”Katolska kyrkan stormad av aktivister”

”Tumult utbröt i Katolska domkyrkan i Stockholm på torsdagen. Under pågående mässa tog sig tre Femen-aktivister in i kyrkan.

– Han tog stryptag runt om halsen så jag inte fick luft, säger Jenny Wenhammar, 41.

De tre aktivisterna var nakna på överkroppen och iklädda budskap till stöd för en kampanj för abort som pågår i Spanien.

I Katolska domkyrkan hade eftermiddagens mässa hunnit pågå i 20 minuter när kyrkan stormades.”

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18270133.ab

// Irène

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

14 svar på ”Katolska kyrkan stormad av aktivister”

  1. Krister Janzon skriver:

    Snygga bröst, men smaklös demonstration! Och så finns nu Femen på Stockholmskartan; på
    kort tid både intill moskén på Södermalm och nu inne i Katolska domkyrkan under pågående gudstjänst.
    Enligt AB-artikeln var syftet att stödja laglig abort i Spanien. Ett bra ambition för en sekulär demokratisk och då följaktligen multietisk stat som Spanien vill vara.

    Samtal etc – som Fredrik Emanuelson anbefaller i AB’artikeln – hade varit en bättre metod än att använda sig av sin påmålade överkropp. Jag har förståelse för att ministrant och andra försökte avbryta demonstrationen med synbarligen relativt milt våld.

    Krister

  2. Anneli Magnusson skriver:

    Krister,
    Det fanns säkert fler män som gottade sig åt att få se bara bröst, men som till skillnad från dig höll tyst om sin förtjusning…
    Även om man kan ha invändningar mot val av protestform bör man minnas att bakgrunden är allvarlig. Skrämmande många kvinnor dör varje år av illegala aborter. Jag är ingen siffermänniska men vill minnas att det är runt 60 000.
    Anneli

  3. Gert Gelotte skriver:

    Vänner,

    jag tycker den här incidenten kan ses på fler än ett sätt.

    På ytan var demonstrationen respektlös, oförskämd och framför allt kontraproduktiv. Om de tre kvinnorna vill vinna någon för sin sak så torde de ha uppnått motsatsen.

    Men på ett djupare plan finns det anledning att tänk efter. Den skandal de tre åstadkom är ju ett intet mot den ständigt pågående skandal som kyrkans diskriminering av kvinnor är.

    Därtill kan man göra en evangelisk jämförelse. När Jesus drev ut månglarna ur templet bröt mot allt vad god ton heter. Hans fromma omgivning var säkert lika upprörd som den i domkyrkan.

    Gert Gelotte

  4. Krister Janzon skriver:

    Anneli,

    Du är verkligen grov i munnen, som tramsar till en dialog genom att få min kommentar
    till en fråga om förtjusning! Och att mena dig kunna ransaka mitt hjärta och nurar.
    Läser du alltid bara hälften av vad den andre säger? Det blir lite magert att ”gotta sig åt”.

    Gert,

    Du beskriver bra en dualism med aktionen; jag hade en annan, men bägge gäller, menar jag.

    Det är både plumpt och ovärdigt att använda den nakna kroppen som chockverkan och ”påtryckningsmedel” för att få uppmärksamhet för det man påstår sig vilja stödja: en legal abortmöjlighet i Spanien. Jag tror också att det blir kontraproduktivt, men Femen säger att de fortsätter med ”bröstmetoden” så länge som den väcker uppståndelse.
    Och, ”bara en troende kan verkligen häda, blasfemin ligger inte i den andres makt”.

    Jag tycker Fredrik Emanuelson har givit en sansad och bred reaktion i AB, klicka HÄR.

    Krister

    PS Jag ser samtidigt på samma sida i AB, att den duktiga journalisten Natalia Kazmierska skriver HÄR om Femen och i sin artkel DÄR ger en referens till Ann Heberleins utmärkta artikel i Sydsvenskan om Feminismen.

  5. Gert Gelotte skriver:

    Vänner,

    jag tycker Fredrik Emanuelsson gör det lätt för sig. Att bara bli upprörd är att ducka för det faktum att kvinnoförtryck är den katolska kyrkans allvarligaste problem och största synd.
    Det allra värsta är att kyrkans officiella företrädare brukar förneka diskrimineringen och på så sätt smita från en seriös debatt.

    Gert

  6. Agneta Sofiadotter skriver:

    Håller med Krister o även Gert.

    Men om F.E. varit en annan person än den han är kunde han ha skrivit:

    ”Välkomna ni systrar att komma till kyrkan för en värdig tyst naken protest..för att påvisa er utsatthet… det får kyrkan tåla”.

    Med andra ord man behöver inte göra det så banalt o tarvligt o jag är lika trött på att Elisabeth Olsson gömmer sig runt hörnen som att man använder ord som ”pattar” eller ”fittstim”.

    En tyst lång nakenprotest är oändligt mkt starkare … unga o gamla kvinnor nakna som skrider fram. Naturligt o värdigt. Och nakna män i alla åldrar som vill visa solidaritet.
    Nakenheten är bra för det är där allt ojämlikt tar sin början.

    Agneta

  7. Anneli Magnusson skriver:

    Jämförelsen med när Jesus drev ut månglarna ur templet är tänkvärd. Det kan behövas drastiska metoder för att få människor att vakna till. Och här är verkligen grundtanken lovvärd, kvinnor dör dagligen i sviterna av illegala aborter och Katolska kyrkan arbetar aktivt för att de ska bli fler.
    Personligen tycker jag inte att man ska tränga sig in i en kyrka så som Femen gjorde, De drar då alla katoliker över en kam. Det här är inte Spanien vi kan inte ta ansvar för vad kyrkan gör där och man kan heller inte dra alla över en kam. Många katoliker är inte motståndare till legala aborter, utan kan verkligen se nyanserat på detta etiska dilemma.

    En annan fråga jag ställer mig är om de som är allra mest upprörda över aktionen också protesterar när fanatiska abortmotståndare i USA hotar läkare och kvinnor utanför abortklinikerna? Det borde de göra. För man kan ju inte kräva att själv få vara ifred men inte acceptera att den som inte delar ens åsikt har samma rättigheter.
    Anneli

  8. Irène Nordgren skriver:

    Gert

    ”Därtill kan man göra en evangelisk jämförelse. När Jesus drev ut månglarna ur templet bröt mot allt vad god ton heter. Hans fromma omgivning var säkert lika upprörd som den i domkyrkan.”

    På Bengts Blogg dras nu Pussy Riot och aktionen i Sankt Eriks kyrka över en kam. Det anser inte jag är rätt att göra.

    http://bengtmalmgren.wordpress.com/2014/01/31/biskop-anders-uppmanar-till-deltagande-i-massan-i-katolska-domkyrkan-ikvall/#comment-2402

    http://bengtmalmgren.wordpress.com/2014/02/01/mans-ideer-pengar-och-makt-bakom-femen-aktionen-i-katolska-domkyrkan/

    När det gäller Pussy Riot som demonstrerade mot månglarna Kirill och Putin tycker jag din jämförelse med Jesus och månglarna i templet är adekvat men inte utifrån aktionen i Sankt Erik.

    Delar helt denna din uppfattning.

    ”På ytan var demonstrationen respektlös, oförskämd och framför allt kontraproduktiv. Om de tre kvinnorna vill vinna någon för sin sak så torde de ha uppnått motsatsen.”

    // Irène

  9. Irène Nordgren skriver:

    Anneli

    ”Personligen tycker jag inte att man ska tränga sig in i en kyrka så som Femen gjorde, De drar då alla katoliker över en kam. Det här är inte Spanien vi kan inte ta ansvar för vad kyrkan gör där och man kan heller inte dra alla över en kam. Många katoliker är inte motståndare till legala aborter, utan kan verkligen se nyanserat på detta etiska dilemma.”

    Delar din uppfattning.

    Du skriver

    ”En annan fråga jag ställer mig är om de som är allra mest upprörda över aktionen också protesterar när fanatiska abortmotståndare i USA hotar läkare och kvinnor utanför abortklinikerna? Det borde de göra. ”

    Har aldrig hört Fredrik Emanuelson eller någon annan på biskopsämbetet eller biskop Anders själv ta till orda offentligt över fanatiska VÅLDSAMMA abortmotståndare i USA som till och med mördat läkare på abortkliniker.

    // Irène

  10. Gert Gelotte skriver:

    Vänner,

    jo det är ett antal katoliker som nu vältrar sig i självömkan. Men faktum kvarstår. Den skandal som de tre barbröstade kvinnorna åstadkom i domkyrkan är en obetydlighet jämfört med kyrkans systematiska kvinnoförtryck. Ett kvinnoförtryck som är så integrerat i kyrkans liv att utövarna knappt ser det och har fräckheten att påstå att det inte finns. Aktionen var osmaklig men stiftets hel- och halvofficiella reaktioner är minst lika osmakliga.

    Gert

  11. Anneli Magnusson skriver:

    Iréne,
    Nej, det är nog så att man från officiellt katolska håll aldrig tagit avstånd från hoten och våldet mot läkare som utför aborter och kvinnor som av olika skäl gör abort. Men egentligen är det väl en slags konsekvens i det, ibland är människors liv värdefulla, ibland inte, så fungerar ju Katolska kyrkan.

    Jag tycker att det verkar vara panik på biskopsämbetet för tillfället, man försöker sig på alldeles för många olika strategier samtidigt . Det går att följa agerandet på Bengts blogg, som du också länkar till.
    Bä försöker ignorera de bakomliggande orsakerna, dvs förslaget till ny hård abortlag i Spanien, där Katolska kyrkan är drivande och konsekvensen lär blir att ännu fler kvinnor tvingas till illegala aborter. Det går inte så bra, på nyheterna rapporterades i kvälll att 100 000- tals spanjorer demonstrerade mot lagförslaget, så ingen lär ha missat motivet för Femens aktion.

    Biskopen talar om att kvinnorna i Femen inte visste vad de gjorde. Sina motiv har de säkert klara för sig, däremot kanske de inte kan sätta sig in i hur det kändes för dem som satt i kyrkan under deras aktion. Eller för oss katoliker som inte delar kyrkans officiella syn på reproduktiv hälsa och upplever att vi ”anklagas” något vi aldrig tyckt.

    Stiftet fortsätter strategin med att försöka misstänkliggöra Femens uppsåt genom att påstå att de är styrda av män och att det ingår eskortflickor i gruppen. Dessutom buntar man ihop dem med Pussy Riot och du beskriver skillnaderna bra tycker jag.

    Sammantaget blir det helt enkelt för mycket av konspirationsteorier för att man ska kunna göra annat än att skaka på huvudet åt argumentationen. ”Less is more” är något för biskopsämbetet att kontemplera över.
    Anneli

  12. Anneli Magnusson skriver:

    10 000-tals demonstranter stod det i DN idag. Många var det hur som helst.
    Anneli

  13. Gert Gelotte skriver:

    Vänner,

    tänk vilket framsteg det vore om kyrkans ledare förstod skillnaden mellan att säga nej till abort och att säga nej till legal abort.

    Abort är ytterst en fråga om varje människas syn på rätt och fel – alltså moral. Samma abort kan vara rätt i den enes ögon men orätt i den andres. Nästan alla tycks dock ense om att det finns situationer där abort är åtminstone okej. Ta Spanien. Där vill den konservativa regeringen med stöd av kyrkan göra det svårare att få abort, men den skall fortfarande vara tillåten efter våldtäkt eller om det är fara för kvinnans fysiska eller psykiska hälsa. Alltså accepterar man abort som sådan.

    Legal abort är samhällets sätt att hantera att det finns olika syn på när det är okej att genomföra en abort. Samhället accepterar att det finns olika uppfattningar och anpassar sin lagstiftning efter detta. Det är så man gör i ett samhälle där det finns olika uppfattningar. Lagarna sätter ramar som rymmer flertalet, inte alla, uppfattningar om vad som är rätt och fel.

    Jag tycker det är bra om kyrkan påminner oss alla om att abort inte är oproblematiskt. En abort är inte jämförbar med en blindtarmsoperation. Men kyrkan skall inte stifta lagarna, särskilt inte för den del av samhället som inte delar hennes officiella uppfattningar. Särskilt inte som majoriteten av kyrkan har en hel annan uppfattning om abort än vad den strikt konservativa ledningen har.
    För att ta ett näraliggande exempel så tror kanske vår biskop att han talar för kyrkan i Sverige. Men det gör han inte alls. Han talar för en mycket liten minoritet av kyrkan.

    Gert

  14. Anneli Magnusson skriver:

    Gert,
    Det vore också bra om man slutade tala om fri abort, som mig veterligt inte finns någonstans, när man egentligen menar legal abort.
    Då blir blir de reella alternativen tydligare och dessa är inte fria abort ställt mot inga aborter, utan legala aborter eller illegala.

    Jag håller med dig om att det är bra att Katolska kyrkan påminner oss om att aborter inte är något man ska ta lättvindigt på. Däremot är inställningen att alla, oavsett värderingar, ska tvingas följa kyrkans syn på abort och preventivmedel oacceptabel. Vilket ju är vad kyrkan och andra konservativa krafter försöker göra i Spanien. Men spanjorerna visar med all önskvärd tydlighet att det finns olika syn på de här frågorna.
    Anneli

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *