry Newman. Han har på ett modernt sätt skrivit om lekfolkets tredelade ämbete, att vi alla är präster, profeter och kungar. Det borde vara din plikt att lyfta fram dessa tankegångar.

    Sr Madeleine Fredell OP

  4. Irène Nordgren skriver:

    Kära sr Madeleine

    TACK för att du finns.

    Vi är många som skulle önska att EVANGELIET i vårt stift fick förkunnas i mässan av kvinnor…….

    Biskop Anders är katolsk biskop i världens mest jämställda land. Tänk om biskop Anders hade förmågan att tyda tidens tecken ……Tänk om han förstod vidden av att ha en sådan ordenssyster som du i sitt stift……..då skulle han ansöka hos påve Franciskus att få bevilja VENIA……….åt dig till att börja med………

    // Irène

    PS Och tack för att du inbjudit Tina Beattie till vårt Stift denna vecka.

    http://www.dominikansystrarna.se/viewNavMenu.do?menuID=41

  5. Anneli Magnusson skriver:

    Madeleine,
    Du visar med all önskvärd tydlighet att kunskap är nödvändigt för att komma till rätta med inskränkthet och faktiskt oärlighet. För inte är det väl så illa att Philip Geister som välutbildad jesuit inte känner till det du påpekar i din kommentar?

    Lika viktigt är att fundera på hur kunskapen förmedlas på bästa sätt till så många som möjligt? För den påläste och kritiskt tänkande läsaren/åhöraren är inte lika lättduperad som den som inget vet.
    Anneli

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *