Wir sind Kirche, eukaristifirande och exkommunikation del 3

Dr.Thomas Plankensteiner

På hemsidan för österrikiska ”Wir sind Kirche” skriver en av dess medlemmar –läkare och psykiatriker- dr Thomas Plankensteiner följande  gästkommentar  med anledning av exkommunikationen av Martha Heizer.  Han säger att han  kommer att tänka på en liknelse av Jesus.

”Vid den tiden kom fariséer till Jesus och frågade : ”Mästare här är en kvinna som trots förbud har firat eukaristi i sitt hem utan präst. Vi har en gammal lag som säger att endast prästvigda män får fira eukaristi. Därför förtjänar hon ett hårt straff. Vad säger då du ?”

Detta sade de för att snärja honom. Jesus svarade med en liknelse. ” I ett land utfärdade härskarna en lag som förbjöd kvinnor att hjälpa de sjuka. Under lång tid protesterade människor och klagade på att denna lag var orättfärdig och stred mot  mänskliga rättigheter. Herrskarna förblev dock döva och bekräftade lagen och sade att den skulle gälla i evighet.

Då trädde en kvinna fram som inte längre kunde stå ut med denna orätt och började att hjälpa de sjuka trots att hon mycket väl visste att hon därmed bröt mot en lag. Jag frågar er nu Vem har den största skulden ? Kvinnan eller härskarna som hållit fast vid en orättfärdig och omänsklig lag? ”  Då teg fariséerna och gick generade därifrån.  (min övers)

http://www.wir-sind-kirche.at/content/index.php?option=com_content&task=view&id=1999&Itemid=41

********************************************************************

På hemsidan för österrikiska Wir sind Kirche skriver även Stefan Herbst – som är lekmannateolog och arbetar med frågor som rör mänskliga rättigheter – en lång artikel under rubrik

”Exkommunikationen av Martha och Gert Heizer är  en pastoral katastrof.”

Tyvärr hinner jag  fn inte översätta denna förträffliga analys av straffåtgärden exkommunikation inom katolska kyrkan och vad dess syfte har varit och om dess syfte idag efter det att stat och kyrka är åtskilda.    Herbst menar att det är uppenbart att i  fallet Martha och Gert Heizer  ska exkommunikationen ses som  en åtgärd av ”Basta -Politik”.  Underförstått  nu får det vara nog !

Herbst menar att de ansvariga inom katolska kyrkan inte vill eller inte kan förstå innebörden i Martha och Gert Heizers  handlande. Detta handlande pekar ju på den nödsituation som kyrkan befinner sig i. Sett ur parets perspektiv är det en akt av civil olydnad som sker på goda grunder. Det är ett sätt för människor  – som fortfarande är förbundna med kyrkan kanske mer än andra – att kommunicera. Det är människor som högaktar eukaristin som medelpunkt i kyrkans väsen.

http://www.wir-sind-kirche.at/content/index.php?Itemid=41&id=1997&option=com_content&task=view

// Irène

PS  Ja man tror inte det kan vara sant att katolsk hierarki som ena dagen beklagar att människor blir alltmer sekulära och samhället alltmer kommersialiserat nu ger sig på sina egna djupt troende medlemmar i syfte att stöta ut  dem ur kyrkans församlingsgemenskap och skambelägga dem .  De medlemmar som är de mest engagerade. De medlemmar för vilka deras kyrka betyder något oerhört centralt  i deras vardag . Annars klagar hierarkin alltid på att likgiltigheten inför kyrkan är vårt största  problem. Att människor lever sina liv utan att längre bry sig om kyrkan när det i själva verket är katolsk hierarki som inte längre bryr sig om sina människor.

Och hur reagerar man på exkommunikationen  i Sverige ?  De godkända organen Signum och GO (Genomkatolsk Observatör) tar selektivt  enbart fram den information åt sina läsare som ska ge intryck av att  man på kontinenten  ensidigt förkastar  Martha och Gert Heizers handlande till vilket det inte finns något försvar.

Inte en käft till katolsk företrädare vågar sig i detta katolska Stift resa sig upp och säga något om proportionen brott och straff i fallet Martha och Gert Heizer.

Ynkligt ….det är vad det är !

Men när det gäller SAMVETSFRIHET  och RESPEKT för människors  integritet inom  svensk hälso -och sjukvård ! Då jädrar anamma kommer katolska företrädare – inklusive katolske biskopen-  ut ur sina garderober och talar om vilka regler de anser ska gälla.  Då ropas det högt och gällt på SAMVETSKLAUSUL  !   Då ska ingen behöva bli offer för byråkratiska lagar och förordningar !

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

6 svar på Wir sind Kirche, eukaristifirande och exkommunikation del 3

  1. Anneli Magnusson skriver:

    Iréne,
    Egentligen är det ju självklart att det katastrofala för kyrkans ledning, om jag förstår saken rätt främst Troskongregationen, att man inte gör något konstruktivt åt krisen i församlingarna, utan straffar dem som försöker lösa situationen.

    Jag såg att OVEK i Norge uppmanat makarna Heizer att avgå, gissningsvis är ambitionen där att behålla en god relation till biskopen. Jag håller inte med dem, men respekterar deras beslut. Bejakandet av olikheter uppfattar jag som centralt för ”Wir sind Kirche” och konsekvensen av det är att jag får acceptera att alla inte kommer till samma slutsatser som jag.
    Anneli

  2. Irene Nordgren skriver:

    Anneli

    Jag säger bara en sak.

    Som reformkatolik kände jag mig mycket OFF häruppe vid Norra Ishavet redan innan jag läste OVEKS uttalande ………

    // Irène

  3. Gert Gelotte skriver:

    Vänner,

    Stefan Herbst kommentar är mycket intressant. Att Rom sätter både trovärdighet och relevans på spel är uppenbart. Om Müller o Co tror att exkommuniceringen skall åstadkomma tyst i klassen lär han bli mycket besviken.
    Som Herbst påpekar är de ekumeniska konsekvenserna allvarliga. Makarna Heizer exkommunicerades därför att de ”simulerat” ett mässfirande utan en giltigt vigd katolsk präst.
    Med denna motivering bör en konsekvens bli att varje nattvardsfirande i de protestantiska kyrkorna med automatik exkommunicerar samtliga deltagare och särskilt då deltagande katoliker.
    I så fall är vi många som kan betrakta sig som exkommunicerade. Rom kanske skall välja sig ett nytt folk …

    Gert

  4. Irene Nordgren skriver:

    Gert

    ”nattvardsfirande i de protestantiska kyrkorna……”

    Vore kul att höra en katolsk teolog och en teolog från svenska kyrkan ha en dialog utifrån Roms motivation till exkommunikationen …….

    ”Rom kanske skall välja sig ett nytt folk”

    Det är redan på gång…….

    Roms popularitet växer där utbildningsnivån och möjlighet till kunskap är lägst. Dvs där analfabetism och fattigdom fortfarande råder där får Vatikanmännen stå oemotsagda och i lugn och ro sprida sina vanföreställningar att det är en SYND att använda preventivmedel istället för att lära människor att det är SYND att INTE använda preventivmedel om man inte är beredd att få barn. Det finns stor korrelation mellan var katolska kyrkan inte är poppis som sammanfaller med var jämställdheten är störst mellan män och kvinnor.
    Och vice versa där patriarkala strukturer fortfarande är levande där kan Vatikanpatriarkatet få god respons från det civila maktpatriarkatet.

    ”tyst i klassen”

    Just precis ! B16 handplockade inkvisitor- som kyrkan nu måste dras med – tror att han är magister i ett klassrum med 1,2 miljarder elever som ska uppfostras med pekpinne och olika bestraffningsmetoder.

    // Irène

  5. Anneli Magnusson skriver:

    ”Simuleringen” av mässa bör väl också gälla alla frikyrkor, även Pingst och andra som Stockholms stiftsledning har goda relationer med? Det ska bli synnerligen intressant att se vilka konsekvenser det här får för ekumeniken här i landet. Katolska kyrkan i Sverige går ju lite sin egen väg när det gäller den saken.
    Anneli

  6. Irene Nordgren skriver:

    Gert och Anneli

    Vad Stiftets ekumenik med ”nattvardssimulerare” beträffar så ligger det till på så sätt att ”nattvardssimulerande” biskopar från svenska kyrkan ligger sämst till.

    Ekumenik kan ”stå över” ”nattvardssimulerande” under förutsättning att den ”nattvardssimulerande” företrädaren för ett samfund har ”rätt” inställning till TRONS ABSOLUTA KÄRNA. Även om jag för er inte behöver tala om vad det är så kanske inte alla KV bloggläsare vet.

    Inställningen till kvinnliga ämbetsbärare och homosexuella skulle jag vilja påstå avgör om man kan sägas omfatta ”klassisk kristen tro” eller ej.

    Det säger sig själv att svenska kyrkan har avsagt sig ”klassisk kristen tro” med undantag av några biskopar emeriti ……och dem vill naturligtvis katolska stiftet ha god kontakt med.

    Miljöfrågor och you name it……..när det gäller människans överlevnad på jorden så finns helt enkelt inga mer avgörande frågor än just frågorna om kvinnor och homosexuella.

    Jag vågar inte ens tänka tanken hur det skulle se ut i världen om katolska kvinnor helt plötsligt blev vigda ämbetsbärare och………..ve och fasa…….katolska homosexuella fick gifta sig………Närmare jordens undergång går det inte att komma !

    // Irène

    PS Jag tror att vi nu kommit därhän inom kristendomen att det helt enkelt krävs tillägg i TROSBEKÄNNELSEN om hur vi kristna tror i frågor runt kvinnor och homosexuella.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *