Påven och frågan om TOLERANS

Signumbloggen skriver

”Vatikanen protesterar mot fransmännens utvisning av romer.”

”Påven uppmanar fransmännen till mer tolerans ”

”Häromdagen protesterade Vatikanens talesperson i flyktingfrågor, biskop Agostino Marchetto, mot Frankrikes utvisning av 700 romer till Rumänien och Bulgarien. Idag vid lunchtid, söndag den 22 augusti, knöt påven Benedictus XVI an till frågan i sitt tal efter Angelusbönen på sitt sommarställe Castel Gandolfo utanför Rom. I den franskspråkiga delen av sitt tal uppmande påven idag invånarna i Frankrike att acceptera ”det legitima i att människor är olika” och han tillade att Jesus är sänd till ”människor av alla nationaliteter och språk”. Påven avslutade sitt franskspråkiga tal med uppmaningen att alla föräldrar bör uppfostra sina barn i en anda av universell medmänsklighet.”

http://signumbloggen.wordpress.com/2010/08/22/paven-uppmanar-fransmannen-till-mer-tolerans/

Påven kräver  att Frankrike ska visa TOLERANS och  acceptera ”det legitima i att människor är olika”.

Jo,  jag tackar.

Det är jättefint att Signum uppmärksammar att påven kritiserar att  Frankrike utvisar romer.

Men ännu finare vore om Signum  en enda gång uppmärksammade påvens egen  INTOLERANS inom sitt eget ”land” KYRKAN som  har sina egna  ”romer” som utvisas (exkommuniceras) och FÖRTRYCKS.

Jag tänker naturligtvis på kvinnor och särskilt de som har en prästkallelse,  på homosexuella och på tex katolska befrielseteologer som Vatikanen skoningslöst ”utvisat.”

Om påven anser det ”legitimt att människor är olika” så borde det väl rimligtvis också innefatta katoliker.

Var tid har sina illa ansedda människor och grupper som  förtrycks av det omgivande samhället.

På Jesu tid tex samarier och tullindrivare.

Inte förrän påven först tar ut bjälken ur sitt eget öga kan han räkna med någon respekt när han gör politiska utspel och kritiserar andra för INTOLERANS.

Mycket gärna ”universell medmänsklighet”  men det kräver  överskridande av  dogmatiska katolska gränser.

Det kräver att påven tex först slutar utnämna enbart dogmatiskt KRAVodlade präster till biskopar mm mm

// Irène

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

32 svar på Påven och frågan om TOLERANS

  1. agneta sofiadotter skriver:

    Irene

    Jag tycker det är pinsamt enkelt av både påve som signum att beklaga Frankrikes utvisning.
    Signum ger jag inte mkt för.
    Det är stelnade akademiska korridorer där man stänger dörren så fort det osar förändring men gläntar lite försiktigt för att kolla läget när det inte är farligt för det egna skinnet.

    Det är nästan banalt att göra ”pr”-grej av utvisningen av romer.
    Mina romska vänner var med mig i kyrkan för ett år sedan eftersom de är katoliker.
    Visst ville folk visa att de inte är rasistiska utan… sååå katolskt fromma, hjälpsamma o trevliga när de närmade sig mina romska vänner. Men glöm att de skulle bjuda hem till sina egna hem romer som är mer eller mindre analfabeter och definitivt inte utbildade.

    Glöm det… det är ett spel bara för gallerier…

    Signum …. påven… vilket humbugeri när det gäller romer…

    Katolska kyrkan har inte gjort ett skvatt för romerna… dom är definitivt inte så fina att hjälpa som andra …

    Agneta

  2. Irene Nordgren skriver:

    Agneta

    Jag roade mig med att slå upp definition på

    TOLERANCE

    1. a fair, objective, and permissive attitude toward those whose opinions, practices, race, religion, nationality, etc., differ from one’s own; freedom from bigotry.

    2.interest in and concern for ideas, opinions, practices, etc., foreign to one’s own; a liberal, undogmatic viewpoint.

    Som synes kännetecknas tolerans bla av frihet från bigotteri.

    Slår man upp bigott så står det : ”överdrivet from, religiöst trångbröstad.”

    Och om ett krav på tolerans är ”undogmatic viewpoint” så ligger ju Vatikanen rätt risigt till.

    Ja jag skulle rent ut sagt vilja påstå att katolsk troslära per definition bygger på INTOLERANS.

    // Irène

    PS Agneta
    Signum skriver ”Påven avslutade sitt franskspråkiga tal med uppmaningen att alla föräldrar bör uppfostra sina barn i en anda av universell medmänsklighet.”

    Så synd att inte Signum förklarar hur detta går ihop med påvens budskap att katolska kyrkan är ”den enda sanna kyrkan” till vilken alla måste konvertera om de vill bli frälsta.
    Och vad föräldrar ska säga till sina katolska barn när de undrar varför deras protestantiska kompisar, som kanske följer med till katolska kyrkan, inte får ta emot kommunion där.

    Tycker inte du att man kan begära att Signum som har så framstående teologiska medarbetare ska förklara för oss mindre vetande hur ”universell medmänsklighet ” rimmar med påvens anspråk på katolska kyrkans EXKLUSIVITET.

  3. agneta sofiadotter skriver:

    En god morgon Irene, alla

    Bigotteri, Tack Irene jag har inte vetat vad ordet betyder men nu inser jag att det är ett ord som borde ha tillhört min ”påvra” vokabulär sedan puberteten. Överdrivet from och religiöst trångbröstad är dessvärre något som jag alltid avskytt och alltid dragit till mig varav min kyrklighet naturligtvis varit dömd på förhand. Och detta även under min tid i den Svenska kyrkan. För mig är en som är bigott en teatral lögnare inför sig själv. Eller rättare sagt utifrån bigotteri uppstår behovet/vanan att manipulera verkligheten. Själv föredrar jag alltså en klar och tydlig motståndare än en som så fort den kommer in i kyrkorummet böjer rygg och ler konstigt för att sedan i detta märkliga leende lägga handen så att alla ska se… över bröstet… men under hela denna akt ha ett knivskarpt övervakande över andra. Jesus kallade väl sånt skrymteri.

    Signum Irene, vilka är framstående? Nämn en som du anser vara framstående tänkare och jag kan godtaga ordet ”framstående”. Personligen skulle jag nog läsa Hildal inte för att han är på något sätt outstanding men han är kunnig…men knappt någon annan. Jag hade önskat att du, Gert eller Samuel hade skrivit i Signum, om ni nu velat o de släppt in er. Då hade det blivit läsvärt. Mer kraftfullt och kristet virilt.

    Det är sällan man kan läsa Bernard Durell nu o man kan ju undra vad som hänt. Har någon av herrarna i redaktionen sänt ut honom i kylan?

    Nu vill jag ge dig något fint som jag läste igår om Emil Nolde. Han var förvisso konstnärligt naiv o korkad som trodde på nazismen i början men som vaknade upp när hundratals av hans konstverk bl.a. om Kristi liv brändes av bödlarna pga att de ansågs som Entartete Kunst. Han skrev (se parallellen):

    ” Jag visste det inte tidigare: varken de evangeliska eller de katolska prästerna tyckte om mina religiösa målningar. De hade tigit. Jag hade naturligtvis aldrig frågat någon om hur religiösa tavlor bör se ut. De hade uppstått ur den egna instinkten, människotyperna som judar. Kristus o apostlarna som enkla judiska bönder o fiskare. Jag målade dem som starka judiska typer för det var säkerligen inga veklingar som bekände sig till Kristi nya revolutionerande lära. Men under renässansen blev apostlarna o Kristus målade som ariska, italienska eller tyska lärde, och att det kan ha gett det andliga ståndet uppfattningen att det skulle bestå för alltid , att man grovt sagt skulle fortsätta med detta konstnärliga bedrägeri i all evighet.”

    En parallell, eller hur?

    Universiell medmänsklighet kräver mod. Det har varken Signum eller dess redaktion. Minnet av Signum om hundra år … nada.

    Agneta

  4. Mike Mikaelson skriver:

    Hej,

    Jag tycker att det är jättebra att Påven kritiserar Frankrike.

    Jag tycker däremot att det är pinsamt att anklaga honom och Signum för hyckleri när de påminner det kristna budskapet…

    Katolska kyrkan är väldigt toleranta (kyrkan är full av syndare) men hennes ambete är att visa vägen till frälsningen. Vägen måste vara tydlig och kärleksfull. Inte en stor individualistisk röra där många kan gå vilse.

  5. Anneli Magnusson skriver:

    Mike,
    Jag tog sista stycket ur din kommentar och ändrade Katolska kyrkan till Pingstkyrkan, men du kan ta vilket samfund som helst. Jag vill inte att någon resonerar så om mig, vill du det?

    Pingstkyrkan är väldigt tolerant (kyrkan är full av syndare) men hennes ambition är att visa vägen till frälsningen. Vägen måste vara tydlig och kärleksfull. Inte en stor individualistisk röra där många kan gå vilse.

    /Anneli

  6. Anneli Magnusson skriver:

    för att förtydliga, betraktar dig som någon som kärleksfullt och tydligt måste ledas längst det som Pingskyrkan anser är den rätta vägen.
    /Anneli

  7. Mike Mikaelson skriver:

    Ingen är tvungen att vara med in Pingstkyrkan, man kan alltid sluta tro eller gå någon annanstans… Det gäller också Katolska kyrkan 🙂
    En kyrka/samfund är ingen butik där man ”köper” (dvs tro) vad man tycker om och där man ignorerar vad som är lite krävande…

  8. agneta sofiadotter skriver:

    Mike

    Vilket trevligt namn! Som Nike men med M.
    I alla fall… om du missat poängen med denna blogg: här är ordet fritt.
    Alltså ingen affärsverksamhet vad du nu fick den associationen ifrån .
    Ja, vad fick du den associationen ifrån, förresten?

    Personligen irriterar det mig mkt att betala kyrkoskatt om pengarna underhåller prelater som gör brott eller om Katolska kyrkan babblar fint om hjälp till romer men inte gör ett skvatt för att hjälpa dem.
    I nästan var romsk familj (ofta katoliker eller pingst) dör ett barn av missbruk.
    Många unga romer kan inte skriva eller läsa ordentligt.
    I Sverige.

    Så vad snackar du om? Vilken butik menar du att ex. jag har gått in i?

    mvh Agneta

  9. Anneli Magnusson skriver:

    Mike,
    Men vi diskuterade inte huruvida man måste vara med i något samfund, utan tolerans och öppenhet gentemot varandra.
    För dig känns det kanske bra att påstå att Katolska kyrkan kärleksfullt men tydligt ska leda andra på den rätta vägen. Däremot är förstås inte lika angenämt att tänka sig att andra samfund kan ha samma inställning till dig.
    Detta är tro och inte vetande, därför bör vi fokusera mer på vad som är vår kallelse, vilket är svårt nog, och inte så mycket på vad som är någon annans kallelse. I alla fall är det min övertygelse.

    Slutligen, jag lovar dig att det kräver en mycket djupare tro att vara liberal katolik än att vara tradionalist i dessa dagar.
    /Anneli

  10. agneta sofiadotter skriver:

    ”Slutligen, jag lovar dig att det kräver en mycket djupare tro att vara liberal katolik än att vara tradionalist i dessa dagar.”

    Det tror jag på. Tack// Agneta

  11. Mike Mikaelson skriver:

    Hej Agneta,

    Jag tycker att det den konsumistiska tänkanden som gör att många vill ta bara vad det passar dem från Kyrkans budskap. Visst är det irreterande att kyrkoskatten underhåller brottsliga prelater. Jag tror att fall som Maciel är mer undantag än regel. Många präster och lekfolk hjälper de fattiga, bl.a. romer, och det är inte sant att skriva att kyrkan gör inget skvatt för dem.

    Anneli,

    Liberalernas djupa tro har tömt många församlingar på kontinenten det sista 40 år, medan seriösa församlingar är levande. Det är kanske dags att ta ett steg bakåt och kolla vilket träd bär frukter…

  12. agneta sofiadotter skriver:

    Mike

    Jag vet inte vem Maciel är, har jag missat något i debatten? Det rör väl sig inte om enda prelat … heller… för den delen.

    Detta med att ta det man bara behagar från kyrkans budskap som vore det en snabbköpsmöjlighet till Gud tycker jag är ett märkligt bigott diskussionsunderlag. Vem följer kyrkans bud till fullt o pricka? Gör du? Tänk efter och du kommer att märka att även du gör dina fria val. Däremot har jag tio Guds bud som rättesnöre för det vet jag är Guds bud. Att leva upp till dem är en annan sak. Jag är säkert en krake!

    När man skriver såsom du gör blir det lätt så att man kan uppfatta dig som en civilpoliskatolik och det är väl ok om du och dem du har som nära dig som vill leva så. Själv mår jag andligen illa av granskning av en annans trosuppfattning eftersom Gud har skapat oss till fria människor med ett fritt inre liv och fria val. Jag följer hellre Herrens bud om att inte döma och Pauli ord om att en dag kommer vi i himmelen se det ur ett helt annat perspektiv (kärlekens lov).

    Med andra ord är detta ett tjatigt och för mig ytligt resonemang. Ingen …jag säger INGEN… vet vad GUD vill med en annan människa ej heller hur relationen ser ut. Det är som med kärleken mellan två älskande INGEN kan veta vad som finns mellan de två. De kan tycka och lagfästa men det är bara en ynka spegling av deras eget vetande.
    När ska kristna lära sig detta rent elementära?

    Svara gärna : vad gör svenska katoliker för romerna?
    Jag har några av dem som riktigt goda o nära vänner så jag kan fråga dem. En av dem är dessutom chef för en av romernas organisation. Ge mig namn och insatser är du vänlig.

    och detta i vänlighet om än jag är vass i viss mån kanske,

    Agneta

  13. Anneli Magnusson skriver:

    Mike,
    Jag för min del tror att det är RKK:s oförmåga att vara relevant för nutidens människor som gjort att kyrkorna töms. Och att det på de flesta håll nu är i alla bemärkelser frivilligt att gå i kyrkan.

    Du tillämpar också ett konsumistiskt tänkande (innovativ formulering!) när du svarar på min kommentar. Det som tar emot väljer du medvetet bort.

    Men jag släpper ingalunda tråden så lätt.
    Vad händer om alla olika kristna samfund, olika muslimska grupper, hinduer, ateister osv alla hävdar att ”vi ska leda de andra till den rätta tron. De kanske inte förstår det nu men om vi kärleksfullt och tydligt förklarar så kommer de att göra det”?
    /Anneli

  14. agneta sofiadotter skriver:

    Ett ps till.

    Mike,

    Jag tycker att Katolsk Vision har burit stor frukt.
    Gert o Irene i media. Det är många som läser oss.
    Jag har genom personliga källor vetskap om att journalister följer oss dagligen.
    En del politiker.
    Vi är ett rött skynke för många som du kallar seriösa katoliker.
    Varför är deras tro inte mer byggt på fastan grund än att de blir rädda så till den milda grad att de måste gömma sina verkliga namn om de skriver och hålla tyst om att de läser?
    Vad är det för ett seriöst kristet tramseri….

  15. Anneli Magnusson skriver:

    Agneta,
    Jag har också tänkt en hel del på att vi kritiker bidrar till RKK med våra skatter. Med tanke på att utbildningsnivån är hög hos många är nog i sammanhanget en hel del det rör sig om är jag rätt.

    Jag betraktar mig som en medelkatolik, men till skillnad från många andra är jag öppet kritisk till RKK. Det märkligaste är att den tror jag lilla grupp som hävdar att RKK på det hela taget är bra, sällan har invändningar i sak. De är bara väldigt störda över att jag är diskuterar, är inte det märkligt?
    /Anneli

  16. Mike Mikaelson skriver:

    Anneli,

    Jag beklagar, men
    “vi ska leda de andra till den rätta tron. De kanske inte förstår det nu men om vi kärleksfullt och tydligt förklarar så kommer de att göra det” är inte vad jag har skrivit.

    Jag svara inte på allt det är sant, men det finns en skillnad mellan snacka på en forum och kräva förändringar i Kyrkan (se artikeln med kvinnor som har en s.k. ”prästkallelse” osv)

    Agneta,

    Marcial Maciel var grundare för en ”konservativ” och framgångsrik kongregation. Han blev sedan misstänkt för övergrepp, fick barn och gjorde tror jag mera brott.
    Jag känner ingen svensk katolik som jobbar med romerna; det är kanske för många har sin ursprung utomland och har egna problem?

  17. Anneli Magnusson skriver:

    Mike,
    Nej det var inte vad du skrivit, men det var min fråga inte bara till dig utan till alla andra läsare.
    Vad blir konsekvensen när olika religioner och även ateisterna säger att de har sanningen och att det bara gäller att få alla andra att förstå det?
    Det är en av de krävande frågor som du mycket riktigt påpekar att många (inklusive du själv) undviker.

    Sedan skulle det vara intressant att veta hur långt tillbaka i RKK:s historia du vill gå? Kyrkan har ju varit under konstant utveckling och förändring under sina snart 2000 år. Vilket period tilltalar dig? Jag kan hålla med dig om att RKK tappat en del genom århundradena som är värt att återupptäckas, mystiken t.ex.

    Jag förstod inte riktigt att det du skrev om att det är lätt att snacka på ett forum etc. Men jag antar att det är den vanliga invändningen att man i stället ska arbeta konkret och helst då inifrån RKK. Mitt svar blir det vanliga, var ska detta konkreta arbete ske? Var kan diskussioner mellan katoliker med olika åsikter äga rum? Jag har ännu inte sett någon annan plats än denna blogg.
    /Anneli

  18. Så om prästinnor och samkönade äktenskap och befrielseteologer fick härja fritt skulle katolicismen bli bra?

    Har tyvärr alltför stor erfarenhet av vart sådant politiskt korrekt ”kyrkligt” beteende för någonstans. ”Den som gifter sig med samtiden blir snabbt änka”…

    Men ni kan ju alltid starta eget. Här är ett förslag – till 10 bud och en bön – som ni kan enas runt;

    DE 10 NYA BUDEN
    Du skall ha vilka gudar du vill, eftersom de är lika uttryck för den gudomliga, mystiska kraften.
    Du skall inte avbilda Gud, för då framstår han som endast manlig.
    Du skall inte svära i Kyrkan, men gärna annars.
    Tänk på att hålla midsommar, julafton, nyår och 1:a Maj som arbetsfri festdag.
    Hedra alla nya och gamla pappor & mammor, halvsyskon, helsyskon och nypappas gamla barn.
    Du skall inte dräpa, om det inte a) hindrar din karriär och b) känns bra för dig.
    Du skall inte ha mer än en partner samtidigt, om du inte själv vill förstås. 🙂
    Du får inte skattefiffla, om det upptäcks.
    Du får inte vittna om sanningen, i alla fall inte så att det stör någon annans tro.
    Du får inte känna skuldkänslor. Begär är naturligt, så njut vart ditt hjärta än leder dig.

    MODER(N) FADER VÅR
    Moder vår som är i oss.
    Helgat varde alla dina oräkneliga namn.
    Tillkomme vår demokrati, jämställdhet och folktro.
    Ske vår vilja, såsom på jorden så ock i himmelen.
    Vårt dagliga bröd måste delas solidariskt,
    och låt västvärlden avskriva alla skulder, såsom ock vi föröka våra kyrklöner,
    och inled oss icke i dogmatisk trosvisshet utan fräls oss ifrån de onda svartrockarna.
    Ty riket är vårt och makten och härligheten ända in i evigheten. Amen.

  19. John Stenung skriver:

    Vilken värld lever Gunnarsson i?
    Är det inte katolskt korrekt att hedra sina fosterföräldrar eller styvfar eller halvsyskon?

    Hur får han ihop det med att det ska vara okristligt att lyfta bördorna från dem som har det

    svårast.

    Kommer han ihåg att Jesusbarnet föddes i ett stall och hade han inte en fosterfar-vad det nu

    kunde betyda.

    Sen dog han så nesligt utanför stan tillsammans med några rövare-var det inte så?

  20. Samuel Johansson skriver:

    A. Gunnarsson.

    Trodde för ett ögonblick att du skulle komma med seriös kritik, men ser sedan att ditt inlägg bara är ägnat att vara oförskämd – din oförskämdhet, gränsande till kriminell tillvitelse, faller helt och hållet tillbaka på dig själv eftersom dina smaklösa påhitt helt saknar täckning i Katolsk Visions historia och ethos.

    Du begår så många fel att det är utsiktslöst att försöka tala dig rätta, men du borde få åtminstone en tankeställare.

    Alla som har ögon att se med ser att påvedömet förlorat sin moraliska och andliga auktoritet i så gott som hela världens ögon. De vidöppet sårbara barnen är såväl Guds ögonstenar som alla någorlunda friska människors, troende eller ej.

    Men den katolska hierarkin är inte frisk, snarare sjuk till döds eftersom den tappat kontakten med verkligheten, människors såväl som Guds verklighet. Påvedömets maktfullkomliga medlemmar kännetecknas av hybris och korruption, vilket lett till att den under decennier, troligen sekel, begått de mest avskyvärda av brott. Brottslighet som de båda ledarfigurerna Ratzinger och Sodano är djupt inblandade i och symboler för.

    Bara en djupgående ekumenisk reformation och nytestamentlig rekonstruktion, med Kristus i stället för påvens privata hierarki som centrum, kan rädda det sjunkande skeppet. Det murkna timret i den så kallade Traditionen kan inte längre jämställas med det evigt friska evangeliet enligt de av Jesus utvalda apostlarna.

    S. Johansson.

  21. Anneli Magnusson skriver:

    Anders Gunnarsson,
    Du vill tydligen starta ett nytt samfund med nya budord för andra, som inte delar dina åsikter om vad som är rätt.
    Tänk om andra tog sig samma friheter gentemot dig, – Här Anders det här är vad jag anser att du tror på. Följ det, basta! Skulle du uppskatta du det?

    För några år sedan läste jag om ett par buddhistmunkar som var i Sverige. De trodde inte att de kunde göra så mycket mer än att just närvara här och vara tecken. Jag blev lite illa berörd över att som jag uppfattade det bli betraktad som ett objekt som kanske kunde ledas till den rätta vägen.
    Sedan insåg jag att det är precis så många kristna ser på sin omgivning och det blev en tankeställare.

    Så den fråga som verkar få dig, Mike och andra att vrida er som maskar på kroken får bli slutklämmen även här. Vad händer om alla samfund hävdar att vi har sanningen och alla andra behöver bara fås att förstå det och kärleksfullt och tydligt ledas på den rätta vägen?
    Hur ser den kärleksfullheten ut till exempel?
    /Anneli

  22. agneta sofiadotter skriver:

    Godmorgon ALLA-H

    Jag tycker det var lite tokroligt med de nya budorden. Anders eller Anders Gunnarsson är ni samme? …. i vilket fall dina tio nya budord är lite lustiga o framförallt surbittra. Lite som en gammal surgubbe eller en fågel som har för trång bur. Jag skriver så här och några har jag behållit.
    Exempelvis tar jag inte så allvarligt på jul och påskfirande. Ser det mest som prästers liturgiska drama-hit då de får svassa. Jul och påsk är i mitt inre.

    Min omskrivning låter:

    Du skall ha vilka gudar du vill då det är mänskliga ord på det som inte kan bli förstått eftersom de är lika uttryck för den ENANDE gudomliga, mystiska kraften.

    Du skall inte avbilda Gud.

    Du skall ta ansvar för din tro och tänka på att ord är verksamma

    Tänk på att hålla jul, påsk som arbetsfria dagar så att du kan i stillhet begrunda Guds frälsningsväg på jorden.

    Hedra alla de som kärleksfullt fostrar dig som barn och ger dig livet att leva. Hedra även Guds skapelser djuren och växter och vatten o jord. Allt det Gud skapat ska du hedra som en välsignelse.

    Du skall inte dräpa.

    Hedra äktenskapet eller den du älskar med trohet. Var trogen Gud i var relation du har blivit given. Kvinna, man, barn, arbetsgivare, kollega, vän, främling.

    Du skall inte stjäla.

    Du ska vittna om Guds kärlek till hela sin skapelse. Du ska aldrig döma en annan människa utifrån hennes tro. Således ska du inte avundas, missunna en annan människa hennes relation till Gud.

    Du skall icke drivas av svartsjuka, avundsjuka eller begär till annans ägodel eller förhållande till människa. Ty vad som är mellan en annan människa och dennes relation till Gud och till dem han/hon älskar och de ägodelar som kommit till hans/hennes ansvar har du ringa eller ingen kunskap om.

    slut.
    Dessutom tror jag att Herren jag tror på… ler

    Agneta

  23. agneta sofiadotter skriver:

    Ett ps igen.

    Fader Vår.

    Är världens vackraste bön och ska hedras.

    Och var människa i vår samtid ska veta att fostret som blir till ALLTID är kvinnligt i begynnelsen.

    På så vis HEDRAS FADER VÅR än mer.

    Agneta

  24. Irene Nordgren skriver:

    Agneta

    Jag gillar din dekalog.

    Mycket.

    // Irène

    PS En sak jag till min förvåning lagt märke till är att Mose lag bara talar om vikten av barns respekt för föräldrar men inte ett bud om vikten av föräldrars och vuxnas respekt för barn.

  25. Anneli Magnusson skriver:

    Agneta,
    Jag håller med Irène det på det hela taget är en fin dekalog du fått till!
    Själv började jag hitta på en passande till Anders Gunnarsson m.fl. Eftersom alla tolkningar måste godkännas av honom och hans likasinnade är de dekalogens ”jag”:

    Ingen får ha någon annan gudsbild än min.

    Alla avbildningar av Gud ska vara godkända av mig eller någon jag godkänt.

    Du får bara be på ett av mig sanktionerart sätt och till en av mig godkänd gudsbild.

    Du ska inte missbruka Herren din Guds namn, vad som är missbruk avgör jag.

    Du ska gå i mässan på söndagen, tänk på att det märks om du skolkar.

    Visa aktning för din far och mor, under förutsättning att de delar mina värderingar.

    Om du kränker eller skadar någon måste du försäkra dig om att det inte upptäcks och framförallt, jag får inte bli inblandad.

    Samma sak som med personbrott.

    Kvinnor ska inte begå äktenskapsbrott.

    Har min nästa ett finare hus än jag har måste jag bräcka honom och köpa ett större. Det är likadant med allt annat, mest pengar betyder högst anseende.

    Ta nu inte detta så allvarligt, men ett och annat tror jag stämmer och på fler än Anders.
    /Anneli 🙂

  26. John Stenung skriver:

    Underbart det där”Moder Vår som är oss nära” det måste jag jobba vidare med!

    Jag älskar Vår Moder och det var detta som fattades mig i min längtan.

    Ett uttryck för min tillgivenhet som jag känner för Sonens Moder hon som har skyddat mig

    under alla mina svåra, svaga, mörka dagar och även dom ljusa.

  27. Anneli Magnusson skriver:

    John,
    Var hittade du Moder Vår som är oss nära? Det är en jättevacker formulering, men Anders Gunnarsson skriver Moder vår som är i oss och jag ser inte att Agneta har med det heller. Har jag läst slarvigt? Jobba absolut vidare med bönen!

    Anders Gunnarsson bön är inte så tokig men den behöver filas till. Meningen ” utan fräls oss ifrån de onda svartrockarna.” blir t.ex. helt okej om man läser den bokstavligt och lägger till lite. Jag ber verkligen att jag och alla andra ska bli frälsta från de onda svartrockarna och bara möta goda präster.
    /Anneli

  28. John Stenung skriver:

    ”Moder vår som är oss nära” är väl en kontamination men nåt som bara ramlade över mig.

    Jag tyckte inte Gunnarssons skrivningar var så väl bearbetade i alla stycken utan t.o.m.

    lite billiga så jag funderade lite och man kan ju säga att han löste ett problem åt mig-att

    uttrycka min tillgivenhet till Guds Moder.

  29. Anneli Magnusson skriver:

    John,
    Desto bättre att det var din egen formulering!
    Den riktiga Fader Vår är förstås att föredra. Men eftersom nu Anders Gunnarsson gjort en egen version och den ju precis som du skriver är något ofullkomlig och jag älskar att skriva om befintliga texter, så kan jag inte låta bli att ”förbättra” han alster.

    ”MODER(N) FADER VÅR
    Moder vår som är i oss.
    Helgat varde alla dina oräkneliga namn.
    Tillkomme vår demokrati, jämställdhet och folktro.
    Ske vår vilja, såsom på jorden så ock i himmelen.
    Vårt dagliga bröd måste delas solidariskt,
    och låt västvärlden avskriva alla skulder, såsom ock vi föröka våra kyrklöner,
    och inled oss icke i dogmatisk trosvisshet utan fräls oss ifrån de onda svartrockarna.
    Ty riket är vårt och makten och härligheten ända in i evigheten. Amen.”

    VÅR SKAPARE
    Vår skapare som är oss nära
    heligt är ditt namn
    Hjälp alla att komma till ditt rike och lär oss bli lyhörda
    Ske din vilja och låt oss förstå den
    Vårt dagliga bröd vill vi dela solidariskt
    likaså bistå de fattiga och inte sko oss på andra
    Inled oss icke i dogmatisk fanatism och ge oss goda ledare.
    Vi litar på att din vishet slutligen ska få råda. Amen

  30. John Stenung skriver:

    Gunnarsson glömde 6 juni. Finns den i hans helgonkalender-inte i min.

  31. John Stenung skriver:

    Eftersom det är så tungrott att genomföra ett utträde ur RKK tänkte jag att jag kan anhålla

    om avgiftsbefrielse.Det var naturligtvis inte någon enkel sak det heller men till min stora

    överraskning visste man på Biskopsämbetet vilken församling jag fortfarande till hör och det

    gjorde ju saken litet lättare.

    Snart tar jag nya tag på vägen mot …

  32. Adoremus skriver:

    Intressant att allt kritiserande mot den nuvarande oordningen, liberalism och fosterlandskränkande ses som kriminellt och rasistiskt! Välkomna till den nya världsordningen!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *