Biskop för dialog

Vänner,

den schweiziska biskopskonferensen har fått en ny ordförande, Markus Büchel.  I sin programförklaring skriver han bland annat om problem, öppenhet, dialog och transparens:

”Auch die katholische Kirche steht in der Schweiz vor zahlreichen Herausforderungen: Rückgang der Gottesdienstbesuche, zunehmende Kirchenaustritte, Forderungen breiter Kreise in der Kirche – formuliert beispielsweise in der ”Pfarrei-Initiative” – nach theologischen und pragmatischen Veränderungen, welche die Einheit der Kirche aufs Spiel setzen können. Doch hat die Kirche auch und vor allem einen gemeinsamen Garanten für den richtigen Weg: Jesus Christus, unser Alles!

Als Bischof und als Präsident der Schweizer Bischofskonferenz ist es meine ureigenste Aufgabe für die Einheit der Kirche einzustehen, sei es unter den Bischöfen, den Seelsorgenden oder den Gläubigen. Und wenn Gläubige, Seelsorgende, Kirchgemeinden oder Kirchenparlamente Initiativen zu Fragen lancieren, die uns Schweizer Bischöfe und darüber hinaus die Weltkirche betreffen, so nehmen wir Bischöfe diese ernst und wollen sie in einem Geist des Dialogs, geprägt von Transparenz und Hoffnung, behandeln. Immer aber müssen wir das Gemeinsame suchen! Dies im Bewusstsein, dass die Wahrheit uns nicht gehört, sondern uns von Jesus Christus anvertraut ist.”

Även den katolska kyrkan står i Schweiz inför talrika utmaningar. Minskande gudstjänstbesök, allt fler som lämna kyrkan. Breda grupper i kyrkan, exempelvis kyrkoherdeinitiativet, kräver teologiska och praktiska reformer, som kan sätta kyrkans enhet på spel. Ändå har kyrkan också och framför allt en gemensam garant för att vi går den riktiga vägen – Jesus Kristus, vårt allt!

Som biskop och president för den schweiziska biskopskonferensen är det min allra viktigaste uppgift att stå för kyrkans enhet, de må vara bland biskoparna, prästerna eller de troende. Och när troende, präster, församlingar och kyrkoråd tar upp frågor som angår både oss schweiziska biskopar och hela världskyrkan, så tar vi biskopar detta på allvar och vill hantera dem  i en anda av dialog, präglad av transparens och hopp. Men vi måste alltid söka det gemensamma. Detta i medvetenhet om att sanningen inte tillhör oss utan är anförtrodd oss av Jesus Kristus.” (min översättning)

Biskop  Büchels programförklaring ger anledning till hopp, tycker jag. Vad tycker ni?

Gert Gelotte

Här är en länk till biskop Büchels programförklaring: http://www.bischoefe.ch/dokumente/botschaften/vom-glauben-herausgefordert

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

17 svar på Biskop för dialog

  1. Bengt Malmgren skriver:

    Precis så tycker jag en biskop skall vara. Biskopen står för kyrkans enhet.

  2. Gert Gelotte skriver:

    Vilket innebär att biskopen måste kunna föra dialog med såväl konservativa katoliker som reformkatoliker. Att dialogen bör ske i en anda av öppenhet och respekt samt att ingen ska riskera trakasserier eller repressalier.

    Bengt, du har ett flertal gånger offentligen uttryckt stöd för biskop Anders två gånger upprepade avståndstagande från Katolsk Vision med hans uppmaning till oss att ”återvända” till den katolska tron. Jag vill minnas att du till och med kallade det ”pastoral omsorg” att biskopen inte formellt exkommunicerade oss.

    Vad tycker du nu, några år efteråt, när det som står i KV:s manifest är vardagsmat i den katolska debatten på kontinenten.

    Handlade biskop Anders rätt?
    Handlar biskop Anders rätt som låter avståndstagandet ligga kvar på stiftets hemsida?
    Tycker du, som biskopen uppenbarligen gör, att vi som undertecknat KV:s manifest har lämnat den katolska tron?

    Gert

  3. Irène Nordgren skriver:

    Gert

    Mycket bra frågor till Bengt som jag ser fram emot att få höra hans svar på.

    // Irène

  4. Anneli Magnusson skriver:

    Gert,
    Det verkar lovande och just biskop Büchels betoning av att han vill lyssna på alla troende är viktig. Jättebra att du tog dig tid att översätta från tyska, jag tror att en del dispyter här helt enkelt beror på språkförbistring.
    Anneli

  5. Irène Nordgren skriver:

    Gert

    Biskop Büchel har uttalat sig om kvinnliga ämbetsbärare i en intressant artikel 2011 på ett för en biskop sensationellt tydligt och klart sätt.

    ”Katolska kyrkan måste öppna sitt prästämbete för kvinnor”

    http://www.sonntagonline.ch/ressort/aktuell/1590/

    Det som nu sammantaget händer i Schweiz är otroligt hoppingivande.

    Först 2 abbotar som modigt framträder med krav på reformer och nu biskop Marcus Büchel som ny ordförande för landets biskopskonferens tyder på att ANDEN valt att blåsa över Schweiz – för övrigt Hans Küngs hemland.

    Det är riktigt spännande tider vi lever i.

    // Irène

  6. Gert Gelotte skriver:

    Irène,

    ja det tycks blåsigt i Schweiz. Men ännu återstår att se om Büschel går från ord till handling.

    Gert

  7. Irène Nordgren skriver:

    Bengt

    ”Precis så tycker jag en biskop skall vara. Biskopen står för kyrkans enhet.”

    Lackmustestet för att avgöra vilken typ av enhet en biskop eller påven ”står för” är att kolla hur samme biskop eller påven förhåller sig till till DIALOG med de olika grupperingar som finns inom katolska kyrkan.

    Om dialog ENSIDIGT prioriteras med grupperingar som är mot kvinnliga präster och homosexuellas likaberättigande och förbud mot legaliserad abortlagstiftning så är det ENHET i specifikt dessa 3 frågor som eftersträvas.

    Om KYRKANS enhet eftersträvas så måste dialog ske med alla sorters grupperingar dvs också med Wir sind Kirche grupper och med Helmut Schüller med flera.

    // Irène

  8. Bengt Malmgren skriver:

    Gert!

    Första stycket i din kommentar efter min inledande ovan håller jag helt med om.

    Angående dina specifika frågor till mig.
    Som jag kan se finns nu bara ett uttalande om Katolsk vision, det från 8 sept 2009
    http://www.katolskakyrkan.se/1/1.0.1.0/102/1/?item=art_art-s1/94
    Som jag förstår har det funnits ett tidigare uttalande som är borttaget nu.

    Dessutom finns ett allmänt hållet uttalande från 14 okt om privata hemsidor som innehåller namnet ”katolsk” där det sägs att man egentligen inte vill att det ordet skall ingå som rubrik annat än på stiftets officiella sidor. Där handlar det väl också om mig som har sidan Katolskt fönster.
    http://www.katolskakyrkan.se/1/1.0.1.0/102/1/?item=art_art-s1/128

    Nyligen fick jag en åthutning (privat) på Facebook från en katolik tidigare anställd på stiftet som såg sig föranledd att göra påpekandet att det jag skriver på sociala media inte är katolska tankar utan mina privata. Denna anmärkning tolkade jag i samma riktning, att det krävs en certifiering för att beteckna sig som katolsk.

    Nu tycker jag att katolsk är ett allmänt ord av betydligt vidare innebörd än att bara knytas till Katolska kyrkan officiellt. Jag har fortsatt att kalla min sida Katolskt fönster eftersom jag inte fått någon personlig vädjan att ändra på det, och uttaladet mynnar ju ut i att stiftet trots allt accepterar förhållandet, men gör en markering för att ingen skall missförstå och sammanblanda den officiella hemsidan med privata sidor. Nu tror jag ingen gör det, och att det är fullt tydligt att både katolskt fönster och katolsk vision är privata hemsidor.

    Jag jublar inte över biskopens uttalande om er, men accepterar det. Biskopen väljer att driva en linje att katolsk är man när man följer katolska kyrkans lära fullt ut och är i gemenskap med biskoparna. Mest skiljer ni väl er från det i kvinnoprästfrågan. Han vädjar därför till er att vända om. Jag tror inte man skall göra större sak av detta än det är.

    Frågan är komplex, och jag tror inte kortsigtiga aktioner att tvinga biskopen göra olika uttalanden eller svara på öppna brev för saken framåt, utan fortsätta att föra det öppna teologiska samtalet, be för kyrkans förnyelse och leva ett aktivt kristet liv i vardagen. Som sr Madeleine Fredell påpekar är vi mitt uppe i ett skede som har rötter hundratals år bakåt i tiden:

    ”en djupgående kris som pågått ett bra tag, faktiskt i över hundra år, och som vi trots Andra Vatikankonciliets reform av kyrkan inte har kunnat komma till rätta med ännu.” Det handlar om ett prekonciliärt sätt att se på Kyrkans sanningsanspråk och auktoritet som vi ser resterna av idag. Liksom den bristande subsidiariteten i balansen mellan centralmakt och periferi.

    Svar på din sista fråga: Jag ser er som bröder och systrar i tron. Huruvida er tro är mer eller mindre katolsk än min tycker jag känns svårt att svara på eftersom begreppet blivit så exploaterat. Om några säger att er tro inte är tillräckligt ”katolsk” kanske min tro inte heller håller för certifiering. Vi katoliker har väldigt lätt att fälla omdömen om vad som är mest katolskt. Jag tycker inte vi behöver göra det.

  9. Gert Gelotte skriver:

    Bengt,

    jag skulle uppskatta om du svarade på mina frågor i stället för att begrava dem i ord. Alltså:

    Handlade biskop Anders rätt?
    Handlar biskop Anders rätt som låter avståndstagandet ligga kvar på stiftets hemsida?
    Tycker du, som biskopen uppenbarligen gör, att vi som undertecknat KV:s manifest har lämnat den katolska tron?

    Jag är fullständigt nöjd om du svarar med ja eller nej.

    Gert

  10. Gert Gelotte skriver:

    Vänner,

    Här finns mer positivt att läsa om Markus Büchel:
    http://www.kath.net/detail.php?id=16350
    Artikeln är på tyska men översatt till svenska lyder ingressen som följer:

    Markus Büchel uttalar ”Guds välsignelse för era ansvarsfulla uppgifter” över en förening för homosexuella i ledarfunktioner och tar officiellt emot homo-gruppens ordförande i katedralen.

    Gert

  11. Irène Nordgren skriver:

    Gert

    Att en biskop med så ”tvivelaktig” uppfattning i tidens kontroversiella ämnen blir vald till ordförande för en biskopskonferens är en seger utan dess like……

    // Irène

  12. Bengt Malmgren skriver:

    Gert!
    Först tänkte jag säga att du får nöja dig med vad jag skrivit ovan, eftersom det inrymmer ett mycket bättre svar än okommenterade ja och nej som kan tolkas på en mängd olika sätt, beroende på vilken betydelse man lägger in i dina frågor. Men OK, på nytt då:

    ————————————-

    1. Handlade biskop Anders rätt? (antar du menar när han skrev meddelandet 8 sept 2009)

    ”Jag jublar inte över biskopens uttalande om er, men accepterar det. Biskopen väljer att driva en linje att katolsk är man när man följer katolska kyrkans lära fullt ut och är i gemenskap med biskoparna. Mest skiljer ni väl er från det i kvinnoprästfrågan. Han vädjar därför till er att vända om. Jag tror inte man skall göra större sak av detta än det är.”

    Svar således JA

    ————————————
    2.Handlar biskop Anders rätt som låter avståndstagandet ligga kvar på stiftets hemsida?

    JA

    ————————————
    3. Tycker du, som biskopen uppenbarligen gör, att vi som undertecknat KV:s manifest har lämnat den katolska tron?

    Analys av frågan: Den innehåller ett påstående och en fråga.
    Påstående: Biskop Anders menar att undertecknarna av KV:s manifest har lämnat den katolska tron.
    Fråga: Tycker du att undertecknarna av KV´s manifest lämnat den katolska tron?

    Jag anser att påståendet är felaktigt.

    Svar på frågan:
    ”Jag ser er som bröder och systrar i tron. Huruvida er tro är mer eller mindre katolsk än min tycker jag känns svårt att svara på eftersom begreppet blivit så exploaterat. Om några säger att er tro inte är tillräckligt ”katolsk” kanske min tro inte heller håller för certifiering. Vi katoliker har väldigt lätt att fälla omdömen om vad som är mest katolskt. Jag tycker inte vi behöver göra det.”

    Svar således NEJ

  13. Gert Gelotte skriver:

    Bengt,

    tack, det var hyfsat klargörande. Du slingrar dig lite på fråga tre när du lyckas ifrågasätta om biskop Anders verkligen menar att KV:s manifestundertecknare har lämnat den katolska tron. Ditt svar kan ju förstås som att det är mitt påstående om detta som är felaktigt. 🙂

    Gert

  14. Bengt Malmgren skriver:

    Gert: Frågan om vad som är katolsk tro och vem som har tolkningsrätt är ju den stora brännande frågan och utmaningen för kyrkan på 2000-talet.

    Att på ett rationalistiskt sätt i positivistiska termer försöka detaljbeskriva depositum fidei var en utveckling som började i kyrkan i och med upplysningen. Att fyrkantigt stänga in depositum fidei i en samling allt mer detaljerade utsagor som kommer från centrum riskerar att göra tron till en förstelnad begreppsapparat istället för vad den är: En levande tro byggd på uppenbarelsen men ständigt också utvecklad och förnyad genom att den levs autentiskt av människorna i varje ny tid i en kyrka där subsidiariteten är grundprincip istället för centralstyrning.

    Det är en spännande tid vi lever i.

  15. Gert Gelotte skriver:

    Bengt,

    Jo men detaljbeskrivningens början, om det finns en sådan, får nog förläggas till 1200-talet och skolastiken. För att ta ett exempel så är transsubstantiationsläran ett försök att göra naturvetenskap av mysteriet. Läran finns kvar men naturvetenskapen har sedan länge lämnat den bakom sig.

    Gert

  16. Bengt Malmgren skriver:

    Gert!
    Precis, det började med skolastiken men tog ny fart efter upplysningen, nyskolastiken, antimodernismen.
    Den skolastiska filosofin på medeltiden var, har jag ett intryck av, mera helgjuten som filosofiskt system. Vi kan se dess brister såhär i historiskt perspektiv, men som barn av sin tid var det en högtstående filosofi.
    Nyskolastiken upplever jag mer som ett plagiat och försök att tillämpa denna filosofi i en kontext där den inte längre passar in. Det blir pekoral av det hela.

  17. Gert Gelotte skriver:

    Bengt,

    Den medeltida skolastiken var ett oerhört framsteg. Inte minst därför att teologer som Bonaventura, Thomas av Aquino och Albertus Magnus lyckades förena kristen tro med Aristoteles naturfilosofi, förmedlad av muslimska lärda.
    Man kan säga att skolastikerna slöt en kortvarig fred mellan teologin och naturvetenskapen som tyärr gick förlorad när naturvetenskapen tog fart och lämnade en allt mer förstenad teologi efter sig.

    Gert

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *