Vem har tolkningsföreträde att definiera vad som menas med ”katolsk” ?

Biskop Olmsteds förkunnelse (21 dec 2010)  att St Joseph’s hospital i Phoenix  ”inte längre kvalificerar sig som ett katolskt sjukhus” har aktualiserat frågan om vem som har tolkningsföreträde att  definiera vad som menas med ”katolsk” och vem som avgör hur en biskop ska utöva sitt ämbete.

Får en biskop använda kommunion som  politisk sanktion ?

Håller katolska kyrkan i USA  på att bli en enklav i stil med Amish-folket eller  ultraortodoxa judiska grupper avskilda från omvärlden ?

Läs artikel i NCR

http://ncronline.org/news/phoenix-bishops-response-hospital-ignites-questions-authority-identity

// Irène

PS Just hemkommen från en rundresa i Indien där jag bla mött ” katolicism ” med hinduiska förtecken blir definitionsfrågan om vad som menas med ”katolsk” extra intressant.

Att  använda kommunion och nu senast även saligförklaring som kyrkopolitiskt styrmedel – är det något genuint  ”katolskt” eller bara Vatikanskt?   Och vari ligger i så fall skillnaden ?

Kan ”katolsk”  få olika innebörd i olika länder ?

Är ”katolsk” och kristen uppfattning alltid identisk ?

Sist men inte minst.  Kan en VISION diskvalificeras som icke-katolsk?

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

7 svar på Vem har tolkningsföreträde att definiera vad som menas med ”katolsk” ?

  1. agneta sofiadotter skriver:

    Irene,

    Tack för ”genomgripande” frågor.

    I Indien liksom i Kina finns tusentals etablerade o skilda föreställningar om en andlig värld.
    Det är troligt att det finns många olika föreställningar om ”katolicitet”.
    När det gäller Indien så må man väl påstå att indier har en viss avog inställning till institutionaliserad religiositet o än mer religion som politisk makt. Förvisso använde sig Gandhi av vad man kan kalla andlig politisk realitet men den var skrattretande olik det vatikanska maktutövandet.
    En av av de verkligt få katolska präster (troligen den ende)som jag har kunnat respektera och som gav mig undervisning på ett sätt som respekterade mig o min egen erfarna kunskap var en fransiskaner präst vid namn fader Jesudass. Han tjänstgjorde när jag träffade honom vid Padre Pios grav och han gav mig undervisning på indiskt vis. Han hade skapat ett barnhem i Indien för hemlösa barn ”Padre Pio’s home for Children” och där berättade han var det av högsta vikt att barnen fick måla till Ganesha, dansa till Kali, be Fransiskusbönen och leka prins Buddha.

    Sist jag mailade till fader Jesudass var han professor i religionshistoria vid Addis Abbeba.

    Irene, det gladde mig att du reste till Indien och dina frågor är som sagt djupa och tidsenligt korrekta. Låt mig ställa en fråga till dig: vad gav Indien dig främst av allt för kunskap? Du som är KV : s stridspets.

    Sedan vill jag absolut fortsätta att diskutera de frågor du tar upp. Men oj, låt oss inte missa dina intryck.

    Agneta

  2. Irène Nordgren skriver:

    Agneta

    Du frågar

    ”vad gav Indien dig främst av allt för kunskap?”

    Nödvändigheten och vikten av att av och till kliva ur sin kristna kontext och betrakta sig själv och sina självklara värderingar utifrån tex ett hinduiskt perspektiv.

    Oerhört nyttigt och lärorikt. Jag måste samla ihop mig efter alla överväldigande upplevelser och återkommer.

    // Irène

  3. Anneli Magnusson skriver:

    Irène,
    Ja vad är katolskt? Det är en väldigt intressant och aktuell fråga. Är katolsk helt enkelt något som görs, sägs, skrivs eller tänks av katoliker?
    Eller är det bara vissa katoliker som kan åstadkomma något katolskt?
    Vem definierar vad som är katolskt och hur gör man i så fall det?

    En kyrkoledning som ser kommunionen som en möjlig bestraffningsmetod bör tänka ett varv till. Jesus sade ju att vi ska göra detta för att minnas honom, inget annat.

    Sedan är det förstås värt mycket att resa och möta andra sätt att vara katolsk på än det svenska och att konkret se att det finns andra religioner än kristendomen.
    Precis som Agneta ser jag fram emot fler intryck från resan.
    /Anneli

  4. Irene Nordgren skriver:

    Anneli

    Jag ser fram emot att någon av de katolska förstå-sig påarna ska ge oss det korrekta svaret på vad som menas med ”katolskt”.

    Men allra helst skulle jag vilja höra vad biskop Anders säger i frågan.

    Kan ”katolsk” graderas och kompareras skulle jag vilja fråga biskopen.

    Dvs kan något vara mer eller mindre ”katolskt”?

    ”Katolskt Magasin” är uppenbarligen ”katolskt ”.

    Skulle Magasinet bli mindre ”katolskt” om debatten släpptes lös där för vem som helst ?

    Och till sist skulle jag fråga biskopen om DRÖMMAR och VISIONER kan kategoriseras som katolska och icke-katolska?

    // Irène

  5. John Stenung skriver:

    Frågan måste väl alltid ställas.

    Min uppfattning är att Gammalkatolska kyrkan svarar mot en sådan frågeställning mer och

    bättre och mer bearbetat och genomtänkt än vad RKK gör nu!

  6. Anneli Magnusson skriver:

    Irène,
    Nej Katolsk Magasin skulle knappast bli mindre katolskt om de öppnade för debatt. Däremot skulle den troligen bli mer läsvärd. Men jag hyser inga förhoppningar i den vägen.

    John,
    Det finns nog lika många tolkningar av vad som kan kallas katolskt som det finns katoliker. Jag tror att om man, som det sägs i en av dagens läsningar, har fokus på Kristus så hamnar man mer rätt än om man koncentrerar sig på att försöka stänga ute dem som uppfattar katolskt något annorlunda än man själv.
    /Anneli

  7. John Stenung skriver:

    Antingen försöker man mästra mig eller så missförstår man mig.

    Jag skulle vilja säga som svar – om det går att se Kristus överhuvudtaget.

    För mig står påven i vägen för Kristus.

    Skulle det ändå gå att koncentrera sin inre blick så ser jag mot öster och ett ljus där RKK

    inte heller är närvarande. Jag tycker att Västrom borde beklaga splittringens synd som

    hindrar de troende och hela världens utveckling.

    Gammalkatolicismen lever ju i världen och ger människor vägledning på det sätt som RKK

    hela tiden borde göra. Den ortodoxa på andra sätt men både ger förnimmelse av

    gudsnärvaro – det som jag fick så mycket av i RKK när jag var yngre.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *