Samtal med Mikael Schink SJ utifrån en predikan om ”smörgåsbordskatolicism”

Med anledning av Mikael Schinks predikan 23 jan 2022 i Sankta Eugenia kyrka skrev jag ett öppet brev till p Mikael som han besvarade privat och som ledde till följande samtal som jag fått lov att lägga ut här på KV blogg.

25 jan

Hej Irène,

vad gäller Kyrkans hierarkiska struktur har den instiftats av vår Herre själv och kan därför inte ändras. Påvliga uttalanden bör ses mot denna bakgrund. “Att se över ‘Kyrkans hierarkiska struktur’” och att “lyfta fram synodalitet” måste därför uppfattas i termer av att Kyrkan ska bli ännu mer kristuslik. När det gäller smörgåsbordet är det en bild som använts under många år i diverse kurser av jesuiterna i Sverige. Slutligen angående Andra Vatikankonsiliet är det sant att det på sina håll finns en tendens att läsa dess texter i strid mot Kyrkans tidigare tradition. Det är tyvärr en anda som leder till att man avlägsnar sig från Kristus och lösgör sig från hans mystiska kropp.

Med mina böner och hälsningar, 

pater Mikael

———————————–

26 jan

Hej p Mikael        

Tack för ditt svar.   Kan jag lägga ut ditt svar på KV blogg och att vi fortsätter vårt samtal där ?      Jag tror att många katoliker skulle vara intresserade.    

Mvh

Irene

—————————————–

26 jan

Hej Irène! Du kan lägga ut det.

Hälsningar,

p. Mikael 

———————————————

26 jan

Tack p Mikael 

Jag ställde några frågor på VÄKS Fb sida till dig innan jag insåg att det bara är VÄKS medlemmar som kan skriva på Fb sidan. Undrar om jag därför får ställa samma frågor till dig privat och lägga ut ditt svar på KV blogg. Mina frågor var Anser du att katolska kyrkan behöver förändras ? Om JA skulle du kunna förtydliga på vilket sätt ?      Jag tänker att det är lättare om vi håller oss till konkreta förändringar dvs jag undrar hur du ställer dig till förändringar i tidens kontroversiella frågor utifrån att Kyrkan  de facto tidigare ändrat sin syn på sin samtids kontroversiella frågor typ slavar,   ta ränta, synen på relationen kyrka och stat, dödsstraff …… Anser du Kyrkan lösgjort sig från Kristus genom dessa förändringar ……? Vad innebär  dogmutveckling i din katolska värld ? 

Mvh

Irène

—————————————

26 jan

Hej Irène,

Kyrkan måste naturligtvis ständigt förändras i och med att vi måste omvända oss från våra synder och bli mer lika Kristus genom att samverka med Guds nåd. När det gäller dogmutveckling finns det såvitt jag vet flera teorier om hur det äger rum i detalj, men det måste rimligen innebära att det som tidigare var en implicit del av tron blir explicit. Därav följer att genuin dogmutveckling inte kan vara motsägelsefull eftersom det handlar om ett slags tydliggörande av det som redan var en del av tron från början. Angående invändningar mot Kyrkans trovärdighet i lärofrågor är det de fall du tar upp som brukar anföras, normalt slaveri, räntor och religionsfrihet. Även här finns det detaljerade studier. För mig verkar man då bli tvungen att hävda att den påstådda förändringen inte hade att göra med en dogm eller att argumentera för kontinuitet.


Hälsningar,

p. Mikael

——————————————

26 jan

Hej p Mikael 

Jag uppskattar att du vill föra en dialog med mig men undrar om du skulle kunna vara lite mer konkret i dina uttalanden typ  ”Kyrkan måste naturligtvis ständigt förändras”. Hur går detta ihop med  ”Kyrkans hierarkiska struktur har  instiftats av vår Herre själv och kan därför inte ändras” och vad betyder här  kopplingen till ”synder” ?   Vem avgör vem som är mest ”lik Kristus” ? Vilka är grundkriterierna för ”Kristuslikhet”?    

Jag är katolik ”sedan vaggan” och har alltid varit intresserad och engagerad i katolska kyrkan i Sverige och världen. Just därför undrar jag hur du ställer dig till att lekmän, präster, biskopar och kardinaler på olika ställen runt om i världen tycker olika om tingens katolska ordning ?   

Mvh

Irène

————————————————-

27 jan

Hej Irène,


Kyrkan måste förändras i bemärkelsen att vi som Kyrkans (med)lemmar varje dag måste omvända oss än mer till Herren, ta vårt kors och följa honom. Vissa saker är dock givna av Herren, och de kan vi inte ändra på, exempelvis Kyrkans hierarkiska struktur med påven, biskopar, präster och diakoner. När det gäller kristuslikhet har vi både den naturliga och uppenbarade lagen som rättesnöre, Jesu och helgonens liv, liksom Kyrkans lära som uttolkar uppenbarelsen. Att lekmän, präster, biskopar och kardinaler har olika uppfattningar är ingenting nytt. Det har alltid funnits olika uppfattningar. Viktigt är bara att de uppfattningar man har håller sig inom ramen för Kyrkans lära. Här måste man bedöma till exempel biskopliga eller till och med påvliga uttalanden utifrån Kyrkans tidigare undervisning. Det finns ju även en hierarki i Kyrkans undervisning. Inte ens en påve kan ju till exempel gå emot något som uppenbarats gudomligt eller beslutats högtidligt i ett ekumeniskt konsilium. 

Många hälsningar,

p. Mikael

———————————————-

27 jan

Hej p Mikael 

Du är svensk jesuit i Stockholms Katolska Stift.  Du har tyska kollegor som tex Klaus Mertes och amerikanska kollegor som Thomas Reese och James Martin som alla har en annorlunda uppfattning än du kring behovet av kyrklig förändring på en rad konkreta områden inklusive kyrklig maktstruktur.  Menar du att dessa jesuiters vilja och önskemål inte håller sig inom ramen för Kyrkans lära?  

By the way kommenterade jag och Gert Gelotte redan 2008 din kollega Thomas Reese förslag till förändring av kyrklig maktstruktur i Kyrkans Tidning under rubrik ”Petrus utnämnde inga kardinaler”.   https://www.kyrkanstidning.se/debatt/petrus-utnamnde-inga-kardinaler

Du skriver att ”man”  måste bedöma biskopliga och påvliga uttalanden utifrån Kyrkans tidigare undervisning…….Vem syftar ”man” på ?

Vad är enligt dig meningen / syftet  med den nu pågående processen kring  Synodalitet inför den kommande biskopssynoden 2023 ? 

Mvh

// Irène 

————————————————— 

28 jan

Hej Irène,

Som sagt finns det många uppfattningar inom Kyrkan. Jag känner inte till vilka uppfattningar Klaus Mertes, Thomas Reese och James Martin har i detalj, så jag kan inte kommentera det. När det gäller vad “man” syftar på var det ett allmänt påstående om att kyrkliga uttalanden måste uppfattas mot bakgrund av Kyrkans lära. Vad gäller synodalprocessen är syftet enligt den information jag fått från stiftet ”att ge hela kyrkan, alla troende, möjlighet att lyssna både till varandra och att öppna oss för vad den Helige Ande vill säga till kyrkan i vår tid.”

Hälsningar,

p. Mikael 

————————————————————

28 jan

Hej p Mikael

Eftersom vi är överens om att det finns ”många uppfattningar inom Kyrkan” …….Är det en speciell sorts uppfattning du syftar på när du predikar om ”smörgåsbordskatolicism”? Kan du i så fall mer konkret beskriva den typen av katolicism ?

Lyssnar jag till Klaus Mertes, Thomas Reese och James Martin så låter det som att dessa 3 jesuiter är öppna för att katolska kyrkan förändrar sin hållning till tidens kontroversiella frågor typ HBTQ frågor osv. Anser du i så fall att en sådan öppning kan bejakas ”mot bakgrund av Kyrkans lära ?

”öppna oss för vad den Helige Ande vill säga till kyrkan i vår tid” Tolkningarna går isär vad beträffar den Helige Andes budskap till kyrkan i vår tid …….Hur ska enligt dig kyrkan förhålla sig till mångfalden av tolkningar ?

Mvh

Irène

——————————————————————-

29 jan

Hej Irène,

vad gäller smörgåsbordet framgår det klart i min predikan vad det handlar om. Angående HBTQ-frågor handlar det ju om flera sammanhängande frågor. Jag antar att du syftar på Kyrkans lära om det sjätte budet i allmänhet. Som du mycket väl vet menar Kyrkan att sex endast ska utövas inom äktenskapets ram och att äktenskap endast kan ingås mellan en man och en kvinna. Det finns mycket goda argument för detta både från det naturliga förnuftet, Den heliga skrift samt Kyrkans magisteriella och teologiska tradition. Mig veterligen har varken Klaus Mertes, Thomas Reese eller James Martin presenterat något nytt argument i detta avseende. När det gäller tolkningarna beträffande den Helige Andes budskap till Kyrkan i vår tid finns det detaljerade regler för urskiljandet av andarna. Bland annat kan den Helige Ande inte gå emot sig själv och därmed kommunicera någonting som går emot Kyrkans lära eller tradition och i allmänhet inte heller helgonens liv. 

Hälsningar, 

p. Mikael 

—————————————————————–

29 jan

Hej P Mikael

Angående HBTQ-frågor handlar det ju om flera sammanhängande frågor.

Exakt !

 HBTQ frågor handlar om katolska kyrkans syn på sex-och samlevnad i stort.

Till att börja med gäller det att se över  § 2366 i katolska kyrkans katekes  ” Och så lär kyrkan, som tar parti för livet att varje äktenskaplig akt skall vara öppen för att ge livet vidare.”

Att det idag krävs en bred översyn kring sex-och samlevnadsfrågor har därför uppmärksammats i  nu pågående processen kring den kommande biskopssynoden kring Synodalitet. 

Just därför blev jag och många med mig i dessa dagar förvånade över din predikan och ditt uttryck ”smörgåsbordskatolicism” som ju saknade  andan av  ”att lyssna både till varandra och att öppna oss för vad den Helige Ande vill säga till kyrkan i vår tid ” – något du nyss framhöll att stiftet framhåller …….Men jag är osäker på om du håller med ……?

Din jesuitkollega Klaus Mertes hävdar att katolska kyrkan måste ändra sitt ”defekta / bristfälliga  mindset” när det gäller synen på homosexualitet  och stå upp för mänskliga rättigheter.  

Håller du med Klaus Mertes ? 

Nedanstående bild visar på ett klargörande sätt kyrkans tvetydiga budskap. 

Skulle du i likhet med Klaus Mertes vara beredd att göra ett tillägg till Gal 3:28 enligt kursivering

Nu är ingen längre jude eller grek, slav eller fri, man eller kvinna, homosexuell eller heterosexuell.  Alla är ni ett i Kristus Jesus.

  http://www.katolskvision.se/blog/?p=19293

Mvh

// Irène

————————————————

30 jan

Hej Irène, 

svaren på dina frågor framgår av det jag skrivit tidigare. 

Hälsningar,

p. Mikael 

——————————————————-

30 jan

Hej p Mikael 

  Jag har förgäves försökt få dig att svara mer konkret på mina frågor.  Jag tolkar ditt senaste svar som  uttryck för att du inte vill  blotta den skillnad i mindset /attityd till tidens kontroversiella frågor som finns mellan dig och ordensbröder typ Klaus Mertes mfl. 

Jag tog illa vid mig av din predikan om ”smörgåsbordskatolicism” som i mina öron lät exkluderande av uppfattningar som du inte delar. Känns tråkigt med tanke på  att detta inte lät särskilt inbjudande till att vandra tillsammans på Synodalitetens Väg….             

Mvh 

Irène

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

3 svar på Samtal med Mikael Schink SJ utifrån en predikan om ”smörgåsbordskatolicism”

  1. Charlotte Åkerlind skriver:

    Tack Ni båda, jag hoppas Ni fortsätter denna dialog. Bra att Du på ett intressant sätt tog upp samtalet – vilket är så viktigt för många av oss – Irène!
    Vänligen
    Charlotte Åkerlind

  2. Charlotte Åkerlind skriver:

    Här gav pM tydligen upp. Verkligen synd, hur skall vi kunna belysa olika frågor om ena sidan drar sig ur och inte rakryggat svarar. Hur svarar kyrkan på den dubbelhet Iréne påvisar? Är det inte just det här påven ser att kyrkan kommer sprängas om vi inte får högt i tak, om kyrkan är livrädd för att vi belyser vad historian alltmer lär oss om om vad som verkligen skett. Om de enbart manliga exegeternas roll? Att tysta ett ärligt samtal, i detta fall om kyrkans dubbla attityd är inte värdigt. Det måste vara katolska prästers absoluta ansvar att svara på en direkt fråga utan att hänvisa till något som inte svarar på frågan.
    Jag är besviken på Dig pM.
    Vänligen
    Charlotte Åkerlind

  3. Margaretha Strömberg skriver:

    Jag delar Charlotte Åkerlinds synpunkter.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *