Hans Küng ”Går kyrkan att rädda ?” del 4

Forts och slutdelen på radiosamtal 3 juli med Hans Küng med anledning av hans nyutkomna bok  ”Går kyrkan att rädda ?”

–          I centrum för er kritik står det romerska  maktsystemet som vi  nu  gått igenom.  När vi förberedde detta samtal sa ni att ni ogärna ville tala om de sexuella missbruksfallen. Jag vill ändå göra det,  ty det vore bra att få  klarlagt  om de sexuella missbruksfallen enligt er uppfattning beror på ett strukturfel. Ni utgår ju i er kritik av påven från strukturfel.

”Självklart. Vi har inom kyrkan alltid haft en sexualfientlighet  liksom i antiken. Men ett problem som vi skaffat  oss själva sedan  1100 talets påvelagar  är prästerskapets ogifta  stånd.  Jag säger inte att celibatet  ger upphov till  homosexualitet eller sexuellt missbruk. Det hävdar jag inte.  Men om tiotusentals präster måste undertrycka sin sexualitet och inte kunna ha fru och familj och samtidigt   kunna vara goda präster – då har vi att göra med ett strukturproblem. Detta tillstånd måste det äntligen bli ändring på. Men det verkar som om man inte får diskutera  detta.”

-Hur hanterar katolska kyrkan enligt er uppfattning de sexuella missbruksfallen ?

”Jag följer de nyaste rapporterna  från Rom och  USA och i frågan om hur man ska förhålla  sig till att tex överlämna  förövaren till civil domstol finns fortfarande inte ett  entydigt   ställningstagande.

I Tyskland anser man att man bett om ursäkt och  det hela är i stort sätt avklarat. Men att det  samtidigt är frågan om strukturfrågor  som nu äntligen skulle kunna aktualisera  ämnen som männens celibat och kvinnors  prästvigning det är det  ingen biskop  som vill tala om.

Och varför inte  ? Bakom detta döljer sig enligt min uppfattning feghet och motsatsen till den apostoliska  frimodighet som man skulle  förvänta sig och som det talas om i bibeln då apostlarna talade fritt  fram.  Dagens biskopar tiger. När det  går ut på att utöva makt så försöker de att utöva den makten.

Det är  skandal  att ordföranden i tyska biskopskonferensen på en kyrkdag blir utbuad. Och varför ? Därför att han  egenmäktigt  tog  till  orda för att kritisera teologernas Memorandum .  Och  detta trots att teologernas Memordandum – som nu skrivits under av 300 – egentligen  är ytterst  milt  och elegant fomulerat .  Alltså det går inte att fortsätta på det sättet.”

–          Jag har förstått av vårt samtal att den reform som ni har i tankarna herr  Küng  går ut på att helt avskaffa kyrkan .

” Nej då inte alls. Det är tvärtom. Jag skulle vilja att institutionen Kyrkan byggs upp på nytt underifrån men  att den då naturligtvis byggs på  nytestamentlig  grund och  mänsklighet. ”

–          Alltså handlar det nu om att helt avskaffa de befintliga strukturerna.  Eller ?

”Man måste naturligtvis avskaffa påvens  ”absolutism”  Men det går helt och hållet att  behålla och stödja Roms biskops pastorala ledningsämbete . Om det  utövas i Evangeliets anda så skulle det också få en ekumenisk  funktion. Men att en person vill bestämma  allt och som tex påven Ratzinger,  nu för första gången sedan konciliet avsatt en biskop  – det är jag kritisk till.

Det handlar om biskop Morris i Australien. Han blev avsatt därför att han förklarade  att han inte hade några präster  mer och att han krävde  att  celibatet avskaffades   och att kvinnor prästvigdes.  När en sådan biskop bara avskedas från sitt ämbete måste man säga : Då är det inte Jesu  Kristi kyrka som handlar utan  i stället ett system som kräver  en totalidentifikation och som inte  tål biskopar som avviker  det minsta. ”

–          Påveinstitutionen vore alltså enligt er fullt acceptabel  utifrån en liberal och öppen påve. Eller anser ni påvedömets funktion inte längre tidsenligt.

”Nej jag har alltid förordat maktfördelning. Det är bra att ha en  samfundsgemenskap  men det är också bra att ha vissa auktoriteter. En man som Johannes XXIII åstadkom ju underverk i kyrkan. På 5 år åstadkom han mer än Wojtyla  gjorde på sina dussintals resor.”

–          Hur föreställer ni er Kirche von unten / kyrkan underifrån ? Hur skulle den kunna institutionaliseras .  Vore det inte risk att det  uppstår kaos, att kyrkan splittras i olika riktningar?

”Under koncilietiden hade vi en stor enhet inom kyrkan. Den nuvarande splittringen kommer uppifrån,  därför att man försökt att upphäva konciliet, därför att man tex är övertygad om att man måste återinföra den latinska mässan.  Då måste vi säga ifrån och bjuda motstånd som i frågan om kvinnliga ministranter då de troende helt enkelt bestämde att de ville ha kvinnliga ministranter. Nu vill de där uppe genomdriva att kvinnliga ministranter åtminstone inte ska få  förekomma vid latinska mässor.

Vi behöver aktivt motstånd annars går kyrkan under. Vi är i ett förtvivlat läge,  vi har förlorat en hel ung generation. Det är skillnaden mot de arabiska länderna  där hundratusentals går ut på gatorna. Går det idag ut hundratusentals på gatan för att åstadkomma  reformer inom katolska kyrkan ?”

-Är katolska kyrkan kapabel att skapa reformer?

”Jag tror att den påvliga politiken redan nu har visat sig vara ett fiasko och som leder oss vidare in i fördärvet.”

Küng gör jämförelser med Sovjetunionen , kommunistpartiet och en Gorbatschow som behövs.

”Jag kräver Glasnost och Perestroika framför allt angående  de kyrkliga finanserna.  Jag skulle vilja veta hur saker och ting betalas inom kyrkan .  Vilka alla är som har ett finger med i spelet.”

”Jag kan nu bara vädja och hoppas  att äntligen tillräckligt många människor reser sig  och gör motstånd.”

// Irène

PS  Finito !

Om skandalen med biskop Morris i Australien som Küng nämner se nedan.

http://ncronline.org/news/vatican/forced-retirement-message-all-bishops-morris-says

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 svar på Hans Küng ”Går kyrkan att rädda ?” del 4

  1. Anneli Magnusson skriver:

    Irène,
    Vilket jobb du gjort! Går det att klippa ihop delarna och lägga intervjun någonstans där den inte försvinner så fort som på bloggen?

    Som Küng säger så har katolska ledares maktfullkomlighet, girighet och tvivelaktiga moral förföljt kyrkan åtminstone sedan 1100-talet. Alla protester genom tiderna har egentligen sitt ursprung i detta problem.
    Fram till och med reformationen hade alla uppror slagits ner, troligen hade även Luther fått ge upp om inte kyrkan på 1500-talet blivit så rik att det stack världsliga furstar som Gustav Vasa i ögonen.
    /Anneli

  2. Irene Nordgren skriver:

    Tack Anneli och tidigare Samuel.

    Jag har klippt ihop delarna och lagt in på Forum / Delaktighet och medansvar / Påvens roll

    http://forum.katolskvision.se/index.php?topic=144

    // Irène

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *