Feministteologer inbjudna till Rom

Vänner, lite spännande nyheter. Den 28 april hålls ett endagars teologiskt seminarium vid det påvliga universitetet Antonianum. Inbjudna deltagare är ungefär 70 kvinnliga teologer däribland syster Madeleine OP från Stockholm. Seminariet har sitt ursprung i en lista med feministteologer som Ulla Gudmundson överlämnade till påven 2013  i samband med att hon lämnade sitt uppdrag som Sveriges ambassadör vid den heliga stolen. Listan är framtagen av Ulla Gudmundson, Tina Beattie och sr Madeleine. Initiativtagare till seminariet är Antonianums kvinnliga rektor sr Mary Melone i samarbete med Chiles ambassadör. Nästa alla som står på listan förespråkar kvinnliga präster och argumenterar för en helt annan antropologi än den i katolska kyrkan gängse. Vad detta kan leda till är det kanske bäst att inte spekulera i. Men betydelsefull blir det. Gert Gelotte

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

5 svar på Feministteologer inbjudna till Rom

  1. Ulla Gudmundson skriver:

    Enligt Sr Mary Melons är det den chilenska ambassadören som är initiativtagare, och hon har ställt upp med Antonianum som lokal för detta betydelsefulla seminarium. Det är bara att lyckönska den stora, världsvida, vördnadsvärda katolska kyrkan till att det nu rör sig bland dess kvinnor……Jag tror positionen för katolska feministiska teologer är jämförbar med den som Karl Rahner, Henri de Lubac och Yves Congar hade under 50-talet, före Andra Vatikankonciliet./Ulla

  2. Gert Gelotte skriver:

    Ulla,

    jag hoppas verkligen att du har rätt. Och du skall ha stort tack för din insats.

    Gert

  3. Irène Nordgren skriver:

    Ulla

    Bra jobbat !

    Nu håller vi tummarna och önskar allas vår sr Madeleine all lycka !

    Äntligen får starka kvinnor komma till tals i Vatikanen medan de är livet !

    Kanske det kommer att kännas helt naturligt att biskop Anders tar med sig sr Madeleine som sin perita till familjesynoden 4-25 oktober …….

    // Irène

  4. Gert Gelotte skriver:

    Vänner,

    Tina Beattie har bett mig publicera följande tillrättaläggande:

    In the interests of accurate reporting, I’d like to point out three potentially misleading claims in Gert Gelotte’s account:

    Seminariet (1) har sitt ursprung i en lista med (2) feministteologer som Ulla Gudmundson överlämnade till påven 2013 i samband med att hon lämnade sitt uppdrag som Sveriges ambassadör vid den heliga stolen.

    (1) The seminar had already been planned and keynote speakers had been announced before invitations were extended to the women theologians on the list that I compiled in collaboration with Ulla Gudmundson and Sister Madeleine Fredell, so it is inaccurate to say that the seminar had its origins in the list. It was made clear to these additional invitees that they would be responsible for their own travel and accommodation expenses, but that they were welcome to attend the event.

    (2) The women whose names appear on the list were chosen because they represent a wide range of theological and pastoral perspectives from around the world. They are not all feminist theologians.

    Nästa (3) alla som står på listan förespråkar kvinnliga präster och argumenterar för en helt annan antropologi än den i katolska kyrkan gängse.

    (3) Some of the women on the list would be opposed to women priests, and most of them have not taken any public stand on the issue.

    With my best wishes,
    Tina

    Tina Beattie
    Professor of Catholic Studies
    Director, The Digby Stuart Research Centre for Religion, Society and Human Flourishing (DSRC),
    Digby Stuart College
    University of Roehampton
    Roehampton Lane
    London SW15 5PH

  5. Gert Gelotte skriver:

    Vänner,

    ju fler gånger jag läser min text ovan och Tina Beatties marginalanmärkningar desto mer bekymrad blir jag. Ta punkt 3. Vad är det för skillnad mellan ”nästan alla” och ”some of the women … would be opposed”? Någon?
    Vad det handlar om, befarar jag, är rädsla för att Rom skall ingripa mot seminariet om det blir publicitet kring det och en rädsla från enskilda deltagare som vill kunna delta i det närmaste anonymt för att inte bli utsatta för represalier.
    Om jag har rätt, vilket jag har anledning tro att jag har, så är det bedrövligt över alla gränser. Vad är kyrkan för för institution egentligen om den ger upphov till sådan rädsla?

    Gert

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *