Makten och pengarna

Vänner,

När statskyrkosystemet avskaffades och nuvarande relation mellan Svenska kyrkan och Svenska staten infördes fortsatte staten att via Skatteverket inkassera Svenska kyrkans medlemsavgifter. Jag skall inte gå närmare in på de praktiska skälen för detta. Jag accepterar dem.

För att staten inte skulle favorisera ett religiöst samfund framför andra erbjöds andra kyrkor en möjlighet att bli registrerat trossamfund och få Skatteverkets hjälp med medlemsavgifterna. Katolska kyrkan accepterade detta.

Medlemskap räknas som medgivande att betala medlemsavgift via Skatteverket från den enskilda medlemmen för såväl Svenska kyrkan som Katolska kyrkan. Därefter upphör likheten.

Svenska kyrkan styrs demokratisk. Medlemmarna kan genom val bestämma hur deras medlemsavgifter skall användas.

Katolska kyrkan styrs enväldigt av biskopen, som kan välja om han vill ta råd av medlemmarna eller inte. Sveriges katoliker har ingen rätt att påverka hur deras pengar skall användas och bara möjlighet därtill om de har samma uppfattning som biskopen. I andra länder, exempelvis USA, kan katoliker som är missnöjda med hur stiftets pengar användas välja att inte betala. I brist på demokrati är det ett rimligt sätt att utöva inflytande.

Svenska staten, riksdagen och regeringen, skall inte lägga sig i hur katolska kyrkan styrs. Det är en intern angelägenhet. Dock är det inte rimligt att Svenska staten, riksdagen och regeringen, via Skatteverket ser till att finansiellt säkra att Stockholms katolska stift förblir en absolut monarki.

Eftersom katolska kyrkan saknar demokratiska kontrollmöjligheter över hur medlemmarnas, av staten inkasserade, pengar används vore det rimligare om Skatteverkets hjälp förutsatte varje enskild katoliks skriftliga medgivande.

Man kan invända att det står varje medlem som inte trivs med katolska kyrkans auktoritära struktur fritt att lämna kyrkan. Men så enkelt är det inte. Finansieringssystemet har ingenting med katolsk tro att skaffa.

Jag vet att ett flertal katoliker förgäves försökt få tillstånd en förändring. Kyrkoministern Stefan Attefall (KD) tycks mena att detta är en intern katolsk angelägenhet. Det är säkert den bekvämaste ståndpunkten, men jag tycker inte det är okej att Stockholms katolska stift villkorslöst får disponera Skatteverkets tjänster. Vad tycker ni?

Gert Gelotte

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

20 svar på Makten och pengarna

  1. Irene Nordgren skriver:

    Gert

    ”…… jag tycker inte det är okej att Stockholms katolska stift villkorslöst får disponera Skatteverkets tjänster.”

    Klart som korvspad att det inte är okej.

    // Irène

  2. Gert Gelotte skriver:

    Irène, vänner,

    vad skall vi då göra för att få fason på detta?

    Gert

  3. Krister Janzon skriver:

    Gert, kamrater

    Arbeta politiskt, opinionsmässigt, skarpt i sak och med uttryckt respekt för annorlunda
    tyckande, utan personangrepp som nästan jämnt blir kontraproduktiva mot den önskade
    förändringen. ”Rädsla urholkar själen”.

    Krister

  4. Krister Janzon skriver:

    Gert,

    I sak håller jag med om det mesta du skriver i ditt inlägg. Du har din retorik och enligt mig vissa överdrifter i stil med ”absolut monarki”.
    Stiftelsen Romersk katolska kyrkan i Sverige borde ha baserat sin önskan om
    Skatteverkets hjälp med indrivande av medlemsavgift/kyrkoavgift på individuella,
    personliga instämmande – som flera (alla?) Frikyrkor gjorde.

    Det var ett stort misstag av RKK, men saken borde ha hanterats sedan dess så att den i praktiken vore ”avgjord”. Ingen förnekar – det har du inte heller gjort – att kyrkan behöver få in avgifter från sina medemmar. Vi hade i Sverige för lång tid förlitat oss på frivilliga avgifter; kyrkan i Sverige levde på gåvor från främst Tyskland, en på alla sätt ohållbar position.

    Vårt katolska biskopsämbete i Stockholm/Sverige kan åtminstone inte sammankoppla
    ovilja att betala via skattsedeln med att personen ifråga inte längre skulle vara katolik/katolskt troende,
    utan ja till och med exkommunicerad, en term som jag hört använts i åtminstone ett fall nyligen.

    Krister

  5. Bengt Malmgren skriver:

    Jag kommer ihåg att denna sak diskuterats i samband med att vi övergick till den nya ordningen.
    Motivet att avstå från underskrift av varje enskild katolik var att det förutsätts, att eftersom man är med i Katolska kyrkan, så har man underförstått samtyckt till det som står i kanoniska lagen, vilken bl.a. innebär att man som enskild katolik är skyldig att stödja sin kyrka ekonomiskt.

    Det kan ju ligga något i det. Vill man inte betala skatt innebär det implicit att man inte vill vara med i Katolska kyrkan längre. En del har tagit konsekvenserna av detta och formellt gått ur. Då försvinner man från skattelängderna också.

    Sedan är det frågan om hur många katoliker som egentligen är medvetna om detta.

  6. Krister Janzon skriver:

    Bengt,

    Visst kan det ses som du skriver, det ligger en hel del i det!

    Men, det är ytterst omdiskuterat över hela den katolska världen om Rom,Vatikanen,biskopen
    kan säga till en katolskt döpt person att denne har, skall lämna katolska kyrkan för att denne inte inbetalar en avgift via skattsedeln. Jag känner till kanoniska experter här i Norden som sliter sina katolska hår över frågan.

    Och att termen/begreppet exkommunicerad också är tveksam hur den kan användas eller åberopas. jag tror att man i Österrike hävdat att utebliven skatteavgift medför exkommunikation.
    Men jag trodde inte att vårt biskopsämbete hade hävdat det! Undras om det finns plats för missförstånd eller oilka tolkningar här?

    Krister

  7. Gert Gelotte skriver:

    Vänner,

    man blir/är katolik genom dopet, inte genom att vara registrerad på skattemyndigheten. Är vi överens om detta?

    Gert

  8. Bengt Malmgren skriver:

    Krister!
    Det är en klurig fråga som du säger.
    Jag tror ingen blir exkommunicerad i Stockholms katolska stift om man inte betalar.
    Men eftersom skatten automatiskt dras om man är katolik, så finns tekniskt bara två sätt att ”slippa undan”.

    1. Att anmäla till stiftet att man vill gå ur kyrkan. Det är logiskt om skälet att man inte vill betala skatt är att man inte definierar sig som katolik i själ och hjärta.

    2. Att till stiftet ansöka om dispens med avgiften. Stiftet meddelar då skatteverket att avgiften inte skall dras.

    Stiftet betalar skatteverket 21 kr per person och år för tjänsten.

    Mer info på Katolska kyrkans hemsida:
    http://www.katolskakyrkan.se/1/1.0.1.0/220/1/

  9. Bengt Malmgren skriver:

    Gert!
    Det sista du sade är en truism. Registrering på skatteverket är en teknisk sak.

  10. Krister Janzon skriver:

    Bengt, Gert

    De goda truismerna må hagla; inte desto mindre har jag från mycket välunderrättad källa
    att en person fått ett papper från BÄ att hen är exkommunicerad pga ej betald avgift; personen hen har tidigare haft dispens några år. Skulle då möjligen kunna vara att personen nu aktivt har valt din strategi 1, men som jag känner hen så är inte detta troligt.
    Som jag själv är mycket nyfiken på hur detta papper ser ut så får jag väl söka kontakt med personen, om denne själv kan framträda, eller i alla fall bekräfta.

    Man (dvs någon/några) skulle ju kunna fråga BÄ hur ”exkommunikationspappret” ser ut i denna typ av ärende, och hur ofta det har använts?

    Läser någon BÄ närstående detta, så kan väl denne/-a fråga BÄ?

    Krister

  11. Gert Gelotte skriver:

    Bengt, Krister,

    ja det är en truism, men en nödvändig truism. Man kan alltså inte motivera betalningstvånget med kanoniska lagen.

    Ja instämmer med Krister i att det är nödvändigt att vårt stift står på egna ekonomiska ben. Det vore inte okej att fortsätta livet på tyska skattebetalares bekostnad.

    Men den som bidrar skall också ha inflytande. Det har vi inte.

    Jag tycker det är bra att staten erbjuder Skattemyndighetens hjälp. Men det är inte okej att staten bidrar till att upprätthålla ett odemokratiskt system. Min liknelse absolut monarki är högst relevant.

    Det enklaste sättet att behålla det som är bra och bli kvitt det som är dåligt vore att debitering via skattemyndigheten förutsätter den enskildes skriftliga medgivande. Vad talar emot?

    Gert Gelotter

  12. Eric skriver:

    Vad aer det for fel med absolout monarki? Om monarken aer rattfardig? Vad är det för heligt med demokrati? Vilken kyrkolarare har predikat demokrati?

  13. Gert Gelotte skriver:

    Eric,

    vad är det för heligt med absolut monarki?
    Fördelen med demokrati tycker jag är uppenbar. Det är en styrelseform som respekterar alla människors lika värde. Den möjliggör att makten kontrolleras och att ett dåligt styre kan bytas ut.

    Gert Gelotte

  14. Irène Nordgren skriver:

    Gert

    ”Det enklaste sättet att behålla det som är bra och bli kvitt det som är dåligt vore att debitering via skattemyndigheten förutsätter den enskildes skriftliga medgivande. Vad talar emot?”

    Svar: Skatteintäkterna skulle drastiskt sjunka.

    På samma sätt som celibatära präster skulle minska om celibatet blev frivilligt.

    // Irène

    PS Kan man säga att det kostar pengar att få gå till kommunion inom katolska kyrkan ?

  15. Eric skriver:

    ”PS Kan man säga att det kostar pengar att få gå till kommunion inom katolska kyrkan ?”

    Sådana frågor får man svar på, om man går en kurs inför vuxenkonfirmation. Finns på de flesta församlingar i de flesta länder.

    Eric

  16. Eric skriver:

    ”Det är en styrelseform som respekterar alla människors lika värde. ”

    Idealt kunde det vara så. Men har vi sett detta förverkligas? Verkar det ändå inte som om det är just demokratier som identifierar människors värde utifrån skalor av ålder, hälsa, nationalitet, etnicitet och åsikter? Oavsett vad vi tycker om SD och V – men respekteras SD:s 5,7 % röster lika mycket som de 5,6 % röstande för Vänsterpartiet? Vad tycker du?

  17. Gert Gelotte skriver:

    Eric,

    nu är du långt vid sidan om de frågor som diskuteras här. Men okej då.
    Demokrati är ingen perfekt styrelseform, men den bästa eller om du så vill den minst dåliga av de som finns. Churchill uttryckte det ungefär så.
    Diktaturer, exempelvis absoluta monarkier, har alla demokratins nackdelar plus några till, särskilt då godtycket.
    Jag vet inte vad du menar med respekt för Sverigedemokraterna. Respekt är något man förtjänar, inget man kan kräva.
    Personligen tycker jag illa om Vänsterpartiets politik men avskyr Sverigedemokraternas. Skillnaden består i Sverigedemokraternas främlingsfientlighet.

    Gert Gelotte

  18. Irène Nordgren skriver:

    Gert

    För undvikande av missförstånd. Jag är för den enskildes skriftliga medgivande till skattemyndigheterna ÄVEN om intäkterna i första vändan skulle sjunka drastiskt.

    Men skriftligt medgivande måste också kopplas till medbestämmande.

    Jag är beredd att betala mer än minimum i skatt om jag får känna mig delaktig i olika beslut här i stiftet som jag bla skulle vilja gå ut på att väcka opinion för en mer decentraliserad världskyrka.

    Jag har suttit i församlingsråd för 100 år sedan. Vilken bortkastad tid. Blaha blaha diskussioner om totalt perifera ting.

    Stockholms katolska stift befinner sig i världens mest jämställda land. Det borde svenska katoliker ta fasta på och göra katolska kyrkan i Sverige till att katolskt föregångsland i världen. Som det är nu är är Sverige katolskt sett en eftersläntare.

    Katolskt Magasin borde läggas ned i sin nuvarande URTRISTA utformning. Jag vill inte bidra med ett korvöre av mina skattepengar till att hålla stiftets katoliker med sömnmedel.

    Om jag fick bestämma så skulle jag vilja ha dig som chefredaktör för en NY svensk katolsk tidning i stiftet. Då skulle det bli lite drag under galoscherna också häruppe vid Norra Ishavet.

    // Irène

    PS Görs prästcelibat frivilligt så sjunker antalet celibatärer men vinsten blir att katolska kyrkan dels berikas av gifta präster dels att vi slipper katolska präster som gömmer sig bakom celibatet av olika anledningar.

  19. Gert Gelotte skriver:

    Irène,

    jag tror Katolsk Magasin skulle må bra av en redaktör som är respekterad av såväl högerkatoliker som reformkatoliker.

    Gert

  20. Krister Janzon skriver:

    Skatte-/avgiftsbetalare i RKK i Stockholms stift,

    Nu har jag inte sett ”exkommunikationspappret” men väl fått bekräftat från dess mottagare,
    att skälet är att BÄ inte velat ge personen fortsatt dispens att betala in avgiften på andra frivilliga vägar. Vilket personen alltså gjort under många år. Personen vill inte framträda, men bekräftar
    alltså läget.

    Detta är ju en viktig fråga, i Österrike och Tyskland förekommer sådana här kanoniskträttsliga
    mycket ifrågasatta ”exkommuniceringar”. Men jag har inte trott att det förekom i vårt stift.
    Jag vet att generösa dispenser förekommer, av olika skäl, men också av detta principella att mosvarande gåva ges på annat sätt.

    Krister

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *