Inte ens sexualmoralen är evig och oföränderlig

Vänner,

den tyske katolske prästen och kyrkohistorikern Arnold Angenendt har skrivit en bok med titeln ”Ehe, Liebe und Sexualität im Christentum” där han går igenom äktenskapets, kärlekens och sexualitetens historia i den kristna kyrkan. Bokens ämnen behandlas i en intervju som publicerats på Wir Sind Kirches hemsida:

http://www.wir-sind-kirche.at/artikel/die-konsensehe-ist-die-grosse-revolution

Innehållet är för omfattande för en kort sammanfattning. Angenendt diskuterar bland annat hur äktenskapet kommit att bygga på båda parternas samtycke (konsensus), så har det långtifrån alltid varit, samt att villkoren för främst kvinnan förändrats drastiskt. Ett av resultaten är skilsmässor – när det inte längre finns konsensus och inget tvång som ersätter samtycke.

För att minska risken för skilsmässor föreslår Angenendt att kyrkan godtar att unga människor först lever tillsammans utan att vara gifta så att när de senare gifter sig har bättre förutsättningar att bedöma om deras konsensus är hållbar.

Det är naturligtvis en högst förnuftig ståndpunkt. Dessutom överensstämmer den med dagens verklighet. Äktenskapet, även det katolska i vår del av världen, är inte längre inledningen till ett liv tillsammans utan bekräftelsen på att två människor vill fortsätta att leva tillsammans. I katolska sammanhang kan detta förhållande beskrivas om en offentlig hemlighet. Så berättade för några år sedan en katolsk kyrkoherde i en svensk storstadsförsamling för mig att det var ytterst ovanligt att de par som sökte upp honom för att få gifta sig inte redan levde tillsammans sedan flera år.

Gert Gelotte

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

1 svar på Inte ens sexualmoralen är evig och oföränderlig

  1. Irène Nordgren skriver:

    Gert

    Arnold Angenendt är en mycket ovanlig celibatär katolsk präst må jag säga, som tex så sätter sig in i och talar om vad tex en förlossning kunde innebära för en kvinna i gångna tider och ”hur kvinnan i sexualiteten av naturen hamnat i underläge.” ”Det är först den moderna medicinska vetenskapen som har förändrat denna situation.”

    Därefter säger Arnold Angenendt något i mina öron helt sensationellt för att komma från en celibatär katolsk präst :

    ”Som teolog måste jag uttrycka det så här drastiskt : Det är inte Guds nåd utan det är den moderna medicinvetenskapen som skapat en ny situation för kvinnor. P-piller och medicinska framsteg som sänkt barnadödlighet och barnsängsdödlighet innebär att inte så många barn längre behöver födas.”

    Angenendt konfronteras då av intervjuaren : ”Men då går ni åter mot gängse katolsk lära. ”

    Angenendt svarar:

    ”För en historiker som är intresserad av fakta är kyrklig lära av mindre intresse. P-piller har medfört en fullkomligt ny situation för kvinnan. Hon behöver inte längre föda 18 barn för att 3 barn måste överleva. Denna situation är helt ny och är den som ger kvinnor en chans att bli en verklig äktenskaplig partner och som också gett kvinnan möjligheten att spela en helt egen roll.”

    Naturligtvis ligger det inte i Stockholms katolska stifts intresse att varken påannonsera Arnold Angenendt bok, än mindre att låta översätta den.

    Desto mer utmärkt att du påannonserat boken !

    // Irène

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *