Bland jättar och dvärgar i teologins förtrollande värld.

Under tiden som det  i genomprydliga och genompräktiga  Stockholms katolska Stift OFFENTLIGT inte sägs flasklock om Memorandum pågår samtidigt en animerad debatt  på kontinenten.

Dominikanpater herr professor  Wolfgang Ockenfels  på  teologiska fakulteten i Trier – som själv skrivit under Pro Ecclesia petionen – svarar så här när han får frågan varför han inte skrivit under Memorandum.

” Memorandumet är inte bara pinsamt. Detta bisarra patos, denna samling banala fraser, denna stelbenta protesthandling som redan verkade komisk på 70-talet i det föregående århundratet.  Egentligen kan man bara reagera med satir.   Det är en dokumentation på groteskt uppror av teologiska dvärgar som spelar koryfeer.  Tyska teologers internationella anseende är borta.  Några av de bästa romersk katolska teologer hittar  man idag  bland lekmän, icke fackteologer.”

Och nu kommer  det bästa av allt.

Professorn och tillika dominikanpater  Ockenfels nämner här som sin specielle favorit bla den kände journalisten Matussek.  Alltså han som i sin tur efterlyste ”den vanliga,  enkla,  rosenkransbedjande katoliken med sänkt huvud som knäböjande  mer  talar om skyldigheter och lydnadsplikt än om rättigheter.”

Med bla honom har  professor Ockenfels OP  ”mycket starkare band” säger han, ”än med  misslyckade 68 teologer och vissa löjligt mjuka biskopar. ”

http://www.kath.net/detail.php?id=30158

// Irène

PS   Jag utgår ifrån att professor Ockenfels  OP  ser sig själv som en  JÄTTEstor teolog.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

5 svar på Bland jättar och dvärgar i teologins förtrollande värld.

  1. Anneli Magnusson skriver:

    Iréne,
    Jag tror att Wolfgang Ockenfels OP hör till dem som i brist på sakliga argument raljerar över och försöker förlöjliga meningsmotståndare. Ett oskick som förekommer i hela samhället och då förstås även i Katolska kyrkan. Underförstått att katolska ledare inte är mer förskonade från mänskliga brister och svagheter än andra.

    Det stora problemet med den här typen av mer personliga påhopp är att de är svåra att bemöta utan att förlora fokus på det väsentliga. Hur tacklar man beskyllningar som ”Det är en dokumentation på groteskt uppror av teologiska dvärgar som spelar koryfeer.”
    Ja, det blir ju lätt genom att beskylla Ockenfels OP för att tro sig om att vara en teolog av jätteformat. Och sedan är i värsta fall pajkastningen igång och kärnfrågan glöms bort. Vem vinner på det? I de här fallet Ockenfels och hans bundsförvanter.

    Vad göra? Ska man bara strunta i tarvligheterna? Eller ska man som jag försöker göra blottlägga de bakomliggande drivkrafterna? Eller finns det andra konstruktiva strategier?
    /Anneli

  2. Anneli Magnusson skriver:

    Jag fick just detta meddelande: alltså 250 teologer som undertecknat Memorandumet och
    20 000 som stödjer dem:
    ”es ist eine Sensation. Über 250 katholische Theologinnen und Theologen haben das Memorandum »Kirche 2011: Ein notwendiger Aufbruch« unterzeichnet. Darin sind sechs Forderungen formuliert zu Partizipation, Gemeinde, Rechtskultur, Gewissensfreiheit, Versöhnung und Gottesdienst.

    Schon jetzt haben fast 20.000 Menschen die sechs Forderungen unterstützt.”

    🙂

  3. Irène Nordgren skriver:

    Snälla Anneli

    Sch………Inte så högt.

    Det finns en anledning till att man är förtegen från Stiftets sida med att föra ut information om vad som försiggår där ute i stora världen.

    Katoliker i Stockhplms katolska stift är nämligen av en helt annan sort än katoliker på kontinenten.

    Det visste inte jag heller om tills för några år sedan då Katolskt Magasins chefredaktör Margareta Murray Nyman upplyste mig om detta.

    Underförstått – viktigt att KÄNSLIG information som publiceras i Stiftet är tillrättalagd inför detta faktum. Och allt behöver ju inte heller snackas om vitt och brett.

    Problemet är att KM läsare och andra ”sköra ” katoliker smygläser KV blogg för att riktigt få FÖRFASA sig……

    Och då kan man säga att trots att Stiftet gjort allt man kan för att ta HÄNSYN så kan man inte ta ansvar för ”sköra OCH alltför nyfikna och olydiga katoliker som trots alla varningar läser annat än KM.

    Ty då får man ju FAKTISKT skylla sig själv.

    // Irène 🙂

  4. Anneli Magnusson skriver:

    Iréne,
    Då ska jag väldigt tyst tillägga att alla dessa påskrifter samlats in utan att vare sig teologernas memorandum eller stödlistorna legat på några officiella katolska sajter. De som skrivit på har med andra ord fått anstränga sig ordentligt för att hitta dem.
    Helt fantastiskt tycker jag!
    /Anneli

  5. Kristian skriver:

    Vem var det som skrev om rävarnas reaktion inför sura bär?
    Varför skall t-terna vara sura? Var litet charmiga…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *