”För att världen ska leva ” Teologifestival 2012

Under helgen 3-5 februari har det åter hållits Teologifestival i Uppsala.

Temat denna gång var ”För att världen ska leva.”

Många olika seminarier eller ”strömmar” som det heter i Teologifestivalsammanhang fanns att välja på.

Se programmet här

http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?di=762242

Jag valde ”Tro och vetande – Kan det finnas flera rimliga förståelser av samma verklighet?

med

Thomas Anderberg              Musik- och litteraturkritiker på Dagens Nyheter, författare, samt docent i filosofi vid Uppsala universitet.
Lena Andersson                    Författare, skribent och fristående kolumnist i Dagens Nyheter
Ingemar Ernberg                  Professor vid Karolinska institutet, institutionen för mikrobiologi, tumör- och cellbiologi
Antje Jackelén                        Biskop i Lund och tidigare professor i Chicago i teologi/religion och naturvetenskap
Ulf Jonsson Jesuitpater      doktor i religionsfilosofi och chefredaktör för kulturtidskriften Signum

http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?di=762175

Moderator Kenneth Nordgren inledde med att citera Tomas Tranströmer

”Två sanningar, en utifrån,  en inifrån, där de möts kanske man möter sig själv. ”

Och som ett slags motto  för temat om tro och vetande

”Det är bättre att veta att man tror än att tro att man vet.”

Ingemar Ernberg inledde med att ställa frågan hur det ser ut i kunskapens gränsland när det gällde hans eget forskningsområde.  ”Vad är LIV ?”  ” Vad är den ultimata drivkraften till att en cell är ett självreglerande system ? ”   ”Vi vet inte.”

Antje Jackelén påminde bla om att ”intresse”  kommer av inter  esse dvs vara mellan.    Där mellan tro och vetande är det  mest intressant kanske ?

Om Gud och det ondas existens talades det naturligtvis men också om det godas existens. Varifrån kommer det goda ?  Hur avgör vi om något är gott ?

”Skulle Gud kunna skapa en värld där det onda inte fanns?” frågade sig Ulf Jonsson. ” Då skulle inte den fria viljan finnas ”  svarade han sig själv.

” Vi är överens om att verkligheten kan tolkas på olika sätt ” konstaterade Antje Jackelén.

Det föredrag som berörde mig mest var Anna Karin Hammars  avslutande resa  som hon tog  oss alla med på  ut i den teologiska världen i Afrika, Asien, Latinamerika och Mellanöstern varifrån vi fick se och höra  olika röster (på storbildskärm) under rubrik  ”Gud i världen- glimtar av teologisk kreativitet.” Anna Karin hade  intervjuat olika personer på Kyrkornas världsråd och Lutherska världsförbundet.

Ett helt fenomenalt lysande föredrag som borde läggas ut på Svenska Kyrkans hemsida.

Befrielseteologer i vidaste bemärkelse  från olika världsdelar talade till oss från en storbildsskärm och lät oss förstå och inse att ”För att världen ska överleva” krävs ett globalt synsätt för att möta de ”ekonomiska och ekologiska hoten” som hänger över människan, som hänger över allt LIV på jorden.
Vi  berördes  av den rumänske prästen Joan Sauca-  Bossey Écumenical institute –  som menade ”nordisk teologi” i all ära och kyrkofäder i all ära men vad har evangeliet att säga alla dem som kämpar för att överleva  dagen på olika håll i världen i översvämningar, fattigdom, svält mm.

Många namn på  teologer som kämpat för fred och rättvisa och befrielse från olika sorters förtryck  aktualiserades och jag kände igen namnen som Vatikanen förföljt.  Som katolik   känner  jag alltid  samma sorg och vrede  varje gång jag uppmärksammas  på de många  kreativa  katoliker som själva fått utstå ett helt ONÖDIGT  lidande  och förtryck i sin strävan att minska andra människors lidande och förtryck.

Befrielse- och feministteologi   och eko-feminism förstår sig inte Vatikanen på.    Leonardo Boff  och Ivona Gebara  är bla sådana personer.

Tragiskt

http://www.ewtn.com/library/curia/cdfboff.htm

http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=ivone%20gebara&source=web&cd=1&ved=0CCgQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.clas.ufl.edu%2Fusers%2Fbron%2FPDF–Christianity%2FLorentzen–Ivone%2520Gebara.pdf&ei=v-IuT-f_Ca2Q4gTcpZySDg&usg=AFQjCNGzGPXsh4XnEs6k_foy_-3baDVRlA&cad=rja

Men Anna Karin Hammar förstår sig på dessa personer.

Lyssna  på  hennes  budskap   ”När man talar om Gud då talar man om hur alla hör samman”

http://www.unt.se/uppsala/24unt-teologifestivalen-2012-drar-igang-1653744.aspx

Mycket bra var även Ann-Louise Eriksson som berättade om Teologisk literacy – Förmåga att kunna tolka, utveckla , kommunicera inom en tradition.

Även vår nutida miljöapostel Stefan Edman framträdde på scenen och förkunnade att ”förundran är teologins hjärta.”

Någon påminde om vad hans far Gunnar Edman sagt en gång ”Gå ut i världen och gör lärjungar av  människor”

”2012 år teologifestivalpris – Silverkeruben – tilldelas KG Hammar

I motiveringen betonas KG Hammars insatser för att göra teologi till allas egendom. Genom att vägra uttala absoluta sanningar har han lockat – och tvingat – människor att göra sina egna ställningstaganden. Som orädd debattör – i skrift, i tal och debatter – har han berört och ibland upprört och starkt bidragit till en teologisk utveckling.
Inte minst har han lyft fram lekfolkets stora betydelse som helt avgörande för Svenska kyrkans framtid. I en tid när kyrkan tenderar att marginaliseras har han gång på gång funnits med på listor över Sveriges viktigaste opinionsbildare.
Priset delas ut i samband med den pågående Teologifestivalen som har temat ”för att världen ska leva” ett tema som stämmer väl med KG Hammars hela livsgärning och engagemang”

Teologifestivalen avslutades i Uppsala Domkyrka. med bla predikan och samtal av  palestinske  prästen Imad Haddad och Muna Mushahwar, ögonläkare i Jerusalem som beskrev det förtryck palestinska kristna lever under.   ”Hur går det ihop att kalla sig demokrati samtidigt som man är en ockupationsmakt ?”

Bön om förlåtelse  från församlingen

Kärlekens Gud,

du som ville att världen ska leva.

Du ser vår längtan

efter att bruka och bevara jorden

enligt uppdraget du gav oss,

men vi lever inte enligt din vilja. Därför sörjer jorden,

markens djur och himlens fåglar.

Vi bekänner att vi vänt ryggen

åt dig och din skapelse.

Kärlekens Gud, tag emot oss och förvandla oss i din nåd.  Amen

// Irène

PS Vilket storartat syskonpar KG och Anna Karin Hammar.

Teologifestivalen är också ett storartat sätt för EKUMENIK på gräsrotsnivå – om man så vill.  Men katolska kyrkan verkar inte vilja. Ingen information till katoliker före  har jag sett till och återstår att se om det kommer någon info efter ?

Att ekumenik  kommer av Oikoumenikos ”som rör den bebodda världen”   är värt att lägga på minnet.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

3 svar på ”För att världen ska leva ” Teologifestival 2012

  1. Irene,

    Ja, man borde suttit med! Du återger din och festivaldeltagarnas hoppfullhet. Som en början på något. Teologi är för mig ofta den knastrande torra läran o ifrågasättandet av Guds existens men här verkar det som om ni tagit ett steg vidare. Ni bad tillsammans.
    Kanske beror det på att åtskillnaden mellan teologi o religionsvetenskap har förtydligat teologi. Läran om Gud har inkluderat mer en tro på Gud eftersom man föredrar teologi före religionsvetenskap. Det behöver inte vara en åtskillnad eftersom de måste berika varandra. Teologer speciellt prästbarn (det är ofta prästbarn som fått kallelse häpnadsväckande nog …genetiskt arv?) behöver förstå ex. religionssociologi o religionspsykologi för att inte bli alldeles mossiga o fadersbundna.

    Men det intressanta är att du frågar om Katolska kyrkan kommer att berätta om denna festival eller ej. Nu förstår jag inte riktigt om man nu bjuder in Ulf Johnsson från Signum till att medverka så är det väl kristet hederligt att berätta om det i Signum? Om nu inte KM kan det. KM kan ju låta Johnsson skriva. Annars verkar det ju som om man motverkar
    kristendom på gräsrotsnivå.

    Que pasa?

    Agneta

  2. Irene Nordgren skriver:

    Agneta

    Teologifestivalen är en fantastisk upplevelse.

    ”Ni bad tillsammans”

    Låt mig förklara. De enda katolska företrädarna som jag såg var med och ”bad tillsammans” på söndagen i högmässan i domkyrkan i Uppsala var dominikansystrarna Madeleine Fredell och Katrin Åmell.

    Ulf Jonsson SJ och hans medbroder Fredrik Heiding SJ medverkade i 2 programpunkter under festivalen men var inte med i högmässan. Då hade de för säkerhets skull återgått till Sankt Lars.

    Hittar du något skrivet i Signum om Teologifestivalen så säg till. Jag har inte sett en rad – ÄNNU.

    Jag tror inte att Katolskt Magasin tycker att Teologifestivalen som samlade 1200 människor är något som är värt att skriva om.

    I varje fall har jag inte hittat något på KM blogg eller som förhandsinformation i papperstidningen.

    Och följaktligen kunde jag räkna katolska lekmän jag känner till på ena handens fingrar om jag ska överdriva något.

    Agneta det jag skriver om påven och SSPX i annan kommentar gäller även i denna kommentar.

    Kristen ENHET ur Roms synpunkt gäller inte till varje pris.

    Påvens attityd blir normgivande för alla lokala biskopar inklusive vår egen Anders Arborelius.

    Och Anders Arborelius hållning är absolut normgivande för Ulf Jonsson på Signum och Margareta Murray Nyman på biskopens husorgan Katolskt Magasin.

    Kom ihåg en viktig sak att biskopar inom katolska kyrkan VÄLJS av påven utifrån sin fallenhet och FÖRMÅGA att identifiera och SYNKRONISERA sitt tänkande med påvens tänkande.

    Här skårar biskop Anders fallenhet in högt.

    Viljan och visad lust att tänka självständigt och i tal DESSUTOM dokumenterat detta ger så pass mycket minuspoäng för biskopskandidater att när påven ser nuncieprotokollet med dessa minustecken så lägger han omedelbart protokollet i en annan hög. Högen med präster som aldrig kommer PÅ FRÅGA.

    Påven vill att all ekumenik med kyrkor som har kvinnliga präster ska hållas på absolut MINIMAL SPARLÅGA.

    Detta vet Ulf Jonsson och Fredrik Heiding som måste som jesuiter vara särskilt lydiga mot påven genom sitt 4 löfte.

    Därför lite ironi i alla fall att Newmankillarna som jesuiter uppkallat sitt institut efter kardinal Newman som gjort sig känd för att säga att han först skålar för samvetet och sedan för påven om han anmodas att utbringa en skål………..

    KG Hammar står inte högt i kurs inom katolska kyrkan. Han ”söker ju sanningen”. Och det anses som mycket fult att göra om man är biskop.

    För att inte tala om KG syster – Anna Karin Hammar en lesbisk biskop. Tänk på att kvinnliga präster – och kvinnliga biskopar som dessutom är lesbiska ska vi bara inte tala om – är det största hot Rom kan tänka sig.

    Hotet om kvinnliga präster är värre än hotet om miljöförstöring i Rom.

    Och Påven äger ju SANNINGEN – äger den ABSOLUTA sanningen. Det anses som fint att kunna säga att man äger SANNINGEN om man är katolik. Och det gör man per automatik i och med att ens påve gör det.

    I seminariet jag deltog i om Tro och Vetande pekade biskop Antje Jackelén på faran med den absolute monarken när det gäller Tro och Vetande. Hon nämnde särskilt Ludvig XIV och hans L’ État c’est moi.

    Jag la märke till att Ulf Jonsson inte protesterade……..

    Men hans högste chef kan ju inte annat än kallas för en absolut monark som lever efter mottot L’Église c’est moi.

    Läs Wikipedia vilka som räknas som Absoluta monarkier

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Absolut_monarki

    Brunei (sultan)
    Förenade Arabemiraten (emirat)
    Heliga stolen och Vatikanstaten (påvedöme)
    Oman (sultanat)
    Qatar (emirat)
    Saudiarabien (kungadöme)
    Swaziland (kungadöme)

    // Irène

  3. Anneli Magnusson skriver:

    Irène,
    Om teologifestivalen är återkommande, så lägg ut information här nästa gång. Det finns så mycket okunskap om Svenska kyrkan bland katoliker, så många skulle verkligen ha nytta av att vara med!
    Sedan bör förstås Katolska kyrkans ledning också signalera att teologifestivalen är något positivt om man vill framstå som seriös när det gäller ekumeniken.
    Anneli

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *