Förbudet mot kvinnliga präster – Hur ”ofelbart” dvs oföränderligt är det ?

Utmärkt att National Catholic Reporter belyser frågan om kvinnliga präster och kanonisk rätt.

“No doctrine is understood as defined infallibly unless this is manifestly evident,” says Canon 749.3 of the church’s Code of Canon Law

”Jesuit Fr. Ladislas Orsy, professor of law at Georgetown University here, cited that canon almost immediately when NCR asked him if Pope John Paul II’s 1994 teaching in Ordinatio Sacerdotalis “that the church has no authority whatsoever to confer priestly ordination on women and that this judgment is to be definitively held by all the church’s faithful” is infallible.”

”NCR raised the question after Bishop William Morris of Toowoomba, Australia, stated in a national radio interview that a letter from Pope Benedict XVI ordering his early retirement said that the late Pope John Paul II “decided infallibly and irrevocably that the church has not the right to ordain women to the priesthood.”

Benedict ordered Morris, 67 and bishop of Toowoomba for the past 18 years, to take early retirement following an investigation into a pastoral letter he wrote in December 2006 in which he expressed openness to ordaining women and married men, if the Vatican would allow it, in order to counter the priest shortage.”

http://ncronline.org/news/vatican/complex-questions-papal-infallibility

http://ncronline.org/news/ordination-ban-not-infallibly-taught

// Irène

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 svar på Förbudet mot kvinnliga präster – Hur ”ofelbart” dvs oföränderligt är det ?

  1. Fingolfin skriver:

    Det kanske ordnar sig när vi får en påve som inte lider av auktoritär personlighet. När ska Vatikanen fatta att de måste anamma kulturmarxistiska värderingar?

  2. Gert Gelotte skriver:

    Vänner,

    termen ofelbar är egentligen meningslös – det vill säga den saknar egentlig mening. Det enda som är ofelbart är det som ändå är sant eller rätt. Och vad som är sant och rätt i teologin är inte helt enkelt att ens försöka veta.
    Ett exempel:
    Enligt trosbekännelsen är Kristus nederstigen till dödsriket och uppstigen till himlen. Vad betyder det?
    För antikens människor var betydelsen bokstavlig. De var övertygade om att det fanns ett dödsrike under jorden och en himmel där Gud/gudarna bor utanför fixstjärnornas sfär. De tillämpade sin tids naturvetenskap.
    Hur trosbekännelsens formuleringar skall förstås med vår tids naturvetenskap är en fråga med rörligt svar. Vi vet inte samtidigt som vi vet för mycket.
    Ett annat exempel är dopets teologi. Ännu för 50 år sedan ansågs dopet bokstavligen och förmodar jag ofelbart nödvändigt för tillträde till Guds rike. Alla odöpta hamnade således utanför. I dag torde det vara få präster och teologer som hävdar detta. Förståelsen av dopet har ändrats till en bekännelsehandling och en initiationsrit. Vad som är den ofelbara betydelsen har blivit en meningslös fråga.
    Meningsfull blir ofelbarheten bara om den förstås som maktinstrument.

    Gert

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *