Katolsk Observatör vill hjälpa till att fridlysa utrotningshotad mönsterkatolik

Det som händer i Tyskland ska helst inte angå katoliker i Stockholms Stift.

Strategin är tystnad.

Men nu har Katolsk Observatör äntligen hittat en  artikel som FAKTISKT skulle passa att delge Stiftets katoliker vad det  EGENTLIGEN  handlar om  på kontinenten. 

Man försöker rasera katolska kyrkan.

”Kyrkan och rivningskulorna” skriven av den  kände tyske journalisten Matthias Matussek i der Spiegel är som klippt och skuren att översättas för att visa Stiftets katoliker vad man håller på med  på kontinenten.

”I rätt tid inför påvebesöket förbereder tyska teologer och politiker raserandet av den Katolska Kyrkan: Med öppna brev och petitioner ropar de på celibatets avskaffande – och kräver därmed ett slut på det katolska äventyret.”

Och som  pricken över i et skriver  Matussek

”Hur vore det om politiker och teologiprofessorer åter skulle börja förstå sig själva som vanliga, enkla katoliker? Om de skulle sysselsätta sig mindre med politik och istället böja sina knän och sänka sina huvuden, be rosenkransen och bönfalla om gudomlig nåd och insikt? Om de skulle tala mindre om rättigheter än om skyldigheter, till vilka också lydnadsplikten hör. Och hur vore det om de framhävde det som det egentligen handlar om, nämligen  liturgin, sakramenten, bikten, allt det som utgör katolsk tros kärna?”

http://katobs.se/nyh_celibat_mattusek.html

// Irène

PS     Nu gäller det att  fridlysa  den alltmer utrotningshotade mönsterkatoliken som Matussek så vackert beskriver.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

9 svar på Katolsk Observatör vill hjälpa till att fridlysa utrotningshotad mönsterkatolik

  1. Skrämmande!!!!

    Det är som föräldrar som talar till sina barn från 1800-fram till BRIS.

    ”Om de skulle tala mindre om rättigheter än om skyldigheter, till vilka också lydnadsplikten hör.”

    Hela skrivelse andas rädsla och hur någon är hotad. Det är som en obehaglig ångestattack. Milda makter vad är det för en kyrka man fortfarande är med i?
    Och varför ser inte Katolsk Observatör det fullständigt patetiska i denna text?
    Det psykologiskt korkade i texten…dvs hur man talar till vuxna o självständiga människor 2011.

    Agneta

  2. Gert Gelotte skriver:

    Vänner,

    ”Katolsk tros kärna”? Det är snudd på att se kyrkan som en hembygdsförening.

    Gert

  3. Krister Janzon skriver:

    Agneta,

    Instämmer helt i vad du skriver, det är verkligen ett bedrövligt dålig text både till innehåll och form!
    Hade Katolsk Observatör inget bättre bidrag för sin sak att ta avstånd från teologernas Memorandum, eller börjar man tvivla? En spricka i muren, i redaktionen?

    Krister

    PS Det står ”Celibatdebatten:Kyrkan och rivningskulorna Ett diskussionsbidrag av Matthias Matussek”.
    Månne det ens kan ske en diskussion i KO eller der Spiegel utifrån ett så uselt skrivet papper? Jag tycker inte det.

  4. En intressant infallsvinkel har Göra Hägg ”Gud i Sverige” ang hierkarkins lydiga mönsterkatoliker. Detta i samband med celibatets införande i Sverige, ett land med Asatro.

    ”Dessutom brukar den som utifrån rekryteras till en hierarki på helt annat sätt än ärftliga företrädare verkligen omfatta eller låtsas omfatta rörelsens (här RKK) grundvärderingar o verka för dem. Avkristningens apostlar inom Svenska kyrkan har ofta varit medlemar av gamla prästsläkten där yrkesvalet var självklart men inte själva målsättningarna. Detsamma borde gälla barn o barnbarn till partipampar o ombudsmän som ärvt makten inom socialdemokratin”.

    sid 73 o läs om celibatet ni som har boken.

    Intressant. När jag läste teologi var de flesta som skulle bli präster prästbarn eller röda frivoltare. Prästbarnen revolterade gärna senare och jag håller med Hägg om en avkristning. En del prästbarn o sv kyrkans präster har konverterat o blivit präster inom RKK eller diakoner e vanliga församlingsmedl o gått motsatt håll … de är säkert måna om att INTE vara som Svenska kyrkan. En typ av revolt det också.

    De prelater som kan önska förändring inom RKK är de månne fria från religiöst familjearv?
    När Memorandum nu växer (i skillnad till Enhetens Vänner) så kommer allt fler länders teologer skriva på. Och i slutändan präster.

    Är mönsterkatoliken i Sverige många ggr ett konverterat prästbarn? Eller pastorsbarn. Eller med anknytning/arv någon frikyrka? Vilka andra är mönsterkatoliker finns… polackerna? Definitivt inte chilenarna.
    undrar Agneta

  5. Anna S skriver:

    Matuseks artikel visar ju precis varför det är så svårt att känna att man kan få andlig vägledning från präster och kyrkans ledning. De lever ju mil från vår verklighet, något som Matusek menar att vi borde hylla. Kan en person som bor i eller nära en kyrka föreställa sig hur det är att kämpa för att behålla sin tro i en sekulär vardag?

    All respekt för de människor som känner kallelse till ordenslivet och celibatet, men det ska inte vara tvingande för präster.

    Dessutom visar Matuseks ordval med ”ytliga lustigkurrar” och ”en aning om att livet kan vara betydligt större än att bara proppa magen full” en bristande respekt för alla icke-präster.

    Tack för att ni modiga finns på katolsk vision, det ger hopp inför framtiden och gör att man vågar stanna kvar i kyrkan och hoppas på en förändring.

    Anna S

  6. Irène Nordgren skriver:

    Anna S

    ”Tack för att ni modiga finns på katolsk vision, det ger hopp inför framtiden och gör att man vågar stanna kvar i kyrkan och hoppas på en förändring. ”

    Det hela har mer med ENVISHET och UTHÅLLIGHET än med mod att göra…………….

    Så gensvar DÄRUTIFRÅN som ditt bidrar till att man orkar fortsätta …………… Ty ibland går luften ur…….

    // Irène

  7. Anneli Magnusson skriver:

    På sitt sätt bidrar ju Katolsk observatör till att visa bredden av åsikter inom Katolska kyrkan. Det tycker jag är bra även om jag inte sympatiserar med dem. Men jag förväntar mig att de i sin tur visar respekt för att även Katolsk Vision belyser mångfalden i RKK.

    Anna S. du har väldigt rätt i att många probelm inom Katolska kyrkan beror på att de celibatära män som bestämmer lever ett liv som är totalt annorlunda än flertalet ”vanliga” katoliker. Förmodligen vore det mer effektivt om de fick laga mat , tvätta, städa etc. själva än att propsa på att de ska läsa rosenkransen oftare.
    /Anneli

  8. Irene Nordgren skriver:

    Anneli

    ”Men jag förväntar mig att de i sin tur visar respekt för att även Katolsk Vision belyser mångfalden i RKK.”

    Först och främst är det hierarkin (biskop på lokal nivå och påve på central nivå) som måste visa respekt för att katoliker är olika och inte särbehandla olika grupper.

    Inte mobbar ut vissa grupper.

    Aldrig mer ONE MAN RULE säger man i Egypten som har 80 milj inv.

    Katolska kyrkan har drygt 1 miljard katoliker.

    Nu är det kyrkans tur att ta avstånd från autokrati.

    I vårt stift mobbar biskop Anders oss i Katolsk Vision genom att han inte har något
    som helst emot att Katolsk Observatör kallar sig ”katolsk” men däremot att vi gör det.

    Krav på rättvisa är något medfött hos varenda liten unge ned på minsta nivå.
    Detta krav förblir livslångt och det borde varje ledare / herde förstå.

    Ömsesidig respekt mellan åsiktsgrupper kan FÖRST uppnås om alla grupper känner sig representerade inom hierarkin, lokalt som centralt.

    // Irène

  9. John Stenung skriver:

    Katolsk Observatör är en taltratt för envägs kommunikation.det har vi bara haft för mycket

    av redan.

    Man kan nog ändå falla ned på knä och be rosenkransen!

    Katolsk Vision är mer i tiden eftersom den är möjlig att kommunicera.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *