Stödjer Franciskus rättvisa eller godtycklighet ? Del 2

National Catholic Reporter fångar upp intervjun Franciskus gjorde i mars 2014 med Corriere della Sera och sätter fokus på hur Franciskus då uttalade sig om Humanae Vitae.

Detta med anledning av den kritik Franciskus fått efter att på Filippinerna ha hyllat Paul VI och Humanae Vitae ?

– ”Allt beror på hur man tolkar Humanae Vitae ” säger Franciskus.

http://ncronline.org/blogs/roman-observer/learning-get-real-pope-francis

Exakt ! Allt beror på hur man tolkar en text.  Och vi vet att präster,  teologer och lekmän tolkar texter olika.

Zenith översatt intervjun där Franciskus säger

”It all depends on how the text of “Humanae Vitae”is interpreted. Paul VI himself, towards the end, recommended to confessors much mercy and attention to concrete situations. But his genius was prophetic, as he had the courage to go against the majority, to defend moral discipline, to apply a cultural brake, to oppose present and future neo-Malthusianism. The object is not to change the doctrine, but it is a matter of going into the issue in depth and to ensure that the pastoral ministry takes into account the situations of each person and what that person can do. This will also be discussed on the path to the Synod.”

http://www.zenit.org/en/articles/english-translation-of-pope-francis-corriere-della-sera-interview

Förstår inte Franciskus att det vimlar av katolska präster inom den universella katolska kyrkan som inte alls ser barmhärtighet som en dygd i sin roll som själasörjare ….. och vars tolkning av Humanae Vitae därför kan få LIVSFARLIGA konsekvenser för kvinnor.

Kardinal Burke kanske här det mest illustrativa exemplet och det finns mängder av präster som tänker som Burke.

Förstår inte Franciskus att han gynnar ett godtycke som kan kosta såväl kvinnor som homosexuella livet om de haft oturen att födas och leva i ”fel”  länder.

Katolska kvinnor som lever i  patriarkala strukturer i tredje världens fattiga länder har inte en chans att åberopa samvetets överhöghet när det gäller användandet av artificiella preventivmedel.

Och homosexuella katoliker som lever i länder där utlevd homosexualitet är kriminaliserad  blir inte hjälpta av enbart en  barmhärtig katolsk präst.

Och homosexuella katoliker  i Europa måste ha tur och skicklighet att hitta ”rätt ” präst för att få en  samkönad relation accepterad av präst och församling.

Och vad beträffar Franciskus syn på kvinnors roll i katolska kyrkan finns mycket att orda om.

”-How will the role of women be promoted within the Church?”

Holy Father: ”Casuistry doesn’t help in this case either. It’s true that women can and must be more present in decision-making posts of the Church. But I would call this a promotion of a functional type. And with that alone, one doesn’t advance much. Rather, we must think that the Church has the feminine article, “la”: it is feminine by origin. Theologian Urs von Balthasar worked a lot on this topic: the Marian principle guides the Church by the hand of the Petrine principle. The Virgin is more important than any Bishop and any of the Apostles. The theological reflection is already underway. Cardinal [Stanislaw] Rylko [president of the Pontifical Council for the Laity], together with the Council of the Laity, is working in this direction with many expert women.”

Här finns inte ens utrymme  för tolkningsalternativ.   ”Jungfru Maria är viktigare än alla biskopar och apostlar.”

Jag säger bara en sak

KOM IGEN FRANCISKUS ! SKÄRP DIG !

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *