Archive for januari, 2021

Published by Irène Nordgren on 31 jan 2021

Sr Philippa Rath OSB – efterföljare till Hildegard av Bingen

Sr Philippa Rath OSB i klostret Abtei St. Hildegard / Benedictine Abbey of St. Hildegard i Rüdesheim i Tyskland har ”samlat vittnesbörd från 150 kvinnor som känner sig kallade till diakon eller präst” i en bok som heter ”Weil Gott es so will” (Därför att Gud vill ha det så) och som kommer ut imorgon 1 febr 2021 på Herders förlag. Boken presenteras av förlaget så här :

”Vilket slöseri med begåvningar och andliga nådegåvor  Möjligheten att deras röster genom den Synodala Vägen äntligen kommer att höras har  nyligen lett till denna uttrycksfulla samling av autentiska vittnesbörd. 150 kvinnor från alla tyskspråkiga områden tecknar i sina personliga berättelser den omskakande bilden av ett enormt slöseri med andliga nådegåvor, som sedan årtionden har ägt rum inom katolska kyrkan och fortfarande äger rum. De yrkeserfarenheter som här skildras vittnar om slöseri. Kända och okända kvinnor vittnar om stort lidande men även om en tilltagande oförståelse för den gällande kyrkorätten som utesluter kvinnor från alla ämbetsvigningar.  Mängden av de skildrade erfarenheterna är en allvarlig , omisskännlig och såväl teologisk som pastoralt välgrundad vädjan om nytänkande inom kyrkan och till en förändring av dess ämbetsförståelse.  Bara på så vis kan klerikalism och maktmissbruk övervinnas och kvinnors autentiska kallelser äntligen erkännas och bära frukt. ” (min övers)

Intervju i katolisch.de

Benediktinsyster Philippa Rath pläderar för kvinnliga präster

”En klerikal manskyrka är en ”amputerad” kyrka”

https://www.katholisch.de/artikel/28539-philippa-rath-klerikale-maennerkirche-ist-amputierte-kirche?fbclid=IwAR2K_k7SRggaM9f41FbPPiQYUWBRwIfuYyZU41wyW9Ch8JjiTicaldaKUMo

Voices of Faith

”En konversation med syster Philippa Rath OSB om krisen i kyrkan och de möjligheter det skulle kunna medföra för kvinnor ”

https://voicesoffaith.org/conversations-1/2019/4/23/a-conversation-with-benedictine-sister-philippa-rath-osb-about-crisis-in-the-church-and-the-opportunities-this-might-bring-for-women

Domradio.de

Syster Philippa Rath OSB på Synodala Vägen talar över temat RÄDSLA

https://www.domradio.de/video/synodaler-weg-sr-philippa-rath

Här i detta benediktinkloster har sr Philippa Rath OSB varit ordenssyster i 30 år.

Eibingen Abbey (GermanAbtei St. Hildegard, full name: Benedictine Abbey of St. Hildegard) is a community of Benedictine nuns in Eibingen near Rüdesheim in Hesse, Germany. Founded by Hildegard of Bingen in 1165, it was dissolved in 1804, but restored, with new buildings, in 1904. The nuns produce wine and crafts. They can be heard singing their regular services, which have been at times recorded. The church is also used as a concert venue. The abbey is a Rhine Gorge World Heritage Site.

https://en.wikipedia.org/wiki/Eibingen_Abbey

Sr Philippa Rath är också med i kampanjen Overcoming Silence

”The Overcoming Silence campaign calls for positive reform of the male church hierarchy to bring women into decision-making roles – at local parish level right through to the Roman Curia – at a time when the Vatican is under fire for its failure to tackle the scourge of child sex abuse.”

https://overcomingsilence.com

I Voices of Faith adventskalender 2020 satt sr Philippa Rath OSB i lucka nr 5 Hallå kära följeslagare 
Det finns platser att längta till som tex ön Reichenau, där jag ibland befinner mig.  En ö som låter en ana hur Gud ursprungligen tänkt sig skapelsen.  Men det finns också tider att längta till och dit hör adventstiden Vilken längtan, förhoppning och förväntning har jag inför denna advent 2020. Jag längtar med så många kvinnor efter jämställdhet inom kyrkan, längtar efter att kunna ta del av alla Kyrkans ämbeten och ansvar. Jag hoppas med så många människor att kyrkan äntligen är beredd till förändring och förnyelse. Och jag förväntar mig att denna förnyelse och denna förändring sker i konkreta steg. Men inte imorgon eller övermorgon – utan idag. Här och nu ! Då kan det bli advent – Guds ankomst i världen, inte som man utan som människa – som vi ber på julen Homo factus est.
 God Jul önskar er syster Philippa”  (min övers)

https://www.facebook.com/watch/?v=1280714832314936

// Irène

PS 13 februari kan man lyssna när sr Philippa Rath talar om sin nys bok

Här kan man anmäla sig

https://www.eventbrite.it/e/because-god-so-wills-it-sister-philippa-rath-osb-discusses-her-new-book-tickets-138533402135?fbclid=IwAR2lqrG_4f6vAE8ONuiTWxSLJvyl-Kq976SgHv5iinFJNEYNFE6JVQbbcsE

Published by Irène Nordgren on 24 jan 2021

Sr Madeleine Fredell OP predikar söndag 24 jan 2021

Mark 1:14 – 20

14När Johannes hade blivit fängslad kom Jesus till Galileen och förkunnade Guds budskap 15och sade: ”Tiden är inne, Guds rike är nära. Omvänd er och tro på budskapet.”

16När han gick utmed Galileiska sjön fick han se Simon och hans bror Andreas stå vid sjön och kasta ut sina kastnät, för de var fiskare. 17Jesus sade till dem: ”Kom och följ mig. Jag skall göra er till människofiskare”, 18och de lämnade genast sina nät och följde honom. 19Lite längre fram fick han se Jakob, Sebedaios son, och hans bror Johannes, som höll på att göra i ordning näten i sin båt. 20Han kallade på dem, och de lämnade sin far Sebedaios och hans folk i båten och följde efter honom.

Sr Madeleine predikar

Kallelsen att bli dominikan kom bokstavligen som en blixt från klar himmel. I ett pyttelitet kapell i en lägenhet i ett utsatt förortsområde till Grenoble. Vi satt och bad över profeten Jeremias kallelse och skulle strax äta med kommunister på en marxistisk restaurang. Där och då!

Vi har alla en kallelse i livet och det finns lika många kallelser som det finns människor. Men är det så här brutalt det går till? Hur blev du kallad till det du är och lever idag? Det fanns säkert föregångare och förebilder som drev dig åt ett visst håll. Kanske blev du kär och ville leva ditt liv med en utvald person och ni gav varandra en kallelse att leva tillsammans. Jo, vi håller med om att kallelsen ofta kommer utifrån även om vi själva låter den mogna inombords. Och ibland får vi väldigt lite tid till mognad!

Vi är så vana att höra om när Jesus kallar sina lärjungar att vi inte lägger märke till berättelsens omstörtande karaktär. Det brukar ju vara så att det är lärjungarna som söker upp en mästare och ber om att få bli del av mästarens grupp eller skola. Här är det mästaren som söker upp de tilltänkta lärjungarna. Så här långt kan vi hänga med. Vi är vana vid att Jesus gör märkliga saker. Och gudomliga kallelser är omstörtande – och samhällsfarliga! Och ofta farliga för en själv också. Kallelsen innebär att vittna för något och att vara vittne är detsamma som att vara martyr. Är vi trogna vår kallelse kommer vi att få lida, för när vi växer och mognar i något så gör det ont.

När bibeln vill uttrycka radikaliteten med en kallelse sker den omedelbart, utan betänketid och den bryter alltid upp ett socialt sammanhang. Mest känd är kanske hur Elia kastar sin mantel över Elisha medan han är ute och plöjer med tolv par oxar framför sig. Vi vet inte om han faktiskt fick ta farväl av sina föräldrar … (1 Kung 19:19–21). Och vad de tyckte om saken är det nog bäst att vi inte vet alls … 

Faktiskt är det likadant i vår text. Kallelsen som Jesus riktar till de två brödraparen är nästan som en befallning. Alla fyra lämnar omedelbart näten på marken och struntar i sina familjer, i de inhyrda arbetarna, i det försörjningsansvar de har! Nu ska de bli människofiskare och utbildningen får de av mästaren, Jesus.

Vi vet att Simon Petrus var gift. Hans hustru hade inget ord med i laget. Hon fick bara finna sig i saken. Och svärmodern var sjuk. Och vad tyckte fadern Sebedaios om att förlora sina två söner som förmodligen var arbetsledare i hans lilla fiskeföretag? Kanske var de också gifta och hade barn? Vi måste komma ihåg att samhället var byggt på familjeklanen och överlevnaden vilade på den ekonomiska verksamhet som alla i klanen arbetade i och för. Jesus bryter faktiskt sönder de socio-ekonomiska förutsättningarna för familjerna till de två brödraparen som han rycker till sig. Jodå, vi återfinner lärjungarna i sina fiskerier då och då, men de har inte längre kvar något ansvar.

Vi har också gjort uppbrott och följt en kallelse i våra liv. Det finns anledning att ibland stanna upp och se vilka konsekvenserna blir för dem vi brutit upp ifrån. Ingen kallelse är entydig, den innehåller alltid mörka sidor också. Tursamt nog vet vi inte hur kallelsen kommer att utvecklas. Det visste inte Simon och Andreas, Jakob och Johannes heller. Inte heller Jesus själv. Om de vetat, hade de säkert gömt sig i sina hus när Jesus närmade sig stranden.

Alla livskallelser har konsekvenser. Obehagliga, svåra och smärtsamma konsekvenser. Barmhärtigt nog känner vi inte till dem när vi liksom i ett lyckorus vill dela glädjen med andra som människofiskare. Tiden är alltid inne för metanoia, för att gå utöver vårt förnuft, som ordet omvändelse betyder på grekiska, och som Jesus uppmanar oss till. Och omvändelsens konsekvenser får vi tursamt nog aldrig reda på i förväg!

Sr Madeleine Fredell OP

Published by Irène Nordgren on 02 jan 2021

Människor och Tro – Inkulturation och kroppslighetens mystik

Människor och Tro idag 2 jan kl 1700 Repris från 2019 ”Tänk om Gud är kvinna ?”

”Dagens Människor och tro handlar idag om Gud som kvinna. Hur skulle det påverka oss existentiellt, i vardagen och framför allt vårt samhälle. Inom den katolska feministteologin börjar man åter diskutera Guds feminina aspekter och till med påven Franciskus har benämnt Gud som modern. En pågående debatt rasar inom Vatikanen som delar hela den katolska världen sen några avbildningar av Pachamama, en urbefolknings gudinna från Sydamerika, hedrades och likställdes med Jungfru Maria. Moder Jord är också en mycket gammal symbol som nu fått en ny renässans, speciellt i mer sekulära samhällen.”

”Människor och tro får vi höra dominikansystern och teologen Madeleine Fredell och teologen Irene Nordgren analysera de senaste rönen inom feministteologin.”

https://sverigesradio.se/avsnitt/1631260?fbclid=IwAR2WSnG5IO42VP_DRdJUZVOnBntYRa4ilPKjtLExzIQBO8Ybp7SCceqAyXk

// Irène

PS Om inkulturation https://sv.qaz.wiki/wiki/Inculturation

Ett exempel på inkulturation är ”Vår Fru av Guadelupe”.

Vatican News berättar bakgrunden https://www.vaticannews.va/en/saints/12/12/b–mary-virgin-of–guadalupe.html

Av någon anledning ”glömmer” Vatican News dock att nämna gudinnan TONANTZIN i sammanhanget. Innan de kristna spanska conquistadorerna för ca 500 år sedan erövrade Mexico vördades på kullen Tepeyac gudinnan Tonantzin och där en kyrka senare byggdes åt ”Vår Fru av Guadelupe” som blev världens största pilgrimsort.

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är tonantzin.jpg  http://www.katolskvision.se/blog/?p=27590

Sr Madeleine berättar om medeltidens och kroppslighetens mystik, sensualitet och födande Marior.

http://www.katolskvision.se/blog/?p=27857

Sr Madeleine i Föreläsningsserien ”Födda att representera Gud, på spaning efter en teologisk människosyn i vår tid” 31 jan 2020

Del 1 https://www.youtube.com/watch?v=OyGq2zINlpw&fbclid=IwAR2LW14uQgkp1IR5n4dGZi3JhtIAgGTwQmmQJ_9nPgivi0ScIj58hohw0Hk

Del 2 https://www.youtube.com/watch?v=dhVUBPZ5dZc