Upproret i den svensk katolska ankdammen

Anders Piltz ger sig inte.

Svenska kyrkan  har mage att fortsätta att hävda att dess  ärkestift i Sverige går tillbaka till biskop Stefan av Alvastra.   Här ska inte grävas ned några stridsyxor. Tvärtom anser Anders Piltz nu i sin megafon Signum.  Igår tog han åter till orda och gav  Mikael Mogren en  sitt-opp genom att tugga om alla ”brutala” skurkaktigheter som  Mikael Mogrens kyrka gjort sig skyldig till och som Anders Piltz   tidigare detaljerat räknat upp  i  Kyrkans Tidning  .

http://signum.se/diskontinuitet-av-brutalt-slag/

Mikael Mogrens   artikel i Kyrkans Tidning 5 februari.

http://www.kyrkanstidning.se/ledare/svenska-kyrkan-ar-aldre-reformationen

Detta föranleder även mig att tugga om det jag tidigare skrivit ”Se hur de älskar varandra ” på Dagens Seglora i september förra året när  kriget bröt ut i den svensk katolska ankdammen och ”11 katolska forskare i ekumenikens tidevarv 2014 i Sverige lånar sig till att gemensamt gräva fram gamla kyrkopolitiska stridsämnen från reformationens dagar.”

http://www.dagen.se/debatt/svenska-kyrkan-f%C3%B6rs%C3%B6ker-ta-monopol-p%C3%A5-historien-1.92453

Jag undrade då och jag undrar fortfarande över det katolska syftet ?

”För att det sekulariserade Sverige ska komma till tro? För att tilltro till katolska kyrkan ska öka i Sverige? För att icke kristna i dagens Sverige- likt icke-kristna på 200-talet enligt kyrkofadern Tertullianus – ska kunna konstatera om kristna människor ”Se, hur de älskar varandra ”?

”Ekumenik (grek. oikoumenikos ”som rör den bebodda världen”, ”världsvid”) brukar definieras som kristendomens enhetssträvanden. Ekumenik har också beskrivits som att leva tillsammans i samma hus,”oikus”. Blir hussämjan bättre och chansen till fredlig samexistens större av att kristna grannar ständigt påminner varandra om ömsesidiga oförrätter och kontinuerligt blåser liv i gamla konflikter?”

Om inte ens 2 kristna kyrkor i Sverige ……….jag stannar där.

// Irène

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

7 svar på Upproret i den svensk katolska ankdammen

  1. Agneta Sofiadotter skriver:

    Irene,

    Tack för att du vågar ta strid som katolik.

    Jag blir otroligt sorgsen av att läsa detta. Tom inombords. Många konverterade katoliker är prästbarn o kan de inte hedra sin föräldrars tro bättre än att ogeneröst o okristet mota bort lutheraner? Why? Sina fäders tro…sina fäders liv. Om nu lutheraner (enligt katoliker!) på stapplande ben närmar sig katolska kyrkan… varför inte en ledande o värmande hand? Varför inte att bjuda in varandra via de goda orden o det goda samtalet?

    Vad är vinsten?
    Vad tror de att de vinner i sitt himmelrike dessa katoliker som tycker o talar så? Ett rättfärdigande av sina egna livsval? …en dunk i axeln från G-d med orden: ”Du är duktig min gosse som håller de otrogna borta”. resp. att G-d säger ”Duktiga gossar som benar upp mina riktlinjer för sann tro”.

    I denna tid när folk verkligen behöver religionsfred. När muslimer vill skydda en synagoga o kristna eller judar bör bilda ring runt moskéer för att skydda våra muslimska bröder… då sker en dylik debatt. Denna tid när religiösa ledare kommer att visa sig goda eller de onda.

    Och så detta
    Anders, varför gör du detta? Varför räcker du inte fram dina händer och välkomnar ett gott o omtänksamt/ömmande samtal? Omtänksamt för alla parter. För fred. För frid. Alla kristna. Alla troende. Allt folk som tror på G-d på vår jord.

    Mänskligheten behöver det mer än någonsin.

    Agneta

  2. Irène Nordgren skriver:

    Agneta

    ”Vad är vinsten?”

    Ja vad är vinsten……..det frågar jag mig också.

    Det är totalt ofattbart att katolska företrädare 2015 har behov av att pennfäktas med företrädare för svenska kyrkan som vill fira ett kristet 850-årsjubileum …..

    Med tanke på att katolicism var förbjuden i Sverige fram till Gustav III toleransedikt 1781 och att katoliker dessförinnan utvisats och och till och med avrättats…….. så har det nu svängt till att katolska företrädare sätter sig på höga katolska hästar och mästrar till höger och vänster

    Men som katolsk lekman har man inget att säga till om i den svensk katolska ankdammen häruppe vid Norra Ishavet.
    Kyrkoskatt förväntas alla lekmän betala men därefter förväntas man hålla käft och lojalt ställa sig bakom allt som biskop Anders och den katolska makteliten (typ Anders Piltz och co) i Stiftet förkunnar.

    // Irène

  3. Agneta sofiadotter skriver:

    Irene,

    Det kommer en ny generation katolska makthavare i en ny tid. Låt oss hoppas att allt det som sker i världen idag …av polarisering …leder fram till att religiösa människor har en djupare ömhet för varandras olikheter när det gäller tro …en djupare respekt.

    Att orden ”kyrkliga makthavare” då i sanning betyder ”g-ds tjänare för allmänheten” eller varför inte ”himmelsfunktionärer”. De som önskar återspegla ett himmelrike på jorden. I himmelen finns fred o i helvetet finns krig. Sprider små e stora religioner krig är det helvetets funktionärer som för det kriget… inte himmelens.

    Man märker en människa på att omgivningen tar gestalt efter denne människas inre, därför kan man läsa av människan via hur hennes omgivning mår. En kyrkas makthavare skapar denna omgivning likväl o om det gränssättes med ett ni o vi tänkande mår folket i dess omgivning bra. Makthavarna har blivit tolkar o blivit ett föräldraskap/ överförmyndarskap för ”sitt” folk. När denna familjeenhet dvs makthavarnas omgivning hotas …ja då utbryter krig. Det är makthavarnas krig… såsom kungar o grevar hade sina livegna soldater förr. Det egna ägda landet o greveskapet ska försvaras. Den egna kyrkan ska försvaras mot anfallande andra kyrkor.
    Det är inte himmelriket på jorden!

    Det leder till krig. Ett av många krig. Ett av tusentals religionskrig genom historien. Krig med vapen eller krig med tolkningar av G-ds önskan. Krig om de ord man anser vara G-ds ord. Inget av dessa krig återspeglar himmelen. Det finns inga ord som G-d bevisligen har sagt till mänskligheten. Inte ens den mosaiska lagen ligger till beskådande i Vatikanen, vilket i sig inte är ett bevis. Det ligger inget bevis från G-d i Kina, Indien eller hos samerna i Lappland. Ingenstans …o ändå slår religiösa människor varandra antingen ihjäl eller misshandlar varandra med tolkningar.

    Det är lättare mycket lättare att riva ner än att bygga upp. Det är lättare att föra krig mot ex. den lutherska kyrkan än att räcka fram händerna, ödmjuka sig i hjärtat o sinnet …o inbjuda till det goda samtalet. Att ödmjuka sig kräver tro.

    Jag vet att du Anders läser vår blogg o jag vet att det är obekvämt att svara eftersom det vore att besudla sig med Irene, mig o eventuellt Gert. Det är just detta som är så oerhört tragiskt i religionskrigens tid.

    Vi är födda med den fria viljan att välja trons mod.

    Agneta

  4. Irène Nordgren skriver:

    Agneta

    Tankar för dagen…….

    ”Det kommer en ny generation katolska makthavare i en ny tid. Låt oss hoppas att allt det som sker i världen idag …av polarisering …leder fram till att religiösa människor har en djupare ömhet för varandras olikheter när det gäller tro …en djupare respekt. ”

    Mycket bra sagt ! Sorgligt att det tycks krävas terror av typ IS för att skapa sammanhållning över religions-och nationsgränser !

    Yttre faror och hot tycks vara välgörande för inre sammanhållning och vice versa……

    De kristna hade knappt hunnit upp ut katakomberna och sluppit yttre förföljelse förrän de började förfölja varandra och strida om TOLKNINGSFÖRETRÄDE och TOLKNINGSMONOPOL.

    Katoliker har knappt undsluppit förföljelser i Sverige förrän de SJÄLVA börjar förfölja sina fd förföljare !

    Det är märkligt att kristendomem som ”fötts” ut ur judendomen har så stark betoning på RÄTT TRO – ORTODOXI – med tanke på att judendomen istället betonar RÄTT HANDLING ORTOPRAXI.

    Läser jag evangelierna får i alla fall jag uppfattningen att Jesus på så vis var mycket judisk i sitt sätt att undervisa och alltid utgick från människors erfarenheter och använde sin mänskliga inlevelseförmåga till att hur pedagogiskt som helst via typ metaforer få människor att bli medvetna om sina valmöjligheter även om det kunde innebära att ta ställning mot judiska regler och judisk vett och etikett……..

    Du skriver

    ”Vi är födda med den fria viljan att välja trons mod”

    Så är det men vi behöver företrädare som uppmuntrar och stödjer detta. Den fria viljan och det självständiga tänkandet är något som antingen utvecklas eller avvecklas beroende på omständigheter……

    Det vi minst av allt behöver är katolska företrädare som står beredda att slå nåt hårt i huvet på dem ”som väljer trons mod”…..

    // Irène

  5. Agneta Sofiadotter skriver:

    Irene,

    ”Läser jag evangelierna får i alla fall jag uppfattningen att Jesus på så vis var mycket judisk i sitt sätt att undervisa och alltid utgick från människors erfarenheter och använde sin mänskliga inlevelseförmåga till att hur pedagogiskt som helst via typ metaforer få människor att bli medvetna om sina valmöjligheter även om det kunde innebära att ta ställning mot judiska regler och judisk vett och etikett……..”

    Så uppfattar även jag att Jesus är i evangelierna och säkerligen var han än mer judisk o fri i relationen till förlegade traditioner o förvanskade tempellagar o ritualer…i de skrifter som inte kom med i Nicea 325 o därpå följande koncilier. De gnostiska evangelierna vågar man ju knappt nämna…eftersom det är så oerhört lätt att bli snorket o uppläxande bemött. Dock kvarstår det som faktum att Jesus troligen var en fritt tänkande jude o inte en plikttrogen katolik som ställer sig givakt inför kyrkolagar o påvar. Att dessa ofelbara påvar både mördat o varit okyska med både kvinnor o män genom historien är en skymf mot Jesus o Döparens liv o död …spelar ingen roll för plikttrogna och faktiskt naivt troende katoliker ( eller andra religionsuttövare med samma plikteri). Det är som om man inte tror att G-d ser vad man gör o inte gör o det om något är naivt.

    Johannes Döparen hade modet att tro. Magdalena hade modet att tro. De flesta andra var beräknande.

    Det är o förblir ett litet antal Irene som vågar. Inte för att jag vill framhäva Kvs skribenter …vi har våra egna gråa agendor … men det är ett litet antal som blir förelöpare. Folk är bekväma även i tro.

    Irene ”den man inte snackar skit om är en ointressant människa” ….sa… inte min darling Strindberg utan Vilhelm Moberg.

    Du kan tro vad dom snackade skit om Jesus…om Döparen …för att inte tala om Maria Magdalena. Judar har dock ett lustigt sätt att snacka skit om varandra vilket de gärna gör o ofta med humor. De vet att de ändock hör samman ….och då är det kanske lättare att vara fri. Det finns bara ett Vi. Hos andra religiösa häckar alltid ett Ni o Vi o då är utpressning o utfrysningsshot: en skrämseltaktik. Framförallt i sekter o i RKK. Inte dock i nuvarande Lutherska kyrkan.

    Att ett antal katoliker vill ge sig på o mer eller mindre håna Lutherska kyrkan är ett märkligt självrättfärdigande av deras egna liv som konvertiter. Hur många av dem som lät sina namn lysa är konvertiter?

    Synd att ingen vågar svara —men Irene, många läser. Jag visade ju dig igår via statistiken på admin hur många vilket chockade dig nästan. Folk är inte dumma om än bekväma.

    Agneta

  6. Gert Gelotte skriver:

    Vänner,

    en märklig debatt. Jag tycker det överdrivs på båda sidor om fronten. Å ena sidan är naturligtvis Svenska kyrkan äldre än reformationen. Å andra sidan kan man rimligen inte hävda att reformationen enbart handlade om makt.
    Reformationen medförde allt det som Anders Piltz skriver. Men också det som Mikael Mogren skriver. Motreformationens katolska kyrka och den lutherska ortodoxin kom att stå mycket långt från varandra. Men inget av detta är ju längre aktuellt.
    Katolska kyrkan är inte längre motreformationens kyrka och den lutherska ortodoxin, vem kommer ihåg den? Låt oss alltså inte använda historien till att förstöra framtiden.

    Gert

  7. Pingback: Katolsk Vision » Anders Piltz artikel

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *