Katolsk Observatör höjer skrämselfaktorn

Det har varit ett ljummet  intresse i katolska media när det gäller att rapportera om valet idag av svenska kyrkans  första kvinnliga ärkebiskop Antje Jackelén.

Katolsk Observatör  låtsas som det regnar.

Men däremot  ligger KO  hela tiden  i framkanten när det gäller att till sina svenska läsare förmedla hur horribelt det ligger till med katolicismen på kontinenten och särskilt med den ”nedsmittade tyska katolicismen”.     Redaktionen spanar in  RÄTT artiklar  från när och fjärran  som översätts till svenska och kontinuerligt publiceras.  Jag fastnade för tex nedanstående text av en man vid namn Giuseppe Nardi som FÖRFASAR sig på det där absolut RÄTTA SÄTTET som alltid går hem på Katolsk Observatör.   Ämnet denna gång är   förslaget om kvinnliga kardinaler som nu cirkulerar lite varstans i sociala media och som under rubrik

”Vi vill ha kvinnliga kardinaler” Om ett upprop från tyska kvinnliga teologer

av författaren inleds så här  fint

”Kravet ”Vi vill ha kvinnliga kardinaler”, kommer från tyskt språkområde och det förvånar egentligen ingen. Den tyska katolicismen är smittad av den provinsiella protestantismen, som den ständigt har för ögonen: med gifta, separerade, omgifta, homosexuella och lesbiska manliga och kvinnliga präster och biskopar. Och skulle denna protestantism ha haft en påve, men som de själva betonar, ”himlen vare lovad”, inte har, så skulle de säkert redan ha en kvinnlig sådan. Och detta eftersom man alltid vill följa tiden, det vill säga, vara modern. Det preussiska statskyrkosystemet var modernt, den nazistiske riksbiskopen var modern, de moskvavänliga fredsprästerna var moderna, idag är de kvinnliga genderprästerna moderna och imorgon… Ja, det dyker väl alltid upp något.”

Läs gärna hela texten och missa absolut inte det  intressantaste dvs  FOTNOTEN  – egenhändig produktion av  Katolsk Observatör, svenskt-katolskt hantverk  rakt igenom.

Strategin med FOTNOTEN  är att läsaren först i lugn och ro  ska förfasa sig över katolicism på annat håll –  i detta fall Tyskland men  när  väl så har skett så lägger Katolsk Observatör lite diskret till sin FOTNOT för att på så vis höja skrämselfaktorn.  Underförstått inte bara i Tyskland ………”utan även i utskotten i vårt eget stift finns liknande ideér……..”.   Vad Katolsk Observatör syftar på ?  Svar ”Syster Madeleine Fredell OP”………

”Fotnot: Liknande idéer till de som framförts av bl.a. Helen Schungel- Straumann finns även representerade i utskotten i vårt stift. Vid ett samtal i Katolska Domkyrkan 12 mars 2013 som sändes i i SVTPlay fördes föjande dialog med syster Madeleine Fredell OP och en reporter: – Lite märkliga symboler i vår massmediala värld och den form av demokrati vi har – gamla ärevördiga herrar – enbart herrar – gå in och rösta om en påve…man borde reformera elektorskollegiet och kardinalskollegiet. Detta måste kyrkan arbeta med nu.— Man måste få kvinnor in på scenen helt enkelt. De finns som teologer men inte som kvinnliga ämbetsbärare.
– Och du vill se dem som präster i katolska kyrkan?
– Ja absolut! Kvinnliga biskopar: Ja för det är där vi måste börja. Vi ska inte börja underifrån. Vi ska ha den totala vigningen.

http://katobs.se/art_kvinnokardinaler.html

// Irène

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

4 svar på Katolsk Observatör höjer skrämselfaktorn

  1. Gert Gelotte skriver:

    Irène.

    att Katolsk Observatör i en och samma mening nämnet den nazistiske riksbiskopen och kvinnliga präster som exempel på modernitet säger väl det mesta om Katolsk Observatör. Varför skänka dess redaktion glädjen av att få väcka uppseende?

    Gert

  2. Irene Nordgren skriver:

    Gert Svaret är mycket enkelt. Det mest uppseendeväckande är att biskop Anders anser att Katolsk Observatör har ”bemyndigande att kalla sig katolsk” samtidigt som han anser att Katolsk Vision inte har det. Biskop Anders har tolkningsföreträde i sitt stift att definiera vad som får klassificeras som ”katolskt ” och inte. Jag bara manifesterar resultatet……..// Irene

  3. Jack skriver:

    Men Irene, efter fyra år har du inte förklarat varför Katolsk Vision ska kalla sig för just Katolsk, på vilket sätt kännetecknar den att den är katolsk?

    Fortfarande inga svar utan bemöts i dialogen och samtalen med de klassiska ”Din identitet finns inte på riktigt” ”behöver inte förklara” ”läs på” ”hänvisar till ”Wir sind etc..”
    ”hänvisar till upproret”. ”Vad är Katolsk tro?” O. s. v.

    Kan man fortfarande vara Katolik fast förneka dogmerna, dog Martin Luther som katolik? Vad är en katolik? Vad är vad i denna tid? Dessutom som Ante sa, vi måste samtala om samtalet, då kan vi nå samtalet! Glasklart, eller hur.

  4. Eric skriver:

    Signaturen Jack har ju en poäng här; å ena sidan förorda dialog, åa andra sidan smälla dörren i ansiktet på de som försöker komma in i en dialog och möta sakfrågorna…Är ju knappast ensam om upplevelsen precis i detta forum. (Nu kommer säkert tjatet om signaturer, men det är inget ovanligt, det är snarare regel på nätet idag. Varför? Olika skäl, men de behöver inte vara belastande. Allt som skrivs ligger kvar och kan sökas av till exempel arbetsgivare, släktingar etc. Och jag skulle knappast som chef vara så road om jag visste att en medarbetare bloggar på arbetstid. Bara ett av skälen. Ett annat är att allt ligger kvar även om man så att säga byter kurs, bekännelse, liv, eller livet tar slut!). Angående inlägget, tror jag Gert har felläst en sak: den nazistiske riksbiskopen nämndes ju i samma mening som det preussiska statskyrkosystemet, de moskvavänliga fredsprästerna och de kvinnliga genderprästerna. Alltså en metafor för ”vända-kappan-efter-vinden”-fenomenet och snarheten att följa makten. Det är orättvist att påstå att man därmed skulle jämställa kvinnopräster med nazister – och heller inte särskilt lysande. Hur då, liksom? I övrigt tycker jag artikeln hade en del poänger, även om den var på gränsen till sarkastisk.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *