Enhetens kyrka

Vänner,

den 20 juli öppnades Enhetens kyrka på Östanbäcks kloster utanför Sala. Klostret tillhör Svenska kyrkan och dess bröder lever  i den benediktinska traditionen. Bröderna står också nära Förbundet för kristen enhet (FKE) som i decennier arbetat för synlig enhet mellan katolska kyrkan och svenska kyrkan.

En kyrka för enhetens skull borde vara en glädje för alla kristna. Men när jag läser om syftet med kyrkan på brödernas hemsida blir jag tveksam. Så här står det:

”Ett tecken på enhet
Som sådan utgör Enhetens kyrka ett påtagligt hoppets tecken på den enhet som nu är på väg mellan alla som bekänner klassisk kristen tro.”

Syftet är alltså varken de kristnas enhet eller enhet mellan katolska kyrkan och svenska kyrkan, utan enhet kring ”klassisk kristen tro”. Om vad som utgör så kallat klassisk kristen tro kan man diskutera i all oändlighet. Men i allmänhet brukar det klassiska yttra sig som konservatism i allmänhet och nej till kvinnliga präster i synnerhet. På senare tid har motstånd mot att homosexuella får gifta sig kommit i förgrunden.

Hur som helst torde de som använder beteckningen klassisk kristen tro anse att de står för den mest genuina kristendomen. Det har många gjort före dem och därmed orsakat all den splittring som plågat och plågar kristenheten.

Vid det här laget borde vi ha lärt oss att de kristnas enhet aldrig kan uppnås genom en strid om vem som har den rätta tron och den rätta tillämpningen. Enhet förutsätter att vi accepterar varandra även när vi är oeniga.

Att Enhetens kyrka i själva verket står för en ny sorts oenighet och splittring är en sorglig paradox.

Gert Gelotte

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

19 svar på Enhetens kyrka

  1. Irène Nordgren skriver:

    Gert

    ”Vid det här laget borde vi ha lärt oss att de kristnas enhet aldrig kan uppnås genom en strid om vem som har den rätta tron och den rätta tillämpningen. Enhet förutsätter att vi accepterar varandra även när vi är oeniga.”

    Just precis.

    ”Att Enhetens kyrka i själva verket står för en ny sorts oenighet och splittring är en sorglig paradox.”

    Just precis.

    För mig är den sk Enhetens Kyrka Sveriges sista RESERVAT för utrotningshotade förespråkare för diskriminering av kvinnor och homosexuella.

    Det som är mest provocerande är just namnet Enhetens Kyrka. Hade man valt ett annat namn skulle jag inte bry mig nämnvärt.

    Men Enhetens Kyrka är ju direkt falsk varudeklaration, vilket är det som gör mig upprörd.

    De enda frågor som alla deltagare är 100 % rörande överens om är just motståndet mot kvinnliga ämbetsbärare och homosexuellas likaberättigande.

    Jag skrev en blogg tidigare i år där jag återger namnen på de som skrev på appellen till bildandet av Enhetens Kyrka. Sveriges mest kända kvinnoprästmotståndare återfinns på listan .

    http://www.katolskvision.se/blog/?p=4936

    För att nu ytterligare illiustrera sekterismen snarare än enheten inom den sk Enhetens kyrka är det värt att fästa uppmärksamhet på ett av listans namn som nog är ganska okänt för de flesta

    Roald Flemestad, dr theol, biskop electus i Nordiska Katolska Kyrkan, Oslo

    Hans bakgrund är intressant i sammanhanget. Han är biskop i något som kallas Nordisk-katolska Kyrkan NKK som bildades 1999 då en grupp ”katolsk -sinnade ” norska lutheraner i protest mot kvinnliga ämbetsbärare !!!!! inom norska kyrkan öppnade eget . (Missionsprovinsen i Sverige en parallell.) NKK står under överinseende av PNCC Polish National Catholic Church i USA och Union of Scranton.

    PNCC tillhörde fram till 2008 den Gammalkatolska kyrkan i Utrecht men bröt sig ur då denna kyrka började viga kvinnliga ämbetsbärare och välsigna samkönade par !!!!!!!!!!

    Intressant är också att NKK sedan i år också finns etablerad i Sverige .

    NKK hälsar RKK nye polske nuncie välkommen på sin hemsida vilket jag tycker låter ILLAVARSLANDE.

    http://nordiskkatolsk.blogspot.se/

    Biskop Anders invigningstalade 20 juli i Enhetens kyrka.

    http://www.katolskakyrkan.se/1/1.0.1.0/357/1/?item=art_art-s1/610

    I förannonseringen sas det att det skulle vara biskop Anders som också invigde Enhetens Kyrka.

    Jag har inte sett något skrivet om vilka som var med i övrigt men i förannonseringen nämndes bla NKK och Ulf Ekman. Den senare har ju sponsrat med pengar till RESERVATET.

    NKK erkänner inte påvens ofelbarhet men vad gör det i sammanhanget om de nu är mot kvinnliga präster och homosexuellas likaberättigande.

    http://nordiskkatolsk.blogspot.se/p/vilka-vi-ar.html

    Du skriver

    ”En kyrka för enhetens skull borde vara en glädje för alla kristna.”

    Javisst och här går det att återanvända artikeln i Dagen som vi skrev i våras

    ”Kyrkan är en- om vi vill det ”

    ”I sin nya artikel påtalar Fjärstedt att en viktig uppgift för ”episkopos” är att ”hålla samman de lokala gemenskaperna.” Är det i Fjärsteds ögon fel ”episkopos” tycks dock sammanhållningen inom kyrkogemenskapen komma i andra hand. Ty när det gäller att hitta bundsförvanter kring ”kön och etiska grundfrågor ” tycks varken den ”episkopala” eller den ”ecklesiala realiteten” ha någon som helst betydelse för såväl konservativa protestanter som konservativa katoliker.”

    http://www.dagen.se/opinion/kyrkan-ar-en-om-vi-vill-det/

    // Irène

  2. Krister Janzon skriver:

    Gert,

    Du slutar ditt inlaegg med ”Att Enhetens kyrka i själva verket står för en ny sorts oenighet och splittring är en sorglig paradox.

    Ser du detta påstående som ett faktum?
    Før mig æer det en hypotes, som varken ær tillræckligt verifierad eller falsifierad.
    Och visst aer det mycket illa om hypotesen kommer att visa sig bli ett faktum!

    Krister

  3. Gert Gelotte skriver:

    Krister,

    jag ser det som ett faktum med stöd av ovan anförda citat från brödernas hemsida:

    ”Ett tecken på enhet
    Som sådan utgör Enhetens kyrka ett påtagligt hoppets tecken på den enhet som nu är på väg mellan alla som bekänner klassisk kristen tro.”

    Gert

  4. Anneli Magnusson skriver:

    Gert, alla,
    Nej jag kan inte tänka mig att Enhetens kyra kan åstadkomma något annat än ytterligare splitting.
    Deras definition av enhet, verkar vara alla som delar deras uppfattning och det är onekligen en liten grupp.
    Likaså är deras tolkning av vad som är klassisk teologi väldigt snäv.
    Anneli

  5. Krister Janzon skriver:

    Gert,

    Detta enda citat som du åberopar, det räcker inte för mig.

    Kan du ange källan (länk) där det står?
    Jag har inte kunnat hitta ”brödernas hemsida”.

    Krister

    PS Jag är inte heller så säker på FKE’s ändamålsparagraf nuförtiden; förr var den något i stil med ”främja kristen enhet på sikt, under påven”. Jag tror den är modifierad idag, men det kan jag säkert slå upp någonstans.
    Här står att läsa om FKE /Förbundet för kristen enhet/, med Hemsidan.

  6. Gert Gelotte skriver:

    Krister,

    den som söker skall finna. Googla så får du se.

    Gert

  7. Gert Gelotte skriver:

    Krister,

    om du fortfarande söker utan att finna så rekommenderar jag att du klickar på denna webbadress:

    http://www.enhetenskyrka.se/index.php?option=com_content&view=article&id=66&Itemid=80

    Gert

  8. Irène Nordgren skriver:

    Gert

    Ja Reservatet upprepar sig vara

    den enhet av tvärkyrkliga förbindelser som nu är på väg att – under kodnamn Klassisk kristen tro – fortsätta diskriminera kvinnor och homosexuella.

    // Irène

  9. Samuel Johansson skriver:

    Gert, Irène.

    Det är sant att ”klassisk kristen tro” används som kod för mäns och heterosexuellas makt och privilegier, men att diskriminera maktlösa och marginaliserade människor är ju inte vad Jesus gjorde sig känd för. Tvärtom.

    Det är inte bara så att det går utmärkt att förena klassisk kristendom i ordets ursprungliga mening med en vetenskapligt upplyst människosyn, det är dessutom så att Bibeln läst i evangeliets ljus ligger till grund för den mest progressiva syn på människan som hittills formulerats; hon har ett absolut värde eftersom Gud är hennes urbild och Gud givit sitt liv för att rädda henne.

    Ur denna grundsyn följer alla de ståndpunkter som Katolsk Visions manifest sammanfattar och som vi dagligen kämpar för. Som filosofen Habermas visat är det ingen tillfällighet att föreställningen om mänskliga rättigheter uppstått i en kultur där Kristuspassionen varit central. Ty så älskade Gud världen…

    Låt inte mörkermännen stjäla och förvränga vår bekännelse.

    Samuel.

  10. Irène Nordgren skriver:

    Samuel

    ”att diskriminera maktlösa och marginaliserade människor är ju inte vad Jesus gjorde sig känd för. Tvärtom. ”

    ”Rabbinen David Lazar – är det han som i Sverige för rabbinen Jesu talan om HBTQ folket?”

    http://www.katolskvision.se/blog/?p=5133

    // Irène

  11. Irène Nordgren skriver:

    Inför Pride festivalen visades på TV ikväll filmen ”Prayers for Bobby ”

    ”Ett drama baserat på den sanna historien om den amerikanska presbyterianen Mary Griffith, som drev sin homosexuelle son till självmord. Men därefter omvärderade hon sin tro och blev aktivist för HBT-rättigheter. Efter Leroy Aarons bok med samma namn. ”

    // Irène

  12. agneta sofiadotter skriver:

    Angående rabbinen David Lazar så kanske han sympatiserar med reformjudendomen.

    En kort info:
    Reformjudendomen är präglad av tidstypisk religionskritik och även av utomjudiska tankegångar, samt en mer avslappnad och individualistisk inställning till halakha. Reformjudendomens gudstjänst och liturgi skiljer sig markant från de ortodoxa, och liknar på många sätt den kristna mer: en kortare gudstjänst med mer utpräglad predikan, ofta med inslag av eller till och med i huvudsak på annat språk än hebreiska. Reformjudendomen särskiljer sig även genom sin kvinnosyn: kvinnan är mer aktiv i gudstjänsten och kan till och med leda den, samt sin mindre strikta syn på vem som räknas som jude. Reformjudendomen har en tolerant syn till homosexuella och homosexuella kan ingå äktenskap.

    Enhetens utvidgande?

    Mer intressant i alla fall för mig än ett fåtal som tycker sig rymmas i Enhetens kyrka eller som s.a.s. kvalar in i den efter uppkollning av vad o vem … en ny förmyndar-regim? Eller en gemensam granskningsnämnd? Den största av kyrkorna dvs den katolska?

    Betänk Erasmus av Rotterdams ord ang katolsk högmodighet/dårskap/verklighet (1509) här får det även gälla de kyrkor som vill exkludera andra kyrkor:

    ” En stor del av deras lycka ligger i hur de benämner sig själva. Det finns de som glädjer sig åt att kallas fransiscaner, och bland dem finner man minoriter, minimer o bullister. Å andra sidan har vi benediktiner, cistercienser, birgittiner, dominikaner, augustiner och jakobiter, liksom om det vore vore för litet att kalla sig kristna”.

    Fasen vet om det inte är snyggare med reformjudendom. De verkar ha kommit en bra bit på väg…

    Agneta

  13. Samuel Johansson skriver:

    Irène, Agneta.

    I fråga om det förnämsta budet var Jesus och hans samtids rabbiner helt ense, men när Jesus praktiserade budet i relation till konkreta människor, i synnerhet ”dåliga” kvinnor och andra stigmatiserade personer, ställde sig fariséerna fientliga och lärjungarna oförstående.

    Därför är det ett stort mirakel när såväl Petrus som Paulus välkomnar ”orena” hedningar in i Guds gemenskap och när Paulus uttryckligen nämner tidigare omyndiga kvinnor som ansvariga i Guds församling. Paulus gör som Jesus; lever som han lär och visar att orden har liv.

    Orden, Agneta, är handlingar också de: ”De ord jag talat till er är ande och liv.” Joh.6:63.

    Samuel.

  14. agneta sofiadotter skriver:

    Broder samuel,

    Nu ska skriva något fint till dig: ditt ord är många gånger handlingar i mitt liv! Håll i dig!

    Jag lyssnar uppmärksamt till dig. När du bannar mig stannar jag upp o tänker efter. Du är lite för fromlig ibland för min smak o jag blir orolig om du saknar humor men jag ser att din närvaro här o din omtanke om ex. mig är Handling. Gud lever i Dig det kan jag tro även om jag inte vet om dina ögon är lyskraft eller ej. Ju mer jag har tänkt på ögonens kraft ju mer är jag övertygad om vikten att se sig om efter de som lyser.

    Men nu slut med beröm. Jag har nu fått en nygammal älskling i min hand: ”Dårskapens lov” av Erasmus av Rotterdam ( Artos, Michael Nordberg). Hädanefter kommer jag att citera honom som vore han en outgrundlig källa av ystet liv. Vilken kristen! Jag hoppas att andra liksom jag kommer att njuta av mina citat av Erasmus då det ligger KV nära …i alla fall några av oss skribenter nära.
    Kanske Du Krister dock skulle för diplomatins skull … skulle vilja radera Erasmus. Eller? (smile)

    Här njut (ang ord o handling):

    ” Predikanter har hört, jag vet inte från vem, att ingressen till en predikan/tal skall vara lugn o behärskad, och minst av allt högröstad. Därför börjar de sin inledning så tyst att de knappt hör sin egen röst, o det som de säger är det ingen som begriper. Någonstans har de hört, att för att uppväcka sinnesrörelser ska man använda sig av höga rop. Därför brukar de som annars talar med dämpad röst, att helt oväntat höja rösten för att gapa furiöst, även när det inte behövs. Man skulle behöva ta till en hellebouskur ty ingenting annat skulle räcka till, så som de skriker. Dessutom, eftersom de har hört att en predikan gradvis skall utmynna i att riktigt hetta till, så efter att lugnt ha reciterat vissa delar, har de plötsligt höjt rösten, även om sammanhanget vore än så platt, o avslutar det så att man skulle tro att de helt tappat andan. Slutligen har de lärt sig att vältalarna (skolastikerna o retorikerna, min anm) har nämnt något om skratt så därför bemödar de sig om att strö ut ett skämt. Ibland vill de bita till, men det kittlar mer än det skadar. Inte heller svansar de mera för någon än då de tycks bemöda sig om att LÅTSAS TALA FRITT. Slutligen är hela deras handlande sådant att man kan svära på att de hade lärt sig av kringvandrande taskspelare, men som de är ändå klart underlägsna. I allt sitt oväsen uppträder de som tyranner bland folk, medan de tror sig vara som aposteln Paulus eller den helige Antonius”

    Samuel, det finns gud ske lov predikanter i Sverige o överallt som låter den helige Ande leda dem – ödmjukt o lyssnande. Men detta är mitt svar: det finns ord som inte är handling o ord som är det.

    Ögonen vägleder Orden och Orden genomsyrar ögonen. Så skiljer man på sant o osant. Det är hårt av mig att begära : ögonens lyskraft .. men för en ny kristendom är det purifierande.

    Agneta

  15. Samuel Johansson skriver:

    Ord och inga visor! Tack! Du får gärna ge exempel, Agneta, så jag får veta vad du syftar på. Samuel.

  16. agneta sofiadotter skriver:

    Återkommer. Är inte lugn. Kan ta några dagar. Menade inget illa dock, tvärtom.
    Agneta

  17. Pingback: Enhetens kyrka framtida ekumeniskt pilgrimscenter? | Bengts Blogg

  18. Pingback: Katolsk Vision » Vad räknas som PRIMÄRT för att få kallas ”katolskt” ?

  19. Pingback: Katolsk Vision » Berget ”Katastrof för kyrkans enhet”

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *