En G-d som utväljer en person e ett folk trots hela kosmos?

Har ni aldrig tänkt på det makabra i att engudatron ger vid handen att vi har möjlighet att känna oss utvalda o detta före allt annat skapat? Vad är det då som är så infernaliskt lockande med att känna sig utvald? Ett utvalt folk vare sig som judar, muslimer eller inom den ”heliga familjen” dvs moder (o fader) kyrka? Dopet som en akt av ”nu tillhör du MIG resp OSS.

Hunden Arthurs gripande vandring o vars öde fyllt förstasidor på världens ledande dagstidningar bör ge eftertanke. Vad vet vi om andra skapelser o vad vet vi om medvetande o samspel mellan medvetande. Känns det bättre för människan om hon kan säga att hon är döpt…att hon ingår i den heliga kyrkofamiljen…att hon är en del av det utvalda folket? Jag undrar varför ingen egentligen ifrågasätter detta inom teologin o bland de institutionaliserade religiösa. ”Se på fåglarna” sa rabbinen ”Se på gräset” för att i nästa minut säga att den som inte väljer Honom faller ner i Gehenna (typ) . Vad vet vi om djuren ..om träden …o skapelsens dolda melodi o förenande symfonier. Inte mycket. Är det då inte nästan löjligt att tala om utvaldhet o att döpas …som om man döptes till att bli utvald. Vi döper det lilla barnet ( religionsfrihet tack!) för att skydda det mot Djävulen, sägs det.

Jahaja…den judiska babyn omskärs för att slippa tillhöra de icke omskurna…de som inte är utvalda.. i förlängning kanske Djävulen. Muslimska babies får under inga omständigheter döpas då finns det risk för vedergällning.

Vad vinner vi på detta…att ha skapat en sådan g-dsbild? Vad finns det för behov i mänskligheten att skapa detta…är det inte ett gammalt revirtänkande från djurlivet. Eller är det som jag tänker i grund o botten ett primitivt tänkande vars kraft är lik en driftens  och som kan missbrukas. På låg som hög nivå. Islamiska staten visavi Läroämbetet. Jag kan inte tänka mig annat än att det finns en annan existens bakom den synliga o missbrukade tolkningen av Skapelsens G-d. Och att den existensen är himmelsk …ett paradis mellan allt skapat o en lovsång till allt skapat. I en absolut sann demokrati utan klasstänkande.

// Agneta

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

14 svar på En G-d som utväljer en person e ett folk trots hela kosmos?

  1. Irène Nordgren skriver:

    Agneta

    Jag blev mycket tagen av särskilt din första bild………som för mig blir en mänsklig visualisering av när Gud skapade människan till sin avbild ……..en modern konstnärs svar på Michelangelo …….?

    http://en.wikipedia.org/wiki/The_Creation_of_Adam

    // Irène

  2. Agneta sofiadotter skriver:

    Tack Irene, det gör mig glad fast någon sådan stor konstnär är jag inte.

    Men har du några tankar om det jag skriver? En hel del katoliker borde väl be mig dra dit pepparn växer. Hur ser du på att jag skriver så …är det inte för kontraproduktivt i sammanhanget där en reformrörelse strävar efter en reformerad katolsk kyrka o så finns jag som hänger kvar med mina kanske för många: skide-jobbiga frågor. Ibland tänker jag att det borde finnas en blogg där troende vågar ifrågasätta vad de tror på. Teologi som du vet kan ju studeras av personer som inte tror resp de som är rabiata i sin tro…en del som är som de där tre aporna som håller för mun o öra.

    Katolska bloggar tycks mig inte våga ifrågasätta den egna tron o de egna tolkningarna …de är väl livrädda för att kallas ”privatreligiösa”, detta maktord från magistratet. De är väl faktiskt just LIV-rädda för att inte längre tillhöra G-ds utvalda skara och att de som tar på sig rollen som g-ds tjänstemän (väktare/vakter/kontrollanter/övervakare) ska skicka dem till Sibirien.

    Usch …jag är stygg men jag kan inte hjälpa det…. Fortfarande pockar tanken på kyrkan som en diktatur med stark övervakning av sina underordnade som kan skickas till Sibirien om minsta misstanke om ”privata” frågeställningar dyker upp som ifrågasätter just Läroämbetet.

    Jag menar, hallå… vad är detta i Kosmos. Man borde anordna fotbollsmatch mellan läromästarna inom dessa ämbeten. Det hade gett folk frihet o vi kunde sitta på läktarna. Lutherska laget mot RKK,,Sunni mot Shia, Ortodox rabbinat mot egalitära och så religioner mot religioner. Nej förresten…brottning är bättre. Låt de brottas om G-d. Det är ursprungligt o från gamla testamentet/Tanach.

    Detta med vi är bästa laget…the champions…utvaldheten…vad tror du om det?

    Fast det blåser nya vindar o jag kommer kanske att revidera mig ….lite….tyvärr mår jag illa av falskhet o det är det verkligt stora problemet för mig: går det att reformera något till god religiositet som bygger sin tro på utvaldhet? Är inte förutsättningar körda i botten från början?

    Agneta

  3. Irene Nordgren skriver:

    Agneta

    Jag har alltid fascinerats av det gränslösa i konsten, hur konsten har kunnat ta sig friheter oavsett tid och rum……hur konsten är ett alibi i sig som uttrycksmedel för människans gränslösa fantasi……

    ”En hel del katoliker borde väl be mig dra dit pepparn växer.”

    Det som i mina ögon skiljer dig från ”en hel del katoliker ” är att du inte bara i konst utan ÄVEN i ord tar dig gränslös frihet…… bild och ord är 2 olika sfärer som representerar olika så att säga upplevelsesystem och därför också omgärdas av olika bedömningar……ja av olika domsbeslut.

    Inom konsten är du mer skyddad än vad du är i dina verbala uttryck.

    Det som skiljer dig från ”en hel del katoliker ” är att du inte VERBALT är rädd att offentligt BLOTTA din FANTASI runt olika teologiska katolska läror.

    Wikipedia

    ”Fantasi är förmågan att skapa inre bilder, känslor och föreställningar,”

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Fantasi

    Katoliker har som alla människor förmåga till fantasi men katolsk patriarkal hierarki har lyckats VINGKLIPPA denna förmåga eller snarare möjligheten att utan sanktioner offentligt ge uttryck för denna förmåga.

    Dvs ”en hel del katoliker ” behåller sina ”inre bilder, känslor och föreställningar” FÖR SIG SJÄLVA i motsats till dig som offentligt verbaliserar allt detta.

    Vision och fantasi har nära koppling med varandra och vi har ju alla sett hur farlig vår gemensamma KATOLSKA VISION upplevdes av ”en hel del katoliker ” inklusive vår egen biskop.

    Så ta det lugnt Agneta ……..om Gud skapat människan till sin avbild så innebär det att Gud har gränslös fantasi som han delat med sig av till sin MÄNSKLIGA skapelse …….

    Mot denna bakgrund har jag alltid ansett att inkvisitionens ( läs Troskongregationens) sanktions- och skrämseltaktik är OGUDAKTIG…… om du förstår vad jag menar.

    Shalom

    // Irène

    PS Du skulle varit med i stora salen i Sankta Eugenia katolska kyrka när Tina Beattie i torsdags höll sin lysande föreläsning ”Women in the story of salvation. What can we learn from medivial art and devotion?” Föreläsningen bestod i att Tina via powerpoint visade bilder av främst medeltida konst på hela den jättestora katolska väggen …….ett GENIALT och SUPERPEDAGOGISKT grepp att BILDMÄSSIGT illustrera hur katolska kyrkan – läs män – ser på kvinnor ?
    Du skulle varit med ……

  4. Agneta Sofiadotter skriver:

    Irene,

    Detta var nog något av det intressantaste du skrivit o det är inte bara för att du svarar an till mig utan därför att du tar upp ett mycket viktigt ämne o ett ämne man talar oerhört lite om i kristna kretsar o i synnerhet katolska (åtminstone i Sverige). Jag vet att Bernard Durel gör det när han hållit retreater som bl.a. handlat om kreativitetens plats o psykiska vinster.

    Ämnet kunde döpas till ”Tillåter den katolska G-den fri fantasi emot sin kyrkas bättre vetande”

    Ja, varför skulle den katolska G-d skapa människor med egen fantasi? Det borde räcka med fri vilja. Folk går som marionetter på vägar de kan välja mellan. Fantasin är farligare. Den fantasifulla konsten kan vara farlig men kan dock förlåtas av kyrkan med hänvisning till ”ja, men det är ju en konstnär o det vet man ju att såna är lite psykiskt instabila” Alltså måste det vara något suspekt med dem som har fri fantasi…menar nog många.

    Fantasifulla drömmar kunde förr relateras direkt till djävulen eller till en demonisk verksamhet(attack). Man kan ju bara ana vilka tolkningar som gjorts om en munk eller nunna förr såg i drömmen :en gul banan med vingar som som sjöng Gloria Gloria.

    Det är ju i högsta grad kontraproduktivt att G-d bejakar fri fantasi om G-d samtidigt vill att läroämbetet ska leda folk i rättan fålla o Troskongregationen övervaka att kyrkans folk tänker rätt. Man brände kvinnor på bål på grund av den fria fantasin. Folk fick inte skriva vad som helst. Konsten sägs inte uppfunnits förrän bilden blev fri. Det var sent på 1800talet. Innan dess fanns inte begreppet konstnär. Konsten var bara ett hantverk.

    Nu vet man bättre…nu vet vi att många diktare, målare, forskare får sina inspirationer i drömmens värld. Hur ska Magistratet styra det? Hur ska magistratet styra om G-d visar vägen på ett för dem obegripligt sätt i drömmen o framförallt om drömmaren är låt oss säga en …en grå liten gumma utan katolska helgonambitioner? Kanske hennes tolkning av bananen med vingar bli en lovsång till växtriket o inte till något absurt. Kanske hon känner sig kallad till något för biktfadern helt galet. Den kreativa konstnärliga drömmen tillhör oss alla…liksom den absurda drömmen. Det är tolkningarna av drömmen som skiljer oss åt.

    Men har jag då som du skriver bara ”fantasi” om teologier, Irene. När du först skrev det blev jag lite förundrad eftersom idén om utvaldhet sannerligen inte är min fantasi. Det är inte ens en fantasi. De är en verklighet. Det är det som kan föra jorden till en undergång. Det är det som är religionskrigens grund. Rasismens. Nazismens.

    Jag tror jag kallar det fortfarande för ett djuriskt revirpinkande o det är en teologins verkliga fantasi. Att någon är utvald. Något är vi o ni. Tillhör G-d o tillhör inte G-d.

    Det finns negativa uttänkta fantasier …oftast om makt…o det finns den kreativa inspirationen. Sedan finns det den gudomliga inspirationen. Man kan ”smaka” på de tre varianterna o fundera verkligen över vad som är vad.

    Vad tänker du?

    Agneta

  5. Irène Nordgren skriver:

    Agneta

    ”Men har jag då som du skriver bara ”fantasi” om teologier”

    Vad jag menar är att du tillåter dig att tänka inte bara FRITT utan dessutom HÖGT om ”teologier” vilket jag anser inte får straffbeläggas utan måste vara tillåtet.
    Det är inte ”bara”…..

    Om en katolsk församling unisont står upp och gemensamt läser den nicenska trosbekännelsen så är det nog säkrast att låta var och en tyst i sitt inre låta orden få den betydelse som känns bekvämast för varje enskild katolik…..

    ……….”Guds enfödde Son, född av Fadern före alltid ……..”

    ………”tagit mandom genom den Helige Ande av jungfrun Maria och blivit människa….”

    Herre Gud Agneta …….det finns inte mänsklig kotte som förstår sig på detta…….och varför då träta om tolkningsföreträde ?

    ”…….eftersom idén om utvaldhet sannerligen inte är min fantasi”

    Nej det menade jag inte heller. ”Idén om utvaldhet” är just en ”idé”….dvs föreställning som slagit rot……. ibland hos ett helt folk….

    // Irène

  6. Agneta Sofiadotter skriver:

    Irene

    Verkligen!

    Att folk får fantasier om ”Sittande på G-d faders högra sida dömande levande o döda” är mänskligt. Själv ser jag Odin i Valhall!
    Du citerar ””tagit mandom genom den Helige Ande av jungfrun Maria och blivit människa….” Ja vem förstår detta?
    Gör barn det?

    Förstår barn att de kroppar som ska uppstå ur gravarna är bara katoliker o att resten som ligger kvar som skelett var inte rätt folk för G-d? De får ligga kvar (hurrah ..vi är bäst)
    Bilden som föreligger är värre än zoombiefilmer o de är barnförbjudna filmer i Sverige. Man barnförbjuder för att barn inte ska ta intryck! Att tryckimpregnera barn med dessa bilder o göra det unisont genom att mängder av vuxna läser det högtidligt, starkt o unisont är inget annat än total indoktrinering o en farlig sådan.

    Förstår barn att de som ska få vårt dagliga bröd bara är katoliker o att resten av jordens barn lika gärna kan klara sig utan för de är inte rätt sorts barn? Detta är i o för sig Fader Vår o det är den bön jag älskar men lästes den interreligiöst handlar det inte om utvaldhet.

    Om vi inte kan överbevisa barnen att texten inte menar det då ska vi inte läsa Trosbekännelsen. Folk som klarar av att inte få fantasier eller de fantasier av präster kallad ”demoniska tankar” kan få läsa den hur mkt de vill privat men det är verkligen ingen text att tvinga barn till. En miljard katolikers barn står o hör o läser högt att de som tillhör den katolska kyrkan ska få leva evigt o uppstå i sina kroppar o de ska i samma veva få förtur till jordens tillgångar eftersom de som katolska barn ber om det. Jo jag tackar jag…vilken Skapare! Inte bättre än judarnas g-d med sitt egendomsfolk som får rätt att slå ihjäl på grund av förtur.

    Har jag missat något? Är jag enkelspårig?

    Agneta

  7. Irène Nordgren skriver:

    Agneta

    Det jag tog mest skada av från min katolska uppfostran i barn-och ungdomsåren var katolska företrädares nedlåtande attityd och kompakta översittarmentalitet gentemot andra religioner och trosuppfattningar i allmänhet och svenska kyrkan i synnerhet.

    // Irène

  8. Gert Gelotte skriver:

    Agneta,

    min tanke om din ursprungliga fråga är att det spelar föga roll vad vi tror på. Det viktiga är vad vi gör av det vi tror på.

    Gert

  9. Agneta Sofiadotter skriver:

    Ja , men betänk att detta du säger omkullkastar nödvändigheten av det katolska Läroämbetet.
    Jag förmodar att du kanske enbart håller dig till Fader Vår o de tio budorden och det räcker mkt mer än väl. Det är själva tron.

    Fader Vår o Budorden borde kunna hållas o läsas även av judar o muslimer. O den är från början judisk dvs från en troende jude. Det katolska Läroämbetet skulle kunna i sitt språkbruk vara ekumeniskt o interreligiöst. Inkludera istället för att arrogant exkludera.

    Agneta

  10. Gert Gelotte skriver:

    Agneta,

    nja. Jag ser på katolska läroämbetet betydelse för katolsk tro som på Svenska akademiens betydelse för det svenska språket.
    Akademien har en normerande uppgift, men mest i efterhand. Språket ligger alltid före akademien.
    Läroämbetets uppgift är att hålla en viss ordning och reda så att alla katoliker förstår varandra något så när. Men trons uttryck ligger alltid i framkant.

    Gert

  11. Agneta Sofiadotter skriver:

    Gert

    Bra sagt. Men har sina bekymmer…
    Tron först o Läroämbetets senare granskning av trons språkliga uttryck innebär att Läroämbetet ges tolkningsföreträde.

    Jo, så måste det nog vara om G-d är katolik.

    Smile // agneta

  12. Gert Gelotte skriver:

    Agneta,

    nej jag ger inte Läroämbetet tolkningsföreträde, lika lite som jag betraktar Akademiens syn på svenska språket som helt avgörande. Enligt min mening finns det inget tolkningsföreträde – i absolut mening. Ytterst är det varje människas privilegium och börda att avgöra själv.

    Gert

    PS. Trons talibaner har sina kusiner i språkets purister.

    DS

  13. Bengt Norrlinder skriver:

    Kära vänner!
    Ett sådan intressant meningsutbyte! Trons talibaner… utvald, prioriterad… tolkningsföreträde… rättroende eller avfälling. Så lätt vi människor kan bli manipulerade, invaggade i självgod uppfattning om den egna trosuppfattningens överlägsenhet, vilken den nu är. Så till den milda grad, att den ser övergrepp och utplåning av oliktänkande som Gud i behagligt, lika otäckt aktuellt idag som någonsin.
    Själv är jag en oinbjuden utböling, en tidigare ateist och senare ljum lutheran, för att nu som det verkar landa som unitarist, dvs Gud är en och odelbar.
    Sådana (eller snarare deras likar) åkte förr ut ur varje kyrka med huvudet före, om de inte helt enkelt blev likviderade.
    ”Ytterst är det varje människas privilegium och börda att avgöra själv.”
    Det gillar jag. Tackar, på 1a advent.
    Bengt

  14. Agneta sofiadotter skriver:

    Välkommen Bengt!

    Du är naturligtvis alltid inbjuden …du har väl läst manifestet på första sidan …där ser du vår syn på ekumenik o inter-religion. Själv har jag dock tagit ett steg till på min vandring som jag ganska öppet för här. Jag brottas inte med G-d men jag brottas med hans uttolkare.

    http://www.sv.wikipedia.org/wiki/Unitarism

    ”Unitarismen eller unitarianism (av latin unitas ”enhet”, unus ”en”) är inom kristendomen en beteckning på en rörelse som uppstod på 1500-talet”. Jag inser att det är ju mkt i linje vad jag själv tycker o tror men jag tillhör internationella Sufirörelsen (ej new age utan från sekelskiftets Paris) o där ska man utgå från sin egen religiösa tillhörighet dvs jag är katolsk suf. Lite samma sak …kanske?

    Finns ni organiserade som rörelse i Sverige? Och välkommen att fortsätta ställa frågor …även andra inbjuds att så göra….ämnet är fortfarande typ: vad är det som är så infernaliskt lustfyllt att vara utvald o tillhöra de av ”G-d” utvaldas skara? Samt : vad gott för denna G-ds bild med sig för mänskligheten?

    Agneta

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *