Newmaninstitutet i Uppsala anordnar 27 -28 oktober ett symposium under rubrik ”Katolsk sociallära – vilken roll spelar den?”

”Vad är den katolska socialläran? Vad är den sprungen ur? Vilka utmaningar står den för idag? Dessa och andra frågor diskuteras på Newmaninstitutet den 27–28 oktober under symposiet  Den katolska socialläran: historiska perspektiv och nutida utmaningarMedverkar gör bl.a. Kardinal Anders Arborelius OCD, biskop av Stockholms katolska stift och kardinal Michael F. Czerny SJ, prefekt för dikasteriet för främjandet av hållbar mänsklig utveckling i Vatikanen. Alla hälsas välkomna till detta symposium som introducerar socialläran för en bredare publik. ”

Med tanke på att sr Madeleine Fredell OP allmänt anses som en av de kunnigaste uttolkarna av ”Den katolska socialläran” i Stockholms katolska stift så lyser hennes namn med sin frånvaro i programmet.

Läser en förklaring – Vi är kyrka Fb grupp – att anledningen till att sr Madeleine Fredell inte deltar i programmet är att hon ”gått i pension”. Med tanke på att huvudtalaren kardinal Czerny är nästan 10 år äldre än sr Madeleine haltar den förklaringen ganska rejält.

Låt mig istället citera en mer trovärdig förklaring på den förklaringen av sr Madeleine själv: ”Det är sant att jag gått i pension från min tjänst i Justitia et Pax. Samtidigt brukar inte det hindra katolska kyrkan från att engagera folk att tala eller skriva! Däremot tycker jag inte att man behöver hyckla med att jag anses som obekväm i mina uttalanden. Den som vill veta hur och vad man samtalar om i den världsvida kyrkan kan läsa det nyligen släppta dokumentet ”Enlarge the space of your tent” som är ett arbetsdokument inför synoden om synodalitet. Här nämns flera frågor som är mer eller mindre tabu i Stockholms katolska stift.”

Alltså förklaringen tycks snarare ligga i att Newmanistitutet tillämpar cancel culturenågot som tex föredragshållaren Charlotta Levay tillåts beklaga och kritisera när detta tillämpas inom tex svensk inrikespolitik. Även p Fredrik Heiding SJ efterlyser mer pluralism i svensk debatt. Dock aldrig hört p Fredrik Heiding efterlysa mer pluralism i inomkatolsk debatt i tex Signum eller på Newmaninstitutet.

P Henrik Alberius OP kom bla in på katolska kyrkans starka betoning av samvetsfrihet men p Alberius nämnde tyvärr inget om relationen samvetsfrihet / yttrandefrihet / pris dvs samvetsfrihet kan kosta. Katolska kyrkan värnar gärna om tex gratis samvetsfrihet i det civila samhället för typ barnmorskor. Inomkatolskt gäller förstås också samvetsfrihet – men där är det förstås inte gratis utan där kan handlingar och yttranden föranledda av samvetsfrihet kosta oerhört mycket – tex exkommunikation eller förlorat arbete.

// Irène