Videoklippet från Russia Insight i föregående blogginlägg (28 febr) är inte längre tillgängligt i Sverige pga EU sanktioner som följd av Rysslands krig i Ukraina.
Jag försöker med annan länk till youtube (som visar ceremonin från 2018 i Frälsarkatedralen när patriark Kirill välsignar Putin efter att han svurits in som president för fjärde gången) och som fn fortfarande fungerar i Sverige men där sekvensen när patriark Kirill överlämnar ikonen av Kristus Frälsaren och låter Putin kyssa den är bortklippt (ca 4 min i klippet) strax innan ikonen bärs bort ………..
23 febr 2022 på Arméns Dag uttrycker patriark Kirill att rysk militär gör ”RÄTT VÄGVAL”
”On February 23, when Russia celebrated Army Day, Patriarch Kirill (Gundyaev) of the Russian Orthodox Church said that the Russian military ”chose the right path.” The Ukrainians did not fail to respond.”
24 febr samma dag som president Putin startar sitt anfallskrig mot Ukraina uttrycker patriark Kirill ”med djup smärta sitt deltagande för människors lidande som orsakats av de händelser som ägt rum.”
”Patriarken vädjar till konfliktens alla parter att göraallt som är möjligt för att undvika civila förluster.”
Tala om politisk diskretion från patriarkens sida att i ord och handling nöja sig med det nämnda uttalandet på ryska kyrkans hemsida när det gäller Putins presidentskap.
Att jämföras med patriark Kirills ord och resoluta handlingskraft när Putin installerades som president för fjärde gången 2018. Då fanns ingen hejd på patriarkens vilja att i ord och handling inför världens ögon visa var han står i relation till presidenten. Det fanns ingen hejd på alla vackra ord om ”andlig styrka och tro, om rättvisa, kärlek och godhet och hur presidentens och det ryska folkets andliga och kulturella traditioner sammanfaller.”
Patriark Kirill välsignade sin president och som pricken över i et överlämnade patriarken en ikon av Kristus Frälsaren till presidenten som han lät Putin kyssa……
Här invigningsceremoni närPutin svärs in som president för tredje gången 5 maj 2012. (Första gången 7 maj 2000, andra gången 7 maj 2004 och fjärde gången 7 maj 2018) The same procedure as every time…….
PS Här firar president Putins bästis patriark Kirill den ortodoxa julen 6 jan 2022 i Frälsarkatedralen i Moskva – samma katedral som Pussy Riotbad jungfru Maria om hjälp. För detta dömdes Pussy Riot till 2 års fängelse av ryska staten – samma stat vars president idag startat ett krig, invaderat Ukraina och hotat med kärnvapen och som är bundsförvant med patriark Kirill ……
Årets nyårshälsning 2022 av patriark Kirill när han förkunnar det GLADA BUDSKAPET och önskar sina kära bröder och systrar Ett Gott Nytt År ……
President Putin midnattsmässa jul 1 år sedan i Sankt Petersburg.
PS Idag 24 febr 2022 känns det extra surrealistiskt att se president Putin under en liturgi i Kristi Förklarings Katedralen i Sankt Petersburg – där Putin en gång döptes – göra korstecknet och samtidigt runt omkring honom höra den ortodoxa kyrkokören på kyrkslaviska sjunga………
Herre förbarma dig
Herre förbarma dig
Herre förbarma dig
Kyrie eleison
Lord have mercy
Gospodi pomiluj
Här kyrkokören i Alexander Nevski katedralen i Talinn / Estland
2 manliga katolska företrädare i Stockhoms Katolska Stift samtalar om SYNODALITEToch synodarbetet i Stiftet.
Den ene är diakon i Jönköping Göran Fäldt och ordförande i Katolska utskottet för äktenskap och familj – KUÄF.
Den andre är Msgr Andrés Bernar – regionalvikarie för prelaturen Opus Dei i Skandinavien och biskopsvikare för evangelisation – som av biskop Anders utsetts att ingå i kontaktgruppen för synodalitetsarbetet i Stiftet.
Katolskt Magasin beskrev Msgr Andrés Bernars utnämning till biskopsvikare för evangelisation 2020 i termer av bla en uppgift att ”Skapa synergier” med stiftsorgan typ KUÄF dvs diakon Göran Fäldt
”Synergi är när två eller flera influenser tillsammans bildar en starkare influens än vid direkt addition. Ett exempel kan beskrivas som att 1 + 1 ⇒ 3”
Värt att också påminna om är att personalprelaturen Opus Dei hör till katolska kyrkans ultrakonservativa gren som värnar om traditionella familjeroller och i sitt ungdomsarbete värnar om åtskiljande av pojkar och flickor.
Msgr Andrés Bernar vill just därför i förebyggande syfte tala om att ”det är inga problem om det kommer upp svåra frågor” ”Vi är inte rädda för svåra frågor…. tex om kvinnor kan bli präster.….”
Och i nästa andetag ……..”Det är ju något som redan Johannes Paulus II sagt att inte kyrkan kan bestämma. Det är något som Jesus bestämt för sin kyrka.”
MenMsgr Andrés Bernar tycker”det är bra om en sådan fråga kommer upp i en församling”.
”INGA PROBLEM ”
Anledningen till att Msgr Andrés Bernar tycker det är bra att tex frågan om kvinnor kan bli präster kommer upp är att ”det är bra för kyrkoherden att få veta att det finns felaktiga bilder av kyrkan” Detta är enligt Msgr Andrés Bernar en hjälp för kyrkoherden att förstå att han”ska förklara mer och undervisa mer om kyrkans lära.”
Msgr Andrés Bernars Opus Dei kollega Msgr Jorge de Salas är gärna också behjälplig att undervisa i katolsk lära genom att tex träna medarbetare i Catholic Voices Sverige så att de är förberedda att svara RÄTT på tex medias frågor om katolsk lära.
För säkerhets skull sitter också Msgr Jorge de Salas med i styrelsen för Stiftelsen Katolsk Kyrkotidning / Katolskt Magasindär han lätt och smidigt kan samarbeta med KM chefredaktör Helena D’Arcy som av en händelse också råkar vara ordförande för Catholic Voices Sverige.
Se den starkt berörande dokumentärfilmen från tyska TV kanalen Das Erste 24 jan 2022 ”Som Gud har skapat oss”
”Länge har de tigit.” 100 katolska HBTQ personer i Tyskland har ställt upp inför kameran. De vill inte gömma sig längre. De arbetar inom olika yrken – lärare, själasörjare, präster, läkare, ungdomsledare osv – och håller på olika sätt katolska kyrkan i Tyskland igång samtidigt som de vittnar om rädslan som funnits att bli upptäckta och förlora sin anställning.
Filmen inleds med Ralf Klein jesuit och präst sedan 30 år som berättar vad som hände honom när det kom fram att han var homosexuell . ”Min läggning är irrelevant utifrån att jag lever i celibat.” Ralf Klein SJ har öppet välsignat samkönade relationer.
Transmannen Theo berättar om konsekvenserna av att han utbildar sig till religionslärare och vill gifta sig med en kvinna – som han känt i många år – men i kyrkans ögon är och förblir han kvinna och kan därför inte gifta sig med en kvinna.
Vad säger Kyrkorätten om arbetsrättsliga frågor kring HBTQ frågor ? Sakkunnig i kyrkorätt Thomas Schüller svarar.
Filmteamet ville intervjua de högsta företrädarna inom Tysklands 27 stift. Flertalet nekade ställa upp utom biskop Helmut Dieser i Aachen som berättar hur han ändrat inställning till homosexualitet
I filmen påminns om Katolska kyrkans katekes § 2357 -2359
§ 2357 Med homosexualitet menar man relationer mellan män och kvinnor som känner sexuell dragning – exklusiv eller huvudsaklig – till personer av samma kön. Den antar mycket olika former under tidernas lopp och i olika kulturer. Dess psykiska ursprung har till stor del inte kunnat förklaras. Med stöd av Skriften som framställer homosexuella handlingar som i högsta grad klandervärda har traditionen alltid förklarat att ”homosexuella handlingar i sig själv är felaktiga”.De strider mot den naturliga lagen. De stänger av den sexuella akten från att ge liv. De har inte sitt ursprung i en känslomässig komplementaritet. De kan aldrig i något fall godkännas.
§ 2358 Ett icke ringa antal människor uppvisar grundläggande homosexuella tendenser. Denna böjelse har objektivt sett en felaktig inriktning; för de flesta av dem utgör den en verklig prövning. Man skall ta emot dem med respekt, medlidande och finkänslighet. Varje tecken på orättfärdig diskriminering när det gäller dessa människor skall undvikas. Dessa personer är kallade att förverkliga Guds vilja i sitt liv, och om de är kristna är de kallade att med Herrens offer på korset förena de svårigheter de kan råka ut för på grund av sin läggning.
§ 2359 Homosexuella personer är kallade till kyskhet. Genom självbehärskningens dygder, som fostrar till inre frihet, ibland med stöd av osjälvisk vänskap och med hjälp av bönen och den sakramentala nåden kan och skall de stegvis och beslutsamt närma sig den kristna fullkomligheten.
// Irène
PS Värt att påminna kring kardinal Newmans helgonförklaring 2019
Med anledning av Mikael Schinks predikan 23 jan 2022 i Sankta Eugenia kyrka skrev jag ett öppet brev till p Mikaelsom han besvarade privat och som ledde till följande samtal som jag fått lov att lägga ut här på KV blogg.
25 jan
Hej Irène,
vad gäller Kyrkans hierarkiska struktur har den instiftats av vår Herre själv och kan därför inte ändras. Påvliga uttalanden bör ses mot denna bakgrund. “Att se över ‘Kyrkans hierarkiska struktur’” och att “lyfta fram synodalitet” måste därför uppfattas i termer av att Kyrkan ska bli ännu mer kristuslik. När det gäller smörgåsbordet är det en bild som använts under många år i diverse kurser av jesuiterna i Sverige. Slutligen angående Andra Vatikankonsiliet är det sant att det på sina håll finns en tendens att läsa dess texter i strid mot Kyrkans tidigare tradition. Det är tyvärr en anda som leder till att man avlägsnar sig från Kristus och lösgör sig från hans mystiska kropp.
Med mina böner och hälsningar,
pater Mikael
———————————–
26 jan
Hej p Mikael
Tack för ditt svar. Kan jag lägga ut ditt svar på KV blogg och att vi fortsätter vårt samtal där ? Jag tror att många katoliker skulle vara intresserade.
Mvh
Irene
—————————————–
26 jan
Hej Irène! Du kan lägga ut det.
Hälsningar,
p. Mikael
———————————————
26 jan
Tack p Mikael
Jag ställde några frågor på VÄKS Fb sida till dig innan jag insåg att det bara är VÄKS medlemmar som kan skriva på Fb sidan. Undrar om jag därför får ställa samma frågor till dig privat och lägga ut ditt svar på KV blogg. Mina frågor var Anser du att katolska kyrkan behöver förändras ? Om JA skulle du kunna förtydliga på vilket sätt ? Jag tänker att det är lättare om vi håller oss till konkreta förändringar dvs jag undrar hur du ställer dig till förändringar i tidens kontroversiella frågor utifrån att Kyrkan de facto tidigare ändrat sin syn på sin samtids kontroversiella frågor typ slavar, ta ränta, synen på relationen kyrka och stat, dödsstraff …… Anser du Kyrkan lösgjort sig från Kristus genom dessa förändringar ……? Vad innebär dogmutveckling i din katolska värld ?
Mvh
Irène
—————————————
26 jan
Hej Irène,
Kyrkan måste naturligtvis ständigt förändras i och med att vi måste omvända oss från våra synder och bli mer lika Kristus genom att samverka med Guds nåd. När det gäller dogmutveckling finns det såvitt jag vet flera teorier om hur det äger rum i detalj, men det måste rimligen innebära att det som tidigare var en implicit del av tron blir explicit. Därav följer att genuin dogmutveckling inte kan vara motsägelsefull eftersom det handlar om ett slags tydliggörande av det som redan var en del av tron från början. Angående invändningar mot Kyrkans trovärdighet i lärofrågor är det de fall du tar upp som brukar anföras, normalt slaveri, räntor och religionsfrihet. Även här finns det detaljerade studier. För mig verkar man då bli tvungen att hävda att den påstådda förändringen inte hade att göra med en dogm eller att argumentera för kontinuitet.
Hälsningar,
p. Mikael
——————————————
26 jan
Hej p Mikael
Jag uppskattar att du vill föra en dialog med mig men undrar om du skulle kunna vara lite mer konkret i dina uttalanden typ ”Kyrkan måste naturligtvis ständigt förändras”. Hur går detta ihop med ”Kyrkans hierarkiska struktur har instiftats av vår Herre själv och kan därför inte ändras” och vad betyder här kopplingen till ”synder” ? Vem avgör vem som är mest ”lik Kristus” ? Vilka är grundkriterierna för ”Kristuslikhet”?
Jag är katolik ”sedan vaggan” och har alltid varit intresserad och engagerad i katolska kyrkan i Sverige och världen. Just därför undrar jag hur du ställer dig till att lekmän, präster, biskopar och kardinaler på olika ställen runt om i världen tycker olika om tingens katolska ordning ?
Mvh
Irène
————————————————-
27 jan
Hej Irène,
Kyrkan måste förändras i bemärkelsen att vi som Kyrkans (med)lemmar varje dag måste omvända oss än mer till Herren, ta vårt kors och följa honom. Vissa saker är dock givna av Herren, och de kan vi inte ändra på, exempelvis Kyrkans hierarkiska struktur med påven, biskopar, präster och diakoner. När det gäller kristuslikhet har vi både den naturliga och uppenbarade lagen som rättesnöre, Jesu och helgonens liv, liksom Kyrkans lära som uttolkar uppenbarelsen. Att lekmän, präster, biskopar och kardinaler har olika uppfattningar är ingenting nytt. Det har alltid funnits olika uppfattningar. Viktigt är bara att de uppfattningar man har håller sig inom ramen för Kyrkans lära. Här måste man bedöma till exempel biskopliga eller till och med påvliga uttalanden utifrån Kyrkans tidigare undervisning. Det finns ju även en hierarki i Kyrkans undervisning. Inte ens en påve kan ju till exempel gå emot något som uppenbarats gudomligt eller beslutats högtidligt i ett ekumeniskt konsilium.
Många hälsningar,
p. Mikael
———————————————-
27 jan
Hej p Mikael
Du är svensk jesuit i Stockholms Katolska Stift. Du har tyska kollegor som tex Klaus Mertes och amerikanska kollegor som Thomas Reese och James Martin som alla har en annorlunda uppfattning än du kring behovet av kyrklig förändring på en rad konkreta områden inklusive kyrklig maktstruktur. Menar du att dessa jesuiters vilja och önskemål inte håller sig inom ramen för Kyrkans lära?
Du skriver att ”man” måste bedöma biskopliga och påvliga uttalanden utifrån Kyrkans tidigare undervisning…….Vem syftar ”man” på ?
Vad är enligt dig meningen / syftet med den nu pågående processen kring Synodalitet inför den kommande biskopssynoden 2023 ?
Mvh
// Irène
—————————————————
28 jan
Hej Irène,
Som sagt finns det många uppfattningar inom Kyrkan. Jag känner inte till vilka uppfattningar Klaus Mertes, Thomas Reese och James Martin har i detalj, så jag kan inte kommentera det. När det gäller vad “man” syftar på var det ett allmänt påstående om att kyrkliga uttalanden måste uppfattas mot bakgrund av Kyrkans lära. Vad gäller synodalprocessen är syftet enligt den information jag fått från stiftet ”att ge hela kyrkan, alla troende, möjlighet att lyssna både till varandra och att öppna oss för vad den Helige Ande vill säga till kyrkan i vår tid.”
Hälsningar,
p. Mikael
————————————————————
28 jan
Hej p Mikael
Eftersom vi är överens om att det finns ”många uppfattningar inom Kyrkan” …….Är det en speciell sorts uppfattning du syftar på när du predikar om ”smörgåsbordskatolicism”? Kan du i så fall mer konkret beskriva den typen av katolicism ?
Lyssnar jag till Klaus Mertes, Thomas Reese och James Martin så låter det som att dessa 3 jesuiter är öppna för att katolska kyrkan förändrar sin hållning till tidens kontroversiella frågor typ HBTQ frågor osv. Anser du i så fall att en sådan öppning kan bejakas ”mot bakgrund av Kyrkans lära ?
”öppna oss för vad den Helige Ande vill säga till kyrkan i vår tid” Tolkningarna går isär vad beträffar den Helige Andes budskap till kyrkan i vår tid …….Hur ska enligt dig kyrkan förhålla sig till mångfalden av tolkningar ?
Mvh
Irène
——————————————————————-
29 jan
Hej Irène,
vad gäller smörgåsbordet framgår det klart i min predikan vad det handlar om. Angående HBTQ-frågor handlar det ju om flera sammanhängande frågor. Jag antar att du syftar på Kyrkans lära om det sjätte budet i allmänhet. Som du mycket väl vet menar Kyrkan att sex endast ska utövas inom äktenskapets ram och att äktenskap endast kan ingås mellan en man och en kvinna. Det finns mycket goda argument för detta både från det naturliga förnuftet, Den heliga skrift samt Kyrkans magisteriella och teologiska tradition. Mig veterligen har varken Klaus Mertes, Thomas Reese eller James Martin presenterat något nytt argument i detta avseende. När det gäller tolkningarna beträffande den Helige Andes budskap till Kyrkan i vår tid finns det detaljerade regler för urskiljandet av andarna. Bland annat kan den Helige Ande inte gå emot sig själv och därmed kommunicera någonting som går emot Kyrkans lära eller tradition och i allmänhet inte heller helgonens liv.
Hälsningar,
p. Mikael
—————————————————————–
29 jan
Hej P Mikael
”Angående HBTQ-frågor handlar det ju om flera sammanhängande frågor.”
Exakt !
HBTQ frågor handlar om katolska kyrkans syn på sex-och samlevnad i stort.
Till att börja med gäller det att se över § 2366 i katolska kyrkans katekes ” Och så lär kyrkan, som tar parti för livet att varje äktenskaplig akt skall vara öppen för att ge livet vidare.”
Att det idag krävs en bred översyn kring sex-och samlevnadsfrågor har därför uppmärksammats i nu pågående processen kring den kommande biskopssynoden kring Synodalitet.
Just därför blev jag och många med mig i dessa dagar förvånade över din predikan och ditt uttryck ”smörgåsbordskatolicism” som ju saknade andan av ”att lyssna både till varandra och att öppna oss för vad den Helige Ande vill säga till kyrkan i vår tid ” – något du nyss framhöll att stiftet framhåller …….Men jag är osäker på om du håller med ……?
Din jesuitkollega Klaus Mertes hävdar att katolska kyrkan måste ändra sitt ”defekta / bristfälliga mindset” när det gällersynen på homosexualitet och stå upp för mänskliga rättigheter.
Håller du med Klaus Mertes ?
Nedanstående bild visar på ett klargörande sätt kyrkans tvetydiga budskap.
Skulle du i likhet med Klaus Mertes vara beredd att göra ett tillägg till Gal 3:28 enligt kursivering
Nu är ingen längre jude eller grek, slav eller fri, man eller kvinna, homosexuell eller heterosexuell. Alla är ni ett i Kristus Jesus.
svaren på dina frågor framgår av det jag skrivit tidigare.
Hälsningar,
p. Mikael
——————————————————-
30 jan
Hej p Mikael
Jag har förgäves försökt få dig att svara mer konkret på mina frågor. Jag tolkar ditt senaste svar som uttryck för att du inte vill blotta den skillnad i mindset /attityd till tidens kontroversiella frågor som finns mellan dig och ordensbröder typ Klaus Mertes mfl.
Jag tog illa vid mig av din predikan om ”smörgåsbordskatolicism” som i mina öron lät exkluderande av uppfattningar som du inte delar. Känns tråkigt med tanke på att detta inte lät särskilt inbjudande till att vandra tillsammans på Synodalitetens Väg….
I söndagens predikan 23 jan 2022 i Sankta Eugenia kyrka ondgör du dig över katoliker som ”avvisar Kyrkans hierarkiska struktur” då det kan leda till det som ibland kallas ”smörgåsbordskatolicism”.
”Kyrkans hierarkiska struktur” – dvs Kyrkans maktstruktur och dess koppling till klerikalism – är just ett av fler ämnen som ska diskuteras på den kommande biskopssynoden om Synodalitet som påve Franciskus utlyst till 2023.
Mot denna bakgrund och de nu pågående förberedelserna inför biskopssynoden väcker din predikan funderingar hos mig.
Kan det vara så att du motsätter dig vår nuvarande påves vilja att se över ”Kyrkans hierarkiska struktur” och påvens önskemål att just lyfta fram Synodalitet som förebild för en väg som Guds folk ska vandra tillsammans ?
Kan det vara så att ”smörgåsbordskatolicism” är en nidbild som du passar på att under högmässotid i din predikan måla upp inför din församling som uttryck för att du motsätter dig synodalitet och utveckling och förnyelse i Andra Vatikankonciliets anda ? En anda som uttrycks i mottot Aggiornamento – att uppdatera kyrkans lära.
Söndag 23 jan 2022 Mikael Schink SJ predikar i Sankta Eugenia – tyvärr åter omsk ”smörgåsbordskatoliker”…….
”En av de vanligaste felaktigheterna är att avvisa Kyrkans hierarkiska struktur. Det är en mycket praktisk uppfattning eftersom Kyrkan då inte längre har någon auktoritet i våra liv. Man kan visserligen förhålla sig till dess läror och råd – men endast om man vill. I slutändan är det jag som bestämmer vilka läror jag vill anamma och vilka jag vill förkasta; om jag ska hålla med Kyrkan och faktiskt stå upp för en kontroversiell uppfattning, eller om jag ska ge vika för min egen bekvämlighet och luta mig tillbaka och låta tankarna vandra iväg dit de vill.
Den här åsikten kan leda till det som ibland kallas för smörgåsbordskatolicism. Man tänker sig att Kyrkans rika tradition av läror och bud är som ett stort smörgåsbord, dit man kan gå och plocka på sig det som man själv råkar tycka om.”
PS Jesus var inte katolik och han instiftade inte heller någon kyrka. Jesus var jude och hela den tidigaste Jesusrörelsen var en inomjudisk företeelse som först kom att kallas VÄGEN ……
”För oss kristna ger det enkla, vardagliga ordet ”Väg” rika associationer. Jesu första lärjungar talade om Kyrkan helt enkelt som ”Vägen”. Det var också så andra kallade dem.”
”Idag talas inom den världsvida katolska kyrkan om den Synodala VÄGEN ”
Påve Franciskus har alltså utlyst en kommande biskopssynod 2023 om synodalitet – en väg man går tillsammans – en världsvid process har inletts hur detta ska gå till……
Jag undrar vad Franciskus skulle säga om han fick höra hur en katolsk präst – som dessutom tillhör hans egen jesuitorden – i en predikstol står och raljerar och ironiserar om sk ”smörgåsbordskatoliker”
Franciskus uttalande om att ”barnlösa djurägare är själviska” kommenteras runt om i världspressen !
”Att skaffa husdjur i stället för barn är ett förkastande av föräldraskapet och något som ”gör oss sämre” och ”tar ifrån oss vår mänsklighet” enligt påven.”
The Guardian ”On social media, people pointed out that the pope himself chose not to have children and said there was hypocrisy in such comments, coming from an institution which has grappled with a legacy of child sexual abuse. ”
PS Håller med kritiker som menar att det är hyckleri att en celibatär som själv har valt bort barn uttalar sig som Franciskus gör. Dessutom som Franciskus representerar en kyrka vars celibatära präster – som valt bort egna barn- gjort sig skyldiga till sexuella övergrepp på barn……