Djup kris för kyrkan i Tyskland

Vänner,

en färsk undersökning i Tyskland visar på en dramatisk förtroendeförlust för katolska kyrkan bland landets katoliker:

http://www.katholisch.de/de/katholisch/themen/gesellschaft/130124_sinus_studie_interview.php

Bakgrund är inte bara skandaler där präster förgripit sig på barn och ungdomar utan också den officiella kyrkans generella oförmåga att ta sig an samtiden. Det är uppenbart att kyrkan i Tyskland står inför ett val. Vill hon finnas kvar bland många människor och vara ett levande inslag i samhället krävs omfattande reformer i linje med vad flera reformrörelser kräver. Alternativet torde vara en betydligt mindre kyrka som bildar en konservativ subkultur med ringa inflytande på samhället i stort.

Länken leder till en intervju. I slutet på intervjun finns ytterligare en länk som leder till en nyhetsartikel i samma ämne. Både intervjun och nyhetsartikeln är på tyska. En översättning av intervjun till svenska finns bland kommentarerna.

Gert Gelotte

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

4 svar på Djup kris för kyrkan i Tyskland

  1. Anneli Magnusson skriver:

    Gert,
    Tyskarna är som vanligt noggranna och även om resultatet av undersökningen inte var oväntat så är det förstås bra att ha det svart på vitt. De tyska katolikerna är inte nöjda med sin kyrka. Jag förstod inte vilka som beställt undersökningen, om det beror på att jag läste slarvigt eller inte är tillräckligt bra på tyska vet jag inte. Uppfattade du det?

    Ska Katolska kyrkan fortsätta vara en stor folkkyrka eller krympa till en konservativ sekt? Här i Sverige kanske stiftets svala relation till Svenska kyrkan och allt närmare kontakter med Livets Ord ger en hint om vilken utveckling man tänkt sig?
    Anneli

  2. Gert Gelotte skriver:

    Anneli,

    vad jag förstår är undersökningen gjord på uppdrag av MDG, en konsultbyrå som verkar på den ”fromma marknaden”. Jag citerar:
    ”vårt huvudsakliga fokus är konsultuppdrag åt mediaföretag, församlingar och kloster, men också kyrkor och organisationer som sysslar med social service”.

    Att många konservativa katoliker föredrar en liten ”renlärig” kyrka är ingen hemlighet. Vår nuvarande påve jämför vår tid med tiden efter Västroms upplösning då kristendomen ”övervintrade” i klostren i väntan på en ny vår.

    Jag tycker jämförelsen haltar betydligt. Vi har inte en situation, som då, med öar av katolsk och klassisk bildning omgivna av illiterata barbarfolk.

    Den konservativa kristendomen är snarare i kunskapsunderläge där konservativa kristna måste avskärma sig från vetenskap och beprövad erfarenhet för att kunna bibehålla sin tro.

    ”Den lilla renläriga kyrkan” påminner enligt min mening snarare om Jerusalems kvarter för ultraortodoxa judar.

    Gert

  3. Gert Gelotte skriver:

    Vänner,

    Sven Volk Jovinge har haft den stora vänligheten att översätta kommentaren till undersökningen från tyska till svenska. Jag har redigerat och bearbetat översättningen.

    Gert

    SINUS – STUDIE 2013-01-24

    Katolska kyrkan i Tyskland måste förändras. Det är inte en biskop, en teolog eller en företrädare för en kyrklig organisation som säger det, utan den vanlige medborgaren i landet. En i torsdags i München publicerad studie har djupintervjuat katoliker. Resultatet är inte så uppmuntrande för kyrkan. Ändå finns anledning till hopp:
    Katolska kyrkan och den kristna tron spelar en allt mindre roll i människornas liv. Eller som studiens författare skriver: ”Integreringen av religion i vardagslivet har i stor utsträckning gått förlorad. … den katolska tron och dess regelverk bidrar bara hos några få till livets omedelbara mening.”
    Enligt studien är många av de tillfrågades tro inte knuten till den katolska religionen och kyrkan. Visserligen betecknar sig inte så få människor som religiösa, men de definierade sin ”tro och sina föreställningar om Gud diffust”. Även den katolska livsföringens grundregler praktiseras bara av en minoritet.
    Detta gäller t.ex. för förpliktelsen att gå i kyrkan på söndagarna och att be formaliserade böner. Särskilt bland unga och i undergroundsmiljöer spelar tro och religion inte längre någon stor roll, sammanfattar författarna sin studie.
    Överallt svävar övergreppsskandalerna. Enligt studien har kyrkans trosvärdighet skadats massivt även bland de trognaste anhängarna. Även de på många håll pågående strukturreformerna. som sammanläggningen av församlingar på grund av den den rådande prästbristen leder, enligt undersökningen, till osäkerhet och missnöje bland katolikerna.
    Kritik riktas även mot kvinnans roll, celibatet och behandlingen av de omgifta frånskilda och de homosexuella.
    Ändå: Många kyrkomedlemmar skyggar tillbaka för att ta sista steget, utträda och överge den katolska identiteten. ” Särskilt bland engagerade medlemmar i konservativt etablerade och liberalt intellektuella kretsar finns en stark vilja att trots all kritik hålla fast vid den katolska kyrkan och bevara hennes traditioner” skriver studiens författare.
    Och trots all kritik förväntar sig människorna i landet en hel del av kyrkan: andlig orientering, själavård, en glad och levande gemenskap samt ett tröstande stöd vid livets slut.
    I ett religiöst globaliserat Tyskland driver kyrkan genom en storm. Visserligen gäller den kristna religionen och de därmed förbundna etiska grundsatserna som central beståndsdel av den västerländska kulturen. Det hindrar dock inte att många i religionernas mångfaldens nam snickrar ihop ett eget trospaket, ofta med ostasiatiska och esoteriska element.
    Situationen tycks ändå inte vara utsiktslös för kyrkan. ”I de traditionellas , de konservativt etablerades miljö och delvis även i den borgerliga mitten hör tro, religion och kyrka samman och ger i sin traditionella gestalt stöd, orientering, struktur och sörjer för socialt inlemmande”.
    Men oavsett social tillhörighet är katolikerna eniga om att kyrkan måste förändras. På samma sätt ser man också att hon har potential till det. ”Hon måste bevara sin identitet, men landa i tiden” heter det till exempel.
    Det väntar alltså en hel del arbete på biskoparna, som nog inte kan klaras av enbart med en fortsättningen av dialogprocessen. I slutet av februari samlas biskoparna till sitt vårplenum i Trier. Sinusstudien kommer med säkerhet stå på dagordningen.
    Christoph Meurer

  4. Anneli Magnusson skriver:

    Gert,
    Jag såg inte översättningen förrän nu, kan du inte göra ett nytt inlägg med den och en länk till originalkommentaren?
    Anneli

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *