Vilka associationer önskar biskop Anders skapa genom att nämna pro-life 6 gånger i sitt Herdabrev ?

På Livets söndag 11 dec lästes biskop Anders Herdabrev upp i alla Stiftets katolska kyrkor. I Herdabrevet nämner biskop Anders pro-life vid 6 tillfällen. https://www.katolskakyrkan.se/media/5857/herdabrev-svenska.pdf

”Att vara Pro-life betyder inte i första hand att man är emot något utan att man är för
livet och allas rätt att få leva.”

En talare bör alltid vara medveten om att kontroversiella politiska begrepp – typ pro-life– ger olika associationer hos olika lyssnare. Väljer biskop Anders att gång på gång upprepa ett så laddat och kontroversiellt begrepp i sitt Herdabrev ligger det nära till hands att fråga sig vilka associationer biskop Anders önskar skapa?

Pro-life används i politiska syften och associeras starkt med konservativa högerpolitiker typ expresidenterna Donald Trump och Jair Bolsonaro vilka själva beskrev sig som pro-life och av sina väljare definierades som pro-life dvs lovade att som beslutsfattare verka för att kriminalisera aborter i sina länder USA och Brasilien. Detta samtidigt som dessa pro-life ledare förknippades med en rad andra politiska beslut som i sin tur skördat oräkneliga människors liv. Bolsonaro är känd för att under sin tid som president ha bidragit till skövling av regnskogar i Amazonas till skada för ursprungsbefolkningens liv och allas vårt klimat.

I USA verkade pro-life rörelsen genom Donald Trump för kriminalisering av abort samtidigt som rörelsen var FÖR dödsstraff, FÖR liberala vapenlagar, FÖR fientlighet mot flyktingar som söker skydd för sina liv och FÖR sjukvårdslagar som missgynnar fattiga människor att kunna sköta sin hälsa och ytterst sitt och sina redan födda barns liv. Detta apropå ”att man är för livet och allas rätt att få leva.”

Biskop Anders : ”Att vara Pro-life innebär att vi har ett ansvar och en kallelse för att göra livet i samhället så rättvist och bra som möjligt. Den katolska socialläran ger oss anvisning och insikt i hur vi kan påverka samhället, så att vi alla kan ta bättre hand om våra olycksbarn av olika slag.”

Varför i samma andetag låtsas som om begreppet pro-life finns i socialläran ?

Varför mörkar biskop Anders att det finns alternativa katolska påverkansgrupper typ Catholics for Choice som ”vill göra livet i samhället så rättvist och bra som möjligt.”

Catholics for Choice definierar rättvisa utifrån katolsk sociallära enligt följande :

”Catholic social justice doctrine teaches that caring for the poor and marginalized should be our first priority. Ideological battles about abortion and contraception access always inflict disproportionate harm on the economically disadvantaged, the powerless, and people of color.

At Catholics for Choice, we believe that denying anyone reproductive healthcare of any kind is to deny them of their basic human rights. We work to improve access for everyone, particularly those who are marginalized.”

https://www.catholicsforchoice.org/issues/social-justice/

Biskop Anders fortsätter ”Samtidigt måste vi katoliker då göra allt vad vi förmår för att hjälpa de kvinnor som står i valet och kvalet om de skall låta sitt barn få födas.”

Hade onekligen varit klädsamt att i detta sammanhang i Herdabrevet på Livets söndag höra något om männen ! Om männen som våldtar och misshandlar kvinnor och sätter deras liv på spel. Om detta inte ett ljud !

Inte heller ett ljud om mäns och kvinnors gemensamma skyldighet att ta ansvar för sin sexualitet så att den inte leder till oönskade graviditeter som i sin tur leder till oönskade aborter.

// Irène

PS Vad är då en människa? – Läkartidningen

Motverka oönskade graviditeter lika med att motverka aborter

https://www.dagen.se › debatt › 2022/08/13 › motverka-o…

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *