Marknadsförs patriarkala fördomar som ”trons skatt” sedan 2000 år ?

Nyrestaurerade fresker i Priscillas katakomber i Rom (där den äldsta bilden av Maria med barnet finns avbildad) har åter väckt frågan huruvida det funnits kvinnliga ämbetsbärare i den kristna urkyrkan.

”Users of Google Maps can now click the ”see inside” option for the catacombs, which allows them to move virtually through the narrow corridors tunneled out of soft tufa stone and to see high-resolution images of the interiors from practically every angle. The brilliantly lit views are in startling contrast to the shadowy reality of an in-person visit.”

http://ncronline.org/news/vatican/vatican-google-team-bring-ancient-christian-catacombs-light

http://religion.orf.at/stories/2616070/

http://www.catacombepriscilla.com/inglese/

”The Association of Roman Catholic Women Priests, which includes women who have been excommunicated by the Vatican for participating in purported ordination ceremonies, holds the images up as evidence that there were women priests in the early Christian church — and that therefore there should be women priests today.”

”Fabrizio Bisconti -överintendent vid Vatikanens heliga arkeologikommission – slår ifrån sig trots att den officiella katakombguiden kopplar festmåltiden som avbildas   på fresken till en eukaristimåltid.  Bisconti hävdar att  scenen inte föreställer eukaristifirande utan en begravningsmåltid.  Även om kvinnor var närvarande så firade de inte mässan.

Bisconti menar att kvinnan som sträcker upp sina  händer i bön – är en kvinna i bön. ”

http://www.huffingtonpost.com/2013/11/19/vatican–frescoes_n_4305560.html

// Irène

PS  Intressant är att Troskongregationen 1976 i deklarationen  Inter insignores  ”ON THE QUESTION OF ADMISSION OF WOMEN  TO THE MINISTERIAL PRIESTHOOD” skriver

”The Catholic Church has never felt that priestly or episcopal ordination can be validly conferred on women. A few heretical sects in the first centuries, especially Gnostic ones, entrusted the exercise of the priestly ministry to women: This innovation was immediately noted and condemned by the Fathers, who considered it as unacceptable in the Church.”

Dokumentet  bejakar alltså att det funnits kvinnliga präster under kristendomens första århundraden  men att dessa tillhörde  ” heretiska sekter  särskilt  gnostiska…………. ”

http://www.vatican.va/roman_curia/congregations/cfaith/documents/rc_con_cfaith_doc_19761015_inter-insigniores_en.html

Kan det vara så att kvinnliga präster i urkyrkan per definition ansågs HERETISKT  av   kommande manliga kyrkofäder vars manligt /patriarkalt  präglade åsikter  sedan gått i arv generation efter generation under den tjusiga beteckningen TRONS SKATT……….?

Kan det vara så att Jesus var lagd åt det heretiska hållet som kyrkofäder gjort allt som står i deras makt att dölja……..?

Min novemberkrönika på Dagens Seglora

http://dagensseglora.se/2013/11/20/mannen-strider-hart-for-makten-over-kyrkan/


Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

9 svar på Marknadsförs patriarkala fördomar som ”trons skatt” sedan 2000 år ?

  1. Anneli Magnusson skriver:

    Iréne,
    Det är som så ofta när det gäller tro en fråga om vad man vill tro. Katolska ledare vill inte tro att det funnits kvinnliga präster och tolkar allt negativt. Som jag skriver i min blogg så kan man i stället ta fasta på det som talar för att det i den tidiga kyrkan fanns kvinnliga ledare, präster kom ju för övrigt rätt sent. Värdeperspektivet i den aktuella fresken säger oss att den avbildade kvinnan inte var vem som helst utan en viktigt person. Jag skriver om det i min blog.
    http://annelimagnusson.wordpress.com/2013/11/20/fresk-i-priscillakatakomberna-visar-tidigkristen-kvinnlig-prast/
    Anneli

  2. Irène Nordgren skriver:

    Anneli

    ”Det är som så ofta när det gäller tro en fråga om vad man vill tro.”

    Absolut. Bra att du understryker detta.

    När jag läser evangelierna tycks det mig som om det var många i Jesu omgivning som inte VILLE tro sina ögon och öron när de såg hur Jesus förhöll sig till kvinnor. De ville helt enkelt inte tro att det kunde vara sant att Jesus inte gjorde skillnad på människor, på kvinnor och män på, judar och samarier osv.

    Det verkade svårt för många i Jesu omgivning att acceptera han inte gjorde skillnad på människor överhuvudtaget.

    Människor VILLE tro att det var skillnad på FOLK och FÄ.

    Men genom Jesu död och uppståndelse fick budskapet om alla människors lika värde en oerhörd SPRÄNGKRAFT som särskilt fångades upp av Paulus. Han VILLE tro på allas lika värde och skrev till galaterna ”Nu är ingen längre jude eller grek, slav eller fri, man eller kvinna. Alla är ni ett i Kristus Jesus.”

    Några präster vigde inte Jesus men utnämnde 12 män till apostlar. Detta är katolska kyrkans främsta argument mot kvinnliga ämbetsbärare.

    Intressant är att Paulus som kallas apostel inte utnämndes av den jordiske Jesus……

    Men en man till mer eller mindre…………

    Så har vi Maria Magdalena – apostlarnas apostel – en kvinna som alla är överens om hade en oerhört framträdande roll i Jesushistorien………..det första vittnet till uppståndelsen.

    En annan kvinna -den samaritanska- var det första vittnet till att erkänna Jesus som Messias.

    Den TRO dessa kristendomens 2 första vittnen – som ”råkade” vara kvinnor visade omvärlden – före alla män- räknas inte till ”trons skatt”.

    Ty som du påpekar Anneli ”tro är en fråga om vad man vill tro”.

    Och så länge katolska kyrkans hierarki inte vill tro att kvinnor och män är likaberättigade till att bli ämbetsbärare och föra ut evangeliet till människor och fira mässa, så länge kan vi lekmän snacka oss gula och blå………

    Och vill man inte ändra sin tro så ska man ju passa sig noga för att inte tala så mycket med människor som tror annorlunda. Inte umgås med annorlundatroende och absolut inte läsa böcker skrivna av annorlundatroende.

    Därför slog JP2 näven i bordet och bestämde att nu är det slutsnackat ! Basta !

    // Irène

  3. Krister Janzon skriver:

    Irène,

    Direkt efter ditt andra engelska citat ovan skriver du:”Dokumentet bejakar alltså att det funnits kvinnliga präster under kristendomens första århundraden men att dessa tillhörde ” heretiska sekter särskilt gnostiska…………. ”
    —-
    Kan det vara så att kvinnliga präster i urkyrkan per definition ansågs HERETISKT av kommande manliga kyrkofäder vars manligt /patriarkalt präglade åsikter sedan gått i arv generation efter generation under den tjusiga beteckningen TRONS SKATT……….?

    Men tvärtom mot att bejaka att det funnits kvinnliga präster, så slår ju det engelska citatet
    fast ” A few heretical sects in the first centuries, especially Gnostic ones, entrusted the exercise of the priestly ministry to women: This innovation was immediately noted and condemned by the Fathers, who considered it as unacceptable in the Church.

    Jag hoppas att det finns bättre belägg för tidiga kvinnliga prästers existens. Eller så är det bättre att så att säga börja börja på ny kula: allt gott måste inte förankras i urkyrkan.

    Krister

  4. Krister Janzon skriver:

    Irène,

    Din kommentar till mig kl 7.53 idag: ”Josefsbröder i all ära”, var så pinsamt
    undermålig och oförskämd så jag raderade den.

    Har du inget i sak att anföra?

    Krister,
    som administratör av bloggen
    se våra Kommentarsregler

  5. Anneli Magnusson skriver:

    Krister,
    Den typen av rent privata synpunkter har inget allmänintresse och hör inte hemma här.
    Anneli

  6. Krister Janzon skriver:

    Anneli,

    Det var faktiskt ingen rent privat synpunkt; har du läst våra Kommentarsregler?
    Möjligen skulle allmänintresset bäst främjats genom att bara radera, utan vidare kommentarer.

    Krister

  7. Anneli Magnusson skriver:

    Krister,
    Jag vill minnas att jag gjort just det vid några tillfällen och att bl.a. du har haft invändningar då.
    Anneli

  8. Krister Janzon skriver:

    Anneli,
    Nu riskerar det att bli ett meta-tugg emellan oss: Om man skall jämföra olika frukter i forntid och nutid så förutsätter det väl att alla har tillgång till samma fakta samt liknande minnesbilder. Och jag minns inte din radering, som bl. a. jag skulle haft invändningar mot. Skall vi avstå från det förflutna; idag gällde det kommentaren ”Josefsbröder i all ära” på vilket sätt den kunde anses höra till det här blogginläggets ämne? Jag har accepterat flera sådana äre-prisningar tidigare, kanske de inte var ironiskt menade då heller? Jag är klart för att kvinnor skall kunna prästvigas, men jag måste rimligen ha rätt att få syna framförda argument, utan att bemötas med ironi/raljans, utifrån att jag är medlem i katolska S:t Josefsföreningen.
    Krister

  9. Irène Nordgren skriver:

    Jag gör fn paus i bloggandet medan vi KV skribenter har överläggningar sinsemellan om vissa oklara regler oss KV skribenter emellan.

    // Irène

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *