Katolsk skattebetalare till Stockholms Katolska Stift undrar

Sverigedemokaternas annonskampanj i T-banan mot tiggeri har skapat stor debatt i media.

Bortsett från alla juridiska aspekter hit eller dit som är svåra för icke-jurister att ta ställning till har det varit intressant att studera allmänna  attityder, inställningar och  språkbruk i den allmänna debatten om SD annonskampanj.

Jag fäste mig särskilt vid en artikel  i DAGEN under rubrik ”Hård kyrklig kritik mot SD:s tiggerikampanj”  Jag citerar

”Från kyrkligt håll kommer nu stark kritik mot Sverigedemokraternas reklamkampanj mot tiggeri. ”Detta är ett skammens bottenrekord”, skriver Martin Modéus, biskop i Linköpings stift.”

”Oavsett vad man tycker om svensk invandringspolitik kan jag inte påminna mig något tidigare exempel på att ett parti gett sig på utsatta på det sätt som sker i SD:s kampanj i Stockholm”, skriver biskop Martin Modéus i ett Facebookinlägg.

Han fortsätter med att säga att han förväntar sig saklighet och värdighet i hur ett riksdagsparti talar om människor.”

”Även författaren och Dagenkrönikören Maria Küchen är arg på annonskampanjen. Hon skrev – när kampanjen sattes upp – ett brev till kundtjänsten på SL (Storstockolms lokaltrafik):

”För närvarande spärrar SL ut mig från att använda era tjänster. Det omöjliggörs tyvärr av den propaganda mot romer som SD just nu tillåts sprida i tunnelbanan. Denna propaganda byggs på uppsåtliga lögner om romer och tiggeri som först fabricerades av Goebbels propagandaministerium i Tyskland 1933. Det hör naturligtvis inte hemma i ett demokratiskt samhälle, minst av allt i kollektivtrafiken som är till för alla oavsett etnicitet.”

Hon skriver också att hon utgår från att texterna plockas ner så att hon ska kunna genomföra en resa med kollektivtrafiken i veckan.”

http://www.dagen.se/search-7.157994?sortby=date&q=martin+modeus

Tyvärr verkar det dock vara så att ”hård kyrklig kritik”  inte innefattat  någon som helst kritik från officiellt  katolskt håll där  tystnaden talat ………

Läser dock att Bitte Assarmo – chefredaktör  och ansvarig utgivare  för Stockholms Katolska Stiftsorgan KATOLSKT MAGASIN – skrivit i ämnet på  DET GODA SAMHÄLLET   ” en opinionsbildande sajt som består av olika röster som undersöker, avslöjar och borrar i de brännande samhällsfrågorna. Här skapas samtidens självförståelse.”

Bitte Assarmo ser det hela så här

”Tiggarna blir brickor i våldsvänsterns spel”

”Men de som ursäktar och slätar över händelserna i Stockholms tunnelbana har fel. För varför slåss våldsvänstern egentligen? Inte är det av helig vrede över samhällets orättvisor i alla fall. Våldsvänstern slåss därför att våldsvänstern är en antidemokratisk rörelse full av hatiska och aggressiva människor som saknar vettiga argument. Under etiketten ”antirasister” kan de, har de upptäckt, göra i princip vad som helst utan att det blir särskilt kännbara konsekvenser. Tvärtom kan de faktiskt bli mediernas gullgrisar om de agerar ut sin ilska eftersom vänstervåld av mångårig tradition knappt ens anses som våld utan mer som ett försvar mot det onda kapitalistiska samhället.”

”Det är inte civil olydnad. Det är inte civilkurage. Det är ett hot mot demokratin.”

http://detgodasamhallet.com/2015/08/05/tiggarna-blir-brickor-i-valdsvansterns-spel/

// Irène

PS  När KM chefredaktör Bitte Assarmo som skribent på sajten DET GODA SAMHÄLLET ”undersöker, avslöjar och borrar i de brännande samhällsfrågorna”  …….. i vilken utsträckning ska där chefredaktör Bitte Assarmos ”medskapande i samtidens självförståelse”  OCKSÅ ses som uttryck för Stockholms Katolska Stifts  dito medskapande ?

Det undrar jag som katolsk skattebetalare till Stockholms Katolska Stift.

Ställer mig bakom  Elisabeths Sandlunds uppmaning på ledarplats i DAGEN

”Skärp annonseringsreglerna, SL!”

”Kritiken är berättigad mot Sverigedemokraternas affischkampanj som ber utländska turister om ursäkt för den röra de tiggande EU-migranterna ställer till med på Stockholms gator. Att rikta den mot SD är däremot tämligen poänglöst.

Var det partiet står i frågan är välbekant. Där­emot måste frågan ställas om var gränserna går för vilka budskap SL anser sig tvunget att förmedla på de reklamytor bolaget förfogar över.

Om det verkligen är så att allt som inte uttryckligen är olagligt måste släppas igenom bör politikerna i SL:s styrelse fundera över om nya riktlinjer kan införas med det snaraste.”

http://www.dagen.se/ledare/sk%C3%A4rp-annonseringsreglerna-sl-1.379346


Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *