Nej Franciskus kvinnoprästfrågan är inte lika oföränderlig som tyngdlagen

På planet hem håller Franciskus sin vana trogen en presskonferens varvid Kristina Kappelin ställer en fråga till påven om kvinnliga präster inom katolska kyrkan. Kan en ändring komma inom de närmsta årtiondena ? Och om inte – varför ? Är de katolska prästerna rädda för konkurrensen ?

Franciskus svarar

– Jag har hört att svenska kvinnor är mycket starka och duktiga och därför finns det en och annan svensk man som söker sig en kvinna från nåt annat land. Men jag vet inte om det är sant.
Vad gäller kvinnopräster i katolska kyrkan så har det sista ordet sagts av den helige Johannes Paulus II och det gäller fortfarande. Vad gäller konkurrensen så vet jag inte.

Kristina Kappelin frågar om beslutet gäller för alltid varvid Franciskus svarar

– Vad den helige Johannes Paulus sade så går det i den riktningen.

Därefter kommenterar Kristina Kappelin påvens uttalande för TV tittarna och påtalar hur 1994 Johannes Paulus II uttalande (hon syftar på Ordinatio Sacerdotalis ) uppfattats som något ”inom ramen för ofelbarhetsdogmen och inte får ifrågasättas.”

// Irène

PS Kul att frågan om kvinnliga präster inom katolska kyrkan lyfts fram av svenska media.

Kristina Kappelin tolkar Franciskus när det gäller frågor om kvinnor utifrån hans ålder (snart 80 år) och man med sydamerikansk bakgrund. ”Lite gammelmansskämt”.

Jag håller helt med men som katolik är det sensationellt att bara så där vidare kunna tala öppet om dessa frågor men OCKSÅ konstatera att det minsann finns gott om betydligt yngre katolska präster i Sverige som minsann är minst lika gammelmansaktiga som Franciskus när det gäller kvinnor i allmänhet och kvinnliga präster i synnerhet. Skillnaden ligger mer i att svenska katolska präster inte offentligt lika OFÖRBLOMMERAT avslöjar sina fördomar om kvinnor utan är lite mer sofistikerade i sina uttalanden.

Svenska journalister – typ Kristina Kappelin -skulle kunna hjälpa progressiva katoliker genom att intervjua internationellt kända progressiva katolska teologer -såväl manliga som kvinnliga – och konfrontera den svensk-katolska teologiska gammelmansmaffian med de fakta som lätt kan fås fram genom utländska katolska teologer.

Det är något så genomgående trista diskussioner som förs i katolska media i Sverige när det gäller kvinnoprästfrågan av katolska präster och katolska teologer som talar som om de hade tolkningsföreträde i hela katolska världen.

Så är ju inte fallet.

Kvinnoprästfrågan är absolut inte avgjord för alltid. Det är bara nys. Kvinnoprästfrågan ligger absolut inte ”inom ramen för ofelbarhetsdogmen.”

Det är bara ett gängse katolskt trick från klerikalt konservativt håll att ständigt låtsas som att kvinnoprästfrågan har samma dignitet som tyngdlagen. Att kvinnoprästfrågan är lika oföränderlig som tyngdlagen ! Så är ju inte fallet !

Om svenska katolska teologer inte litar på kvinnliga teologer så har jag tidigare skrivit om Georg Kraus – en katolsk manlig professor i dogmatik med vattentätt CV som säger

”Sammanfattningsvis går det att formulera följande slutsats : Fundamentala dogmatiska principer visar att det ur trossynpunkt inte går att rättfärdiga att kvinnor utesluts från ämbetsvigning; dessa dogmatiska principer talar snarare bestämt för att kvinnor fullt ut besitter andliga kvalifikationer för vigning till alla kyrkliga ämbeten. I frågan om kvinnliga ämbetsbärare är tiden inne för katolska kyrkan att erkänna tidens tecken och att agera kreativt med införandet av kvinnliga ämbetsbärare. ”

http://www.katolskvision.se/blog/?p=6497

http://www.womenpriests.org/teaching/nientied.asp

https://w2.vatican.va/content/john-paul-ii/en/apost_letters/1994/documents/hf_jp-ii_apl_19940522_ordinatio-sacerdotalis.html

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

8 svar på Nej Franciskus kvinnoprästfrågan är inte lika oföränderlig som tyngdlagen

  1. Sr Madeleine OP skriver:

    Nu är det ju oftast så att äldre präster antingen är för att öppna ämbetet för kvinnor eller inte har någon åsikt och att yngre präster är emot att kvinnor kan vigas till präster. Undantag finns förstås för båda grupperna. Bland teologer har det nästan blivit en icke-fråga så till vida att man tycker att det är självklart att prästämbetet borde öppnas för kvinnor.

  2. Irène Nordgren skriver:

    Hej sr Madeleine

    och ännu en gång fantastiskt att se dig i Lunds Domkyrka på TV.

    ”att yngre präster är emot att kvinnor kan vigas till präster. ”

    Det är så jag menar när jag skriver ”att det minsann finns gott om betydligt yngre katolska präster i Sverige som minsann är minst lika gammelmansaktiga som Franciskus.”

    ”Bland teologer har det nästan blivit en icke-fråga ”

    Syftar du på svenska katolska teologer eller utländska ?

    // Irène

  3. Sr Madeleine OP skriver:

    Hej Irène,
    Jag syftar på utländska katolska teologer! Det finns kanske några inhemska katolska teologer som också skulle uttala sig för att öppna prästämbetet för kvinnor. Det här är förstås också en fråga om kyrkosyn, ämbetssyn, dopsyn osv och ytterst en fråga hur vi uppfattar historiska skeenden och vilken bibeltolkning vi håller oss med. Allt det här gör att skillnaderna inte går mellan kyrkorna utan tvärsigenom dem. Det är därför som det är viktigt att vi stannar kvar i våra olika kyrkor och samfund och i stället strävar efter enhet utifrån vår grundläggande gudsrepresentation, bibelsyn och syn på historien (eller traditionen om man så vill). Det vi kallar för Tradition är ju egentligen ett sätt att tolka historien.

  4. Irène Nordgren skriver:

    Sr Madeleine

    ”Jag syftar på utländska katolska teologer! ”

    Tänkte väl ….

    ”Det finns kanske några inhemska katolska teologer som också skulle uttala sig för att öppna prästämbetet för kvinnor.”

    Jag känner då inte till någon annan än dig.

    Du nämner olika synsätt på dop,kyrka, ämbete och då är vi inne på ämnet TOLKNING.

    Det bästa jag läst i det sammanhanget är ditt föredrag om TOLKNING och MAKT som jag
    skrev om redan 2013

    http://www.katolskvision.se/blog/?p=8351

    och gärna vill dela med mig av igen till KV läsare.

    http://www.dominikansystrarna.se/download.do?ug=Administrator&f=tolkningsratt.pdf

    Makt är vad allt handlar om fn Makten om TOLKNINGSFÖTRETRÄDET.

    Nu har vi fått PARRHESIA men återstår att lösa frågan kring just makten om tolkningsföreträdet. Där finns mycket att jobba med.

    Du är den mest spännande och mest uppdaterade katolska teologen i vårt Stift.

    You are outstanding!

    Tack för att du finns i vårt Stift ! Vi är många som står bakom dig och hoppas…….

    Kram

    // Irène

  5. Pingback: Gubbklubben på nya äventyr | Annelis blogg

  6. Irène Nordgren skriver:

    Anneli

    Önskar dig allt gott på din nygamla väg och så fortsätter vi vårt gemensamma ekumeniska arbete

    Shalom

    // Irène

  7. Agneta Sofiadotter skriver:

    Anneli

    Lycka till i din nya samhörighet … G-d är G-d och kärlek är kärlek.
    Hoppas att du fortsätter gästskriva här hos oss.

    Agneta

  8. Anneli Magnusson skriver:

    Iréne och Agneta,
    Tack! Det finns många katoliker jag värdesätter även om jag till sist fick nog av institutionen Katolska kyrkan. Så det är klart att jag kommer att dyka upp här då och då även i fortsättningen. Ni hör ju till de som trots alla påhopp orkar fortsätta reformarbetet så det är klart att jag vill stötta er!
    Anneli

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *