Kan, får eller bör hon inte?

Vänner,

Exkommuniceringen av Martha Heizer kan ses som ett svar på en av tre frågor. Vilken av de tre frågorna exkommuniceringen svarar på är av stor vikt för att vi skall veta vilken sorts konflikt vi talar om.

Blev Martha Heizer exkommunicerad:
– därför att hon inte kan fira eukaristin? Gjorde hon sig därmed skyldig till ett slags andligt bedrägeri?
– därför att hon inte får fira eukaristin? Bestod hennes brott i så fall i vad som kan liknas vid olovlig körning. Hon kan med har inte myndigheternas tillstånd.
– därför att hon inte bör fira eukaristin? Kan man i så fall säga att inget hindrar henne, mer än hänsyn till vad som är sed och bruk i kyrkan.

Därtill kan jag naturligtvis inte låta bli att fråga den som eventuellt svarar om exkommuniceringen var en rimlig och proportionell påföljd?

Vem som helst får gärna svara, men det vore förstås intressant om någon av stiftets professionella teologer ville våga ett försök.

Gert

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

10 svar på Kan, får eller bör hon inte?

  1. Anneli Magnusson skriver:

    Gert,

    Jag tror att du sätter fingret på en mycket jobbig fråga för konservativa katoliker. Är eukaristin en slags magi med prästen som trollkarl? Är eukaristin något som bara kan firas av män, vilken del av kroppen är då engagerad i firandet?
    Lägger man för stor vikt vid människans del i eukaristin blir det väldigt märkliga resonemang om man verkligen driver dem fullt ut.
    Anneli

  2. Gert Gelotte skriver:

    Anneli,

    jag har raderat signaturen Wasser Heizers inlägg. Det kommer jag att göra med alla inlägg som avviker från ämnet och/eller använder ett språkbruk som inte lämpar sig för ett seriöst samtal.
    Jag inser att mina frågor är jobbiga, men svaren är av central betydelse för hur vi skall uppfatta inte bara konflikten kring makarna Heizer utan också för vår syn på sakramenten och ytterst kyrkan.
    I konsekvens med att jag raderat W H:s inlägg har jag även redigerat ditt inlägg.
    Gert

  3. Irène Nordgren skriver:

    Gert

    Läser på Wir sind Kirches hemsida från igår

    ”Auch Wir sind Kirche Deutschland nimmt diese Exkommunikation zum Anlass, sich weiter intensiv mit den Fragen von Eucharistie und Amt zu befassen, mit den Rechten und Pflichten der Bischöfe und der so genannten Laien sowie der Struktur einer zukunftsoffenen Kirche.”

    http://www.wir-sind-kirche.de/?id=128&id_entry=5368

    Med andra ord dina frågor är högst relevanta. Eukaristi i relation till ämbete är ju rykande aktuellt att ta itu med.

    På kontinenten har katoliker förstått detta. Så icke häruppe vid Norra Ishavet där jag förställer mig att dina frågor av tex Signumkillarna enbart ses som impertinenta ……….

    I dessa tider då hierarkin ständigt klagar på hur likgiltiga människor har blivit inför kyrkan……..

    Gert jag tror inte biskop Anders har några så teologiskt frågvisa – läs engagerade- katolska lekmän någon annan stans i sitt Stift än på KV blogg……

    // Irène

  4. Irene Nordgren skriver:

    Gert

    Jag läser på IMWACS hemsida

    ”That being said, we believe that Cardinal Müller (Prefect of former Holy Office), knowing that Martha Heizer is the Chairperson of the International Movement We Are Church and, a few weeks ago elected to the Chair of We Are Church (Austria), has ”used” this matter to indirectly but very strongly attack the new direction of Pope Francis and the essential reforms which he is proposing. This action leaves us with no other interpretation as it moves against the Chairperson of the main movement which has been committed to the reform of the Catholic Church in line with the Second Vatican Council for many years. The International Movement We Are Church upholds the message of the new Bishop of Rome with conviction. The Decree against Martha has been delayed for three years, and seemed abandoned. It is resurrected now when the support for change in the Church in gaining strength.”

    http://www.imwac.net/413/index.php/news/we-are-church-news-and-comment/305-decree-of-the-former-holy-office-of-the-inquisition-against-the-international-chairperson-of-we-are-church

    Martha Heizer lär ha haft Troskongregationens ögon på sig i 3 år.

    Underförstått har Müller iscensatt exkommunikationen av Martha Heizer precis nu när han känner att stödet för FÖRÄNDRING ökar inom KYRKAN……….som ett led av Franciskus positiva hållning till reformer…..

    // Irène

  5. Anneli Magnusson skriver:

    Gert och Iréne,
    Frågeställningen om vad Martha Heizer gjort för fel och teorin runt eukaristin är väldigt viktig att diskutera.
    Ju mer kyrkans ledning vecklar in sig i förklaringar om vem som får göra vad och varför ju märkligare blir det.
    Ta bara detta med att ”simulera” eukaristi t.ex. Genom att resonera så reduceras Guds roll i förvandlingen. Är den Gud vi tror på inte kapabel att omvandla vin till blod utan hjälp av en celibatär man? För 2000 år sedan hade människorna troligen vänt en sådan Gud ryggen och sett sig om efter en starkare.
    Men de första kristna skulle bli förvånade om de hörde dagens diskussion. I beskrivningarna i NT upprepar lärjungarna och deras adepter helt enkelt den sista måltiden Jesus åt med dem och vad han gjorde och sade då. Så som de kom ihåg det eller fått det berättat för sig.
    Någon annan kan säkert bättre redogöra för den historiska utveckling som gör att vi befinner oss i dagen absurda läge.
    Anneli

  6. Irene Nordgren skriver:

    Gert

    Du skriver

    ”det vore förstås intressant om någon av stiftets professionella teologer ville våga ett försök.”

    Min känsla utifrån vad jag läser och hör här hemma i svensk-katolsk kontext vad beträffar den ”professionella” inställningen till exkommunikationen är att det är KV INSTÄLLNING till exkommunikationen som är PROBLEMET.
    Det är KV som gör EXKOMMUNIKATIONEN till ett PROBLEM. Något egentligt problem existerar inte när gäller EUKARISTIFIRANDE inom katolska kyrkan………

    Varför SKAPA problem som KV gör ?????

    // Irène

  7. Gert Gelotte skriver:

    Irène, vänner,

    det vore intressant om någon i stiftet som anser att det är KV som gör ett problem av exkommuniceringen av makarna Heizer ville utveckla sin uppfattning närmare. Men det tror jag inte någon kommer att göra. Delvis på grund av det förakt man visar oss, men också därför att man inte vill legitimera oss genom att tala med oss.

    Men naturligtvis är exkommuniceringar ett problem i sig eftersom de uttrycker kyrkoledningens uppfattning att de äger och förfogar över Gud.
    Konsekvenserna av detta är ibland rent märkliga, som denna lärorika och förskräckande historia från USA: http://ncronline.org//books/2014/06/book-tells-nebraskas-catholic-horror-story

    Men bruket att exkommunicera är egentligen enbart farligt för kyrkoledningen. En exkommunicerings rättsverkan förutsätter ju att den bestraffade själv verkställer straffet. Varje exkommunicering ifrågasätter därmed kyrkoledningens auktoritet och resultatet kan nog bara bli ett – att den undergrävs.

    Gert

  8. Irene Nordgren skriver:

    Gert

    ”Delvis på grund av det förakt man visar oss, men också därför att man inte vill legitimera oss genom att tala med oss. ”

    Så upplever även jag det hela. Vi utpekas som extremister av katolska företrädare som blir tillfrågade av undrande katolska lekmän vad Katolsk Vision står för …..

    Och eftersom gemene katolsk man (och kvinna) är ganska så auktoritetsbundna i Stiftet och inte alltid själva har så noga klart för sig vad som gäller katolska tingens ordning och inte själva har tid och lust att kolla internationella katolska media …….så tar man till sig svenska katolska företrädares RÅD att inte bry sig om vad KV skriver och tycker……

    Strategin i Stiftet är ju att osynliggöra oss så gott det går….. att bojkotta oss från att få uttrycka oss i Katolskt Magasin etc.

    Till och med Bengt Malmgren har tagit till sig denna strategi……

    // Irène

  9. Gert Gelotte skriver:

    Irène,

    jag vill nog gärna försvara Bengt. Han deltar ibland i diskussioner här på KV:s blogg och vi deltar i diskussioner på hans blogg. Det är stor skillnad på Bengts inställning till oss och exempelvis Signums upphöjda förakt.
    Men varför klaga. Vi når ut med det vi har att säga. Det räcker långt.

    Gert

  10. Irene Nordgren skriver:

    Gert

    Det som irriterar mig mycket i detta Stift är att GO (Genomkatolsk Observatör) får hållas i GODAN RO med sin ULTRAKONSERVATIVA rapportering utan att någonsin BÄ markerat på samma sätt som BÄ markerat mot KV.

    Vår trosfrände Natasha Hovén översätter den ena SKRÄCKARTIKELN efter den andra ……….GO lyckas leta upp RYSARE till texter som med biskop Anders GODKÄNNANDE översätts och serveras till svenska katoliker som ska inbillas att detta är något slags mainstreamkatolicism…….

    Senaste exemplet en biskop Athanasius Schneider ……..som jag får kalla kårar av…….

    ”Liberala katoliker som gör gemensam sak med ”den nya hedendomen” håller på att tvinga fram en splittring inom den katolska kyrkan enligt biskop Athanasius Schneider, den liturgiska specialist som bakom kulisserna kämpar mot ”missbruken” inom kyrkan.”

    http://katobs.se/art_bishopschneider_kris.html

    Jag vägrar finna mig i den ORÄTTVISA behandling biskop Anders ger uttryck för då han stillatigande låter GO hållas samtidigt som han givit uttryck för sitt missnöje med KV.

    Ett elimentärt krav på en katolsk herde är att han måste kännas RÄTTVIS ……..

    På den punkten ger jag mig A L D R I G !

    // Irène

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *