”Allvarliga brott”

Vänner,

Rom reviderar den kanoniska lagstiftningen om bland annat sexbrott.  http://ncronline.org/news/vatican/vatican-revises-church-law-sex-abuse

I rapporten om detta från National Catholic Reporter saxar jag följande:

”Unrelated to the sexual abuse crisis, the revisions also add several other offenses to the list of ”grave crimes” subject to the Congregation for the Doctrine of the Faith (and thus to the expedited penalties the congregation can hand out). They include crimes against the faith, such as heresy, apostasy and schism; recording or broadcast of the sacrament of confession; and the attempted ordination of women.”

Jo, ni läser rätt. Även prästvigning av kvinnor, eller som formuleringen lyder, ”försök till prästvigning av kvinnor”, tas med bland listan över ”allvarliga brott”.

Herrarna i Rom tycks fullständigt ha förlorat både vett och sans.

Gert Gelotte

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

27 svar på ”Allvarliga brott”

  1. Jörgen Thorhard skriver:

    Gert
    för en gångs skull håller jag med dig fast vi är djupt oense i själva sakfrågan. Ty ett försök tii något som inte kan bli verklighet kan ju inte vara lika illa som ett fösök till ett brot som det står i mänsklig makt att fullborda och än värre är när dessa brott blir till fulbordad gärning

    //Jörgen

  2. Anneli Magnusson skriver:

    En första reflektion är att de som författat denna reviderade version av den kanoniska lagen borde ha skickats på en kurs i skriftlig framställning innan de tog sig an uppgiften.

    Sedan är det är naturligtvis absurt att jämföra försök till prästvigning som, vilket Jörgen Thorngard påpekar, inte går att genomföra med så allvarliga, tyvärr genomförbara brott, som sexuella övergrepp.

    En annan märkligt påpekande är att det är nu är ett allvarligt brott för präster att ha och sprida barnporrbilder, se nedan. Det är möjligt att jag är naiv, men jag har förutsatt att katolska präster inte får ha eller sprida någon porr alls vare sig på barn eller vuxna!
    /Anneli

    ”2° the acquisition, possession, or distribution by a cleric of pornographic images of minors under the age of fourteen, for purposes of sexual gratification, by whatever means or using whatever technology”

  3. John Stenung skriver:

    Det gäller att upptäcka vad vissa präster sysslar med på sin fritid-eller arbetstid-det flytter väl ihop kan jag tänka mig.
    Horribelt är det i alla fall.
    Hade ju varit bättre om prästerna hade fått leva mer som vanligt folk och vara gifta eller tilsammans med sin manliga kompisar eller om dom var kvinnor eller kvinnor eller helt enkelt fria människor.
    Jag har liksom inbillat mig att nån slags frihet skulle vara förbunden med evangeliet.

  4. Hallvard skriver:

    Kanskje er fordel å studere hva den katolske Kirkes lære sier om prestevigsler, og at det er kun menn som kan prestevies.

    Selvfølgelig vet alle dette, og det bør også vi katolikker respektere på en måte som er i samsvar med de nye forskriftene.

  5. Anneli Magnusson skriver:

    John,
    Ja, det går ju inte att fortsätta så här, med präster som tittar på porrfilmer och begår övergrepp.
    Allt som oftast hör man att folk i princip inte har något emot att präster får gifta sig eller att kvinnor får vigas till präster, men att de inte vill att RKK ska splittras i frågan och att de därför inte vill driva den.
    Men det finns ju redan olika åsikter om detta i kyrkan så frågan är kanske snarare vilken splittring man kan leva med? En del vill fortsätta med enbart manliga präster och celibatstvång. Vilket med all sannolikhet medför att prästbristen blir alltmer akut.
    Andra kan tänka sig att celibatet är frivilligt och en del även att kvinnor får vigas till präster. Då bör vi rimligtvis få fler och mer lämpade präster.
    Svaret borde av rent pragmatiska skäl vara rätt givet tycker jag.

    Hallvard,
    Roligt att KV:s blogg inte bara lockar svenska utan även utländska läsare och tyckare!

    /Anneli

  6. John Stenung skriver:

    Ja jag har för egen del inget behov av att sätta gränser åt andra-nu längre-får jag väl tillägga.
    I ett så stort sammanhang som RKK så borde ju olika menigar vara en tillgång och tänk om Kyrkan vore inkluderande vilken kärlek skulle hon då inte väcka-en oemotståndlig dragningskraft skulle det kunna om omgivningen kunde säga”se hur de älska varandra”.

  7. Samuel Johansson skriver:

    ”se hur de älskar varandra”

    Detta, John och alla andra KV-läsare, har jag upplevt en gång i mitt liv, nämligen under mitt besök i Taizé-kommuniteten. Ingenting har gjort djupare intryck på mig än den intensiva och älskansvärda spiritualitet som dominerade inte bara bröderna och systrarna (i byn bredvid) utan alla som kom i kontakt med den under gudstjänsterna och bibelstudierna (de senare ledda av både bröder och systrar). Ingen kände sig dömd. Alla kände sig älskade.

    Jag är övertygad om att samma sorts anda, samma sorts atmosfär, uppfyllde de första generationerna kristna från pingstdagen och framåt mot 400-talet, innan den religio-politiska hegemonin, den kejsarromerska maktapparaten, tog över styret över de intet ont anande medlemmarna av Kristi kropp. Och så förblev det tills reformationen tog fart.

    Finns det några klarsynta katoliker kvar? Som fått sina ögon öppnade av pedofilskandalen? Jag vill tro det. Det är vi som är Kristi kropp. Kyrkan. Påvedömet kommer att gå under eftersom det förlorat sin legitimitet inte bara i omvärldens ögon, utan också i de mest ”Kristtrogna” medlemmarnas ögon. Det är nu dags för en andra reformation. En ekumenisk, som återigen visar världen hur ”vi älskar varandra”.

  8. Anneli Magnusson skriver:

    Idag finns en artikel om dokumentet i SvD, jag kunde dock inte se att den är utlagd på deras sajt ännu. Där uppmärksammas att RKK likställer utnämning av kvinnliga präster med sexuella övergrepp.
    Om jag förstår Maria Hasselgren som uttalar sig i artikeln rätt så är det en slump att utnämningen av kvinnliga präster, sexuella övergrepp och barnpornografi hamnar i samma dokument. Man har bestämt vilken avdelning som ska ha hand om dessa frågor helt enkelt.

    Annars ligger det nära till hands att tro att det är en medveten strategi från RKK:s ledning att sätta samman sådant som man ogillar, med det som är direkt fel eller t.o.m. brottsligt.
    Ett annat exempel på detta är försöken att jämföra Katolsk Vision, vars huvudsyfte som jag uppfattar det främst är att verka för yttrandefrihet i RKK, med SSPX som har förintelseförnekelse, rasism osv på sin agenda.
    /Anneli

  9. Gert Gelotte skriver:

    Vänner:

    Stiftets pressansvarige säger bland annat följande till SvD:

    ”–Det har alltid betraktats som något allvarligt att prästviga någon utan att ha mandat, och nu har man beslutat vilken avdelning som ska ha hand om prästvigning av kvinnor som börjat dyka upp de senaste åren.”

    SSPX har inte mandat att prästviga någon – ändå gör man det. Detta hindrar inte att Vatikanen håller officiella samtal med SSPX om förening med Katolska kyrkan.

    Kvinnor som prästvigs samtalar man inte med. Dem exkomunicerar man.

    Detta handlar bara marginellt om vem som har mandat. Den verkliga orsaken är mäns försvar av manlig makt och mäktiga mäns rädsla för jämställda kvinnor.

    Gert Gelotte

  10. Agneta Sofiadotter skriver:

    Gert,

    Kan du länka eller lägga in den lysande SVD-intervjun idag med Irene?
    Alla har ju inte SVD.

    Agneta

  11. Agneta Sofiadotter skriver:

    Gert,

    ok. Men det är en kortare version på nätet. Så jag rekommenderar läsare att inköpa en SVD för det var läsvärt i sin helhet.

    Agneta

  12. Agneta Sofiadotter skriver:

    Irene o andra.

    Idag har Bruno namnsdag. Hedras på namnsdagen bör den italienska filosofen och ”helgonet”Giordano Bruno bränd på bål av Katolska kyrkan den 30 maj 1431.
    Låt oss aldrig glömma Katolska kyrkans offer under katolska kyrkans främsta
    förintelseperiod!
    Och låt oss modigt hindra nya offer för trakaserrier och värre …

    Agneta

  13. Gert Gelotte skriver:

    Vänner,

    här gives möjlighet att delta i en internationell protest mot Roms uppfattning om kvinnor och prästämbetet. Det går också att läsa det relevanta dokumentet. Därmed kan också undanröjas påståendet att det skulle röra sig om olika dokument, sammanblandade av svenska media.

    Gert Gelotte

    http://archive.constantcontact.com/fs075/1101596312859/archive/1103569673642.html

    Ett sätt att visa var man står.

    An online petition has been started so that other groups or individuals may register their support of this statement.

    To view the Vatican document, click here:
    http://visnews-en.blogspot.com/2010/07/modifications-made-in-normae-de.html

    This morning, twenty-seven international Catholic organizations issued the following joint statement in response:

    We, the undersigned, express our solidarity with Catholics who continue to seek equality, including those who practice feminist ministries and those who are ordained. We know these women and men to be firm in their faith and courageous in their work as they seek an inclusive and accountable church, undeterred by threats of excommunication or other canonical penalties. In addition, we stand with our brother priests and bishops who are also being threatened by this new policy for their support of women’s equality in the church. Furthermore, we take great offense that good faith struggles for gender equality could be misunderstood as a sacrilege and placed on par with the sexual abuse of children. In 1976, the Vatican’s own Pontifical Biblical Commission concluded there is no valid scriptural reason for denying ordination to women. Therefore, we welcome such efforts to expand the scope and variety of ministry and we celebrate women’s faithfulness despite huge institutional obstacles.

    We are gravely disappointed that the Vatican would largely repackage its sexual abuse policy norms from 2001 in yesterday’s re-issued statement without adding many meaningful changes to canonical procedures on how to handle the sexual crimes of its religious leaders. We stand with survivors in calling for the release of the names of all credibly accused Catholic religious leaders and for the Vatican’s immediate adoption and implementation of global child protection policies. Nothing less is adequate to the crying needs of a community torn asunder by its own leaders’ crimes.

    Catholic Organization Signatories

    Association for the Rights of Catholics in the Church (ARCC), USA
    Patrick B. Edgar, D.P.A., M.Div., President

    BASIC (Brothers And Sisters In Christ), Ireland.
    Contact: Una Ruddock
    +353 1 621 6816

    DignityUSA
    Marianne Duddy-Burke, Executive Director,
    617-669-7810

    Call To Action, USA
    Jim FitzGerald, Executive Director
    773.404.0004

    Catholics for Choice- Canada
    Rosemary Ganley, Coordinator

    Catholic Coalition for Church Reform, USA
    Paula Ruddy, Bernie Rodel, Michael Bayly, Co-chairs
    (612) 379-1043

    Catholic Network for Women’s Equality, Canada
    Paula MacQuarrie, Coordinator

    CORPUS, USA
    Contact: William Manseau

    Corriente Somos Iglesia, Spain
    Raquel Mallavibarrena, Coordinator
    +34 649332654

    Católicas por el Derecho a Decidir, Mexico
    Maria Consuelo Mejia, Director
    +5255 5658 1163

    Católicas por el Derecho a Decidir, Spain
    Mar Grandal, President
    352 88946

    8th Day Center for Justice – Women’s Group, USA
    http://www.8thdaycenter.org

    Femmes et Hommes en Eglise/Genre en Christianisme, France
    Danielle Penuel-Monneron, President
    (0)2 33 90 78 10

    Institute for Feminism and Religion, Ireland.
    Mary Condren, Th.D., Director
    001-353-1-4624504

    Interreligious Convention of European Women Theologians
    Lee Wax, Coordinator
    0044-208 884 0476

    Kerk Hardop, Netherlands
    Marleen Wijdeveld, President
    Isaac Wüst, Editor-in-Chief
    0031-20-441.3339

    National Coalition of American Nuns, USA
    Contact: Donna Quinn

    Noi Siamo Chiesa (Italian Section of IMWAC), Italy
    Contact: Vittorio Bellavite

    Nous sommes Aussi l’Eglise, France
    Lucienne Gouguenhem, Vice-President
    33 1 45 88 04 92

    Pax Christi Maine, USA
    Bill Slavick, Coordinator
    207-773-6562

    RAPPORT, USA
    Conatct: Gloria Ulterino

    Roman Catholic Faith Community Council of the Federation of Christian Ministries
    William J. Manseau, Evelyn Hunt, and Thomas Quinn, Co-Chairs
    603-886-7158

    Roman Catholic Women Priests, Europe-West.
    I. Riedl, Coordinator
    0049-089 845 830

    Roman Catholic Womenpriests-USA, Inc
    Contact: Alice Iaquinta
    414-791-9952

    Women’s Alliance for Theology, Ethics and Ritual (WATER), USA
    Mary E. Hunt and Diann L. Neu, Co-directors
    301 589-2509

    Women’s Ordination Conference, USA
    Erin Saiz Hanna, Executive Director
    202-675-1006

    WomenPriests.Org, International
    Therese Koturbash, Coordinator
    +44 (0)1923 779 446

  14. Gert Gelotte skriver:

    Vänner,

    Charlotte Therese Björnström följer upp med ett mycket bra debattinlägg i Svenska Dagbladet:

    ”Hur kan man i ett dokument på detta sätt bunta ihop fruktansvärda pedofilbrott begångna av präster mot barn – med prästvigning av kvinnor som upplever sig vara kallade av Gud att tjäna kyrkan? Hur kan det vara kriminellt att som katolsk kvinna följa Gud – av kärlek till kyrkan?”

    http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/kvinnliga-praster-kan-vara-del-av-losningen-pa-pedofilproblemet_5001819.svd

    Gert Gelotte

  15. ritva Maria skriver:

    Protesten med de många organisationerna är bra. Jag tror mera på sådana organisationsprotester än på enskilda individers underskrifter. Särskilt bra är det om organisationer av typen fredsrörelsen, mänskliga rättighetsrörelser och liknande finns med.

    Från Sverige är Katolsk Vision självklar, tycker jag, men nog skulle det finnas

    Kanske man skulle försöka offentliggöra det engelska protestbrevet. SvD kanske skulle vilja publicera det?

    ritva Maria

  16. Agneta Sofiadotter skriver:

    Jag roar mig med att läsa bloggkommentarer på Charlottes artikel och intervjun med Irene. Det belyser situationen.

    En menar på Chalottes blogg ang katolska kyrkan att: en rörelse som inte lyssnar på sina interna kritiker kommer inte kunna anpassa sig och så småningen dö ut”.

    Ja, Vatikanen kan en dag bli museum och korad till ett av världens 7 underverk om 200 år om inte RKK respekterar mänskligheten utanför och inom kyrkan. Det kan gå mkt fort. Ungefär som det gick med kommunismen.

    Ser man sedan vad som skrivs på Katolsk Observatör skrattar jag till.
    ”Pressen har inte kommit på några andra katoliker att fråga än Maria Hasselgren och Gert Gelotte”.

    ????? Mig veteligen är det första gången jag ser ordentligt presenterad i SVD Charlotte och Irene.

    Sedan skriver KO ” Säkert finns det en hel del synpunkter på frågan om prästämbetet bland de andra 150.000 katolikerna i landet , om frågan intresserar överhuvudtaget förståss”.

    Det sista är ett fantastiskt uttalande. för det första 150.000 aktiva katoliker vilket belägg finns för den siffran? 150.000 AKTIVA? Och varför frågar sig inte KO hur det kommer sig att det är så tyst i leden bland de i såna fall 150.000 katolikerna? Och om de ställer sig frågan så kan de lika gärna se över sin egen identitet som KO eftersom de väljer att vara anonyma. För så här står det :

    ”Bakom texten (på Katolsk Observatörs blogg, min kom.) står någon av redaktionens medlemmar och för innehållet står hela redaktionen”.

    Vilken rädsla för att kliva ut på arenan finns inte här! Och då är det naturligtvis lätt att som små tjuriga barn gnälla på pressen som inte finner någon annan att fråga bland de som de menar 150.000 aktiva katolikerna än de för svenska folket nu presenterade …. Charlotte och Irene. Vem vågar bland de 150.000 AKTIVA träda fram om de själva på ex. KO är anonyma och när katoliker med andra åsikter skriver på KV är de till 90% anonyma.

    Annat fantastiskt i KO:s inlägg är ”om frågan intresserar överhuvudtaget, förståss”.

    Tydligen intresserar det KO så till den milda grad att de kan skriva så pinsamt tjurigt. Att pressen för första gången aktivt vänt sig till ex. Irene Nordgren tycks gå dem förbi.
    Men det står ju Katolsk Observatör fritt att skapa liv i sin egen bloggosfär och bjuda in de 150.000 aktiva katolikerna landet runt att träda fram och debattera. Utan räddande pseudonymer. På så vis minskar ju den alltmer höjda kritiken från allmänheten att RKK är en sekt.

    Agneta

  17. Irène Nordgren skriver:

    Det är de celibatära männens hegemoni i Vatikanen som måste brytas.
    Till detta krävs en demokratisering inom katolska kyrkan.
    Ett viktigt steg i den riktningen är YTTRANDEFRIHET.

    Här borde Stockholms katolska stift ta sitt ansvar genom att skapa en plattform i någon form för öppen debatt istället för att som nu STRYPA all debatt.

    Jag är angelägen att någon svarar mig vad det är för OKATOLKT i att ÖNSKA sig reformer inom vissa områden i det mänskliga livet.

    Vatikanen borde förstå att bäst- före- datumet har gått ut för UNIVERSALMETODEN att slå mig och andra TROENDE katoliker i huvudet med Katolska kyrkans katekes och Läroämbetes utsagor.

    Jag har personligen vid något tillfälle vänt mig till biskopen och bett om hans hjälp att skapa någon form av debattforum. Dock utan att få klarhet i vari hindren för något sådant består.

    Bloggosfären är en viktig möjlighet till debatt.

    Skulle därför vara interssant att få veta om det är på biskopens uppdrag som hans pressekreterere gör nedanstående uttalande på Siftets hemsida 14 oktober förra året då Maria Hasselgren ondgör sig över ”hemsidor med ordet ”katolsk” i sitt namn.”
    Som ett varnande exempel nämner Maria Hasselgren Katolsk Vision.
    Obseraveras bör att Katolsk Observatör går fri från kritik.

    Då Maria Hasslgren vid flera tillfällen visat prov på stor egen initiavförmåga vore det därför av värde att få veta hur olika personer på biskopsämbetet ställer sig till FRI ÖPPEN DEBATT.

    Är man emot det så är det viktigt att ÄRLIGT göra ett pressmeddelande därom så katoliker som icke-katoliker vet om detta i Sverige.

    Viktigt att katolska kyrkan i det demokratiska Sverige ÖPPET står för att katoliker i Sverige

    – inte har RÄTT att önska sig reformer i tankevärlden

    – än mindre att yppa och diskutera sådana förbjudna eventuella reformer

    – och om någon ändå gör det senare så kan verderbörande inte få kalla sig ”katolik” längre

    Det skulle underlätta för oss som skriver här på bloggen och i tidningar.

    Det är så tjatigt att ständigt behöva förklara för människor som ringer och skriver och undrar över tex att jag inte ”håller kritiken INTERNT. ”

    http://www.katolskakyrkan.se/1/1.0.1.0/102/1/?item=art_art-s1/128&group=art_art_grp-s1/1

    // Irène

  18. Irène Nordgren skriver:

    PS Katolska kyrkan VIMLAR av goda teologer runt om i världen -såväl manliga som kvinnliga – som har en annan uppfattning om kvinnliga präster och preventivmedel och homosexuellas likaberättigande än den gängse bakom Vatikanens murar.

    Släpp in dessa bakom murarna och låt ARGUMENTEN tala stället för TITLAR.

    Då skulle det bli andra bullar.

    // Irène

  19. Agneta Sofiadotter skriver:

    Irene, Gert…

    Förmodar att ni kommer att kommentera Bitte Assamos replik på Charlottes artikel i SVD.

    Tragiskt tunn replik.

    Bittte menar att inget tyder på att Svenska kyrkan har mindre pedofiler bland präster pga införandet av kvinnliga präster.
    Va????

    och att mödrar, mormödrar för det mesta är närvarande runt om en pedofil.
    Va????

    Vad har detta att göra med det faktum att katolska kyrkan har haft alltför många pedofiler som präster?

    Att sedan avsluta med att Charlotte själv önskar bli katolsk präst.
    Va???

    So what… det är väl fint om Gud kallar henne till tjänst… vad vet Bitte om Gud och Charlotte?

    Nu gör kyrkan bort sig genom att låta Bitte vara språkrör och på det viset surt ge sig på Charlotte och hennes känsla av kallelse… personligen.

    Här länken och lyckas det inte får du Gert fixa det bättre. Och lägg detta lilla inlägg där det ska vara om ni skriver ett nytt ämne som inlägg. Förresten Charlotte om du är inne här och läser kan du väl själv svara. Hoppas allt är bra med dig och katten och måleriet//
    Agneta

    http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/inga-belagg-for-att-kvinnlig-narvaro-minskar-risk-for-overgrepp_5012415.svd

  20. Gert Gelotte skriver:

    Agneta,

    Huruvida kvinnliga präster skulle minska risken för manliga prästers pedofili tycker jag är ett sidospår i debatten. Det helt avgörande argumentet för kvinnliga präster är vanlig rättivsa. Kvinnor skall ha samma rätt och samma möjligheter som män. Allt annat är diskriminering och det är aldrig acceptabelt.

    Men om man ser motståndet mot kvinnliga präster i sitt sammanhang – könsförtryck, tvångscelibat, preventivmedelsförbud mm, så tror jag att kvinnliga präster skulle bidra till ett sundare klimat i kyrkan och därmed minska risken för sexuella övergrepp.

    Men den stora vinsten med kvinnliga präster vore, förutom rättvisa, en mycket bättre möjlighet för kyrkan att tala med samtiden. Man kan jämföra med Svenska kyrkan där kvinnliga präster åstadkommit underverk. På 60-talet var Svenska kyrkan lika förgubbat som ointressant och utan kommunikation med samtiden. I dag är det i Svenska kyrkan som de intressanta samtalen om Gud, livet och döden förs. Kvinnornas intåg har betytt oändligt mycket – och de har dragit männen med sig.

    På sätt och vis har Katolska kyrkan i Sverige gått motsatt väg. Från öppenhet och oförvägenhet på 70-talet till dagens slutna ängslighet.

    Gert Gelotte

  21. Irene Nordgren skriver:

    Agneta

    Att bemöta Bitte Assarmos så futtiga och BILLIGa genmäle på Charlottes SAKLIGA och fylliga inlägg är inte aktuellt för min del.

    Att tala med Bitte Assarmo är lika givande som att tala med sin vägg därhemma. Jag uppfattar att Bitte Assarmo generellt fungerar som en megafon åt biskopsämbetet. Närmare bestämt som assistent åt pressekreteraren.

    // Irène

  22. Anneli Magnusson skriver:

    Ritva,
    Jag tror också att det är organisationers protester som kan göra störst skillnad och det är ju också dessa som RKK:s ledning lägger mest energi på att tysta.

    Samtidigt är det bra att vi enskilda också kan säga ifrån, men jag skulle önskat ett kortare mer koncist upprop där det helt enkelt stod att vi inte accepterar att Vatikanen betraktar prästvigning av kvinnor som ett lika allvarligt brott som sexuella övergrepp.
    Nu hade den/de som skrivit uppropet lagt till så mycket att jag blev tveksam och inte skrev på som jag tänkt.

    För mig är det lite samma sak med KV:s manifest, det är för mycket detaljer, jag skulle föredra att man samlades runt ett krav på yttrande- och diskussionsfrihet i RKK. På så sätt skulle ljuset verkligen riktas på de fundamentala bristerna i kyrkan eller snarare hos dess ledning.
    /Anneli

  23. Gert Gelotte skriver:

    Anneli,

    jag föreslår att du skriver ett sådan kort manifest. Det är fler än vi tror som läser den här bloggen. Så, vem vet, vi kanske får intressanta reaktioner.

    Gert Gelotte

  24. Agneta Sofiadotter skriver:

    Charlotte har svarat på Bitte Assarmo i Brännpunkt.
    Såg oxå att Tidkunne kommenterat.
    Här länk o återigen Gert … du kanske vill lyfta upp det som inlägg… annars får det väl stå här.

    http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/katolska-kyrkan-behover-helomvandning-i-kvinnoprastfragan_5021761.svd

  25. Anneli Magnusson skriver:

    Gert,
    Personligen tycker jag inte att mer behövs än ungefär det du själv sade vid en diskussionskväll dvs att ”Katolsk Vision verkar för en fullständig yttrande-och diskussionsfrihet i Romersk katolska kyrkan”.

    Det är väl knappast ett manifest, men jag tycker att det räcker. Men det finns säkert andra åsikter om den saken.
    /Anneli

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *