Varför inte samma talförhet inom katolska kyrkan ?

”Människors samveten är samhällets grundpelare” skriver REINHOLD FAHLBECK professor emeritus, juris doktor, Lunds universitet på SvD Brännpunkt 2 maj

Samvetsfrihet finns redan i abortlagen

med anledning av den debatt om samvetsfrihet som en längre tid pågått i det svenska samhället utifrån bla  ”barnmorskefallet” (Grimmark).

// Irène

PS  Reinhold Fahlbeck är inte bara juridikprofessor utan även katolik.  Nu behöver man ju inte vara  juridikprofessor för att hålla med Reinhold Fahlbeck om att ”Människors samveten är samhällets grundpelare”.

Jag har jag dock aldrig sett att katoliken och juridikprofessorn  gjort sig mödan att betona att  samvetsfrihet också borde vara  katolska kyrkans  grundpelare. Alltså inte bara som en portalparagraf utan även i praktiken.

Tänk om alla katolska lekmän  i Sverige utnyttjade sin professionella sakkunskap och  använde den  lika nitiskt OCKSÅ vad beträffar inomkyrklig kritik.

Så är tyvärr inte fallet  när det gäller svenska katoliker.  Läkare, jurister, journalister, sjuksköterskor, lärare …..för att inte tala om katolska teologer…..namnen är otaliga inom olika yrkesområden här i landet  i vilka katoliker är verksamma och som skulle kunna bidra till att katolska kyrkan tillämpar sina egna ideal också inom sina egna domäner tex när  det gäller samvetsfrihet och yttrandefrihet.

Men svenska katoliker borde även använda sin egen professionella erfarenhet och sakkunskap till att i offentlighetens ljus granska själva idealen inom katolska kyrkan.

Är  tvåsamhet mellan en man och en kvinna i en  kärnfamilj ett eftersträvansvärt ideal ?

”Kärlek” med stort K är vår tids avgudadyrkan

Är livslångt celibat  för homosexuella ett eftersträvansvärt ideal?

Är det ett eftersträvansvärt ideal att inte använda artificiella preventivmedel ?

Är det ett  eftersträvansvärt ideal att inte gifta om sig efter en skilsmässa dvs att leva i celibat ?

Är det  ett eftersträvansvärt ideal att bara män vigs till präster ?

Är det ett eftersträvansvärt ideal att abort ska vara i lag förbjudet ?

Är det ett eftersträvansvärt ideal att katolska präster ska leva i livslångt celibat ?

Är det ett eftersträvansvärt ideal att inte offentligt ge uttryck för sina egna åsikter om de går stick i stäv med katolska kyrkans officiella lära ?



Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

3 svar på Varför inte samma talförhet inom katolska kyrkan ?

  1. Gert Gelotte skriver:

    Irène, vänner,

    Självklart skall ingen tvingas mot sitt samvete att medverka vid abort. Men ”fallet Grimmark” handlar inte om samvetstvång, utan snarare om en provokation.
    Ellen Grimmark sökte arbete som barnmorska på en klinik där aborter och abortrådgivning ingår i barnmorskornas arbetsuppgifter. Eftersom hon gjorde klart att hon inte vill medverka i abortverksamheten fick hon inte arbetet. Konstigare än så var det inte.
    Under min tid som ledarskribent på Göteborgs-Posten skrev jag en krönika där jag utvecklade detta resonemang något utförligare:
    http://www.gp.se/nyheter/ledare/ledarkronika/1.2274527-gert-gelotte-ingen-tvingas-utfora-aborter

    Gert Gelotte

  2. Gert Gelotte skriver:

    Irène, vänner,

    även Philip Geister (SJ) på Signum intog samma ståndpunkt som jag ger uttryck för i föregående kommentar:
    http://signum.se/samvetets-pris/

    Gert

  3. Irène Nordgren skriver:

    Gert

    ”Självklart skall ingen tvingas mot sitt samvete att medverka vid abort. Men ”fallet Grimmark” handlar inte om samvetstvång, utan snarare om en provokation.”

    Jag har samma ståndpunkt som du i sakfrågan. Jag har stöttat den ståndpunkten i ett antal bloggar. Jag har inte ändrat ståndpunkt. Jag anser det inte vara en mänsklig rättighet att bli barnmorska. Och eftersom det heller inte är obligatoriskt att bli barnmorska är det inte heller relevant att jämföra med samvetsfrihet vid obligatorisk värnplikt som många debattörer gjort.

    Min poäng med mitt blogginlägg var dock i det här fallet inte själva sakfrågan kring lagstiftningen vilket det dock var för yrkesjuristen Fahlbeck som yrkesmässigt talar om hur det rent juridiskt förhåller sig i svensk och EU lagstiftning utan att lägga några värderingsaspekter på det hela.

    Reinhold Fahlbecks inlägg tas dock nu tex i Signum och på många andra håll som intäkt för det riktiga i att främja barnmorskor som inte vill medverka vid aborter. Om Fahlbeck känner sig nöjd med detta på ett personligt plan förtäljer inte hans artikel. Fahlbeck måste i alla fall ha tänkt över olika konsekvenser av sitt inlägg. Och så länge han inte offentligt uttalar sig värderingsmässigt så länge låter han sig nu göras till slagträ för Grimmarksalliansen att det inte bara rent juridiskt är möjligt och rätt att kunna bli barnmorska och vägra medverka vid aborter utan även värderingsmässigt rätt.

    http://signum.se/samvetsfrihet-i-nygammal-belysning/

    Fahlbeck är yrkesjurist och jag läser hans slutkläm.

    ”Bestämmelserna om samvetsfrihet som en mänsklig rättighet har en självklar grund. Utan medvetna och rena samveten faller hela samhällsbygget ihop. Inom civilsamhället gäller detta exempelvis det demokratiska styrelseskicket, ekonomiska förpliktelser att betala skatt samt vård med höga etiska krav på vårdanställda. Människors samveten är samhällets grundpelare.”

    Denna slutkläm menar jag vore en fröjd att få läsa av en katolsk juridikprofessor också i ANDRA SAMMANHANG än rent civilsrättsliga. I klartext vore det intressant att få dela en katolsk juridikprofessors syn på katolsk kanon och dess tillämpning IRL.

    Ja inte bara en katolsk juridikprofessors syn……också våra katolska yrkesteologers syn ……varför trycker hela den katolska bunten av yrkesfolk i buskarna när det gäller de katolska tingens ordning men gärna visar sig på styva linan i det svenska civilsamhället ?

    Det var mitt ärende !

    // Irène

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *